Hoger in Google Maps
Wanneer je hoger in Google Maps wilt komen dan ga je eigenlijk aan de slag met lokale SEO. Google Maps koppelt namelijk de locatie aan de zoekopdracht om het meest relevante resultaat te laten zien. De reisafstand speelt hier voor lokale zoekopdrachten een belangrijke rol in. Door je lokale SEO te verbeteren verbeter je ook jouw positie in Google Maps. Ik laat je zien hoe je dit aanpakt.
De drie factoren die bepalen hoe hoog je in Google Maps komt
Er zijn drie belangrijke factoren waarmee je jouw positie op Google Maps bepaalt. Onder deze drie factoren hangen weer verschillende acties die je kan ondernemen om beter te scoren in het algoritme van Google Maps. Ik laat je later weten hoe je je positie in Google Maps optimaliseert.
De drie factoren voor Google Maps zijn:
- relevantie
- afstand
- prominentie
Hieronder laat ik je zien hoe je op deze drie factoren je positie kan verbeteren. Eerst zal ik nog even ingaan op de drie factoren.
Relevantie in zoekmachines en Google Maps
Het hele doel van het gebruik van zoekmachines en het doen van zoekopdrachten is het best mogelijke antwoord te vinden. Dat betekent dat het antwoord of de zoekresultaten zeker relevant moeten zijn. Is dit niet het geval dan zal ik de volgende keer kiezen voor een andere zoekmachine.
Prominentie voor betrouwbare informatie
Google en andere zoekmachines proberen te zorgen voor betrouwbare informatie. Een bedrijf dat langer bestaat, bekender is in de media en meer backlinks heeft wordt geacht betrouwbaardere informatie te hebben. Nieuwe bedrijven of websites kunnen namelijk specifiek zijn opgezet om fake news te verspreiden. Dit kan zijn met het doel om de publieke opinie te beïnvloeden.
Lees ook:
SEO Simpel Gemaakt Voor Het MKB
Stap 1: Maak een Google Mijn Bedrijf melding aanmaken
Indien je dit nog niet hebt gedaan dan maak je een Google Mijn Bedrijf vermelding aan. Dit kan je gratis en eenvoudig doen bij Google. Dit is een optie om je bedrijf te presenteren op het internet en daarmee ook in Google Maps. Hiervoor richt je jouw Google vermelding online in maar ook stelt Google je locatie vast door je een kaart te sturen met daarop een code die je online dient in te voeren.
Google Mijn Bedrijf presenteert jouw bedrijf online maar ook aan Google en is tevens een eerste soort toetsing dat je wel bent wie je zegt dat je bent. In elk geval wordt de locatie zo vastgesteld.
Stap 2: Creëer pagina’s die vertellen wat je doet
Als we kijken naar relevantie dan is het belangrijk dat je Google en eventuele bezoekers laat weten waar je hen mee kan helpen. Welke producten je verkoopt en vooral welke problemen je voor jouw klanten kan oplossen of welke wensen je in vervulling kan laten gaan. Hiermee identificeert Google op welke zoekopdrachten jouw bedrijf gevonden dient te worden en op welke zoekopdrachten je dus hoog in Google Maps dient te scoren. Schrijf blogs, en voorzie alle pagina’s van teksten die aangeven waar de pagina overgaat. Dit geldt ook voor webshops.
Stap 3: Prominenter op het internet is hoger in Google Maps
Zorg ervoor dat je steeds bekender wordt op het almaar groter wordende internet. Dat betekent dat je steeds vaker genoemd wilt worden op diverse websites. Dit mag met links naar jouw website, wat goed is voor linkbuilding, maar ook vermelding van jouw bedrijfsnaam zonder link is van toegevoegd waarde. Je kan hiervoor denken aan bijvoorbeeld gastblogs op diverse websites. Ook vermelding in telefoongidsen of bijvoorbeeld de kamer van koophandel zijn van toegevoegde waarde.
De rol van reviews worden steeds groter. Hoe meer positieve beoordelingen je hebt, hoe beter het is. Dit zijn namelijk, zo neemt Google aan, allemaal klanten die zaken met jou hebben gedaan. Heb je veel klanten, die veelal positief zijn, dan ben je waarschijnlijk ook een betrouwbaar bedrijf.
Stap 4: Jouw locatie bevestigen
Evenals journalisten leren op school werkt het voor Google ook zo dat hoe meer bronnen er zijn, hoe betrouwbaarder de informatie is. Zorg er daarom voor dat op elke pagina op het internet dezelfde en juiste locatie staat van jouw bedrijf. Dat betekent simpelweg dat je op jouw eigen website de locatie van jouw bedrijf vermeld maar ook op andere pagina’s op het internet. Bijvoorbeeld in het online register van de Kamer van Koophandel, de telefoongids, websites van brancheorganisaties of voor restaurant marketing bijvoorbeeld op Tripadvisor.
Stap 5: Stimuleer reviews op Google Maps
Ik noem het eerder al kort maar reviews nemen een steeds prominentere rol in binnen SEO. Dat geldt ook voor hoger komen in Google Maps. Wanneer je regelmatig positieve reviews ontvangt dan is dit goed voor jouw positie in Google Maps. Hoe meer, hoe beter. Stimuleer daarom het verkrijgen van reviews op Google Maps maar ook andere review platformen. Het draagt allemaal bij tot het verkrijgen van een hogere positie in Google Maps.
Nog wat extra tips om hoger in Google Maps te komen
Google wordt steeds strenger en behendiger in de manipulatie van zoekmachine resultaten. Toch werkt het nog steeds in sommige segmenten om zoekwoorden op te nemen in de titel van jouw Google Mijn Bedrijf vermelding. Het zegt namelijk wat over de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Onlangs hebben we dit toegepast bij een webshop en dit bleek nog steeds goed te werken, ook al geeft Google aan dat dit niet het geval is.
Kijk ook naar de categorieën die je kan opgeven bij jouw Google Mijn Bedrijf vermelding. Je kan er maximaal 5 opgeven. Probeer hier zorgvuldig mee om te gaan maar meer categorieën heeft hier zeker de voorkeur.
Wanneer je zelf wat speurwerk doet op Google Maps dan kan je zien op welke zoektermen jouw concurrenten hoger scoren dan jou. Bekijk eens wat zij anders doen dan jou. Hier kan je vaak al lering uit trekken. Beter goed gejat dan slecht bedacht zullen we maar zeggen. Gebruiken jouw concurrenten veel foto’s, video’s of laten ze de zoektermen waarop ze gevonden willen worden ook terugkomen in de beschrijving en jij doet dit nog niet? Dan zou dit een waardevolle toevoeging kunnen zijn.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -