De ideale Instagram advertentie maken
Hoewel adverteren op Instagram en Facebook gebeurt via dezelfde Facebook Ads Manager is het publiek op beide platformen totaal verschillend. De manier van aanspreken is dat dan ook. Dit is erg belangrijk om succes te hebben met je campagne. Wat zijn de eisen van de ideale Instagram advertentie?
Waarom Instagram advertenties anders gemaakt moeten worden
In de meeste kanalen waar je adverteert wil je graag opvallen, er tussenuit springen om de aandacht te trekken. Bij Instagram werkt dit juist averechts. Instagram gebruikers bevinden zich in een visuele omgeving. Een afbeelding gebruiken die er tussenuit springt wordt direct geïdentificeerd als commercieel en daarmee niet interessant. Net als het woordje advertorial boven een artikel in de krant.
Afbeeldingen op Instagram
Je wilt dus opgaan in de tijdlijn van je doelgroep. Gebruik daarom afbeeldingen die wel de aandacht trekken maar niet commercieel overkomen in de 1e seconde. Kies daarom voor geen of zo min mogelijk tekst in je advertentie. Authentieke foto’s die er tussenuit springen zijn dus ook foto’s waarvan je denkt, ‘o daar wil ik ook zijn’ of ‘ja! Dat wil ik ook doen’. Het gaat om het overbreng van beleving. Merkbeleving.
Wanneer je een product promoot in je advertentie, kies er dan voor om te laten zien hoe je het gebruikt in plaats van alleen het product. Plaats daarom ook mensen in de foto. Laat zien wat voor plezier het geeft, zet mensen in met een glimlach. Het draait allemaal om emoties want laten we eerlijk zijn, we zijn emotionele wezens. Het liefst kijken de mensen in de foto rechtstreeks in de camera of naar het product dat je promoot. Zet dan ook maar één product per advertentie in, je wilt de Instagram gebruiker namelijk niet verwarren.
Kleurgebruik is erg waardevol. Afbeeldingen die licht zijn en veel kleuren gebruiken doen het over het algemeen beter.
Lees ook:
Meer volgers op Instagram met 14 tips
Tekst op Instagram
Het gebruik van tekst vindt niet plaats op de afbeelding maar onder de afbeelding. Hou je teksten kort en spreek maar over één product of één feature. Niet teveel tekst want het is een visueel platform. Speel met hoofdletters aan het begin van sommige belangrijke woorden in je tekst.
Het gebruik van hashtags is enorm belangrijk bij Instagram adverteren. Een unieke campagne of bedrijfs hashtag is fantastisch als die wordt opgepakt door het publiek. Maar kies ook hashtags die al populair zijn, zodat je eenvoudig gevonden wordt door andere buiten je doelgroep targeting. Kies je te populaire hashtags dan verdwijn je echter tussen alle berichten.
Het ideale aantal hashtags in een post is 9 volgens onderstaand onderzoek. Daarnaast werken langere hashtags beter dan korte hashtags.
Landingspagina Instagram advertenties
Wanneer je adverteert op Instagram heb je de mogelijkheid om een directe link te gebruiken. Een voordeel ten opzichte van normale posts op Instagram, waar de link in de bio staat. Maak hier dan ook goed gebruik van. Plaats een directe link naar de productpagina. Een echte Instagram landingspagina. Dit om te voorkomen dat je bezoekers kwijt raakt omdat ze moeten zoeken op je website.
Call to action van Instagram advertenties
Gebruik een heldere call to action in je Instagram advertenties. Instagram geeft je een aantal keuzes bij het bouwen van je advertentie.
Testen, analyseren en optimaliseren
Uiteindelijk moet elke advertentie getest worden. Maak daarom ook niet slechts 1 variant maar maak er meerdere. Coolblue maakt bijvoorbeeld minstens 7 varianten om een goede testcase te draaien.
Analyseer de resultaten al na een halve dag. Duidelijke verliezers kan je op dat moment al uitzetten. Na 2 dagen hebben je vaak voldoende data om goede beslissingen te nemen. Creëer vervolgens nieuwe advertentievarianten om te blijven optimaliseren.
Bekijk goed waarom sommige advertenties het wel of niet goed doen. Trek daar lering uit.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -