Met interne linkbuilding hoger in Google

Linkbuilding is een standaard onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Toch wordt er vaak alleen gedacht aan linkbuilding met links vanaf andere websites. Interne linkbuilding mag echter niet vergeten worden. Met de juiste interne linkstructuur kan je veel winst behalen op SEO gebied. Hoe haal je het maximale uit interne linkbuilding? Dat leer je in dit artikel.

We behandelen de volgende onderdelen van interne linkbuilding in dit artikel:

 

Interne linkbuilding, wat is dat?

Binnen je website kunnen pagina’s naar elkaar linken. Dat noemen we interne links. Door hier goed over na te denken en strategisch te werk te gaan kunnen we spreken van interne linkbuilding. Links op andere websites die naar jouw website verwijzen noemen we externe links.

 

Waarom zijn interne links belangrijk?

Het gebruik van links heeft als doel om relevante pagina’s bereikbaar te maken vanaf een pagina. Zo is het in elk geval begonnen. Inmiddels zijn er drie redenen waarom interne linkbuilding belangrijk is.

  • Interne linkbuilding zorgt voor het toekennen van autoriteit aan een bepaalde pagina voor de zoekmachine optimalisatie;
  • Voor Google is een klik op jouw pagina een bevestiging dat het een waardevolle pagina was. Google kan namelijk de time on page alleen meten als er een klik op de pagina plaatsvindt;
  • Interne linkbuilding stelt je in staat om een pad te creëren voor bezoekers die graag bij de hand worden genomen. Uiteindelijk kan je ze zo door de marketing funnel loodsen om te converteren.

 

Interne linkbuildling in optimale vorm

De manier om interne linkbuilding ideaal in te zetten voor SEO is de Pillar Page strategie. De opbouw van deze links zorgt ervoor dat er een hele natuurlijke flow ontstaat binnen je website. Daarnaast helpt het de linkjuice erg goed te verdelen.

De Pillar Page SEO Strategie ziet er als volgt uit.

 
De interne linkstructuur van de Pillar Page SEO strategie werkt als openslaande bloemen. In het midden staat het hart van de content. Deze content geeft uitgebreide basisinformatie weer over het onderwerp. Vanaf die pagina wordt er verdiepende informatie geboden op de pagina’s die om de centrale pagina staan. De bloemblaadjes. De content kan een blog, lijst met tips of een verdiepend artikel zijn.

De centrale pagina wordt de pillar page genoemd. Deze pagina linkt naar de verdiepende pagina’s. Van diverse pagina’s binnen de bloem wordt er gelinkt naar de pagina waar de conversie plaats dient te vinden. De zogeheten landingspagina. Vanaf daar heb je waarschijnlijk je email strategie, marketing automation, ingericht.

Wanneer je de pillar pages voor de belangrijke topics gemaakt hebt kan je naar een hoger niveau gaan. Maak een nieuwe pillar page waar de huidige pillar pages fungeren als bloemblaadjes.

Sorry, ik wist geen betere metafoor te bedenken als een bloem met bloemblaadjes. Suggesties zijn welkom 🙂

 

Hoe kies je de juiste pillars?

Het doen van gedegen zoekwoorden onderzoek is noodzakelijk om tot de juiste pillars te komen. Begin in dit geval met onderwerpen die breed zijn. Het breedste onderwerp staat bovenaan de piramide. De bredere zoekwoorden daaronder en daaronder de longtail zoektermen.

Wanneer je het zoekwoorden onderzoek hebt afgerond is het tijd om je interne linkstructuur uit te gaan tekenen.

 

Interne linkstructuur uittekenen

Het uittekenen van de linkstructuur is eigenlijk vrij eenvoudig. Pak een stuk papier en begin je interne linkstructuur uit te tekenen. Zorg ervoor dat je interne linkbuilding zo opbouwt dat er een marketing funnel ontstaat. Deze marketing funnel dient te eindigen bij een landingspagina, een pagina die geoptimaliseerd is om te converteren.

 

Cross linking

Naast externe en interne links bestaat er ook nog crosslinks. Cross linking komt voor bij externe en interne links. Cross linking is eigenlijk vrij simpel, het is het een link van pagina A naar pagina B, maar ook een link van pagina B naar pagina A. Dat houdt in dat beide pagina’s aanvullende informatie bevatten voor elkaar.

 

Tips voor interne linkbuilding

Om te zorgen voor goede interne linkbuilding is het ook belangrijk om de links op goede wijze uit te voeren. Gebruik daarom de een relevante anchortekst bij alle interne links. Kies dus niet voor een link onder de woorden ‘lees meer’ maar onder woorden die relevant zijn voor de inhoud van de pagina waar je naar verwijst. Wanneer je dit op goede wijze uitvoert dan werkt dit in het voordeel van de autoriteit.

De anchortekst is zoals gezegd belangrijk. Bij meerdere links op één pagina naar dezelfde pagina wordt de bovenste anchortekst op de pagina gebruikt.

Het gebruik van breadcrumbs is ook een goede zet voor zoekmachine optimalisatie. Het helpt de bots van zoekmachines om de structuur van je website beter te begrijpen. Daarnaast is het ook voor bezoekers handig om eenvoudig terug te gaan naar een hoger niveau. Wat je wilt voorkomen is dat ze het knopje ‘vorige pagina’ in de browser te gebruiken.

Sitemaps maken het leven van bots ook een stuk makkelijker. Het helpt de zoekmachines om alle pagina’s op de juiste wijze te indexeren.

Gebruik maximaal 100 links per pagina. Hoe meer links je gebruikt hoe lager de linkjuice. De linkjuice wordt namelijk verdeeld over het aantal links op de pagina. Kies bij links naar pagina’s die je geen linkjuice wilt geven voor het nofollow attribuut. Persoonlijk zou ik het aantal links altijd onder de 10 houden.

Laat je links altijd eindigen met een “/”. Dit is namelijk het einde van een volledige url. Zonder de “/”wordt er automatisch geforward naar de url met “/”.

Schrijf de urls op al je pagina’s voluit. Deze term heet absolute urls gebruiken. Dat betekent dat je de gehele url noteert. Bij interne links zie je dat er nog weleens relatieve urls worden gebruikt.

Een absolute url ziet er alsvolgt uit:

https://marketingoutlaws.nl/voorbeeld/
Een relatieve url ziet er zo uit:

/voorbeeld/

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis SEO Scan

Wil je hoger in Google komen? Maar lukt het niet. Dan kunnen wij je helpen. Doe de gratis SEO scan en binnen 24 uur weet jij wat je moet doen om hoger te komen in Google.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This