Meer omzet uit je website bezoekers halen

Er zijn verschillende manieren om meer omzet uit jouw website te halen. Dit geldt niet alleen voor webshops maar ook voor websites die een andere manier van omzet genereren hebben. Denk bijvoorbeeld aan restaurants waar je online kan reserveren of B2B websites waar klanten een afspraak kunnen maken.

Deze 4 tips helpen elke website om meer omzet uit je website bezoekers te halen.

  1. Verzamel emailadressen
  2. Optimaliseer je website voor conversies
  3. A/B testen voor een hogere ROI
  4. Meer omzet door meer verkeer

 

#1 Verzamel emailadressen

Meer bezoekers op je website leiden niet altijd tot meer verkopen via je website. Zijn die bezoekers dan nutteloos? Zeker niet, ze zijn er alleen nog niet aan toe om jouw product of service af te nemen.

Om te voorkomen dat de bezoekers die je met al je marketing inspanningen naar je website hebt gelokt zo weer van je website verdwijnen wil je hun emailadres achterhalen. De reden waarom je dat wilt is omdat je op die manier in contact kan blijven met die bezoekers.

Dat ze vandaag nog niet klaar zijn om te kopen betekent niet dat ze volgende week het product niet willen kopen. Dat noemen we het aankoopproces.

In het aankoopproces zijn er een drietal fases die een persoon doorloopt alvorens men klaar is om tot aankoop over te gaan. Deze fases zijn:

  • Awareness
  • Consideration
  • Decision

In de awareness fase wordt men bewust van een behoefte. In de consideration fase gaat men op zoek naar diverse oplossingen voor bevrediging van die behoefte. In de decision fase wordt de keuze voor een leverancier gemaakt.

Als je dus bezoekers aantrekt in de awareness en consideration fase zijn ze nog niet klaar om je product te kopen maar werken wel toe naar dat moment. Blijf daarom in contact met deze bezoekers. Dit kunnen potentiële klanten zijn.

Zorg er daarom voor dat voor ze je website verlaten dat ze jou hun emailadres geven. Dit kan in de vorm van een inschrijving op een nieuwsbrief, aanmelding voor een webinar, een gratis demo van het product, een ebook of welke andere manier dan ook. Op die manier kan je met relevante content de bezoeker helpen om de beste oplossing voor zijn probleem te vinden; jouw product.

Een Amerikaans gezegde in de marketing is: The money is in the list.

Daarmee bedoelen ze de lijst van emailadressen die je verzameld herbergt de klanten die voor jouw omzet zorgen. Hoe groter die lijst, hoe groter je omzet dus.

Emailmarketing is dus erg belangrijk en kan je helpen om meer en meer omzet te genereren. Lees er alles over in ons artikel over emailmarketing.

 

#2 Optimaliseer je website voor conversies

Veel websites die ik zie maken veel blogs en artikelen, veel content. Maar wat ze vergeten is het verkeer dat deze pagina’s genereren om te zetten in klanten. Zonder call to actions kom je nergens.

Je doet veel moeite om de bezoekers naar je website te trekken maar vergeet om de conversatie aan te gaan met je bezoekers. Ze komen, kijken en vertrekken. Dat is niet wat je wilt.

Het trekken van bezoekers doe je niet om zoveel mogelijk verkeer te hebben, je doet het om er zoveel mogelijk klanten van te maken. Bezoekers hebben daar alleen wat hulp bij nodig.

Plaats daarom op elke pagina die een call to action. Een call to action is bijvoorbeeld een button die de bezoeker uitnodigt om naar een volgende pagina binnen jouw website te gaan of om een aankoop te doen.

Call to actions hoeven niet altijd direct te wijzen op het doen van een aankoop. Elke pagina op je website heeft een doel. Of ze trekken verkeer naar je website, of ze helpen bezoekers om meerdere pagina’s in je website te bezoeken, om in contact te komen met de bezoeker, om het emailadres van de bezoeker te achterhalen of om de bezoeker te verleiden om een aankoop te doen.

Met call to actions help je je website op het gebied van conversie optimalisatie. Lees alles over conversie optimalisatie.

Wat het doel ook is van de pagina, je moet de bezoeker helpen om deze stap te zetten. Zie de bezoeker als een automobilist die naar een bepaalde plek toe wilt. Hij is alleen zijn navigatiesysteem thuis vergeten en zijn telefoon is leeg. Hij heeft bordjes langs de weg nodig die hem helpen de juiste keuzes te maken om zijn doel te bereiken.

Vergeet niet dat elke beslissing op je website als een kruispunt is. Als niet duidelijk is welke kans die op moet ontstaat frustratie, zeker als je een paar keer verkeerd gereden bent en terug moet. Wat gebeurt er dan uiteindelijk? Dan geef je het op. En dat betekent op het internet dat je de website verlaat.

De bezoeker verlaat niet alleen de website maar heeft ook een negatieve gebruikerservaring ervaren op je website. Dat kan meewegen bij toekomstige beslissingen om je website te bezoeken of zelfs dat je een klager hebt ontwikkeld over jouw website. De klager kan negatieve comments op social media gaan verspreiden of vrienden waarschuwen om jouw website te gebruiken.

Dit doet hij of zij niet uit rancune maar uit een gevoel van frustratie en teleurstelling. Omarm je bezoekers en help ze op de beste manier om ze in een vrolijke stemming de website te laten verlaten.

 

#3 A/B testen voor een hogere ROI

Als je een pagina maakt voor je website dan doe je dat op de beste mogelijke manier. En ondanks dat je je best doet om de beste gebruikerservaring te bieden zijn we helaas geen helderziende.

Met de kennis die je bezit kan je waarschijnlijk wel een goede gebruikerservaring creëren voor je bezoekers maar kan je ook de beste gebruikerservaring creëren? Die kans is heel klein. Het kan namelijk altijd beter.

Test daarom altijd verschillende varianten om tot het best mogelijke resultaat te komen. Gebruik hiervoor A/B testen.

Met A/B testen maak je twee varianten van je pagina. Die worden gelijkmatig verdeeld en aangeboden aan de bezoekers van die pagina. Dus 50% ziet pagina A en 50% ziet pagina B. Nadat voldoende mensen de pagina hebben bezocht zie je een duidelijke winnaar. Dat is de beste versie van die pagina op dit moment. Moet je dan stoppen? Nee, zeker niet. Maak een nieuwe A/B test om andere zaken op je pagina te testen.

Er zijn verschillende tools die je kan gebruiken om te testen:

Het voordeel van A/B testen is dat het je laat zien waar je marketingfunnel blokkeert. Waar zijn de borden langs de weg niet duidelijk genoeg om de juiste keuze te maken op het kruispunt? Optimaliseer deze pagina en voorkom verwarring bij je bezoeker.

De reden waarom conversie optimalisatie zo belangrijk is dat als je dit niet goed inricht je nog zoveel verkeer kan genereren als je wilt, het zal je weinig klanten opleveren. En weinig klanten betekent weinig omzet. Wanneer je de basis goed hebt ingericht en klanten helpt om te converteren dan helpt het je zelfs met weinig bezoekers aan meer omzet op je website.

 

#4 Meer omzet door meer verkeer

Wanneer je je conversie optimalisatie goed hebt ingericht op je website is het tijd om meer verkeer naar je website te trekken.

Een van de manieren om meer bezoekers naar je website te trekken is door te gaan bloggen. Content maken die het goed doet in de zoekmachines. Hiervoor maak je unieke content die anders is dan de content die je concurrenten maken.

Iedereen is namelijk bezig met het maken van content, artikelen, video’s en blogs vandaag de dag. Iedereen wil op dezelfde zoektermen bovenaan staan in Google en dus is de concurrentie heel hoog. En elke dag wordt deze concurrentie groter en groter want elke dag is er iemand die een artikel schrijft voor die specifieke zoekterm.

Onderscheid je dus in het maken van content die nog niemand maakt. Zoek verbindingen met andere branches of gedachtegangen die je klanten helpen om hun wensen te vervullen maar waar je concurrenten nog niet aan gedacht hebben.

Stel je verkoopt afslankproducten. Dan is het doel van je klanten om af te vallen. Nu schrijven jij en je concurrenten allemaal over voeding, sporten, vitamines en mineralen. Iedereen doet eigenlijk hetzelfde in de hoop maar op de bovenste plek in Google te komen.

Maar wat nou als jij je richt op een ander element van afvallen? Als ik mij niet vergis helpt slaap namelijk ook bij het afvallen. Schrijf hier een aantal blogs over. Onderscheid je door andere oplossingen aan te bieden die jouw klanten om hun doel te bereiken. En met alleen slapen gaat het vast niet hard genoeg dus kopen ze alsnog jouw afslankproducten.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Pin It on Pinterest

Share This