Meer naamsbekendheid. Dat wil ik.
Commerials op televisie, je spotje op de radio, billboards langs de snelweg of een advertentie in de krant. Allemaal manieren om je naamsbekendheid te vergroten. Maar er moeten toch manieren zijn om je naamsbekendheid te vergroten zonder dat je daarvoor een enorm marketingbudget moet hebben. Dat klopt. Dat kan.
En wij kunnen dat voor je realiseren.
Ik wil meer naamsbekendheid maar hoe doe ik dat?
Online marketing draait vaak om het realiseren van meer bezoekers, meer leads, meer conversies en meer klanten. Toch kan je met online marketing ook zeker je naamsbekendheid vergroten en dat vaak voor een fractie van de kosten van andere marketingkanalen.
Het draait bij het vergroten van je naamsbekendheid allemaal om het vinden van bereik en het maken van een impact. In het verleden was daarvoor het schieten met hagel de oplossing maar met online marketing kan je veel gerichter te werk gaan. Zo kan je met social media heel gericht targetten op de doelgroep waaronder je je naamsbekendheid wilt vergroten. En dit scheelt aanzienlijk in de kosten want wat moeten bejaarden met bijvoorbeeld een motor?
Daarnaast was het in het verleden belangrijk dat de boodschap hen zo vaak mogelijk bereikte. Op die manier creëerde je een herkenbaarheid bij de doelgroep maar vandaag de dag draait het meer om impact maken. Wanneer de doelgroep interactie heeft met jouw boodschap dan weegt dit veel zwaarder dan wanneer een advertentie wordt waargenomen in het onderbewustzijn.
Content marketing leent zich hier heel goed voor. Ook omdat content marketing gevoelens en emoties kan oproepen.
De reden dat naamsbekendheid van belang is, is omdat het helpt in het aankoopproces. Zeker wanneer het draait om de leverancierskeuze, maar ook op andere momenten in de buyer journey.
Juiste keuzes maken om je naamsbekendheid te vergroten
Wanneer je aan de slag gaat met het vergroten van je naamsbekendheid draait het om je budget zo efficiënt mogelijk inzetten. Zeker wanneer je geen oneindige marketingbudgetten hebt en laten we eerlijk zijn, voor de meeste bedrijven is dat zo.
De juiste keuzes maken, de juiste boodschap maken en de juiste doelgroep bereiken zijn hierbij van groot belang. Wat spreekt jouw doelgroep aan en hoe sluit dat aan bij het merk dat je onder de aandacht wilt brengen.
De juiste doelgroep bepalen is heel eenvoudig bij social media adverteren omdat de social media platformen enorm veel kennis hebben van hun gebruikers. Hierdoor kan je heel gericht te werk gaan en juist die specifieke doelgroep aanspreken die voor jouw merk belangrijk is. Je kan zelfs segmenten maken om elke doelgroep net even anders aan te spreken. Hoe relevanter je bent, hoe groter de impact.
Maar ook social media marketing op je eigen kanalen is van belang voor het vergroten van je naamsbekendheid. Je kan namelijk echt het gesprek aangaan met je volgers en dat maakt van social media een interactief platform waardoor je veel meer impact kan maken. Kies je voor een advertentie in de krant, dan is het moeilijk om die interactie op gang te brengen.
Meer naamsbekendheid met social media marketing
Social media is dus uitermate kansrijk om meer naamsbekendheid te krijgen onder de juiste doelgroep. Nu kan je beginnen met je merknaam regelmatig op je tijdlijn te posten maar dat komt nogal commercieel en zwak over. Wees creatiever. Speel in op de beleving van je doelgroep en onderscheid je van de vele berichten in de tijdlijn.
Opvallen is namelijk met de dag moeilijker. Dagelijks krijgen mensen zoveel boodschappen naar zich toegeworpen dat het lastiger en lastiger wordt om niet onder te sneeuwen in de berg met reclameboodschappen. Wees dus origineel. Doe aan pattern interuption en creëer een echte blikvanger. Zowel voor de doelgroep die al bekend met je is en je volgt en de mensen die je rekent tot jouw doelgroep maar je merk nog helemaal niet of nauwelijks kennen.
Meer naamsbekendheid via social
Versterk de band met de mensen die jou al volgen op diverse social media platformen. Meer interactie met deze volgers vergroot de naamsbekendheid en waarschijnlijk ook de merkvoorkeur die daarmee gepaard gaat. Hulp nodig bij het opzetten van social media berichten die impact maken?
Social Media Adverteren
Juist de mensen die jouw merk nog niet goed genoeg kennen om te volgen op social media zijn nog onvoldoende bewerkt. Daar liggen dus grote kansen om je naamsbekendheid te vergroten op een manier die ook impact heeft op aankoopbeslissingen.
Naamsbekendheid vergroten met content marketing
Mensen denken in beelden werd er jaren gezegd. Daarom hebben bedrijven een logo en worden beeldadvertenties ingezet bij het creëren van meer naamsbekendheid. Dit klopt ook allemaal maar vergis je niet in de kracht van emotie.
Soms doe je een aankoop en als je erover nadenkt vraag je je misschien af waarom je dat product hebt gekocht. Onverklaarbaar. Je onderbewustzijn en daarbij gaande emoties hebben een rol gespeeld.
Daar zit dan ook de kracht van content marketing. En hoewel content marketing er in allerlei vormen is wordt er vaak gedacht aan tekst. Het maakt niet uit wat voor vorm van content je inzet, het gaat namelijk om het verhaal en de emotie die je oproept bij je doelgroep.
De emotie blijft hangen, die maakt impact. Hoewel mensen denken in beelden zijn er ook veel beelden die je niet meer kan terughalen uit je leven. De gevoelens die bij soortgelijke situaties boven komen zijn er echter wel, ondanks dat je de beelden niet kan terughalen.
Daarom is naamsbekendheid vergroten ook mogelijk door de inzet van content marketing. Video’s spelen hier een hele grote rol in, maar ook geweldige fotografie kan je hier bijvoorbeeld voor inzetten.
Naamsbekendheid vergroten
Het maken van geweldige content marketing campagnes is super gaaf om te doen maar niet voor iedereen weggelegd. Soms ontbreekt het je gewoon aan de creativiteit. Dan is het goed om er nieuwe creatieve mensen bij te betrekken en de impact van je campagnes zal exponentieel toenemen.