Zo bouw je een succesvolle landingspagina

Met een succesvolle landingspagina genereer je meer omzet. Daarom is het belangrijk tijd en aandacht aan je landingspagina te besteden en hem niet in te richten als een willekeurige pagina.

Wat betreft content op websites is het sowieso verstandig om van elke pagina te bepalen wat het doel is. Is die pagina gericht op conversie, het onthalen van bezoekers via SEO of om de bezoeker te verleiden naar een volgende pagina te klikken? Als je dat weet dan kan je de pagina ook op juist wijze inrichten.

 

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina waar bezoekers voor het eerst contact maken met je website na een klik op een reclame uiting. Dit kan een zoekresultaat zijn in Google, een banner op een andere website, een Adwords advertentie of een andere uiting. Deze pagina is dus erg belangrijk want dit is het moment die je bezoeker moet doen beslissen om te blijven.

Om te zorgen dat je je landingspagina zo succesvol mogelijk inricht hebben we een 8 tips voor je opgesteld.

 

#1 Bepaal het doel van je landingspagina

Een landingspagina dient een doel te hebben en dat doel dient in alles terug te komen. Richt je pagina zo in dat de bezoeker op natuurlijk wijze wordt bewogen om jouw doel te bereiken. Overigens is het doel van een landingspagina vaak een conversie. In een B2C omgeving is dit vaak een verkoop en bij B2B marketing is dit vaak leadgeneratie.

 

#2 Leidt niet af van het doel van je landingspagina

Als je het doel van de landingspagina hebt vastgesteld dan is het zaak om de bezoeker niet af te leiden van dit doel. Dus geen linkjes naar andere pagina’s, geen navigatie-structuur en geen lange teksten. Je kan op de pagina eigenlijk maar één ding doen en dat is converteren.

 

#3 Goede teksten op een landingspagina

Je wilt niet afleiden op de landingspagina maar je moet de bezoeker nog altijd verleiden. Maak daarom gebruik van korte teksten die je snel kan lezen. Denk hierbij aan een opsomming van enkele USP’s en één of meerdere reviews die maximaal 1 zin lang zijn. Het gaat erom dat je de bezoeker bevestigd dat hij de juiste beslissing heeft gemaakt op deze pagina te komen en hij aangemoedigd wordt om de volgende stap te zetten.

 

#4 Sterke afbeeldingen op een landingspagina

Je gebruikt weinig tekst op de pagina om bezoekers niet af te schrikken. Toch wil je de bezoeker in één oogopslag laten zien dat hij op de juiste pagina terecht is gekomen. Gebruik daarvoor een afbeelding. Deze afbeelding moet spot on zijn en dus exact de verwachting van de bezoeker bevestigen. Voorkom echter dat je veel afbeeldingen gebruikt zodat deze niet teveel afleiden. Less is more. Bij een productpagina zou je uiteraard wel meer afbeeldingen van het product kunnen gebruiken.

 

#5 Goede Call-to-action op een landingspagina

Uiteindelijk gaat het om de conversie van de pagina. Zorg er daarom voor dat deze call-to-action altijd goed zichtbaar in beeld is. Werk hiervoor vaak met een opvallende en afwijkende kleur, of lettertype gebruik. Positioneer de call-to-action bij voorkeur altijd boven the fold. Voorkom dat de bezoeker nog een aantal keer moet klikken om te converteren. De conversie moet voor een optimaal rendement op de landingspagina zelf kunnen plaatsvinden.

 

#6 Landingspagina formulieren

Het formulier van je landingspagina is erg belangrijk. Dit is in veel gevallen namelijk je conversietool. Zeker in de B2B marketing wereld. Wees daarom erg selectief in de gegevens die je uit vraagt op je landingspagina. Elke vraag die je stelt kan er een teveel zijn. Hoe langer het formulier hoe groter de kans dat de bezoeker niet converteert. Vraag dus alleen het hoogstnoodzakelijke. Besef ook dat je in een later stadium de gegevens van de bezoeker nog verder kan verrijken door bij een volgende download andere gegevens uit te vragen. Dit noemen ze ook wel progressive profiling.

 

#7 Een landingspagina die je kan vertrouwen

We hebben nu de technische zaken behandeld die leiden tot een hoge conversie maar ook het psychische deel is erg belangrijk. Tegenwoordig gaat het veel over privacy en veiligheid op het internet. Zorg er daarom voor dat je betrouwbaar overkomt. Maak gebruik van vertrouwens symbolen. Denk hierbij aan keurmerken, testimonials en eventueel een afbeelding van een van je medewerkers. Een vriendelijk gezicht doet vaak wonderen.

 

#8 Monitoren en optimaliseren van de landingspagina

Aangezien de landingspagina vaak onderdeel is van een marketing of een salesfunnel is het blijven optimaliseren belangrijk voor de gehele funnel. Een landingspagina heeft als doel om te converteren en dat wordt vastgelegd in de salesfunnel. Mocht de conversie van je landingspagina tegenvallen dan kan je een aantal aanpassingen doorvoeren op je landingspagina onder het mom van conversie optimalisatie.

  • Verander de USP’s die je vermeld hebt
  • Vraag andere of minder gegevens uit voor een conversie
  • Verander de kleur van je call-to-action
  • Verander de titel van je landingspagina

Dit alles kan je doen aan de hand van A/B tests. Deze A/B tests kan je over het algemeen goed uitvoeren met UTM-codes. Op die manier kan je de verschillende landingspagina’s met elkaar vergelijken. Zorg er wel voor dat je voldoende data genereert alvorens je een beslissing neemt en test slechts 1 ding tegelijkertijd.

 

Andere tips voor een succesvolle landingspagina

Buiten de eerder genoemde tips zijn er nog een aantal handigheidjes die je landingspagina tot een ware conversiemachine kunnen maken. Breng bijvoorbeeld een teller aan op je pagina. Dit zou je kunnen verwerken in een simpele tekst als ’106 marketeers gingen je voor’ of ‘al 521 keer gedownload’.

Een andere mogelijkheid is om schaarste te creëren. Je kan dit bij een product doen door bijvoorbeeld te vermelden ‘nog maar 4 producten op voorraad’ en bij een whitepaper met de tekst ‘nog maar 3 dagen gratis te downloaden’.

Regelmatig heb ik discussies gehad met salesmanagers over het gebruik van contactgegevens op de landingspagina. Ik vind het een lastige. Het gebruik van een telefoonnummer kan er namelijk voor zorgen dat je scheve resultaten gaat aflezen. Iemand converteert wellicht wel omdat hij telefonisch contact heeft gezocht met je verkoopafdeling. Aan de andere kant is conversie het belangrijkste en moeten we niet te bureaucratisch en krampachtig omgaan met het volledig doorrekenen van een conversietool. Wat je zou kunnen toevoegen aan je pagina is een bel-mij-terug button. Op die manier meet je toch conversie en biedt je de bezoeker uiteindelijk wel wat hij van je verlangt.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Leadgeneratie Scan

Wil je meer leads? Of een betere kwaliteit aan leads? Doe dan de gratis leadgeneratie scan en ontvang binnen 24 uur een concreet optimalisatie plan.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This