Meer conversies door de beste buttons te gebruiken

Bedrijven groot en klein zijn op zoek naar meer conversies. Soms kun je zaken in online marketing erg ingewikkeld maken maar het optimaliseren van de buttons die je gebruikt op je website is vaak eenvoudig.

Een simpele aanpassing kan vaak al leiden tot een stijging in het conversiepercentage van deze button. Dit levert niks op denk je? Er zijn stijgingen van meer dan 150% in sommige gevallen.

We laten je zelfs een voorbeeld zien van een stijging van 182% in conversies in dit artikel.

Meer conversies kan soms zo simpel zijn.

 

Wat ga je leren over meer conversies in dit artikel?

In dit artikel leren we je hoe je meer conversies krijgt door sommige buttons op je website aan te passen. We laten je concrete voorbeelden zien van buttons die het goed doen. In sommige gevallen zie je zelfs de impact van een verbetering. Online marketing is zo lekker transparant.

Geloof me, van sommige optimalisaties zal je van je stoel vallen. Zo simpel zijn ze.

 

#1 Buttons die leiden tot meer conversies moeten meer opvallen

Het is zo simpel dat je het soms wel eens vergeet. Bezoekers moeten je call-to-action zien voordat ze erop kunnen klikken. Zorg er daarom voor dat je button opvalt. Doe je dit niet dan kan zelfs de beste tekst en sociale bewijskracht je niet helpen aan meer conversies.

Jouw call-to-action button zou één van de eerste dingen moeten zijn die de bezoeker ziet wanneer die op jouw landingspagina terecht komt. Je hebt maar een paar seconde om indruk te maken, zorg dat de bezoekers ogen direct naar de belangrijkste button op jouw pagina wordt getrokken.

Zoals je kan zien in bovenstaand voorbeeld van het CDA wordt de aandacht niet getrokken door de ‘word lid’ button maar juist naar het witte vlak ‘een hele goede morgen’. De reden hiervoor? De pagina is zo ontzettend druk dat je niet weet waar je moet kijken dus zoeken jouw ogen naar de rust van de witte achtergrond. Daarbij is dat het lichtpunt van de pagina. Het ‘word lid’ element is donkergroen en staat heel ver weggestopt. Daarom trekt het totaal geen aandacht.
Deze button op de homepage van Rabobank.nl valt eigenlijk weg in de achtergrondkleur van de website. Wanneer deze er qua kleur uit zou springen zou deze het veel beter doen. Als Rabobank zijnde zou deze button hartstikke mooi en logisch in Rabobank-oranje op de homepage kunnen staan.
Wil je meer conversies dan wil je dus opvallen. Daarom kies je voor een opvallende en afwijkende kleur. We kennen allemaal de verhalen over oranje buttons die zorgen voor het meeste rendement of rood omdat dat voor ‘pas op’ staat en veel aandacht trekt. De waarheid ligt in het midden.

De Telegraaf koos voor een afwijkende kleur die zorgt voor voldoende contrast om op te vallen. Ook al is het maar een hele kleine button met een hele saaie call-to-action tekst.

Ook De Correspondent maakt gebruik van het kleurcontrast om de button uit de pagina te laten springen. Hierdoor trek de call-to-action button direct de aandacht van jou als bezoeker.

Maar de kleur van de button veranderen op je website dat is toch achterhaald? Dat werkt toch niet? Wat levert dat nou eigenlijk op? 1%, 2%? Zoals Sumo aantoonde levert dat ruim 10% meer conversies op.

 

Hoe kies je de juiste contrast kleur voor jouw button?

Het is dus duidelijk dat de kleur van de button impact heeft op jouw conversiepercentage. Echter is er geen uitgelezen kleur die werkt voor jouw website en voor jouw bezoekers. Het is niet als een rode lap op een stier, helaas.

Het is een kwestie van A/B testen om de juiste kleur te vinden voor jouw landingspagina.

Wat kan helpen is onderstaande kleurengrafiek.

Er zijn combinaties te maken tussen twee kleuren maar ook tussen drie kleuren. Hiermee kan je het juiste contrast mee vinden voor jouw website. Echter is en blijft het een kwestie van testen. Toch staat vast dat de kleur er uit moet springen om te zorgen voor meer conversies.

 

Opvallen is dus belangrijk voor meer conversies

Het is niet ingewikkeld maar je moet er wel even over nadenken. Je moet bij alles wat je op je website plaatst afvragen hoe het helpt om meer bezoekers te converteren tot klant. Dat geldt dus zeer zeker ook voor jouw call-to-action buttons.

Denk niet alleen na over de kleur van de button maar ook over de grootte en de vorm van de button. Zorg dat het opvalt maar vergeet niet dat de bezoeker moet begrijpen wat er moet gebeuren. Als je wilt dat de bezoeker op de button klikt dan moet de bezoeker direct zien dat dat is wat jij wilt dat hij doet.

Deze button van Triodos bank gaat op in de achtergrond. Zou deze button het niet beter doen als deze werd opgevuld met een contrasterende kleur?
Opvallen is belangrijk maar het moet wel begrijpbaar blijven voor de bezoeker. Zoals in bovenstaand voorbeeld duidelijk werd. Ik kwam op deze website en wist eigenlijk niet waar ik moest klikken om toegang te krijgen tot de webshop. Ik had al bijna de pagina verlaten maar toen ineens bedacht ik me dat het wel de grote gele afbeelding kon zijn. Dat bleek te kloppen.

Maar zoals je ziet was de website direct een bezoeker verloren. Dit had dan ook nog eens invloed gehad op zijn positie in de zoekmachine want ik was direct naar het zoekresultaat onder hem gegaan. Voor je SEO dus funest.

Dat zou impact hebben gehad op de bouncerate, maar erger nog, dit zou duidelijk vallen onder pogosticking voor Google. Iets wat je absoluut wilt voorkomen. Dat betekent dan ook dat de button in dit geval niet alleen invloed heeft op meer conversies, maar ook op meer bezoekers door de inzet van SEO.

 

Zo valt je button extra op en krijg je geheid meer conversies

Er zijn ook trucjes om meer aandacht op jouw call-to-actions te krijgen. Je button een andere kleur geven die er goed uitkomt in het contrast is slechts een begin. Er zijn een aantal psychologische zaken die hier een rol spelen.

Het is goed om je te realiseren dat bezoekers de weg niet weten binnen jouw website. Ze laten zich daarom goed leiden. Ja, er zijn menu’s en die staan, met een reden, vaak op dezelfde plek maar er zijn zoveel keuzes dat de bezoeker niet altijd weet waar die moet klikken.

Hij laat zich daarom graag helpen. Mensen zijn namelijk zeer volgzaam over het algemeen. Psychologie speelt daarom ook een grote rol binnen online marketing.

Pijlen wijzen bezoekers vaak de weg. Daarom maken heel veel grote bedrijven er ook gebruik van op hun website. Door de volgzame manier waarop mensen bewegen zijn ze automatisch op zoek naar zaken die hen de weg wijzen. Pijlen worden hiervoor in het dagelijks leven vaak gebruikt.

Dat is ook de reden waarom dit binnen online marketing ook zo goed werkt. We zijn geprogrammeerd om pijlen te volgen. Kijk maar eens naar deze voorbeelden.

Coolblue gebruikt ze op subtiele wijze om hun categorieën beter onder de aandacht te brengen. Ze staan hier ook voor de link naar de categorie. Bij de meeste staan de pijlen juist achter de tekst.
Zo gebruikt Fashionchick ze aan het einde van hun button. Je ziet dat ze altijd naar rechts wijzen. Dat speelt in op de manier waarop we lezen. Van links naar rechts. Dat betekent ook dat wanneer we naar rechts kijken we naar de toekomst kijken. Naar links kijken is daarmee kijken naar het verleden. Dit is ook de reden waarom er vaak strijd is wie er rechts op de foto mag staan bij presidentskandidaten. Links is het verleden, rechts is de toekomst.
Waar bij de vorige button van Fashionchick nog niet werd gespeeld met de kleur van de button doen ze dit wel op de productpagina. Hier is het duidelijk waar ze willen dat je klikt. Opvallende kleur en het gebruik van een pijl.
Ook SNS Bank maakt gebruik van pijlen om meer conversies te realiseren. Sterker nog, ze gebruiker er twee. Ook weer met een contrasterende kleur van de button. Deze button springt er dus uit en wijst bezoekers de weg. Ze hebben duidelijk nagedacht over de button. Online marketing is dan ook nadenken over wat je op je website plaatst, hoe onbelangrijk het ook lijkt.
En wat denk je van het voorbeeld van Aegon? Er is weer gebruik gemaakt van pijlen. Ook de opvallende contrasterende kleur van de button, maar er is meer aan de hand hier. Er gebeurt ook iets in de afbeelding die ze gebruiken.

Zie je het meisje in de afbeelding? Waar kijkt zij naar? Juist, naar de call-to-action. Het is goed om te weten dat bezoekers kijken waar de mensen op de afbeeldingen naartoe kijken. Daardoor leg je dus nog meer aandacht op jouw button. Meer aandacht betekent meer conversies.

En heb je nog Backlinko. Deze maakt geen gebruik van pijltjes in de button zoals we zien bij Nederlandse websites. De pijl wijst naar de button in plaats van naar de volgende stap. Dit zorgt voor meer aandacht op jouw button.

Er speelt nog iets mee. Kijk eens naar het formaat van de buttons van Backlinko, Aegon en SNS Bank. Deze zijn een stuk groter dan nodig is en niet zonder reden. De button hoefde helemaal niet zo hoog te zijn maar juist door deze hoger en groter te maken dan nodig is trek je ook weer meer aandacht.

Het lijkt erop dat de eigenaar van deze website de bezoeker hier slechts een optie geeft met deze buttons maar niet wil dat de bezoeker er daadwerkelijk op klikt.
Dit is een groter stuk uit dezelfde website. Je ziet dat een andere button wel een afwijkende kleur gebruikt en groter van formaat is. De website eigenaar wil waarschijnlijk liever dat de bezoeker op deze button klikt. De meeste bezoekers zullen dan ook die opvallende button aanklikken.
Maar het kan nog groter. Kijk maar eens naar Netflix. Zie je hoe groot die rode button is bij Netflix. Wat verder de homepage van Netflix erg sterk maakt is dat er geen afleidingen zijn. Je aandacht gaat volledig naar die ene grote rode button. Je moet er bijna wel op klikken. Scroll je wat naar onder dan staat daar wel andere content maar allereerst gaat al je aandacht uit naar die ene button.

Grotere buttons leiden tot meer conversies.

 

Tekst heeft de grootste invloed op het vergroten van jouw conversiepercentage

Echt het verschil maken in jouw conversiepercentage? Dan moet je aandacht besteden aan de tekst in jouw button. Wat je in elk geval niet moet doen is voorkomen dat bezoekers de tekst van jouw button kunnen lezen.

De kleur van je button moet opvallen maar de tekst moet natuurlijk wel leesbaar blijven. Doe je dit niet dan streef je je doel voorbij. De tekst waar je zorg aan hebt besteed is op deze manier niet leesbaar. Hierdoor wordt het moeilijker om de aandacht van de bezoeker te trekken en dit is uiteindelijk schadelijk voor het aantal conversies.

De woorden die je gebruikt voor jouw call-to-action maken namelijk het verschil tussen wel of niet klikken. Ook al trek je de aandacht wanneer je geen goede tekst hebt staan zal de klik en dus conversie uitblijven. Vergroot daarom je conversiepercentage door meer aandacht te besteden aan de teksten die je gebruikt.

Wanneer je de bezoekers niet prikkelt en een reden biedt om te klikken dan gaan ze het ook niet doen. Laten we kijken naar een aantal manieren waarop diverse website nieuwsbrief abonnees proberen te verzamelen.

Hou in je achterhoofd dat mensen in jouw emaildatabase over het algemeen het beste converteren tot klanten. Ze zeggen weleens dat jouw toekomstige omzet in jouw emaildatabase zit. Hoe groter deze emaildatabase, hoe meer omzet er dus in zit.

