Instagram adverteren voor hotels

Op Instagram adverteren is niet heel ingewikkeld. Toch maken niet alle adverteerders evenveel indruk op Instagram en dat is zonde. Voor hotels zijn de kansen van Instagram adverteren groot. Het visuele aspect en reisinspiratie opdoen zijn namelijk een goede combinatie tussen hotelmarketing en Instagram adverteren.

Maar wat is de sleutel tot Instagram adverteren voor hotels?

Daar ga ik op in in deze blog vol met tips om van jouw Instagram advertenties een succes te maken.

 

De basis van Instagram adverteren

Wanneer je snapt hoe mensen op Instagram de app gebruiken dan zie je ook direct een aantal voordelen voor jou als adverteerder. Instagram is namelijk een grote feed die je door scrollt. Alleen de zaken die opvallen, verbazen en interesse oproepen worden goed bekeken.

Dat begint dus allemaal bij het gebruik van jouw afbeeldingen.

Pas daarna speelt jouw Instagram pagina, de tekst bij jouw afbeelding en eventuele link een rol. Hashtags zijn er om gevonden te worden door jouw doelgroep. Maar met Instagram adverteren spelen hashtags een minder belangrijke rol. Jij gebruikt namelijk targeting om de juiste doelgroep te bereiken.

Instagram bestaat om te inspireren. Breng daarom inspiratie en de omzet volgt vanzelf.

Hieronder 7 tips voor hotels om succes te adverteren op Instagram.

 

#1 Aandacht begint met jouw afbeelding

Video’s zijn populair. Eerst was het alleen maar Youtube, maar tegenwoordig zijn ook andere social media platformen helemaal op video gedoken.

Instagram, Facebook, Snapchat en Twitter om maar wat voorbeelden te noemen zijn erg bezig met video. Het houdt de aandacht van de bezoeker immers vast en vergroot ook vaak de engagement. Allemaal positieve zaken voor het social media kanaal zelf en de bedrijven die het inzetten.

Een video op Youtube kan soms wel een minuut of 7 duren. Denk je dat diezelfde video het ook goed zou doen op Instagram? Ik denk het niet. Instagram is meer geschikt voor video’s van 30 seconden, misschien een minuut.

Her verpak je content dus. De video op Youtube gaat de diepte in op het onderwerp terwijl Instagram alleen de highlights laat zien. Je hoeft de content maar een keer op te nemen, maar door deze op een andere manier te editten kan je deze wel geschikter maken per social media kanaal.

 

#2 Vergeet ook influencer marketing niet

Instagram adverteren is jouw advertentie gericht laten zien aan het juiste publiek. Liefst ook nog eens op het juiste moment. Toch zijn er ook andere manieren om Instagram succesvol in te zetten voor jouw hotel. Juist voor hotels is influencer marketing een grote kans.

Het grote aantal volgers van sommige marketing influencers levert je meer rendement op dan wanneer je dit bedrag zou investeren in Instagram adverteren. Zeker op het gebied van reizen en toerisme zijn er veel influencers beschikbaar. Maar je kan ook eens buiten die categorie kijken om een nieuwe specifieke doelgroep aan te spreken.

We gaan immers allemaal op vakantie, en we moeten ook allemaal ergens slapen.

 

#3 Call to actions zijn ook belangrijk op Instagram

Inspiratie begint met een geweldige afbeelding, maar om dit extra kracht bij te zetten kan tekst ontzettend goed werken. Gebruik tekst niet alleen om het gevoel dat je wilt uitdragen te onderstrepen maar ook om de mensen die je bereikt te activeren.

Kies niet voor teksten als ‘boek nu’ maar ga verder op de inspiratietour. Heb je een heerlijk gerecht op de foto gezet? Dan kan een tekst als ‘proeven?’ erg goed werken. Of misschien wat directer ‘dit maken wij morgen voor jou’.

Voor jouw hotelkamers met een prachtig bed kan je een tekst gebruiken als ‘jouw bed vanavond’ of ‘hier slaap je lekkerder’.

Het gaat allemaal om interesse wekken. Mensen weten waar ze moeten klikken om te boeken, dit hoef je dus niet meer te zeggen.

 

#4 Instagram targeting voor hotels

Ik heb het eerder al ligt aangestipt maar targeting is erg belangrijk om de juiste mensen te bereiken. Instagram adverteren werkt via de Facebook advertentiemanager en dat geeft jou praktisch alle targeting mogelijkheden die Facebook adverteren voor hotels jou ook biedt.

Gebruik echter niet deze advertentie op Facebook als op Instagram. Kies er voor om voor elk marketingkanaal een aparte advertentie te maken. Het zijn andere platformen met andere kenmerken en andere verwachtingen. Wil je het meeste uit jouw investering halen? Maak dan voor elk social media kanaal een op zichzelf staande advertentie.

 

#5 Landingspagina’s zijn ontzettend belangrijk

Bij het adverteren op Instagram kan je gebruik maken van een link. Dit geeft je een voordeel ten opzichte van een reguliere post. Aangezien elke klik er één is wil je uiteraard dat de mensen die genoeg interesse hebben om te klikken ook daadwerkelijk gaan converteren.

Maak daarom een succesvolle landingspagina door deze in te richten voor Instagram gebruikers. Dit zijn mobiele gebruikers in 99% van de gevallen dus het moet een mobiele landingspagina zijn.

Instagram is een visueel georienteerd online marketing kanaal dus gebruik ook veel visuele aspecten op jouw landingspagina. En heel belangrijk, zorg voor een call to action op jouw landingspagina die duidelijk is en goed in beeld.

 

#6 Dynamische advertenties Instagram voor hotels

Instagram helpt je graag om meer rendement te halen uit jouw advertenties. Dat is een van de redenen dat ze dynamische advertenties aanbieden. Hiermee helpen ze jou om jouw product aanbod zo goed mogelijk aan te bieden bij de juiste doelgroep.

Door jouw Facebook catalogus te vullen met de producten, hotelkamers, die jij aanbiedt helpen zij jou met dynamische advertenties om de juiste kamer of advertentie op het juiste moment aan te bieden aan de juiste persoon.

 

#7 Test, meet en optimaliseer jouw advertenties

Het is onderdeel van elke online marketing strategie maar testen en meten zijn de sleutel tot succes. Ook bij Instagram adverteren voor hotels. Je kan er oneindig geld in blijven gooien maar als het te weinig omzet oplevert dan gaat het niet vanzelf beter worden.

Dan moet je terug naar de tekentafel en kijken of je targeting klopt, de boodschap klopt en of de landingspagina klopt. Soms is een kleine aanpassing voldoende om er een succes van te maken maar in andere gevallen moet er een totaal nieuwe weg ingeslagen worden.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Social Media Scan

Lukt het je maar niet om veel volgers te krijgen op social media? Of lukt het niet om meer omzet te genereren met social media? Doe dan de gratis social media scan. Binnen 24 uur weet je wat je fout doet.

Pin It on Pinterest

Share This