Online Marketing Gids Voor Lokale Ondernemers

Wanneer je een lokale ondernemer ben die zich richt op klanten in haar directe omgeving dan denken veel ondernemers dat online marketing niet belangrijk voor hun is. Het tegendeel is waar. Online marketing is juist een enorme kans om meer klanten naar jouw bedrijf of winkel te trekken.

Juist nu is online marketing een enorme kans voor lokale bedrijven. Zelfs wanneer je net begint met jouw bedrijf. Want hoe ga je de regio bereiken? Huis-aan-huis-kranten zijn niet meer zo succesvol als een aantal jaar geleden. Die zijn vervangen door online marketing oplossingen.

De reden waarom online marketing juist interessant is in de regio is dat je heel gericht te werk kan gaan met uitstekende targeting mogelijkheden.

Deze online marketing gids is geschikt voor lokale ondernemers zoals:

  • Tandartsen
  • Kapsalons
  • Schoonheidssalons
  • Rijscholen
  • Kinderopvangcentra
  • Fysiotherapeuten
  • Sauna’s
  • Restaurants
  • Fietsenmakers
  • Loodgieters

Voor lokale online marketing zet je Google Mijn Bedrijf in

Het eerste waar ik mee wil beginnen is Google Mijn Bedrijf. Zorg dat je dit ingericht hebt en dat je jezelf aangemeld hebt. Dit zorgt ervoor dat je te vinden bent op Google Maps maar ook dat je getoond kan worden op lokale zoekopdrachten. In de vorm van een zogeheten local pack ben je dan vindbaar in Google.

Dit is volledig gratis en maakt je niet alleen zichtbaar op Google Maps en in een deel van de zoekresultaten van Google maar geeft ook Google aan waar je je bevindt. Dit is een voordeel omdat zo bepaald kan worden bij welke lokale zoekopdrachten je getoond moet worden.

 

Google Ads om snel resultaten te bereiken

Wil je snel resultaten bereiken dan is zoekmachine optimalisatie niet de juiste route. Dit kost over het algemeen 13 tot 35 weken voordat je echt serieuze resultaten gaat zien. Wil je dit sneller, en dat wil je, dan is Google Ads, voorheen Google Adwords, de oplossing. Voor elk bedrijf kan Adwords namelijk een succes zijn.

Met Google Ads sta je binnen een uur bovenaan bij Google. Een stuk sneller dan bij zoekmachine optimalisatie dus. Wanneer je je Google Mijn Bedrijf hebt aangemaakt dan krijg je ook een aanbod voor Google Ads. Zo kreeg ik € 80 van Google wanneer ik eerst zelf € 40 zou uitgeven aan Google Ads. En dus zo gezegd, zo gedaan.

Het grote voordeel van Google Ads is dus dat je snel resultaten kan verwachten. Toch schuilen er ook gevaren in het inzetten van Google Ads. Het kan je namelijk erg veel geld kosten zonder dat het je wat oplevert. Zorg er daarom voor dat je weet wat je doet.

Kies er in eerste instantie voor om alleen het zoekwerk in te zetten en dus tekstadvertenties te vertonen. Deze leveren het meeste rendement op. Aangezien je een lokale ondernemer bent is het belangrijk dat je je alleen richt op jouw regio. En hoe kleiner je deze maakt, hoe beter.

Dat klinkt misschien gek maar je betaald voor elke klik en dus wil je dat elke klik een klant oplevert. Dit is helaas onmogelijk maar je kan er wel voor zorgen dat die kans zo groot mogelijk is.

Ben je een tandarts dan richt je je op een klein gebied. Er zit immers ook een concurrent al snel in de buurt. Daarnaast kan je je afvragen hoeveel mensen bereid zijn om meer dan 10 kilometer te rijden om een tandarts te bezoeken.

Jouw return on investment is enorm belangrijk bij Google Ads. Hou daarom goed de kosten en de opbrengsten in de gaten. Richt daarom je Google Analytics account in en stel de doelen in in Google Analytics.

Het gemiddelde rendement van Google Ads, ook wel bekend als SEA, is dat je voor elke euro die je erin stopt er twee terugkrijgt. Maar dat is slechts een gemiddelde dus het kan veel beter.

Vaak zie ik dat lokale ondernemers zomaar een paar woorden kopen. Helaas levert dit vaak niet het rendement op dat verwacht wordt. Daarom haken ze na een paar weken af. Begin in elk geval met een goed zoekwoordenonderzoek. Zorg er daarnaast voor dat je ontzettend veel kennis opdoet over het adverteren via Google Ads.

Of besteed het uit aan een bedrijf dat gespecialiseerd is in SEA.

 

Lokale online marketing kan niet zonder social media adverteren

Social media is waarschijnlijk wel bekend maar wist je dat je ook succesvol kan adverteren met social media? En ik zeg er bewust bij succesvol. Wat je waarschijnlijk wel eens hebt gedaan is klikken op ‘bericht promoten’, ‘website promoten’ of ‘lokaal bedrijf promoten’. Dit is dus niet succesvol adverteren op social media. Doe dit vooral niet.

Het grote voordeel van social media adverteren is dat je heel gericht te werk kan gaan. Je kan aangeven wie je wilt bereiken, waar ze moeten wonen, hoe oud ze moeten zijn, welke opleiding ze gehad moeten hebben en nog heel veel andere dingen. Op die manier ga je heel gericht te werk en kan adverteren op social media zodat het je ook echt nieuwe klanten en extra omzet oplevert.

Het is wel even iets waar je je in moet verdiepen maar geloof me het is het meer dan waard. Het kost je misschien veel tijd maar je hebt er jaren profijt van. Lees alles wat er te lezen is en begin met testen.

Test in kleine aantallen en met kleine budgetten. Probeer eens wat met € 30 euro en kijk wat er gebeurt. Vanaf daar kan je gaan kijken wat er beter kan en jouw social media campagnes gaan optimaliseren.

Misschien heb je hier echter de tijd niet voor of wil je het leergeld niet betalen. Dan is het een goed idee om eens met een expert in social media adverteren te gaan praten.

 

Jouw website is essentieel bij online marketing

Leuk allemaal dat adverteren maar online marketing kan niet zonder een website. Dit is waar je je bezoekers naar toe leidt om ervoor te zorgen dat dit uiteindelijk klanten worden. Hoe je je website inricht is dus heel erg belangrijk.

Vaak worden websites van lokale ondernemers gebouwd en opgeleverd en daarna nooit meer naar omgekeken. Zonde want dit is juist een mooi kanaal om met klanten in gesprek te blijven ook zijn ze op dat moment niet in jouw bedrijf.

Het veranderen van jouw website hoeft niet altijd duur te zijn. Heel veel dingen kan je zelf doen. