Complete SEO gids

Wil je hoger komen in Google? Dan is deze complete SEO gids echt wat voor jou. Er zijn ruim 200 ranking factoren die bepalen hoe hoog jij in de zoekmachines terecht komt. Het is praktisch onmogelijk om deze allemaal uit te voeren. Daarom ga ik je in deze SEO gids vertellen wat de belangrijkste SEO factoren zijn.

Met die belangrijkste SEO factoren ga je dan ook echt een impact maken in het aantal bezoekers dat jij binnen krijgt vanuit zoekmachine optimalisatie.

 

SEO is niet langer alleen een zoekmachine algoritme

Google heeft een handleiding geschreven voor SEO. Althans niet met het doel om hoger te komen in Google maar met als doel om te bepalen wat de vereiste zijn om hoger te komen in Google. De reden? Er zijn nu daadwerkelijk mensen websites en pagina’s van websites aan het analyseren om te bepalen in hoeverre deze pagina voldoet aan SEO.

Voor deze mensen is er dus een handleiding SEO gemaakt door Google. Dit 200 pagina tellende document is daarmee extreem waardevol voor SEO experts. Hier staat heel veel in van wat je wel en niet moet doen voor een hoge positie in de zoekmachines. Het online marketing goud dus.

Dat 200 pagina tellende document is onze handen. Die wil jij natuurlijk ook hebben? Dat kan.

 

Wat is het doel van SEO voor Google?

Het is goed om te begrijpen wat het doel is van Google. Wanneer je dit snapt dan snap je ook wat je moet doen met SEO om bovenaan Google te staan op jouw favoriete zoekwoorden. Het is vrij simpel eigenlijk.

Google wil de bezoeker altijd zo snel mogelijk het beste antwoord bieden.

Wanneer jouw website dat doet dan is de kans groot dat jij bovenaan Google staat. Maar er zijn toch allemaal SEO trucjes? Ja, dat klopt die zijn er en vroeger kon je daar nog veel meer mee doen dan vandaag de dag.

Het algoritme van Google wordt namelijk steeds slimmer en slimmer om dat soort trucjes uit te sluiten. Ze hebben ook niet voor niks nu echte mensen in de arm genomen om pagina’s te analyseren. Google wil simpelweg de beste kwaliteit en gebruikerservaring bovenaan.

De reden dat Google dat wil is omdat het gekoppeld is aan de gebruikerservaring die geassocieerd wordt met het gebruik van Google’s zoekmachine. Is dat een goede beleving en werd het antwoord snel gevonden dan is dat een positieve associatie met Google. Is dit echter een negatieve ervaring dan loopt Google het risico dat de volgende keer een andere zoekmachine wordt gebruikt.

 

Beste content maken is niet beste SEO content maken

Dus Google plaatst het beste antwoord bovenaan. Geen SEO tips en trucjes, gewoon de beste content maken. Maar, dat doe je waarschijnlijk al? Waarom sta je dan nog niet bovenaan bij Google?

Het is goed om je te beseffen dat er een verschil is tussen de beste content maken en de beste SEO content maken. Stel je de zoekmachine centraal of de bezoeker van jouw website? Een verschillend uitgangspunt dat dan ook kan zorgen voor een totaal verschillende uitkomst voor hetzelfde artikel.

Zie Google als het testcenter van SEO. Een soort jury voor SEO. Het is in feite het orgaan dat bepaald wie de award wint en wie niet. Schoonspringen bijvoorbeeld of kunstschaatsen. Er is een jury die bepaalt hoeveel punten jij krijgt na jouw optreden. Daarna wordt het behaalde aantal punten vergeleken met de andere deelnemers. Daar komt een rangschikking uitrollen en dan weten we wie nummer 1, 2 en 3 zijn. De winnaars van goud, zilver en brons.

Zie je de overeenkomst tussen SEO en kunstschaatsen?

Wanneer je kijkt naar de voorwaarden voor het kunstschaatsen dan zou je kunnen zeggen dat het alleen maar draait om het schaatsen. De technische aspecten ervan. Vallen ze niet, voeren ze de dansjes en routines goed uit. Dat soort zaken. Maar bij kunstschaatsen wordt er naar zoveel meer gekeken dan dat.

De aankleding, het licht, de muziek, de uitstraling. Het complete plaatje eigenlijk. Een glimlach op het gezicht kan het verschil maken tussen winnen of verliezen. Puur omdat de beleving bij de jury anders is.

En op dat punt begint SEO ook aan te komen. In elk geval bij Google. Door de inzet van machine learning en artificial intelligence gaat Google veel beter kunnen beoordelen wat kwalitatief de beste pagina is en welke niet.

En wie nemen ze daarbij als uitgangspunt denk je? Juist, de gebruiker. Stel de klant centraal hebben we jaren gehoord op alle marketingafdelingen. Google doet dit nu met voorwaarden die steeds beter zijn.

Vroeger waren er alleen maar trucjes omdat Google zoekende was hoe ze konden bepalen welke pagina op het internet het beste antwoord op de vraag kon geven. Vandaag de dag weten ze hoe ze dit moeten bepalen en dat is door te kijken naar het gedrag van de gebruiker.

Dus schrijf geen SEO content maar schrijf simpelweg de beste content. De beste content voor de gebruiker.

 

Waar kijkt Google dan naar voor SEO?

Google bepaald met het algoritme en alle andere behulpzame tools waar jouw pagina in de zoekresultaten terecht komt. Daarvoor bekijken ze bijvoorbeeld naar het gedrag van de bezoeker op de website, maar alles draait om het bieden van het beste antwoord op de vraag van de bezoeker.

Voorbeelden waar ze daarvoor naar kijken op dit moment zijn:

  • Pogosticking
  • CTR
  • Lengte van content
  • Linkbuilding
  • Goede autoriteit
  • Gebruik van afbeeldingen

Dit is slechts een kleine opsomming van de ruim 200 ranking factoren die er zijn. Maar ik kan je nu al verzekeren dat binnen 5 jaar dit lijstje er totaal anders uit zal zien. Neem bijvoorbeeld linkbuilding. Dat is in mijn ogen gewoon een onhoudbaar systeem met de hulpmiddelen die vandaag de dag beschikbaar zijn.

Het is simpelweg te frauduleus. In het verleden begon het met linkjes ruilen. Beide webmasters hielpen elkaar maar het zijn niks over de kwaliteit van de content op de andere pagina. Dit terwijl linkbuilding wordt gebruikt om aan te geven aan Google waar kwalitatief hoogwaardige content staat.

Later kwamen er linkfarms waarbij je gewoon linkjes naar je website kon kopen en dat kan vandaag de dag nog steeds. Google heeft in de richtlijnen duidelijk vermeld dat je geen linkjes mag kopen. Toch gebeurt dit continu. Bij elke nieuwssite kan je adverteren met content of met linkjes. Allemaal betaald. Denk je dat ze hiervoor nofollow links gebruiken? Tuurlijk niet.

Daarmee is het een onhoudbaar systeem wat ook nog eens fraudegevoelig is. De impact van linkbuilding op SEO zal enorm gaan dalen. Dat kan niet anders. Er zijn andere manieren om de autoriteit van een website of pagina te meten. Zoals het aantal zoekopdrachten op de bedrijfsnaam.

Zoekmachine optimalisatie in 2 belangrijke stappen

Zoals gezegd zijn er ontzettend veel zaken om rekening mee te houden bij SEO. Wij behandelen hieronder de 2 belangrijkste stappen voor SEO in 2019. Ze zijn totaal anders dan jij had verwacht. De traditionele zaken als technische SEO laat ik in deze SEO gids namelijk achterwege.

Goed, laten we maar direct beginnen.

  • SEO kijkt naar autoriteit
  • SEO en gebruikerservaring
  • Andere SEO ranking factoren

Op het einde van het artikel geef ik je ook nog wat tips voor ondernemers met een nieuwe website of webshop. Het is namelijk moeilijker om hoog in Google te komen met een startende website dan met een bestaande.

Ik deel dan ook met je binnen hoeveel tijd je kan verwachten dat je pagina’s hoog in de zoekmachines zullen staan. Deze informatie geef ik overigens ook prijs voor bestaande websites.

 

#1 SEO kijkt naar autoriteit

Google wil dus de beste pagina laten zien om de vraag achter de zoekintentie te beantwoorden. Hiervoor willen ze de autoriteit van deze website vaststellen. Dat is namelijk een belangrijke indicator om te zien om of het antwoord op de website afkomstig is van iemand met kennis van zaken. Een schoenverkoper kan je waarschijnlijk minder goed advies geven over wat te doen bij tandvleesontsteking dan een tandarts met jarenlange ervaring.

Google bepaald de autoriteit op een van de volgende manieren:

  • Interne linkstructuur
  • Linkbuilding
  • Autoriteit van de schrijver
  • Autoriteit van de website
  • Reviews

 

Interne linkstructuur

Ontzettend belangrijk voor SEO van jouw website en makkelijk te realiseren; een goede interne linkstructuur. Kijk maar eens in Google Search Console. Daar kan je eenvoudig zien naar welke pagina de meeste interne links verwijzen.

Interne links zijn de links binnen jouw pagina naar andere pagina’s op jouw website. Dit zijn niet alleen linkjes die je plaatst binnen jouw content maar alle links. Dus ook die in jouw menustructuur. Vergeet niet dat elke link in jouw menustructuur terugkomt op elke pagina op jouw website. Dit moeten dus erg belangrijke pagina’s zijn.

Hoe meer linkjes verwijzen naar één pagina hoe belangrijker die is in de ogen van Google. Bedenk dus goed naar welke pagina’s je wel en niet linkt.

Een ander belangrijk onderdeel om dit goed toe te passen is linkjuice. Elke pagina heeft een bepaalde waarde. Deze waarde stuur je gedeeltelijk mee naar een andere pagina via een linkje. Dat betekent dat die pagina stijgt in zijn originele waarde.

Maar de waarde die je meestuurt met het linkje is afhankelijk van het aantal linkjes op die pagina. Dus kies jij ervoor om 100 linkjes naar een andere pagina te sturen dan krijgt elk van die linkjes een waarde van ‘waarde/100 linkjes’. Kies je ervoor om maar 10 linkjes te plaatsen dan is de waarde die je meestuurt in één klap 10x zo hoog.

 

Linkbuilding

Ik heb het er net al even over gehad maar linkbuilding is nu nog altijd een ranking factor. Ik voorzie deze alleen in waarde afnemen in de toekomst. Wil je nu hoger komen in Google? Dan kan je nog steeds baat hebben bij het opbouwen van externe links naar jouw website.

Dit blijkt in veel gevallen echter ontzettend moeilijk. Mensen zijn niet zo snel bereid een linkje te plaatsen naar een andere website. Toch zijn er wel slimmigheidjes die je kan inzetten om linkbuilding te realiseren.

Ook hier speelt de waarde van linkjuice een rol. Daarnaast geldt dat je ook goed wilt kijken naar de anchor tekst die gebruikt wordt voor de link naar jouw website. Deze omvat het liefst een van de belangrijke zoekwoorden voor jouw website.

 

Autoriteit van de schrijver

Ook deze stipte ik net al even aan. De autoriteit van de schrijver is enorm belangrijk. Een huisvrouw die mij advies geeft over een gebroken pols zou ik niet zo snel vertrouwen. Echter online kan iedereen zijn wie die wilt. Dat maakt het ook zo belangrijk voor Google dat ze kunnen verifiëren wie jij bent.

Een biografie over de schrijver is dan ook erg waardevol. De mensen die Google in de arm nam om hen te helpen de zoekmachine nog beter te maken kijken juist naar de autoriteit. Handmatig analyseren zij de reputatie van de schrijver.

Ze kijken dan naar ervaring, opleiding, awards en of deze persoon gezien wordt als een expert binnen de markt. Zorg er daarom voor dat deze informatie over de schrijver te vinden is op jouw website. Kranten vermelden vaak informatie over de schrijver rond het artikel.

 

Autoriteit van de website

Evenals de schrijver is de autoriteit van het bedrijf een belangrijke factor. Hoe is de reputatie van dit bedrijf? Hoelang bestaat dit bedrijf al? En hoelang bestaat de website al? Allemaal zaken waarmee je kan aantonen dat je voldoende kennis en ervaring hebt om bezoekers het juiste antwoord te bieden.

De Over Ons pagina is enorm belangrijk aan het worden voor SEO. Zorg dat je hier duidelijk verteld wie jullie zijn, wat je kan betekenen voor de bezoekers en wat jouw ervaring is. Vermeld daarom hoelang jouw bedrijf bestaat, welke klanten het heeft geholpen en hoeveel ervaring jullie hebben. Is het bedrijf in de prijzen gevallen? Laat het weten op de Over Ons pagina.

Daarnaast vermeld je op alle pagina’s jouw KVK en BTW nummer. Verstop je ook niet. Het tonen van een telefoonnummer, adresgegevens en andere contactmogelijkheden maken jou ook betrouwbaar. Mensen kunnen immers contact met jou opnemen in het geval van vragen.

 

Reviews voor SEO

Review marketing is de laatste jaren hard komen opzetten. Het is duidelijk dat veel bezoekers vertrouwen op de verhalen van andere klanten. Het is de online versie geworden van mond-tot-mond reclame. Belangrijk dus.

Toch zijn er geen aanwijzingen dat het hebben van veel reviews of een hoog cijfer direct impact heeft op jouw positie in de zoekmachine. SEO heeft vaak ondoorgrondelijke manieren van werken.

Dat het toch effect heeft, indirect of direct, lijkt daarbij toch logisch. Het heeft namelijk impact op het gedrag van van de bezoeker. Toch zie ik nog regelmatig bedrijven hoog in lokale SEO terugkomen met slechts 1 ster terwijl daaronder bedrijven staan met meer sterren.

Het zegt echter wel het een en ander over de betrouwbaarheid van een bedrijf. Daarom zal het een ranking factor worden als het er nog geen een is. Het lastige hierbij is hetzelfde als bij linkbuilding. Het is zo ontzettend makkelijk te manipuleren dat het ook onbetrouwbare data kan zijn. Ik kan me daarom goed voorstellen dat het pas een factor is bij meer dan 100 reviews of iets in die trant.

 

Wat kan je doen om jouw autoriteit te verbeteren?

Bedenk je goed dat mensen jouw pagina’s analyseren. Met hun eigen ogen. Dat doen gebruikers maar ook de mensen die voor Google jouw pagina’s testen op SEO. Wat deze mensen echter niet weten is of de informatie die jij vertelt kloppend is. Vaak niet althans.

Google, en ook jouw gebruikers, gaan de informatie die jij op jouw website deelt niet toetsen in lesboeken. Daarom kennen ze de autoriteitswaarde toe via andere kenmerken. We hebben er net al een paar genoemd maar hoe maak je hier nu het verschil mee?

  1. Maak een Over Ons pagina
  2. Creëer een pagina met de schrijversbiografie
  3. Deel jouw levens of werkervaring
  4. Toon jouw opleidingen, certificaten, cursussen
  5. Laat de awards zien die jullie hebben gewonnen
  6. Vertel op welke evenementen je spreekt
  7. Maak een boek en vermeld het op je website
  8. Plaats deelbare content op jouw website
  9. Zorg dat je spreektijd krijgt op andere websites

Ga je een webshop of website beginnen over een onderwerp waar je niks of weinig van weet. Ga het dan echt ervaren. Zorg dat je er alles van weet en dan bedoel ik niet lezen maar kies ervoor om het ook echt te ervaren. Heb je al veel ervaring? Deel het dan niet alleen op jouw website maar kies er ook voor om te spreken op evenementen of congressen. Dit versterkt jouw autoriteit zowel online als offline.

 

#2 SEO en Gebruikerservaring

Het is geen geheim meer dat Google voor SEO veel kijkt naar gebruikerservaring. Hier zijn veel SEO experts en bedrijven het volledig over eens. Het is dan ook goed om te kijken naar de manier waarop bezoekers jouw website gebruiken.

Is het een positieve ervaring of niet? Dat is een hele simpele vraag maar soms met een heel moeilijk antwoord. Is de website begrijpbaar, snel genoeg, logisch genoeg dat alles gevonden kan worden en geeft het antwoord op de belangrijkste vragen van de bezoeker.

Google kijkt voor SEO gebruikerservaring naar zaken als:

  • Pogosticking
  • Aantal woorden
  • Gebruik afbeeldingen
  • Tijd op de pagina
  • Indeling op de pagina
  • Engagement op de pagina
  • CTR

 

Pogosticking

Dit is voor Google ontzettend makkelijk te meten maar voor jou als website eigenaar of marketeer wat moeilijker. Pogosticking is erg negatief voor jouw pagina als het vaak voorkomt.

Pogosticking vindt plaats wanneer een bezoeker op de zoekresultatenpagina een website aanklikt maar daar het antwoord niet vind. Hij klikt terug naar de zoekresultatenpagina en klikt op een ander resultaat op de zoekresultatenpagina.

Google ziet dit als een bevestiging dat het antwoord op de vraag achter de zoekintentie niet te vinden is op deze pagina. Hierdoor zal de pagina gaan zakken in Google. Althans wanneer dit regelmatig voorkomt. Deze pagina geeft niet het antwoord op de vraag van de zoekopdracht. Voor andere zoekopdrachten wellicht wel, maar voor deze zal die gaan zakken.

 

Aantal woorden ideaal voor SEO

Heb je al eerder wat informatie gezocht over het aantal woorden dat ideaal is voor SEO? Dan heb je vaak gelezen dat het minimum 300 woorden is of dat je het beste 2.000 woorden kan gebruiken. Maar als dit allemaal waardeloze informatie is dan gaat het je nog steeds niet helpen.

Google gebruikt het aantal woorden om te meten dat er voldoende content is om het antwoord te geven op de vraag achter de zoekopdracht. Het is dus niet zo dat je altijd 2.000 woorden nodig hebt. Het is veel belangrijker dat je nadenkt over wat je schrijft. Of beter gezegd welk antwoord de bezoeker het beste kan helpen. Niet alleen met deze vraag maar ook met achterliggende vragen.

Stel je bent bij de Gamma en je gaat een deur plaatsen dan vraag je de medewerker waar de deuren staan. Maar als je weinig ervaring hebt met het plaatsen van deuren dan wil je niet alleen horen waar de deuren staan. Het liefst wil je ook weten wat het verschil is tussen de deuren die ze aanbieden. Welke is het meest geschikt voor jouw situatie. Heb je nog andere materialen nodig om de deur op te hangen? En waar moet je rekening mee houden zodat het vlekkeloos verloopt allemaal.

Dus als je dit vertaald naar online marketing en SEO schrijven dan schrijf je een artikel waar al deze vragen in beantwoord worden. En ja, dan kom je automatisch aan een artikel van 1.500 woorden of misschien wel meer.

Voor Google om te bepalen of het waardevol content is is het een van de factoren waar naar gekeken wordt. Meer niet.

Het aantal woorden zegt niet altijd alles. Zo kan een vraag over de locatie van een tandartspraktijk beantwoord worden in een paar simpele zinnen. Het adres, de parkeergelegenheid, welke openbaar vervoerlijnen er zijn om daar te komen en een link naar een routebeschrijving. Waarschijnlijk is dit geen 1.500 woorden maar het is wel een antwoord op de vraag van de bezoeker en eventuele vervolgvragen.

 

Gebruik afbeeldingen

Dit is een makkelijke. Een afbeelding gebruiken op jouw pagina helpt je om hoger te komen in Google. Het is dus goed voor SEO maar wil je er echt de meeste waarde uit halen dan kies je voor afbeeldingen die jouw bezoeker helpen. Ze moeten ondersteunend zijn aan het antwoord dat je probeert te geven op de vraag van de bezoeker.

Een willekeurige afbeelding zou ook gewoon voldoende zijn, simpelweg omdat Google de afbeeldingen niet kan indexeren. Hiervoor gebruiken ze bijvoorbeeld alt tags. De echte afbeelding kunnen ze (nog) niet onderscheiden.

 

Tijd op de pagina

Iets wat kan helpen bij het bepalen of de juiste afbeelding is gebruikt is tijd op pagina. Is het namelijk een waardeloze of niet relevante afbeelding dan zal de bezoeker de pagina sneller verlaten.

Met de tijd op de pagina, welke te vinden is in Google Analytics, ziet Google hoe lang bezoekers gemiddeld op de pagina blijven. Is dit kort dan hebben ze waarschijnlijk het antwoord op de vraag niet gevonden. Of de rest van de content was niet interessant genoeg om te lezen.

Het inschatten van een goede gebruikerservaring wordt gedaan aan de hand van tijd op de pagina. Besteden ze er veel tijd dan is dit een signaal dat dit een waardevolle pagina is.

 

Indeling van jouw pagina

Het schrijven van enorme lappen tekst is dus goed voor SEO. Kleine kanttekening, wanneer het enorme lappen tekst zijn zonder verdere toevoegingen van afbeeldingen bijvoorbeeld dan gaat het tegen je werken. Het probleem is dan namelijk dat je bezoekers het gaan zien als een drempel om de content te gaan lezen.

Leuk het op, maak goed gebruik van witruimte en zorg vooral dat het er aantrekkelijk uitziet om te lezen. Dit komt je tijd op de pagina ten goede en zorgt daarmee voor een goede gebruikerservaring.

 

Engagement op de pagina

Op jouw pagina’s heb je uiteraard de mogelijkheid staan om de content te delen via social media kanalen. De vraag is, hoe vaak gebeurt dit? Want hoe vaker dit gebeurt hoe beter voor SEO.

De reden hierachter is eenvoudig. Je deelt alleen content met je netwerk wanneer het goede content is. Dat is daarmee een duidelijke indicator dat het waardevolle content is die goed vindbaar moet zijn in de zoekmachine.

Ook reacties op jouw blog of artikel spelen hier een rol in. Het typen van een reactie op een blog kost de gebruiker tijd. Hij moet letterlijk de tijd nemen om zijn reactie te typen. Dat betekent dat de bezoeker engaged is. Een aanwijzing van content die iets doet met de bezoeker. Je ziet eveneens dat dit bijvoorbeeld een hele belangrijk SEO factor is op Youtube.

 

CTR

Meta tags heb je mogelijk wel eens van gehoord. Het zijn de titel en beschrijving die bezoekers te zien krijgen op de zoekresultatenpagina. Vroeger moest hier het zoekwoord in staan zodat je beter gevonden wordt. Een directe ranking methode voor SEO dus.

Vandaag de dag is het een indirecte manier om hoger te komen in Google. Google meet nu de klikratio. Hoeveel mensen zagen jouw zoekresultaat en hoeveel daarvan klikte erop. Het is veel logischer om er op deze manier naar te kijken want de gebruiker zegt dat het dan interessant genoeg lijkt.

Hoe meer klikken, hoe beter dus. Doe echter geen beloftes die je niet kan waar maken op jouw pagina. Doe je dit wel dan zal je zien dat je last krijgt van pogosticking en weer gaat dalen. Elke klik moet raak zijn.

Vergis je ook niet in de verschillen tussen positie 1 en positie 7 in de zoekmachine. Dit kan in CTR wel verschillen opleveren tot tientallen procenten. Dat is normaal. Het gaat erom dat je het beter doet dan de positie waarop je staat gewend is.

Schrijf daarom SEO titels die je vindbaarheid verbeteren.

 

Wat kan je doen om jouw gebruikerservaring te verbeteren?

Goed met deze kennis kan je vast wel uit de voeten, maar misschien is het ook handig om een paar duidelijke aanwijzingen te krijgen hoe je de gebruikerservaring van jouw pagina kan verbeteren.

Wat voor SEO bezoekers geldt geldt ook voor bezoekers die via andere verkeersbronnen op jouw website terecht komen. Waardevolle tips voor iedereen dus.

  1. Beantwoord de vraag van jouw bezoeker direct – bovenaan de pagina
  2. Help de bezoeker verder met logische vervolgvragen
  3. Gebruik voorbeelden
  4. Kies voor unieke en versterkende afbeeldingen
  5. Kies voor verleidelijke meta tags
  6. Plaats social share buttons op je website
  7. Spoor mensen aan om te reageren op jouw blogs

Vaak wordt de strategie gehanteerd dat je eerst de bezoeker op de pagina gaat verleiden en dat het daadwerkelijke antwoord pas later komt. Zo blijven bezoekers langer op de pagina, althans dat is de aanname. Echter speelt dit ook pogosticking in de hand.

Kies er daarom liever voor om direct het antwoord op de vraag te geven. Bovenaan de pagina al. Daarmee voorkom je pogosticking. De enige uitdaging die je dan nog hebt is om ervoor te zorgen dat mensen meer gaan lezen op jouw pagina. En dat kan je ondervangen met het antwoord op vervolgvragen die mensen zullen hebben omtrent het onderwerp van de pagina.

 

Andere SEO ranking factoren

Met bovenstaande informatie ben je echt al heel goed op weg voor jouw SEO maar er is meer dat je kan doen. Deze SEO ranking factoren benoem ik omdat deze interessant zijn maar dat betekent niet dat je geen tijd hoeft te investeren in andere SEO ranking factoren.

Lees ook de 6 SEO tips om meer bezoekers te trekken.

