Het Geheim Van Een Goede Onderwerpregel Voor Email Marketing
Binnen email marketing zijn er twee statistieken die belangrijk zijn. Het openingspercentage en de clickratio. Met een goede onderwerpregel heb je veel invloed op het openingspercentage, de content in jouw email heeft veel invloed op de klikratio. Samen bepalen deze dan ook het succes van jouw email marketing campagnes.
Maar hoe maak je nu een goede onderwerpregel zodat de meeste mensen jouw emails openen? Vandaag onthul ik voor jou het geheim achter een goede onderwerpregel.
Het geheim van een goede onderwerpregel ontrafelt
Waar het meestal mis gaat bij het schrijven van een onderwerpregel is het gebrek aan inspiratie of erger nog, het ontbreken van een doel voor jouw email campagne. Stuur daarom niet zomaar een email omdat deze één keer per maand de deur uit moet.
Zorg dat je een helder doel hebt vastgesteld voordat je begint aan het maken van jouw email campagne.
Het vinden van inspiratie is wellicht wat lastiger maar daar kan ik je bij helpen. Ik laat je een aantal varianten zien van onderwerpregels die je kan gaan toepassen op het moment dat de inspiratie ontbreekt.
#1 Laat niet het achterste van je tong zien in de onderwerpregel
Het doel van de onderwerpregel is dat mensen die jouw email ontvangen hem ook daadwerkelijk openen. Als je ze kietelt met een onderwerpregel die hun nieuwsgierigheid aanspreekt dan is de kans groot dat ze klikken. Ze willen immers weten waar het nu precies overgaat. Zeker wanneer het duidelijk is dat het relevant voor hen is.
Het geheim van de succesvolle email marketing campagnes van Bol.com
De reden waarom jouw concurrent boven jou staat op Google
#2 Wees vernieuwend
Een onderwerpregel als ‘Nieuwsbrief Maart 2019’ is zo ontzettend saai dat je openingsratio een enorme boost kan krijgen wanneer je met iets nieuws komt. Heb je een nieuw product in je webshop? Is er een nieuw fenomeen dat voor jouw klanten van belang is? Dan kan je dit goed gebruiken in jouw onderwerpregel.
Nieuw: De Porsche Cayenne Hybrid
Albert Heijn introduceert biologische kwark
#3 Handleidingen, gidsen en howto’s zijn praktisch en daarom succesvol
Dit is er eentje waarbij je goed moet opletten wat je doet. Schrijf je een onderwerpregel in dit genre dan moet deze niet alleen praktisch zijn maar ook een belofte doen. Soms gaat dit nog mis en wordt er te weinig nadruk gelegd op wat je kan bereiken met deze handleiding.
Voorbeelden:
Ultieme handleiding om bovenaan Google staan
5 tips om meer omzet uit email marketing te halen
#4 De vraag die jouw doelgroep herkent
Het stellen van vragen werkt ontzettend goed om de aandacht te trekken. Zeker wanneer jouw doelgroep zich in deze vragen herkent. Het schept een band om het zo te zeggen. Dit geldt niet alleen voor het onderwerpregel van jouw email marketing maar ook voor bijvoorbeeld SEA campagnes.
De doelgroep kan zich met de vraag identificeren en voelt zich daardoor begrepen. De kans dat hij het antwoord op zijn vraag in deze email gaat vinden is waarschijnlijk groot.
Wil jij ook meer rente over jouw spaarsaldo?
Weet jij wat er gebeurt als je 6 eieren per dag eet?
#5 De angst om een kans mis te lopen
Het is een eigenschap waar alle mensen over beschikken, de angst om net dat ene gelukje mis te lopen. Daar kan je binnen online marketing altijd heel erg goed op inspelen. Het is dan ook onderdeel van de principes van Cialdini; het creëren van urgentie en schaarste.
Nog slechts 7 Gucci caps beschikbaar
Dit is je laatste kans
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -