Bovenaan in Google komen

Meer omzet begint in deze digitale tijd met meer bezoekers op je website. Er zijn veel manieren om dit te realiseren maar de duurzaamste oplossing is bovenaan in Google komen. Wanneer je eenmaal bovenaan staat in Google raak je die positie niet zo snel kwijt. Dat betekent een dagelijkse stroom van bezoekers naar jouw website.

Ondanks dat je met adverteren ook meer bezoekers naar jouw website kan leiden stopt dit op het moment dat je stopt met adverteren. Bij zoekmachine optimalisatie is dit niet het geval. Daarnaast brengt zoekmachine optimalisatie nog een tweede voordeel. Je marges worden groter. Er is immers geen advertentiebudget nodig om die stroom aan bezoekers op gang te houden.

 

Wat is belangrijk om de website bovenaan in Google te krijgen?

Bovenaan in Google komen wil natuurlijk iedereen. Er is echter maar 1 positie bovenaan per zoekterm. Dat betekent dat jouw pagina het beter moet doen dan de concurrentie. Google beoordeeld pagina’s op meer dan 200 factoren. Het is echter ondoenlijk om voor elke pagina al deze ruim 200 factoren toe te passen. Hoe pak je dit dan aan?

Allereerst begint het met het begrijpen van de zoekmachine. Hou een aantal belangrijke vragen in je achterhoofd.

  • Hoe help je de zoekmachine om te begrijpen over wat voor content dit gaat?
  • Hoe weet de zoekmachine welke content aansluit bij welke zoekopdracht?
  • Hoe meet de zoekmachine of jouw pagina goed bevallen is?

Daarnaast is het goed om je te beseffen wat voor Google belangrijk is. Om de belangrijkste zoekmachine te blijven moeten de resultaten antwoord geven op de vragen van de zoeker. Dat zorgt voor een tevreden gevoel. Hoe probeert Google die kwaliteit te waarborgen?

  • Is de pagina interessant gebleken?
  • Is de content vernieuwend en uniek?
  • Is de gebruikerservaring optimaal?

Wanneer je deze vragen in je achterhoofd houdt begrijp je wat belangrijk is in zoekmachine optimalisatie.

 

De sleutel tot zoekmachine optimalisatie

Begrijpen hoe de zoekmachines werken is één, maar alles staat en valt met hoeveel tijd je investeert in SEO. Hoe meer tijd je investeert hoe hoger je in Google komt. Uiteraard moet je de dingen wel goed aanpakken en daarom geef ik verderop in dit artikel ook belangrijke SEO tips. Echter als je niet structureel tijd investeert in zoekmachine optimalisatie dan ga je ook niet hoger in Google komen, laat staan bovenaan in Google.

Kies er daarom voor om elke week tijd vrij te maken voor SEO. Dit hoef je uiteraard niet zelf te doen, er zijn bedrijven zoals Marketing Outlaws die graag helpen om je hoger in de zoekmachine te komen. Of je SEO nu uitbesteed of het zelf oppakt hier structureel mee aan de slag gaan is essentieel.

 

Tips om bovenaan in Google te komen

Met het begrip van de zoekmachine en tijd die je wekelijks investeert ga je stappen maken in de zoekresultaten. Maar waar begin je? Hoe kom je echter hoger in Google? Met onderstaande tips kan je direct aan de slag.

 

#1 Ga content maken

Uiteindelijk draait het allemaal om content. Spreek met jezelf, je marketingteam of je SEO-specialist af hoeveel content jullie gaan produceren per week, per maand of per jaar. De content die je maakt moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • Zorg dat je content van hoge kwaliteit is
  • De content moet uniek zijn
  • Schrijf content die aansluit bij jouw doelgroep

Maak een contentkalender waarin je duidelijk afspreekt welke artikelen of blogs je gaat schrijven.

 

#2 Kies de juiste zoekwoorden

Voordat je content gaat schrijven moet je uiteraard weten waarover je gaat schrijven. De content moet aansluiten bij jouw doelgroep, maar ook bij jouw producten of dienstverlening. Maar hoe kies je nu de juiste zoekwoorden? Er zijn een aantal programma’s die je hiermee kunnen helpen.

  • Answer the public
  • Ubersuggest
  • Semrush
  • Zoekwoordenplanner Google

Hou bij de keuze van zoekwoorden en het schrijven van artikelen ook in de gaten waar de zoekopdracht past in het aankoopproces. Een zoekwoorden onderzoek is dus belangrijk.

 

#3 Denk aan longtail zoekwoorden

Realiseer je bij de keuze in zoekwoorden heel erg goed dat hoe specifieker je zoektermen zijn hoe concreter de behoefte van de bezoeker is. De kans dat iemand die een concrete zoekopdracht doet een aankoop doet is groter dan wanneer iemand een algemene term intoetst. Daarom leveren longtail zoekwoorden over het algemeen meer conversies op. De kenmerken van longtail zoekwoorden:

  • Minder concurrentie
  • Minder zoekvolume
  • Grotere kans op conversie

 

#4 Zet de structuur van je website op papier

De zoekmachine moet beoordelen welke pagina’s belangrijk zijn en welke niet. Althans welke sluiten het beste aan bij de opgegeven zoekopdracht. Google kijkt niet meer naar het zoekwoord van een artikel maar naar de context. Welke pagina’s gaan de diepte in en zorgen voor verdere informatie op aangesloten pagina’s.

Dit betekent dat je er een aantal zaken belangrijk zijn om dit zo goed mogelijk in kaart te brengen. Voor jezelf maar ook om de zoekmachine te helpen. Omdat je online snel het overzicht kwijt kan raken adviseer ik je om dit op papier te zetten. Welke elementen zijn belangrijk bij het opstellen van je interne structuur:

  • Kies voor een heldere menustructuur die logisch is voor je bezoekers
  • Maak gebruik van een sitemap om zoekmachines te helpen
  • Kijk naar de customer journey van je bezoekers
  • Stel een marketing funnel op
  • Bekijk welke pagina’s naar elkaar moeten linken

Zorg voor een juiste flow binnen je website. Dat houdt in dat bezoekers binnen je website kunnen doorklikken naar andere pagina’s. Dit is belangrijk omdat Google de klik kan meten. Een doorklik heeft vier voordelen:

  • De zoekmachine kan de tijd meten dat de bezoeker op de pagina is geweest als er een klik heeft plaatsgevonden. Zonder klik kan de tijd op de pagina niet gemeten worden
  • Een doorklik wordt gezien als een positieve ervaring op de pagina die gelezen is
  • De pagina die aangeklikt wordt wordt ook positief beïnvloed door de klik naar de pagina
  • Een vervolgstap binnen je website vergroot de kans dat de bezoeker in de volgende fase van de marketing funnel terecht is gekomen. Daarmee is de bezoeker een stap dichter gekomen bij het doen van een aankoop

Met een marketing funnel vergroot je de kans op logische flow binnen je website die uiteindelijk ook leidt tot leads en nieuwe klanten.

 

#5 Kies de juiste opbouw van je content

Wanneer je content produceert is het belangrijk dat je deze ook op de juiste manier online zet. Het online zetten is in feite het aanbieden aan de zoekmachine. Zorg er daarom voor dat het voor de zoekmachine duidelijk is waar de content overgaat. Hoe beter de zoekmachine dit kan inschatten hoe groter de kans dat jouw pagina het goed gaat doen in de zoekresultaten.

De reden dat dit gebeurt is dat de juiste bezoekers op je pagina komen en dus gedrag vertonen waardoor de zoekmachine aanneemt dat dit een kwalitatieve pagina is. Bezoekers blijven lang op de pagina, klikken door naar andere pagina’s via de link en zoeken niet verder tussen andere zoekresultaten naar meer informatie.

SEO tips om de pagina op de juiste manier op te bouwen:

  • Laat de essentie van je zoekterm terugkomen in je titel
  • Maak tussenkopjes zodat bezoekers je website kunnen scannen
  • Gebruik H1, H2 en H3 tags
  • Ga voldoende de diepte om je bezoekers langer op je pagina te houden
  • Optimaliseer je afbeeldingen voor de zoekmachines
  • Laat je zoekterm terugkomen in je url
  • Trek de aandacht van de zoeker in je meta title tag
  • Maak duidelijk wat de bezoeker vindt op je pagina in je meta description tag
  • Link naar relevante externe pagina’s
  • Gebruik interne links
  • Roep op tot interactie door bijvoorbeeld reacties op je artikel

 

#6 Zorg voor links naar jouw pagina

Hoe meer websites naar jouw pagina verwijzen hoe belangrijker jouw pagina is. Althans, Google geeft een autoriteitswaarde aan elke pagina. De zogeheten PageRank. Hoe hoger deze waarde van de pagina is, hoe groter de impact van de link naar jouw pagina. Dit is een van de manieren waarop de zoekmachine meet hoe hoog de kwaliteit van jouw content is.

Deze links naar jouw pagina worden binnen SEO vaak backlinks genoemd. Het vergroten van het aantal links naar jouw pagina wordt linkbuilding genoemd. Leuk allemaal natuurlijk maar hoe krijg je bedrijven zover dat ze naar jouw pagina linken? En hoe weet je welke websites je moet benaderen? Lees er alles over in ons artikel over linkbuilding.

 

Kom ik op deze manier bovenaan Google?

Met deze SEO tips kan eigenlijk iedereen aan de slag. Het is niet technisch en het is geen hogere wiskunde. Wanneer je dit structureel toe past over een langere periode dan zal je zien dat dit zorgt voor hogere posities in Google.

Hierbij moet je denken aan zoekmachine optimalisaties als:

  • Snelheid van je website
  • Mobiele gebruikerservaring
  • Zorg voor voldoende vertrouwen met onder andere bedrijfsgegevens

 

En nu? Heb je voldoende tijd en kennis om bovenaan in Google te staan?

Voor iedereen is het mogelijk om bovenaan in Google te komen. De vraag is of je voldoende kennis en tijd hebt om dit te bewerkstelligen. Gaat het je lukken om hier voldoende tijd voor vrij te maken? Als het antwoord daarop nee is dan is het inhuren van een SEO-Specialist de juiste oplossing. Benieuwd naar de mogelijkheden? Bekijk de SEO-pakketten.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis SEO Scan

Wil je hoger in Google komen? Maar lukt het niet. Dan kunnen wij je helpen. Doe de gratis SEO scan en binnen 24 uur weet jij wat je moet doen om hoger te komen in Google.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This