Meer omzet genereren in de detailhandel

In de detailhandel verkoop je fysieke producten aan consumenten. Het is een branche waarin winkels het regelmatig moeilijk hebben. In de afgelopen 20 jaar is er namelijk ook ontzettend veel veranderd. Daarom helpen we je met deze tips om meer omzet te genereren in de detailhandel.

Elke winkel heeft de potentie om snel te groeien in omzet en dit kan zonder grote investeringen. Het is net even anders kijken naar de omzet die je genereert in de detailhandel.

 

#1 Meer omzet genereren in de detailhandel door online marketing

Er is veel veranderd de afgelopen jaren in de detailhandel. De opkomst van het internet heeft een grote rol hierin gespeeld. Iedereen kan vandaag de dag een webshop beginnen. Dit zorgt voor een lage toetredingsdrempel en dat brengt een risico voor ondernemers in de detailhandel.

Nu hebben webshops niet alleen een groot voordeel uit het kostenoogpunt maar ook in de grote van de afzetmarkt. Een product kan naar elk adres in de wereld worden verzonden. Je kan dus veel meer klanten verwelkomen dan wanneer je alleen een lokale winkel hebt.

Nu kan je je hier erg druk overmaken maar je kan het ook zien als een kans. Breng jouw fysieke winkel ook online in de vorm van een webshop. Met online marketing kan je al snel meer klanten bedienen dan de personen die in jouw regio woonachtig zijn.

 

#2 Social media om meer omzet te genereren

Nu kan je ook met jouw fysieke winkel meer klanten bereiken via andere online marketing kanalen. Hiervoor hoef je niet eens een webshop te hebben. Het maakt het leven van de bezoeker wel een stuk makkelijker maar het is geen harde eis.

Via bijvoorbeeld Instagram, Facebook of Twitter kan je snel inspelen op trends die momenteel spelen. Denk hierbij ook aan een inhaakkalender. Elke dag is om een of andere reden wel een bijzondere dag. Bijvoorbeeld moederdag maar je hebt ook minder bekende dag als de paranormale dag, no socks day of pizza party dag.

Een aantal van die dagen kan je vast wel koppelen aan producten die jij verkoopt in jouw winkel. Maak er een leuke actie van en deel hem met de juiste content op social media.

 

#3 Cross selling om de omzet te vergroten in jouw winkel

Je kan geen tankstation meer bezoeken zonder een aanbieding te krijgen voor kauwgom of een chocoladereep. Ze bieden vaak scherp geprijsde producten aan om net nog even wat meer omzet binnen te halen door een extra product te verkopen.

Juist door het speciaal te vragen aan de klant stimuleren ze hiermee verkoop.

 

#4 Creëer schaarste in jouw detailhandel

Mensen zijn van nature bang om iets te missen. De fear of missing out (FOMO). Maak daarom een speciaal schap van producten die bijna op zijn. Hiermee speel je in op die angst om een product te missen. Je zal zien dat de meeste mensen toch even in het schap gaan kijken en bij een mooie aanbieding nog even dat ene product meenemen.

 

#5 Meer omzet door meer bezoekers in je winkel

De kans dat wanneer iemand in jouw winkel iets koopt is groter wanneer deze binnen is dan nog buiten staat. Klinkt logisch natuurlijk maar wat doe jij om mensen in jouw winkel te krijgen? Een etalage heeft elke winkel, dus hoe onderscheid jij je?

Zorg ervoor dat je de aandacht trekt in de winkelstraat. Zo zetten restaurants elke dag hun parasollen open om de aandacht te trekken. Wellicht kan jij ook een uniek item voor de deur plaatsen zodat mensen direct zien dat je open bent. Kies voor een echte pattern interrupt.

Maar ga verder dan dat want ook in jouw winkel moet het leuk zijn. Niet alleen lange rijen van schappen met producten. Probeer de beleving van de producten tot leven te brengen. Verkoop je stofzuigers? Laat klanten dan de stofzuigers testen in een speciaal stofzuigcircuit.

Verkoop je speelgoed? Zorg er dan voor dat kinderen het speelgoed kunnen zien, aanraken en testen. Dit zorgt ervoor dat de kinderen het speelgoed echt willen hebben. Misschien kan je zelfs een racecircuit bouwen in jouw winkel zodat kinderen vaker afstandbestuurbare auto’s willen kopen.

 

#6 Meer omzet genereren detailhandel door Instagram Shopping

Ik heb het al even gehad over social media maar ik wil Instagram Shopping nog echt even uitlichten. Dit is een enorme kans voor webshops. Dit is het beste verkoopkanaal voor webshops in 2020. En het mooiste? Het is volledig gratis.

Nu kan ik je vertellen dat Google Shopping al jaren bestaat maar ook enorme stappen gaat maken in 2020. Het is een kans die je niet mag laten lopen.

 

#7 Trek meer publiek door iets bijzonders te doen

Evenementen trekken vaak veel mensen aan. Het is echter vaak duur om daar aanwezig te zijn. Maak daarom jouw eigen evenement en creëer extra momentum door de lokale media in te schakelen.

Heb je een kledingwinkel? Dan is het hartstikke leuk om een modeshow te organiseren. Vaak vind je lokaal een aantal modellen via social media die dit gratis willen doen. Daarnaast kan je met andere winkeliers in de regio samenwerken. Iemand kan de muziekinstallatie verzorgen, een ander de make-up, etc.

Dit soort evenementen zetten lokale dagbladen graag op hun website of in hun krant. Ze willen graag het lokale nieuws brengen en dat is precies wat jij nu doet. Lokaal nieuws maken.

Wanneer je een tuincentrum hebt kan je misschien een BBQ workshop organiseren of als een bouwmarkt een workshop plankjes ophangen.

 

#8 Upselling om de omzet te vergroten van jouw detailhandel

Een klant die een product koopt is een kans om een aanvullend product te verkopen. Koopt iemand een fotocamera dan heeft hij ook een SD card nodig om zijn foto’s op op te slaan. Koopt iemand een mobiele telefoon dan is een hoesje vaak handig. En zo zijn er nog veel meer combinaties te bedenken.

Stel hiervoor complete setjes samen. Uiteraard kan je het ook proberen te upsellen tijdens het verkoopgesprek maar in een drukke winkel is er niet altijd de tijd om iedereen persoonlijk te woord te staan. Sommige klanten zitten hier ook totaal niet op te wachten. Die kiezen liever zelf. Biedt ze daarom de mogelijkheid om de complete set te kopen tegen een kleine korting.

Dit kan overigens ook online. Amazon is er zelfs groot mee geworden met hun webshop.

 

#9 Lokale bezoekers naar jouw winkel trekken

Wanneer ik een product wil kopen maar niet weet waar ik die kan vinden dan ga ik het Googlen. Als winkel wil jij dan natuurlijk gevonden worden. Doe daarom aan lokale SEO om je vindbaarheid te vergroten.

 

Conclusie

Hiermee heb je 9 tips om meer omzet te genereren in jouw detailhandel. Meer omzet hoeft niet moeilijk te zijn en dus kan je direct aan de slag. Online marketing is een kans maar zeker geen eis om jouw omzet te laten groeien.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This