 

Snelheid van je website

Heb je een trage website dan heeft dit invloed op de gebruikerservaring voor jouw bezoekers. Dit kan leiden tot pogosticking en dus invloed hebben op jouw positie in de zoekmachine resultaten.

Daarnaast is de snelheid van jouw website ook direct een SEO factor. Besteed daarom aandacht en tijd aan het verbeteren van de snelheid van je website.

 

Veiligheid van je website

Iedereen die een website heeft zou moeten weten wat dit is, maar veel websites missen het nog. Het SSL-certificaat. Je ziet het verschil op twee manieren. De url begint met https:// in plaats van http://. Maar de andere manier is een stuk belangrijker.

Heb je geen https:// dan kunnen bezoekers die jouw website willen bezoeken opgeschrikt worden door een melding van Google dat deze website onveilig is. Je begrijpt natuurlijk wel dat dit in 99,9% van de gevallen pogosticking in de hand speelt.

Dus voor SEO maar ook al je andere bezoekers, maak gebruik van een SSL-certificaat. Je kan het verkrijgen via het hostingbedrijf waar je zaken mee doet.

 

SEO voor nieuwe websites

Het is niet langer zo dat Google je pagina indexeert en je dan meteen terug laat komen bovenaan Google. Niet althans wanneer je een nieuwe website bent gestart. Het kan frustrerend zijn wanneer je alles goed doet voor SEO maar slechts sporadische verkeer uit Google op je website ziet verschijnen.

Blijf volhouden, Google neemt de tijd om jouw pagina’s tot volle wasdom te laten komen in de zoekmachines. Hoe ik dat weet? Ze hebben ooit een patent aangevraagd dat hier op wijst maar je ziet het ook terug bij het opstarten van een nieuwe website.

Bij een nieuwe website zie je dat de pagina bij indexatie op een laag punt wordt ingezet in de zoekresultaten. Dit ligt niet aan de SEO van je website of pagina maar dit is simpelweg hoe het werkt. Ze willen loyaliteit enigszins belonen hiermee en vooral onbetrouwbare cowboys tegengaan.

Na 13 weken zie je als het goed is een boost in het verkeer dat er op jouw pagina komt vanuit SEO. Let op, dit gaat om de begindatum van jouw pagina. Niet van jouw website. Na 35 weken zie je de volgende boost. Dan kom je op een punt van bijna volledige wasdom.

Toch zit je dan pas op 90% van de te verwachte positie in de zoekmachine. Er wordt gedurende die periode wat getest door het Google algoritme om te bepalen waar jouw pagina uiteindelijk terecht gaat komen in de zoekmachine resultaten.

SEO is daarom een strategie voor de lange termijn, zeker voor startende ondernemers.

 

SEO voor een bestaande website

Heb je een bestaande website die meerdere jaren bestaat dan kan het ineens hard gaan. Binnen 3 uur kan je bovenaan Google staan wanneer je met verse content komt voor een zoekwoord met heel weinig concurrentie. Het kan dus wel snel, maar daarvoor heb je wel een bepaalde volwassenheid in SEO nodig.

Bij zoekwoorden met veel concurrentie heb je langer nodig om je uiteindelijke positie in de zoekmachine te bepalen. Na een week of 15 kan je dan verwachten dat je op het hoogste niveau komt wat je kan gaan verwachten met deze content.

SEO is dus een spel waarin tijd een zekere rol speelt.

 

Waar te beginnen met SEO?

Het beginnen met SEO is in mijn ogen het beginnen met zorgen dat je de juiste omgeving creëert waarin content tot grote hoogte kan stijgen. Denk dus aan de snelheid van je website, de veiligheid, de interne linkstructuur en andere zaken. Wanneer dat voor elkaar is dan is het tijd om aan de content te beginnen.

Begin met een zoekwoorden onderzoek naar aanleiding van jouw buyer persona. Dan is het een kwestie van keuzes maken over welke onderwerpen je als eerste gaat schrijven. Mijn advies? Begin met het schrijven voor de zoekwoorden met de minste concurrentie. Dit gaat je helpen om jouw domein autoriteit op te bouwen en groei daarna naar de zoekwoorden met meer concurrentie.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis SEO Scan

Wil je hoger in Google komen? Maar lukt het niet. Dan kunnen wij je helpen. Doe de gratis SEO scan en binnen 24 uur weet jij wat je moet doen om hoger te komen in Google.

Pin It on Pinterest

Share This