Vormen van leadgeneratie

Eén van de belangrijkste B2B marketing strategieën is het genereren van leads. Nu blijkt het genereren van leads voor sommige bedrijven een grote uitdaging en het aanbieden van een landingspagina is in sommige gevallen niet toereikend.

Daarom zet ik de leadgeneratie mogelijkheden voor je op een rij. Wat voor de ene website wel werkt hoeft voor de andere niet te werken dus is het goed om te testen en keuzes te maken.

Er is namelijk meer mogelijk dan leads genereren met een landingspagina.

Inhoudsopgave:

Landingspagina voor leadgeneratie

Leadgeneratie gebeurt in de meeste gevallen aan de hand van landingspagina’s. Het is een vorm van leadgeneratie die veelvuldig wordt gebruikt in B2B-marketing.

Op een landingspagina heb je maar één doel en dat is het genereren van leads. Dat betekent dat je geen afleidingen aanbiedt zoals links, menunavigatie of banners. Het gaat enkel en alleen om het converteren van je bezoekers en dat is dan ook het enige dat ze op de pagina kunnen doen.

Hoewel de meeste bedrijven gebruik maken van soortgelijke landingspagina’s zijn er vele varianten van landingspagina’s. Is de template van je landingspagina’s allemaal gelijk? Kijk dan vooral naar de blog 9 tips voor een betere landingspagina.

 

Leadgeneratie via een pop up

Er was een tijd dat pop ups not done waren. Op de redacties van uitgeverijen stroomde de klachten binnen zodra een adverteerder een pop up vertoonde op de website. Maar nu zie je de ene na de andere pop up verschijnen op websites.

Deze zijn gelukkig wat meer aan de zijkant gepositioneerd en gaan niet over de content heen maar toch is de pop up weer helemaal terug van weggeweest. Toch moet ik zeggen dat ze bij sommige websites weer helemaal doorslaan maar goed het blijft een effectieve manier om leads te genereren.

Zeker wanneer je de bezoeker er niet mee doodgooit. Aan de rechterkant, naast de content kan je best een pop up laten zien. Voorwaarden is wel dat deze relevant is en prima ingezet kan worden voor leadgeneratie.

Leest een bezoeker een artikel over leadgeneratie laat dan een pop up zien waarin je content aanbiedt over leadgeneratie.

 

Leads genereren met exit pop up

Een variant van de pop up is de exit pop up. Een laatste redmiddel. Hier kan ik me dan ook het minst aan storen.

Op het moment dat de bezoeker zijn cursor richting de vorige-knop of het kruisje om de pagina te sluiten beweegt dan verschijnt de exit pop up. Dit is een moment dat de bezoeker klaar is met het lezen van de content en dus een pop up het tot je nemen van de content niet belet.

Daarom is dit ook niet zo storend voor de bezoeker. Daarnaast is het echt een redmiddel om de bezoeker die niet converteert alsnog een last minute aanbod te doen. De content die je op dat moment aanbiedt moet dan ook een hoog nieuwsgierigheid gehalte hebben. Dat is de enige manier om de bezoeker te converteren tot lead en hem niet te verliezen op het moment dat hij naar de uitgang onderweg is.

 

Splash pagina om meer leads te werven

Eén van de pagina’s die ik goed ken van bijvoorbeeld VI.nl. Standaard als je naar hun website ging dan kreeg je een splash pagina te zien dat het nieuwste nummer in de winkel lag. Bloedirritant want er zat gewoon geen frequency cap op dus je kreeg die splash pagina continu te zien.

De frequency cap is een van de meest ondergewaarde middelen die een online marketeer heeft. Hoe vaker een bezoeker je advertentie maar ziet hoe beter lijkt de standaard gedachte. Het marketingbudget moet op. Maar de irritatie bij de bezoeker wordt op een bepaald moment alleen maar vergroot.

Kijk, de eerste 2 a 3 keer is het prima om de banner of advertentie te zien. Dit kan zelfs behulpzaam overkomen en worden gewaardeerd maar op een gegeven moment kantelt dit in irritatie.

