De lokale SEO gids die alle geheimen prijs geeft

Heb je een bedrijf dat zich richt op klanten in de regio? Dan is lokale SEO erg belangrijk voor jouw online marketing strategie. Met lokale SEO kan je de strijd aangaan met zelfs de grootste bedrijven om bovenaan Google te staan. In elk geval in de buurt waar jouw klanten wonen. Lokale SEO is dus een kans voor elk bedrijf dat zich richt op een specifieke regio.

In dit artikel geef ik je tips om met jouw bedrijf op lokaal niveau bovenaan Google te staan. Is het ingewikkeld? Nee, zeker niet. Iedere ondernemer kan deze tips toepassen om succesvol te zijn met lokale SEO.

Lokale SEO is interessant voor tandartsen, kappers, restaurants, schoonheidssalons, hoveniers, schilders, aannemers en loodgieters. Dit is slechts een greep van de bedrijven voor wie lokale SEO belangrijk is.

 

Wat is lokale SEO?

Zoals je wellicht weet werkt Google met een zoekalgoritme om te bepalen welke pagina’s op welke posities in de zoekresultaten terechtkomen. Voorheen werkte Google, althans zover ik weet, met één zoekalgoritme. Tegenwoordig zijn het er minstens twee. De ene richt zich op de zoekresultaten zoals we gewend zijn, de ander richt zich op de beste pagina’s voor mensen die zich richten op hun regio.

Met het originele zoekalgoritme kan iedereen in heel Nederland bovenaan Google staan. Of het bedrijf in Den Haag, Rotterdam, Eindhoven, Groningen of Amsterdam zit maakt niet uit. Google zet de pagina met het beste antwoord op de vraag bovenaan. Bij lokale SEO speelt de locatie van jouw bedrijf wel degelijk een rol.

En zo kunnen zelfs lokale bedrijven de strijd aangaan met de Bol.com’s, Coolblue’s en Amazons van deze wereld.

Er zijn twee vormen van lokale SEO. Zo heb je de local pack die je waarschijnlijk wel eens voorbij hebt zien komen.

Daarnaast heb je de lokale organische zoekresultaten. Deze zien er hetzelfde uit als de zoekresultaten zoals je ze gewend bent. Alleen spelen andere SEO ranking factoren een rol.

Waarom lokale SEO?

De reden waarom Google een apart zoekalgoritme heeft ingericht voor lokale SEO is simpelweg omdat de bezoekers daar behoefte aan hebben. Wanneer een persoon in Utrecht op zoek is naar een logopedist dan heeft hij niks aan het adres van een logopedist in Voorburg. Daarom voldoet lokale SEO aan de behoefte van de bezoeker en het doel van Google is de bezoeker zo goed mogelijk helpen.

Dit blijkt ook uit de cijfers van lokale zoekopdrachten. In 50% van de gevallen bezoekt een gebruiker van de lokale zoekresultaten binnen een dag de winkel die ze hebben gevonden in Google. En 18% van de lokale zoekopdrachten resulteren in een aankoop.

Lokale SEO kan je als regionale ondernemer dan ook echt meer omzet opleveren. Genoeg redenen dus om aan de slag te gaan met zoekmachine optimalisatie voor de lokale zoekresultaten.

 

9 Lokale SEO Tips

Het is dus belangrijk om goed gevonden te worden door mensen uit jouw regio. Het levert je niet alleen meer bezoekers op maar ook meer klanten en dus meer omzet. Maar hoe pak je lokale SEO aan? Waar begin je en hoe zorg je ervoor dat je de lokale zoekresultaten gaat domineren? Met onderstaande lokale SEO tips laat ik je zien hoe je goed gevonden gaat worden door regionale klanten.

 

#1 Maak een Google Mijn Bedrijf account

Het begint allemaal met het maken van een Google Mijn Bedrijf account. Hier geef je aan Google door waar je gevestigd bent maar ook wanneer je geopend bent en wat voor producten je verkoopt. De informatie die je hier verstrekt helpt enorm. Er komen steeds nieuwe mogelijkheden bij dus hou ze goed in de gaten.

Het invullen is vrij simpel maar er zijn zaken die je kunnen helpen om beter gevonden te worden. Kies bijvoorbeeld de bedrijfsnaam die je opgeeft zorgvuldig uit. Probeer hier jouw belangrijkste zoekwoord in mee te nemen. Dus wil je gevonden worden op ‘restaurant’ dan neem je die op in de bedrijfsnaam van je Google Mijn Bedrijf account.

Een ander belangrijk onderdeel is het invullen van de juiste categorie waarin jouw bedrijf valt. Kies de meest logische bij je primaire categorie maar kies bij secundaire categorie meerdere mogelijkheden die goed aansluiten bij jouw bedrijf. Zo vergroot je de kans om gevonden te worden.

 

#2 Vermeld je adresgegevens op al je pagina’s

Jouw website moet betrouwbaar ogen maar het moet ook Google helpen om aan te geven waar jij gevestigd bent. Het vermelden van adresgegevens en contactgegevens op alle pagina’s van jouw website laten Google weten waar jij gevestigd bent maar geven ook betrouwbaarheid weer.

Je bent hierdoor immers bereikbaar voor klanten of bezoekers die vragen hebben.

 

#3 Review Marketing

Voor lokale SEO is review marketing een ranking factor. Vooral voor de local pack is review marketing enorm belangrijk. Het is belangrijker dan vele andere factoren. Zorg er daarom voor dat je veel reviews verzameld maar ook dat ze voornamelijk positief zijn.

Voor de lokale organische zoekresultaten zijn reviews ook belangrijk maar minder belangrijk dan bij de local pack. Daarom is het ook belangrijk om ook aandacht te besteden aan het werven van reviews voor lokale organische zoekresultaten.

Reviews op verschillende platformen zijn waardevol. Bijvoorbeeld:

  • Google
  • Facebook
  • Yelp
  • Trustpilot

 

#4 Links op lokale bedrijfsgidsen

Voor elke vorm van zoekmachine optimalisatie is linkbuilding op dit moment nog erg belangrijk. Ook voor lokale SEO. Het hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn om links te verzamelen. Zeker niet voor lokale SEO.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • detelefoongids.nl
  • Kamer van Koophandel
  • Telefoonboek.nl
  • Bedrijvenpagina.nl
  • Drimble.nl
  • Bedrijvengids.org
  • Allebedrijvenindenhaag.nl
  • Tripadvisor.nl
  • Bestebedrijven.nl
  • Indebuurt.nl
  • Hotfrog.nl

 

#5 Mobiel is enorm belangrijk bij lokale SEO

De meeste lokale zoekopdrachten worden uitgevoerd op het mobieltje. Dat betekent dat je je website goed moet inrichten voor mobiele bezoekers. Dus je hebt een responsive website of werkt met AMP. Alles ziet er goed uit bij een mobiel bezoek en werkt naar behoren.

Daarnaast kijk je ook naar de snelheid van je website voor mobiele gebruikers. Met Google Pagespeed kan je dit bekijken en kan je verbeteringen gaan doorvoeren indien nodig.

 

#6 Maak pagina’s voor de regio’s die belangrijk voor je zijn

Wil je succesvol zijn met lokale SEO dan moet je ook de juiste content online plaatsen. Google heeft hulp nodig om te identificeren waarover de pagina die je online zet gaat. Plaats daarom de regio of wijk waar je de content op richt op jouw pagina. Neem daarom de naam van de buurt, wijk, stad, regio of provincie op op de volgende plaatsen:

  • URL van de pagina
  • Titel van de pagina
  • In de tussenkopjes
  • In de content zelf
  • In de alt tags van de afbeeldingen op de pagina

Om meer klikken op jouw zoekresultaten te krijgen kan je de plaatsnaam ook opnemen in je meta tags. Dit kan in de titel en de beschrijving. Hierdoor hebben mensen het gevoel dat ze het antwoord op hun vraag op jouw pagina vinden en klikken ze dus sneller. En meer clicks betekent dat je ook hoger in de zoekresultaten terecht kan komen.

Een goede strategie is om pagina’s te maken voor plaatsen waar je je diensten of producten levert. Dit zijn echter wel allemaal pagina’s met verschillende content. Anders is het verspilde moeite en levert het je SEO-technisch gezien niets op. Wat je dan wel kan doen is content plaatsen die laat zien welke werkzaamheden je hebt gedaan in die stad of dat dorp. Referenties van je projecten en reviews van mensen uit die plaats.

 

#7 Lokale SEO met Structured Data

Ga aan de slag met structured data om je positie te verbeteren. Structured data helpt de zoekmachines om de informatie op jouw website beter te begrijpen. Voor lokale SEO zijn hierin gegevens als adres, telefoonnummer en openingstijden belangrijk. Deze helpen potentiële klanten uit jouw omgeving om jou beter te vinden.

Daarnaast zie je deze gegevens ook terug in de zoekresultaten. Dit vestigd meer aandacht op jouw bedrijf en website. Kijk eens op Schema.org wat je kan bereiken met structured data. Voor lokale SEO is vooral het stukje Local Business op Schema.org erg interessant.

 

#8 Gebruik ondersteunende gegevens

Een van de grootste uitdagingen van Google is om de juiste informatie te identificeren. Daarmee bedoel ik dat ze juiste informatie van onjuiste informatie kunnen scheiden. Als serieus bedrijf klopt de informatie op jouw website uiteraard maar andere websites nemen dit een stuk minder serieus.

Daarom wil Google vaak de informatie kunnen verifiëren bij meerdere bronnen. Hier kan jij Google bij helpen door jouw contactgegevens te plaatsen op sociale media zoals Facebook. Ook wil je dat deze informatie identiek is aan de informatie bij de Kamer van Koophandel website en in de telefoongids bijvoorbeeld. Hoe vaker Google die informatie kan verifiëren bij verschillende bronnen, hoe betrouwbaarder deze wordt geacht.

Vergeet jouw bedrijfsgegevens en contactgegevens ook niet te vermelden op jouw eigen contactpagina.

Lees ook even het artikel de ultieme contactpagina maken.

 

#9 Maak het je bezoekers zo makkelijk mogelijk

Het draait vandaag de dag allemaal om gemak, zeker bij online marketing. Haal zoveel mogelijk drempels weg om een optimaal resultaat te bewerkstelligen. Juist bij lokale SEO kan dit serieuze voordelen opleveren. Denk bijvoorbeeld aan het klikbaar maken van het telefoonnummer. Bezoekt iemand jouw website met een mobieltje dan is het handig dat ze je direct kunnen bellen. Dat soort kleine slimmigheidjes kunnen je helpen om meer klanten te werven.

 

Wat werkt het beste voor lokale SEO?

Mooie tips allemaal natuurlijk maar wat je echt wilt weten is wat jou het snelste bovenaan Google brengt. Moz deed een onderzoek hiernaar en hieronder tref je de resultaten aan.

 

Local Pack SEO opbouw

Hieronder de toegevoegde waarde om bovenaan te komen in lokale SEO op het gebied van local pack.

1. Google Mijn Bedrijf 25,12%
Zoekwoord in bedrijfsnaam, gekozen branches, afstand tot bedrijf

2. Linkbuilding 16,53%
Externe links naar jouw website, Interne Linkstructuur, Anchor tekst bij tekstlinks

3. Reviewmarketing 15,44%
Aantal reviews, groeisnelheid in reviews, kwaliteit van de reviews

4. Onpage SEO 13,82%
Aanwezigheid bedrijfsgegevens, website autoriteit, zoekwoorden in titels

5. Mentions 10,82%
Aantal mentions op andere websites, consistentie bedrijfsgegevens

6. Gebruikerservaring 9,56%
Online check-ins, aantal klikken op het telefoonnummer, klikratio vanaf zoekresultaten

7. Personalisatie 5,88%
Persoonlijke voorkeuren bezoeker, eerder bezochte websites

8. Social Media 2,82%
Engagement Facebook, Engagement Twitter, Engagement Google

 

Lokale organische zoekresultaten

Zoals gezegd is er meer dan alleen de local pack omhoog in de lokale zoekresultaten terecht te komen. Ook de zoekresultaten die daaronder staan zijn bij lokale SEO anders dan bij traditionele SEO. Dus ook hier kan je voordeel behalen als lokale ondernemer.

Hieronder de opbouw van ranking factoren voor lokale SEO voor organische zoekresultaten:

1. Linkbuilding 27,94%
Externe links naar jouw website, Interne Linkstructuur, Anchor tekst bij tekstlinks

2. Onpage SEO 26,03%
Aanwezigheid bedrijfsgegevens, website autoriteit, zoekwoorden in titels

3. Gebruikerservaring 11,5%
Online check-ins, aantal klikken op het telefoonnummer, klikratio vanaf zoekresultaten

4. Google Mijn Bedrijf 8,85%
Zoekwoord in bedrijfsnaam, gekozen branches, afstand tot bedrijf

5. Mentions 8,41%
Aantal mentions op andere websites, consistentie bedrijfsgegevens

6. Personalisatie 7,32%
Persoonlijke voorkeuren bezoeker, eerder bezochte websites

7. Review Marketing 6,47%
Aantal reviews, groeisnelheid in reviews, kwaliteit van de reviews

8. Social Media 3,47%
Engagement Facebook, Engagement Twitter, Engagement Google

 

Conclusie

Voor lokale ondernemers is lokale SEO dus erg belangrijk. Het kan je helpen aan nieuwe klanten en je omzet vergroten. En het is haalbaar. Je hoeft de strijd niet aan met multinationals en grote corporate bedrijven. Jouw regionale afzetgebied geeft jou een voordeel met lokale SEO.

Met 9 handige tips kan je vrij snel impact maken op jouw resultaten in Google. Deze zijn:

  • Google Mijn Bedrijf
  • Adresgegevens vermelden
  • Review Marketing
  • Links op lokale bedrijfsgidsen
  • Mobielvriendelijke websites
  • Lokale content
  • Structured Data
  • Consistentie
  • Gebruikerservaring

Ik heb je laten zien wat je kan doen om je positie te verbeteren en heb je laten zien hoeveel impact elk onderdeel maakt in lokale SEO. Nu is het tijd om aan de slag te gaan. Iedereen kan het, wees niet onzeker. Ga ervoor of neem contact met mij op om samen je lokale SEO te verbeteren.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis SEO Scan

Wil je hoger in Google komen? Maar lukt het niet. Dan kunnen wij je helpen. Doe de gratis SEO scan en binnen 24 uur weet jij wat je moet doen om hoger te komen in Google.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This