7 tips om leads te genereren

Leadgeneratie is de sleutel tot succes in de wereld van een B2B marketeer. Waar de sales en marketingafdeling voorheen los van elkaar opereerde werken deze nu intensief samen om de omzetdoelstellingen te overtreffen. Meer leads genereren? Dan hebben we hier 7 tips voor je opgesteld die je helpen om meer leads te genereren.

 

Meer leads of betere leads?

Voordat we beginnen aan de tips om leads te genereren is het goed om je te beseffen dat meer leads niet altijd betere leads betekenen. Uiteindelijk draait het altijd om bottom line. Je kan nog zoveel leads genereren, als ze geen nieuwe klanten opleveren dan zijn je leads zinloos. Sterker nog ze zijn zonde van de tijd en effort van jou en het salesteam. In het slechtste geval gaat het salesteam twijfelen aan de kwaliteit van de leads, verliest het geloof in leadgeneratie en uiteindelijk in de samenwerking met marketing. Probeer er dan nog maar eens een succes van te maken.

Het draait dus niet om de hoeveelheid leads maar om de kwaliteit ervan. Als de kwaliteit goed is dan zijn meer leads uiteraard welkom. Bij de juiste kwaliteit wil je juist groeien in aantallen.

 

#1 Leadgeneratie doe je samen met sales

Zorg er voor dat de leads op het juiste moment overgaan naar sales. Bepaal daarom samen met sales wanneer een lead klaar is om opgevolgd te worden. Wanneer gaat een MQL over naar SQL? Als je dat samen vastlegt en hier continu op bijstuurt kom je tot een betere kwaliteit leads en een gemotiveerd salesteam dat de leads opvolgt. Zeker wanneer je de successen deelt.

 

#2 Beperk je niet tot één conversietool

In elke fase in het aankoopproces kent de prospect andere behoeftes. Speel hier dan ook op in met verschillende conversietools. Een tool die helpt met bewustwording in de awareness fase, een tool die helpt bij het vinden van oplossingen in de consideration fase en een tool die helpt de leverancierskeuze in de decision fase.

 

#3 Whitepapers zijn niet genoeg

Het meest gebruikte middel voor leadgeneratie zijn whitepapers. Geen verrassing lijkt me zo. Zeker niet als je in B2B marketing zit. Ondanks dat dit een van de meest gebruikte vormen van leadgeneratie is zijn er effectievere manieren om leads van hoge kwaliteit te genereren. Zogeheten widgets zijn hier een goed voorbeeld van. Het engagement niveau is hiervan een stuk groter.

 

#4 Schrik prospects niet af

Probeer de formulieren die je gebruikt te beperken tot de informatie die essentieel is. Progressive profiling kan hierbij ook een handige rol zijn om het aantal vragen in je formulier te beperken.

 

#5 Marketing automation

Als je een lead genereert dan is het je taak om hem te nurturen totdat deze sales ready is. Dit doe je het makkelijkst via marketing automation. Buiten het feit dat je zo voor elke klant een persoonlijke marketing funnel creëert bespaart dit je ook enorm veel tijd.

 

#6 Retargeting

Zijn er bezoekers op je landingspagina geweest maar zijn ze niet geconverteerd? Zet retargeting in om ze nogmaals te bereiken. Leidt ze in dit geval niet naar exact dezelfde landingspagina maar naar een andere variant. Wel hetzelfde onderwerp maar misschien net een andere insteek van het onderwerp of enkel een andere layout van de landingspagina.

 

#7 Maak een afspraak

Google komt er binnenkort mee op de markt maar ook Facebook biedt het al aan ondernemers, een afspraak kalender. Biedt prospects de mogelijkheid om direct een afspraak te boeken bij jouw organisatie. Soms weet de prospect al exact wat hij wil en wil hij gewoon een afspraak maken. Waarom zou je hem deze kans niet bieden?

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Leadgeneratie Scan

Wil je meer leads? Of een betere kwaliteit aan leads? Doe dan de gratis leadgeneratie scan en ontvang binnen 24 uur een concreet optimalisatie plan.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This