Er was een pre-roll advertentie op Youtube van Plus afgelopen winter. Dat ging over een leuk filmpje voor een boerenkool recept, dat ook nog eens erg lekker was. Maar dat filmpje kreeg ik een paar weken lang voor elk filmpje dat ik keek op Youtube. Ik werd er helemaal gek van. Zelfs nadat ik het filmpje een keer uit frustratie helemaal had afgekeken, 5 minuten over boerenkool.

Even lekker muziek luisteren via Youtube zat er dus niet in.

Wat is er mis met die frequency cap? Je betaald ervoor om mij alleen maar meer te irriteren en de kans op een aankoop of bezoek kleiner te maken. Niemand wil daar toch voor betalen?

Maar goed, ik had het over een splash pagina. Gebruik dus de frequency cap want het voorkomt je bezoeker toegang tot de content. En mensen zijn ongeduldig he. Die willen zo snel mogelijk naar het antwoord op de vraag dat ze zoeken.

De splash pagina is volledig in beeld op het moment dat er een bezoeker op je landingspagina komt. Dat betekent volledige aandacht. Een grote kans om leads te genereren dus.

Ga er zorgvuldig mee om. Maak een splashpagina per onderwerp dat je behandeld op je website. Zo ben je wel relevant voor de bezoekers die op je pagina terechtkomen. En zorg ervoor dat je een frequency cap gebruikt. Maximaal 1 keer laten zien lijkt mij met een splash pagina ruim voldoende.

Heeft de bezoeker de splash pagina weggeklikt? Dan zou ik je niet aanraden om daarna nog een pop up te laten zien.

 

Leads genereren met een Quiz

Een quiz, misschien ook wel bekend als een wizard, is een vorm van leadgeneratie waarbij de bezoeker een aantal vragen beantwoord om een advies te krijgen.

Dit betekent dat je ook meer informatie over een lead krijgt dan bij een landingspagina. De antwoorden op de vragen helpen namelijk de bezoeker om de juiste informatie te krijgen. Echter is deze informatie ook interessant voor jouw verkoopafdeling.

Deze vorm van leadgeneratie is zeer succesvol. Ook bij complexere materie. Het is een combinatie van fun en personal content dat quizzen zo interessant maakt voor leadgeneratie.

 

Leadgeneratie met webinars

In sommige branches zijn webinars erg populair. Dit bestaat al jaren in B2B-marketing maar ik zie het ook steeds vaker terugkomen bij consumentenmarketing. Bijvoorbeeld voor persoonlijke ontwikkeling of het realiseren van passief inkomen. Deze webinars kunnen voor opgenomen zijn, dan noemen we het on demand webinars, maar het kan ook gaan om live webinars. Hierbij wordt de uitzending direct uitgezonden en dat biedt extra voordelen. Met live webinars kan je namelijk rechtstreeks vragen beantwoorden van kijkers. Dit geeft een extra dimensie aan de uitzending.

Om een webinar te bekijken moeten mensen zich registreren in veel gevallen en dat is een vorm van leadgeneratie. Deze leads kan je namelijk later opvolgen en dit geeft kansen voor de salesafdeling.

 

Leads genereren met whitepapers

Eerder heb ik gehad over landingspagina’s. Het is op een landingspagina vooral belangrijk dat je iets aanbiedt waarvoor mensen warm lopen. Iets wat zo waardevol is dat ze er hun contactgegevens voor achter willen laten. Whitepapers, referentie cases en onderzoeksrapporten worden hiervoor vaak gebruikt binnen B2B-marketing. Deze vorm van leadgeneratie bestaat al vele jaren en is nog steeds erg succesvol voor het genereren van leads.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Leadgeneratie Scan

Wil je meer leads? Of een betere kwaliteit aan leads? Doe dan de gratis leadgeneratie scan en ontvang binnen 24 uur een concreet optimalisatie plan.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This