De nieuwsbrief aanmelding voor Intermediar is in elk geval duidelijk. Het is duidelijk wat je moet doen maar wat ontbreekt is de waarom? Wat heeft de bezoeker eraan om zich aan te melden?
Ik denk en hoop dat deze website niet zoveel waarde hecht aan zijn aantal nieuwsbrief abonnees. Het staat namelijk zeer klein op zijn website. Wellicht zijn er nog andere manieren waarop ze nieuwsbriefabonnees werven maar dit gaat niet leiden tot veel conversies.
Voor deze website zijn nieuwsbrief aanmeldingen waarschijnlijk wel belangrijk. Vandaar de contrasterende kleur van de button. Het trekt meteen de aandacht op de website. Daarnaast is het duidelijk wat er moet gebeuren. De bezoeker moet zich aanmelden op de nieuwsbrief. Echter mist helaas de reden waarom. Wat is de trigger om zich daadwerkelijk aan te melden?
De Amerikaanse website MOZ pakt dat een stuk anders aan. Ook nu is er niet heel veel ruimte ingericht voor het werven van nieuwsbriefabonnees maar de afwijkende kleur van de button de actiematige tekst en vooral de tekst boven de button zorgen ervoor dat de bezoeker getriggerd wordt. Dit draagt bij tot het genereren van meer nieuwsbrief aanmeldingen.
Booking.com heeft gezorgd voor een groter vlak voor het werven van nieuwsbriefabonnees. Daarnaast hebben ze een afbeelding die niet alleen naar de button kijkt maar ook de boodschap versterkt. ‘Geheime deals’ maakt je natuurlijk enorm nieuwsgierig. Zeker wanneer je beseft dat ‘geheimen’ een van de woorden is die vallen onder de powerwoorden. Powerwoorden zijn woorden die meer de aandacht trekken van bezoekers.

Maar Booking.com doet nog iets bijzonders. Ze doen een belofte. Wie wil er geen lagere prijzen? En je hoeft alleen maar je emailadres achter te laten.

Op de Telegraaf pakken ze uit voor nieuwsbrief abonnees. Op de doorgaans drukke site wordt de aandacht gepakt door een persoon die je direct aankijkt als bezoeker zijnde. Dat werkt. Daarnaast neemt de Telegraaf twijfels weg door aan te geven dat uitschrijven met 1 klik te regelen is. Wat let je om het dan te proberen?
Allemaal logische dingen als je er tijd aan besteed. Zoals gezegd zijn nieuwsbrief inschrijvingen of in elk geval emailadressen die je kan aanschrijven belangrijk om je omzet te vergroten met online marketing.

Maar hoeveel levert dit nou daadwerkelijk op? Goede teksten zijn een van de belangrijkste conversie optimalisaties die je kan aanbrengen op jouw website. Onderstaand voorbeeld laat je zien hoe groot die impact kan zijn.

Door het veranderen van de call-to-action tekst op de button realiseerde Sumo een stijging van 182% in conversies. 182%. Dat is nogal wat. Alleen het aanpassen van de tekst was voldoende. Ja, A/B testen is dus zeker belangrijk om meer conversies met jouw website realiseren.

Neem dus de tijd om aandacht te besteden aan het schrijven van goede teksten op jouw buttons en erom heen. Het kan het verschil maken tussen wel leads en geen leads.

Wil je meer conversies?

Kies dan zeker niet voor woorden als ‘aanmelden’ of ‘abonneren’. Deze woorden zijn juist conversie-killers. Ze verlagen juist je conversieratio. Waarom? Er wordt totaal niet duidelijk wat de bezoeker eraan heeft om zijn emailadres achter te laten.

‘Stel de klant centraal’, het is een term die al lange tijd over marketingafdelingen galmt maar waar we nog niet altijd bij stil staan bij simpele dingen als het maken van buttons.

Kies liever voor voor woorden die direct duidelijk maken wat het de bezoeker oplevert.

Deze button op Crazyegg doet precies wat het moet doen. Het laat in de tekst van de button zien wat het de bezoeker oplevert wanneer hij erop klikt. Ja, de tekst is wat aan de lange kant maar goed de essentie is duidelijk.
Ook deze button heeft een goede tekst. Hiermee meld je jezelf aan voor een nieuwsbrief maar er staat niet iets als ‘aanmelden’ maar juist wat het de bezoeker oplevert. Meer kennis, meer pro worden. Dat is wat de bezoeker van deze website waarschijnlijk wil. Daarom leest die de content nemen we aan.
Met deze button voor een gratis converter zie je ook een stijging. Geen 182% maar 10%. De redenen hiervoor kunnen variëren, niet alles is direct een schot in de roos. Maar 10% meer is toch een aanzienlijke stijging. Vergelijk het maar eens met 10% extra bezoekers naar die pagina brengen. Dat zou waarschijnlijk een forse marketinginvestering zijn.
 

Spreek in de ik-vorm

Als je kijkt naar bovenstaand voorbeeld en het voorbeeld van de 182% groei in conversies dan is er nog een belangrijk verschil. De ene spreekt in de ik-vorm, de ander in de jij-vorm. Daar valt nog winst te behalen.

De ik-vorm doet het in de meeste gevallen namelijk zo ontzettend veel beter dan de jij-vorm.

Je zal je afvragen wat dit eigenlijk uitmaakt. Het gaat allemaal om perceptie.

Wanneer ik zeg: ‘Start jouw gratis proefmaand’ dan is dat totaal anders dan wanneer ik zeg: ‘Start mijn gratis proefmaand’.

Het verschil? Bij het gebruik van de ik-vorm voelt het al alsof het van jou is. Bij de jij-vorm voelt het meer als iets dat je nog moet krijgen of waarvoor je nog eerst iets moet doen. Dat is het verschil. Psychologie en online marketing gaan hand in hand.

Het verschil tussen de ik-vorm en de jij-vorm is in dit voorbeeld 90% meer conversies. Dat is nogal wat voor zoiets simpels en kleins. Kies er daarom voor om in de ik-vorm te communiceren in jouw buttons.
Weer een voorbeeld van een nieuwsbrief. ‘Schrijf je in’ werkt niet zo goed als ‘Ik schrijf me in’. Dat hebben we gezien in het eerdere voorbeeld. Daarnaast zijn er heel veel andere zaken mis met deze conversietool die we eerder hebben behandeld. Je herkent ze vast wel inmiddels.
Het verkopen van kaarten voor de OranjeLeeuwinnen zou een stuk beter gaan in de ik-vorm in plaats van de jij-vorm. Maak daarom van ‘koop je kaarten’ liever ‘Ik ben erbij’, ‘Koop kaarten’ of ‘Ik wil vooraan zitten’.
Dit is een hele interessante button voor conversies. De pijl wijst naar de button, het is een opvallende kleur en er wordt gesproken in de ik-vorm. Daarbij is ook duidelijk wat het de bezoeker oplevert wanneer hij klikt.
 

Gebruik powerwoorden voor meer conversies

Het woord is al eerder gevallen maar powerwoorden kunnen erg veel impact maken. Naast het woord ‘geheim’ is ‘gratis’ ook zo’n powerwoord. Het toevoegen van een powerwoord, zeker ‘gratis’, kan je helpen om meer bezoekers te converteren.

Hier zie je dat het toevoegen van een powerwoord je zomaar 15% extra conversies kan opleveren. Simpel maar effectief. In dit voorbeeld gaat het om het woord ‘gratis’ maar andere powerwoorden hebben ook zeker effect.

Maak daarom gebruik van powerwoorden in jouw button of in de headline of subheadline.

 

Maak er geen lang verhaal van

Er is nog wel één dingetje waar ik je op wil wijzen bij het gebruik van tekst. Maak er geen ontzettend lang verhaal van. Een button moet to the point zijn. De tekst voorafgaand het liefst ook maar je kan daar wel wat meer uitbreiden.

Hou de tekst in je button beperkt tot maximaal 5 woorden.

 

Stimuleer conversies door gebruik te maken van sociale bewijskracht

Voor jou als online marketing fanaat natuurlijk geen verrassing maar sociale bewijskracht helpt bij alles online. Dus ook bij de call-to-action van jouw buttons. Verstop jouw successen dus niet maar zet ze in om jouw conversieratio te verbeteren.

De Volkskrant maakt goed gebruik van het aantal mensen dat online onbeperkt toegang heeft tot al het nieuws. Mensen zijn immers volgzaam en vertrouwen op de mening van anderen. Als 500.000 mensen al geabonneerd zijn op de Volkskrant dan moet het wel goed zijn.

Nu zou je wel kunnen zeggen dat 500.000 een te rond getal is. 501.829 zou geloofwaardiger zijn maar met de naamsbekendheid van de Volkskrant zal er niet getwijfeld worden aan de betrouwbaarheid van dit getal.

Bij Inshared maken ze ook gebruik van sociale bewijskracht door de gemiddelde beoordeling vlak boven de call-to-action te plaatsen. Het aantal beoordelingen erbij vermelden zegt wat over de betrouwbaarheid van dat cijfer maar ook over het aantal mensen die niet alleen klant zijn maar ook een review hebben achtergelaten.
 

Biedt mensen een keuze

Wanneer er een button staat dan is het de keuze ik klik wel of ik klik niet. Dat is dan de keuze. Niet klikken is dan de makkelijkste optie en mensen houden van makkelijk. Maar wat nou als je ze een keuze biedt tussen twee buttons? Dan is het niet kiezen niet meer de makkelijkste optie maar moet er echt een keuze gemaakt worden.

Bij de Telegraaf krijg je die optie. Het mooie hiervan vind ik dat ze ook op je gevoel inspelen door de tekst ‘nee ik ben niet geïnteresseerd in het laatste nieuws’. Tuurlijk ben je dat wel. Dat zijn we allemaal wel maar dan moet het natuurlijk wel relevant nieuws zijn. Maar goed dat is een andere discussie.
Ook bij de cookiebar wordt deze methode gebruikt. Hier zie je dat de keuze die de website eigenaar wilt dat je maakt een opvallende kleur heeft. De andere keuze valt weg in de achtergrond van de website.
Kleuren werken bij conversie optimalisatie alleen in verband met elkaar. Een groot contrast kan hierbij helpen. Maar er is meer dat je kan doen door verschillende kleuren te gebruiken. Denk aan het gebruik van roze en blauw voor meisje en jongen. Logische keuzes die de bezoeker sturen.

In bovenstaand voorbeeld het samenspel tussen groen en rood. Wanneer je deze twee kleuren gebruikt dan staat groen automatisch voor doorgaan en dus iets positiefs. Rood staat voor negatief en dus stoppen. Dit allemaal met dank aan het stoplicht. De functie hiervan wordt dus gebruikt bij deze cookiebar. Je wilt altijd dat het stoplicht groen is dus kies je sneller voor groen.

Dit terwijl rood hartstikke goed kan zijn voor het aantal conversies op een button waarbij er geen groen in de buurt is.

Doorgaand op het aanbieden van een keuze om je conversiepercentage te verbeteren vind ik bovenstaande een hele interessante. Het is de traditionele keuze tussen mannen en vrouwen maar het doet veel meer dan dit.

De informatie die je hiermee binnenhaalt geeft je direct een segmentatie in je emaildatabase. Hierdoor kan je als organisatie een scheiding maken voor de email campagnes die je hen gaat sturen. Dit terwijl het de bezoeker geen centje pijn heeft gekost.

Er hoefde niks ingevuld worden om de keuze tussen man en vrouw vast te stellen. Het zat gewoon ingebouwd in de keuze die je maakt tussen beide buttons. Echt een hele interessante ontwikkeling. En ook hier weer, zo simpel maar wel effectief.

 

Nog één laatste tip voor meer conversies

Het komt nog heel vaak voor helaas maar als je hem even door hebt dan maak je deze fout nooit meer. Kies jouw woorden zorgvuldig.

Je kiest voor actieve woorden, geen passieve woorden.

Door het gebruik van de tekst ‘lid worden’ kan dus een grote streep. Kies niet voor passief taalgebruik maar kies juist voor actief taalgebruik. Je wilt de bezoeker immers activeren.
Kies daarom liever voor buttons met een tekst als ‘word lid’. Je zal zien dat dit impact heeft op jouw conversiepercentage.
Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Pin It on Pinterest

Share This