Online Marketing

Met de komst van het internet voor het grote publiek in 1991 werd er een stap gezet die de wereld voorgoed zou veranderen. En niet in het minst voor de marketing van bedrijven. Online marketing heeft het speelveld compleet veranderd en nu we tientallen jaren verder zijn zijn er sommige bedrijven die er nog altijd niet het maximale uit halen.

Met online marketing zijn er dan ook ontzettend veel keuzes en strategieën om succesvol te zijn. Hoe maak je de juiste keuzes? Hoe kom je aan genoeg bezoekers? Hoe maak je van je bezoekers klanten? En hoe zorg je dat je je rendement vergroot?

In dit artikel ga ik in op de mogelijkheden van online marketing en de keuzes die je als ondernemer of marketeer moet maken.

Dit artikel is opgedeeld in twee stukken. Wat is online marketing is fijn voor mensen met weinig kennis van online marketing. Heb je al wat kennis over online marketing dan kan je direct doorgaan naar de online marketing mogelijkheden.

1. Wat is online marketing?
2. Online marketing mogelijkheden

I. SEO
II. SEA
III. Content marketing
IV. Email marketing
V. Social media marketing
VI. Leadgeneratie
VII. Conversie optimalisatie
VIII. Affiliate marketing

 

Wat is online marketing?

Online marketing is het vermarkten van producten en diensten via het internet. Althans, simpel gezegd. Een eerdere term voor online marketing is internet marketing. De nieuwe vormen van marketing volgen elkaar in razend tempo op en daardoor wordt het online marketing pallet groter en groter.

Dat gezegd hebbende het internet is essentieel voor online marketing. Aangezien het internet nog maar sinds 1991 bestaat is het internet continu in ontwikkeling. Het internet is vandaag de dag veel meer dan een website.

Zo heb je het internet of things (IoT) waarmee in de toekomst bestellingen worden geautomatiseerd. Denk bijvoorbeeld aan de koelkast die opmerkt dat de melk bijna op is en automatisch een bestelling plaatst bij de online supermarkt voor bezorging van de melk.

De volgende dag wordt de melk netjes bezorgd, waarschijnlijk door een robotische oplossing die de melk plaatst in een koelkast die zich buiten het huis bevindt en enkel toegankelijk is via een unieke code.

Het enige wat jij nog hoeft te doen is thuiskomen en de melk verplaatsen van de tijdelijke koelkast naar de koelkast die zich fysiek in de woning bevindt. Afrekenen gaat waarschijnlijk via automatische incasso.

Hier komt heel veel internet bij kijken maar het is niet het eerste waar men aan denkt bij online marketing. Veel ondernemers die ik spreken hebben het bij online marketing eigenlijk alleen maar over bovenaan staan in Google en misschien ook nog social media.

Bij social media wordt dan gedacht aan het hebben van veel volgers. Wanneer ze de Netflix documentaire Fyre: The greatest party that never happened hebben gekeken dan hebben ze het uiteraard over marketing influencers.

Slechts zelden gaat het over klanten, omzet en rendement. Terwijl dit toch altijd het doel moet zijn. Marges, zorg dat je ze kent want dan weet je waar je echt geld aan overhoudt.

Vergeet bij elke vorm van ondernemen nooit je doelstelling uit het oog. Dat geldt net zo goed voor marketing en dus ook voor online marketing. Bij veel vormen van ondernemen en ook marketing is het vaak lastig gebleken om het succes in kaart te brengen.

Online marketing is hierin verschillend. Met online marketing kan je je succes duidelijk meten. Het internet bestaat uit data en dat maakt je online marketing campagnes meetbaar.

Dat brengt een hele andere dimensie aan adverteren en optimaliseren. Of eigenlijk lijkt het woord optimaliseren pas te bestaan sinds het internet. Door zorgvuldig je resultaten te analyseren kan je je online marketing steeds naar een hoger niveau brengen.

Daarom is online marketing dan ook continu in ontwikkeling. Het blijft een spel om het juiste publiek te bereiken en deze te verleiden tot gewenste handelingen wat uiteindelijk moet leiden tot een aankoop van één van jouw producten of diensten.

 

Online marketing mogelijkheden

Zoals gezegd zijn er meerdere mogelijkheden om je doelen te bereiken via online marketing. in dit artikel wil ik 8 online marketing mogelijkheden toelichten die allemaal verschillende eigenschappen hebben en dus voor verschillende bedrijven wel of juist niet interessant kunnen zijn.

Een van de bekendste is waarschijnlijk SEO. Zoekmachine optimalisatie, of bovenaan bij Google staan, is een online marketing mogelijkheid waarmee elke Nederlander bekend is. Althans iedereen weet dat het bestaat en veel ondernemers willen dit dan ook graag realiseren.

Wat je hierin ziet is dat dit voor ondernemers vaak een doel is, bovenaan staan bij Google. Dit terwijl je je goed moet realiseren dit alleen maar een middel is om je doelen te bereiken.

Een middel dat hier erg op lijkt is SEA. Bovenaan staan bij de zoekmachine door te adverteren. Dit is voor veel bedrijven een essentieel onderdeel van hun online marketing plan. Helaas is SEA zo makkelijk en toegankelijk dat je ziet dat veel bedrijven het inzetten maar dat ze veel te veel betalen voor te weinig klanten.

SEA en SEO vallen beide onder de overkoepelende term zoekmachine marketing. Misschien ook wel bekend als search engine marketing (SEM). Het is in feite online marketing via de zoekmachine op welke manier dan ook.

Onderdeel van bijna alle marketingacties van bedrijven is content marketing. Content marketing is namelijk een beetje een containerbegrip geworden. Aan de andere kant is content essentieel voor de communicatie met je doelgroep.

Je hebt dus content nodig om campagnes in te richten en bezoekers op je website te laten landen. Bij content marketing stel je de inhoud centraal om bezoekers aan te trekken en te beïnvloeden in hun aankoopbeslissingen.

Aangezien je dit doet op inhoudelijk niveau en dus zonder schreeuwerige advertenties in te zetten wordt content marketing over het algemeen zeer positief gewaardeerd door bezoekers en klanten.

Email marketing bestaat al ontzettend lang en wordt al jaren commercieel ingezet. Het is in de ogen van sommigen ook een ouderwetse online marketingkanaal maar email marketing is volwassen aan het worden en daardoor juist voorloper op sommige andere online marketingkanalen.

Daardoor is email marketing nog steeds een van de best renderende kanalen. Zo wordt er ook weleens gezegd dat je toekomstige omzet in je email database zit. Voor elk bedrijf een kanaal dat niet mag ontbreken in mijn ogen.

Social media marketing ken je natuurlijk. Content delen, volgers aantrekken, relaties met je doelgroep opbouwen en engagement vergroten. Social media marketing is interessant voor vele bedrijven maar het social media landschap ontwikkelt zich razendsnel en dat biedt kansen maar ook valkuilen.

Affiliate marketing is daarentegen waarschijnlijk wat minder bekend maar een term als dropshipping doet wellicht een belletje rinkelen. In de beginjaren van 2000 kon je daar vrij eenvoudig vele tienduizenden euro’s per maand mee binnenharken maar vandaag de dag vraagt het wat meer dan het plaatsen van een paar linkjes.

Voor B2B marketing kan je nauwelijks nog heen om het genereren van leads en daarom zijn er diverse leadgeneratie strategieën bedacht de afgelopen jaren. Het grote voordeel van leadgeneratie is dat jij in controle komt als bedrijf en niet hoeft af te wachten totdat de bezoeker contact met jou opneemt. Zeer vruchtbaar wanneer goed ingericht.

De laatste die ik in dit artikel wil uitlichten is conversie optimalisatie. Een online marketing techniek die vaak onbelicht wordt maar realiseer je goed dat je hier veel winst kan behalen zonder enorme investeringen en met een langdurig rendement. Zeker iets wat bij elke vorm van online marketing meegenomen moet worden.

Nu zie je al dat dit een hele grote groep aan online marketing onderdelen is. Wanneer ik op elk van deze onderdelen de diepte in ga dan heb je zomaar een artikel van zo’n 30.000 woorden te pakken.

Daarom zal ik van elk van deze onderdelen een korte introductie geven. Wil je hier meer van weten dan kan je klikken naar uitgebreidere informatie over het onderwerp.

Goed, laten we beginnen.

1. SEO
2. SEA
3. Content marketing
4. Email marketing
5. Social media marketing
6. Leadgeneratie
7. Conversie optimalisatie
8. Affiliate marketing

 

SEO

Ik wil hoger komen in Google. Ik hoor het zo vaak. Het lijkt voor sommige een obsessie en ook ik heb me er schuldig aangemaakt in het verleden. Bovenaan staan om het bovenaan staan.

Het is een beetje een status dingetje, een stukje prestige. Zeker in de branche waarin ik me bevind. Het toont namelijk aan dat je kennis van zaken hebt door bovenaan te staan. Dat geldt echter alleen in mijn branche, omdat SEO een van de producten is die ik verkoop.

Voor andere bedrijven is dat niet het geval. Bedrijven in andere branches bedoel ik dan. Stel je verkoopt hypotheken of bouwproducten, dan is kennis van SEO prettig maar niet een van jouw producten.

Ik snap het wel hoor, bovenaan Google staan levert je veel bezoekers op. Rond de 30% van de bezoekers van de resultatenpagina van Google klikt op het eerste zoekresultaat. Bij positie 2 is dat al een stuk lager. Moet je voorstellen hoe laag dat dan is op positie 10.

Daarnaast is er een soort acceptatie ontstaan dat het eerste zoekresultaat waarschijnlijk het beste antwoord is op jouw vraag. Dat geeft daarmee ook een stukje autoriteit mee. Google zegt dat dit het beste resultaat is, dus zal het ook het beste antwoord zijn. Anders stond die niet bovenaan, ja toch?

Zoekmachine optimalisatie is dus interessant, maar er mag niet vergeten worden dat het slechts een middel is om je doel te bereiken. Nu kan je doel verschillend zijn maar in veel gevallen zal het altijd draaien om het verbeteren van je bedrijfsresultaat.

De voordelen van SEO zijn duidelijk. Het levert je veel bezoek op, met een daadwerkelijke zoekintentie. Deze bezoekers willen echt wat van je. Afhankelijk van de zoekwoorden wil deze bezoeker informatie of daadwerkelijk een product kopen. Hoe dan ook, een actieve houding die iets wil wat jij aanbiedt.

Daarnaast is SEO volledig gratis en blijven je resultaten doorlopen ook al besteed je er een tijdje geen aandacht aan. Kan je dan niet terugzakken op de zoekresultaten pagina’s? Jawel, maar het komt nog regelmatig voor dat ik artikelen uit 2013 bovenaan de zoekresultaten zie staan.

Maar SEO is een spel van de lange termijn. Het is niet zo dat je vandaag begint met SEO en dat je morgen al op de eerste pagina van Google terecht komt. Het vraagt een inspanning over langere termijn.

Je moet dus geduld hebben en na een maand of zes kan je resultaten gaan terugzien. Althans, dat kan ook sneller maar overwegend gaat het om het hebben van de lange adem. Dit hangt ook af van de concurrentie op jouw zoekwoorden.

Toch kan je ervan uitgaan dat er veel concurrentie is. Aangezien elke ondernemer bovenaan Google wil staan zijn er ook velen die het proberen. Er wordt dus continu content gemaakt. Er zijn tientallen miljarden aan pagina’s op het internet. Hoe zorg je ervoor dat jij er tussenuit springt?

De concurrentie is dus groot dus je moet je SEO goed op orde hebben. Als je beseft dat er ruim 200 ranking factoren zijn waar Google naar kijkt om jouw positie op de zoekmachine te bepalen dan weet je dat je hier kennis en tijd in moet investeren.

Maar wanneer je het voor elkaar hebt, dan zit je ook gebakken. Maandelijks trek je kwalitatieve bezoekers naar je website toe in waarschijnlijk grote getallen. Daarmee heb je dus een grote kans om nieuwe klanten binnen te halen.

 

SEA

Geen tijd of zin om zolang te wachten? Dan is SEA misschien wel de juiste online marketing keuze voor jou. Waar je met SEO vooral veel tijd moet investeren voordat je resultaten ziet is dat met SEA slechts een kwestie van een uurtje.

De opzet tussen SEA en SEO is grotendeels gelijk. Je trekt bezoekers naar je toe vanuit de zoekmachine op basis van hun zoekopdracht. Dat betekent dat die actieve zoekintentie achter het bezoek aan jouw website zit.

Dat zijn bezoekers die je graag op jouw website ziet.

Wat onderscheidend is is dat wanneer je stopt met betalen voor je SEA-campagnes de bezoekersstroom naar je website ook opdroogt. Ja, voor SEA moet je betalen. Een ander verschil met SEO.

Het is de betaalde versie om bovenaan bij Google te staan en daardoor is het ook snel te realiseren. Waar je in het verleden voor 1 cent bovenaan bij Google kon staan zijn die tijden helaas voorbij. Veel ondernemers zijn bekend met Google Ads, voorheen Google Adwords, en maken er gebruik van.

Google Ads is de advertentiedienst van Google ten behoeve van SEA. Je kiest je zoekwoorden, je maakt je advertenties en je doet een bod. Dat is eigenlijk het principe van SEA. Zo simpel kan het zijn.

Echter, wanneer je het goed wilt doen dan komt er veel meer bij kijken. Een goed en uitgebreid zoekwoorden onderzoek, geoptimaliseerde landingspagina’s en het verbeteren van de kwaliteitsscore zijn hiervoor belangrijke aspecten.

Doordat het zo simpel is doen ondernemers vaak zelf de Google Ads er een beetje bij. Soms levert het wat op, soms niet. Maar het rendabel maken en houden van je campagnes is met de populariteit van Google Ads essentieel.

Richt je campagnes zo in dat je het rendement kan meten, kies de zoekwoorden uit die kopende klanten opleveren, test je advertenties en zorg voor een hoge kwaliteitsscore. Het is niet zo simpel als het lijkt en dat maakt SEA verraderlijk.

Geef het echter niet op. Steeds vaker hoor ik dat bedrijven de handdoek in de ring gooien met het online marketingkanaal SEA. Dit terwijl het zo succesvol kan zijn maar je moet weten wat je doet.

Het klinkt verleidelijk betalen per klik maar met het ongekende bereik van Google kan het dan alsnog ontzettend hard gaan met je budget en voor je het weet ben je een paar duizend euro kwijt zonder dat je er een klant mee binnengehaald hebt.

Zonde, want het is geschikt voor elk bedrijf. B2C en B2B, MKB-bedrijven en grote corporates. Zelfs ZZP’ers kunnen succesvol zijn met SEA. Geef het dus niet op maar verrijk je kennis of huur het in en je zal zien dat je rendement behaald met SEA. En dan heb ik het niet over een klein beetje, hoge percentages komen vaker voor dan je denkt.

 

Content marketing

Zowel bij SEA als bij SEO heb je content nodig. Content marketing is heel snel heel groot geworden en dat voornamelijk door de impact van content marketing op SEO. Je hebt immers content nodig om gevonden te worden in de zoekmachines.

Daarom heeft content marketing ook echt zijn plek verdiend binnen de online marketing. Content marketing is namelijk niet echt nieuw. In Nederland kennen we allemaal de Allerhande van Albert Heijn. Dat magazine bestond al lang voordat het internet werd uitgevonden en is een perfect voorbeeld van content marketing.

Door het delen van recepten en informatie in het magazine werden lezers geïnspireerd om nieuwe gerechten te maken. Toevallig bood Albert Heijn daarvoor de producten aan in haar supermarkt. Dat is echt content marketing zoals het bedacht is.

Inhoud, waarde toevoegen en vooral niet verkopen. Laat de content nieuwe idee dromen kweken en de doelgroep beïnvloeden op een manier die vooral inspireert. Dat is hoe je bezig moet zijn met content marketing.

Zoals gezegd is content marketing interessant voor SEO maar ook zeker voor SEA. De ervaring op de landingspagina is namelijk een onderdeel van de bepaling van de kwaliteitsscore.

Logisch ook want Google ziet de landingspagina van jouw website als een onderdeel van de journey die gekoppeld wordt aan het Google merk. Levert Google alleen maar zoekresultaten die niet het juiste antwoord geven dan zou de gebruiker de volgende keer voor een andere zoekmachine kunnen kiezen.

Daarom wil Google dat je landingspagina goed is en dat betekent vooral dat je content goed moet zijn. Zowel voor SEO als voor SEA. En om ervoor te zorgen dat mensen vooral blijven klikken op betaalde zoekresultaten moeten deze wel de juiste waarde bieden.

Maar ook voor email marketing, leadgeneratie en social media marketing zijn content essentieel. Daarom kan je content marketing als basis zien en andere onderdelen van online marketing meer als kanalen waarmee je je content verspreidt.

Nu denk je bij content marketing waarschijnlijk direct aan bloggen. Toch is dit niet de enige manier om content marketing in te zetten. Er zijn vele vormen van content die je kan inzetten. Het gaat namelijk om het overbrengen van een boodschap, een verhaal.

Afhankelijk van jouw doelgroep, het verhaal dat je wilt vertellen en de fase van het aankoopproces waarin de prospect zich bevindt bepaal je in welke contentvorm je het verhaal giet.

Hieronder zie je een overzicht van verschillende contentvormen en hoe effectief deze zijn tegenover hoe makkelijk het is om de content te produceren.

En daarmee is er ook een belangrijk onderwerp benoemd. Het aankoopproces.

Het aankoopproces is belangrijk voor alle vormen van online marketing. Echter voor content marketing is het de sleutel. Content marketing is namelijk de communicatie die je voert met de prospect.

Dat betekent dat je wel de juiste woorden moet gebruiken om de bezoeker aan te spreken. Er zijn immers 60 miljard andere pagina’s die ook tegen die prospect proberen te praten. Je moet dan niet iemand die zich aan het oriënteren is aanspreken met een geweldige verkooppitch. Het is niet het juiste moment.

Bekijk daarom wanneer je welk verhaal aanbiedt op welk moment in de aankoopfase. Ben je te snel met je verkooppitch dan heb je kans dat de prospect afhaakt. Ben je te laat met je verkooppitch dan loop je de kans dat de prospect inmiddels al bij een andere leverancier heeft gekocht.

Begrijpen waar de bezoeker zich bevindt in het aankoopproces is dus essentieel. Daarom werken we met de 3 fases in het aankoopproces.

  • Awareness
  • Consideration
  • Decision

In deze drie fases moet je je content mappen. Welke content past in welke fase en welke volgende stap is logisch voor de prospect. Het aankoopproces is opgedeeld in drie fases. Dit is dus een goed begin.

Toch kan je dit naar een hoger niveau tillen en een buyer journey of marketing funnel uittekenen en hierin je content mappen. Hierdoor tekenen je eigenlijk een route uit voor je prospects om tot de aankoop van jouw product of dienst te komen.

Hierbij helpt het aanbieden van de juiste content enorm. Het is essentieel. En daarom is het aankoopproces belangrijk voor content marketing.

Er zijn diverse content marketing strategieën die je kan toepassen en zoals altijd bij online marketing gaat het om het realiseren van doelstellingen. De ene strategie is hierbij geschikter dan de andere. Het draait om het maken van de juiste keuze en toe te werken naar het behalen van de doelstellingen.

 

Email marketing

Een van de kanalen waarbij content marketing een grote rol speelt is email marketing. Email marketing is één van de oudste online marketingkanalen maar daarom niet minder succesvol. Vandaag de dag is het nog steeds een van de beste kanalen waarmee je van prospects klanten kan maken.

Dat is dan ook de reden dat alle grote bedrijven zo erg hun best doen om emailadressen te verzamelen. Hoe groter de emaildatabase hoe groter de groep mensen is die je kan aanspreken als je nieuws hebt.

Waarbij je een website moet wachten totdat je bezocht wordt, bij SEO en SEA moet wachten totdat iemand een zoekopdracht uitvoert op de zoekwoorden waar jij op gevonden wordt en bij social media moet je concurreren met de vele berichten op de tijdlijn heb je het bij email marketing volledig zelf in handen.

Jij beslist wanneer je contact opneemt met de doelgroep. Toch heb je in de mailbox ook aardig wat concurrentie want iedereen probeert de aandacht van de doelgroep te krijgen. Mailboxen zitten dan ook aardig overvol tegenwoordig.

Aangezien email marketing inmiddels een volwassen online marketing tool is zijn er verschillende strategieën waarbij je met email marketing veel gerichter te werk kan gaan en meer conversies kan behalen dan bij andere online marketing kanalen.

Zo is segmentatie essentieel om succesvol te zijn met email marketing. Je moet immers relevant zijn voor de ontvanger om aansprekend te zijn tussen de vele emailberichten zij dagelijks ontvangen.

Spreek elke persoon dus aan met de juiste woorden. Iets dat echt relevant is voor hem maar hem ook echt raakt. Dat vergroot de kans dat de email geopend wordt maar uiteindelijk dus ook de kans op het behalen van je doel.

Daarnaast kan je met marketing automation tegenwoordig ook hele buyer journeys bouwen voor je doelgroep. Als mensen aan bepaalde eigenschappen voldoen of bepaalde handelingen uitvoeren dan wordt er een email verzonden naar die persoon.

Dat kan je volledig automatiseren en daardoor kan je je email marketing nog relevanter en concreter maken.

Uiteindelijk heb je hiervoor natuurlijk wel emailadressen nodig. Daarom is het belangrijk dat je emailadressen verzamelt op diverse manieren. Toch kan het achterlaten van een emailadres ervaren worden als een drempel.

 

Social media marketing

Waar het bij email marketing misschien nog een uitdaging kan zijn om contactgegevens te verzamelen zijn er bij social media nauwelijks drempels. Je kan eenvoudig en vrij rap zo een lijst van volgers opbouwen.

Social media is een manier om in contact te blijven met je doelgroep waarbij in gesprek zijn met elkaar de sleutel is. Dat betekent niet alleen maar je berichten versturen maar ook echt een dialoog aan gaan.

Reageren op berichten van je volgers dus, sturen op meer interacties en het opstarten van een dialoog. Zo werk je naar het opbouwen van een relatie met je doelgroep wat je weer helpt op andere gebieden van online marketing.

Dus als het zo makkelijk is op social media waarom zou je dan nog energie steken in email marketing? Het lastige van social media is dat je geen controle hebt op wie je bericht wel of niet te zien krijgen.

Zo bepalen de social media algoritmes aan wie jouw bericht vertoont worden en wie niet. Dit terwijl je met email marketing zelf bepaalt aan wie je je bericht verstuurt. Het is immers zonde wanneer je een geweldig bericht hebt voor de doelgroep maar je ze niet kan bereiken.

Andere mogelijkheden om je bereik te vergroten is natuurlijk social media adverteren. Dan kan je ook mensen bereiken die jouw kanaal nog niet volgen.

Social media heeft natuurlijk wel zijn voordelen. Buiten het feit dat je een gesprek aan kan gaan met de doelgroep kan je met social media ook makkelijker in contact komen met mensen die jouw bedrijf nog helemaal niet kennen.

Social media is dus een zeer interessant online marketingkanaal voor bezoekers in de awareness fase van het aankoopproces.

 

Leadgeneratie

Zoals gezegd moet je voor email marketing wel een emailadres hebben. Hiervoor kan je natuurlijk vragen aan mensen om lid te worden van je nieuwsbrief maar er zijn meer manieren.

Het aanbieden van eBooks, whitepapers of andere interessante en waardevolle informatie zijn een goede manier om aan emailadressen te komen. Dit noemen we ook wel het genereren van leads.

Toch is het genereren van leads meer dan alleen het binnenhalen van emailadressen. Met leadgeneratie verzamel je personen die interesse hebben in één van jouw producten of diensten. Wanneer deze leads klaar zijn voor het aankopen van het product of de dienst wordt de lead aan sales overgedragen en maken zij een klant van de lead.

Althans dat is de theorie.

In werkelijkheid komt er een stuk meer bij kijken. Leadgeneratie begint nog altijd met het verzamelen van contactgegevens. Puur om het gesprek gaande te houden en de lead door het aankoopproces te begeleiden.

Tijdens die begeleiding, ook wel bekend als lead nurturing, beïnvloed je de lead zodat zijn interesse in jouw product of dienst groeit tot een punt dat hij klaar is om het te kopen.

Hiervoor heb je vooral veel en goede content nodig. Zoals je ziet komt ook hier content marketing weer om de hoek kijken. Daarnaast kan marketing automation je hierbij ook enorm helpen. Het maakt het leven van de ondernemer of marketeer een stuk makkelijker.

Daarnaast helpt het ook om de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste persoon te laten zien. En dat helpt je om je conversieratio te verbeteren. Hoe relevanter je bent hoe groter de kans is dat je de persoon echt raakt en beïnvloed.

Maar voor leadgeneratie hoef je je niet alleen te focussen op email marketing. Je hebt ook andere mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld eens aan remarketing. Een manier om de bezoekers van je website nogmaals te bereiken is remarketing.

Wat je hierbij kan doen is een verhaal te vertellen met verschillende landingspagina’s door de inzet van remarketing.

Maar ook heb je nieuwe aanvoer nodig van bezoekers die je kan vertalen naar leads. Daarvoor kan je SEO, SEA, social media en andere vormen van online marketing inzetten. Hoe meer bezoekers je naar je website toe trekt hoe groter het aantal leads dat je zal genereren.

 

Conversie optimalisatie

Echter kan je ook meer leads genereren door je website te optimaliseren. En daarmee bedoel ik het testen en verbeteren van je pagina’s met het doel om meer conversies te realiseren.

Wanneer het gaat om online marketing dan wordt er zo vaak alleen gedacht aan campagnes die zorgen voor meer bezoekers die moeten leiden tot meer klanten. Dit terwijl je met je huidige bereik al meer klanten kan behalen.

Stel je hebt elke maand 10.000 bezoekers en daarvan converteert 5% tot klant dan heb je maandelijks 50 klanten. Als je investeert in meer bezoekers dan kan dat leiden tot bijvoorbeeld 15.000 bezoekers en met een conversiepercentage van 5% heb je dan maandelijks 75 klanten.

Maar voor die extra bezoekers moet je waarschijnlijk adverteren. Dat betekent dat je maandelijks een bedrag moet betalen om die extra klanten binnen te halen. Dit gaat ten kosten van je marge maar erger nog, als je stopt met adverteren dan daalt het aantal klanten.

Dus wat nou als je je conversieratio verhoogt? Dan maak je van dezelfde 10.000 bezoekers met een conversieratio van 7,5% ook 75 klanten. Dat betekent dat je zonder afhankelijk te zijn van advertenties hetzelfde aantal klanten kan binnenhalen. En, als het goed is, is dit effect blijvend.

Het stopt dan ook niet als je stopt met adverteren maar het sluit niet uit dat je er ook bij kan adverteren. Als je de verhoging naar die 7,5% conversieratio hebt behaald en je gaat ook je bezoekersaantal verhogen dan zit je ineens op 112 klanten per maand.

Daarom is conversie optimalisatie een van de belangrijkste middelen die je hebt binnen online marketing. Helaas is het ook een van de meest onderschatte middelen die je hebt binnen online marketing.

Vaak maken bedrijven enorme budgetten vrij voor SEO, SEA en social media. Wordt er geweldige software in huis gehaald voor email marketing en leadgeneratie maar wordt er nauwelijks omgekeken naar conversie optimalisatie.

Men denkt dat het duur is, niet veel waarde kan opleveren en dat het ingewikkeld is. Gelukkig is het allemaal niet waar. Er is veel software voor beschikbaar die vandaag de dag allemaal vrij betaalbaar zijn.

En het rendement… off the charts! Het levert vaak forse stijgingen op. Conversie optimalisatie is dus zeker iets wat je moet overwegen wanneer je aan de slag gaat met online marketing.

 

Affiliate marketing

Dan heb je nog affiliate marketing. Jaren geleden heb ik daar god afschuwelijk veel geld mee verdiend. Dat was destijds nog heel eenvoudig.

Je bouwt een website met linkjes naar een website waar mensen producten kunnen bestellen en voor elk product dat verkocht wordt via jouw linkje krijg je een percentage van de omzet.

Geen omkijken naar distributie, betaling door je klanten, klantenservice, etc. Het gaat eigenlijk alleen maar om zoveel mogelijk kopende klanten naar de leverancier van de producten te sturen en maandelijks je geld incasseren.

Simpel business concept natuurlijk en vandaag de dag is het helaas niet zo makkelijk allemaal meer. Ook als je aan de slag gaat met affiliate marketing dan moet je tegenwoordig waarde toevoegen.

Doe je dit niet dan slaan bezoekers je website over en gaan ze rechtstreeks naar de leverancier. Iedereen stopt vandaag de dag namelijk tijd en energie in online marketing. Dus ook de leveranciers. Je moet dus meer moeite doen om nog een rol te spelen in affiliate marketing.

Dat betekent ook dat als je als ondernemer of marketeer alleen nog met partijen wilt samenwerken die waarde toevoegen. Simpelweg bezoekers doorsturen is leuk maar niet voldoende.

Websites als fashionchick zijn daarin een mooi voorbeeld. Ze bieden bezoekers de mogelijkheid om kleding uit meerdere winkels te doorzoeken. Dat bespaart de bezoeker tijd en daarin zit de toegevoegde waarde.

Voor sommige bedrijven liggen er grote kansen in affiliate marketing. Zeker als webshop is het de moeite waard om hier eens naar te kijken.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This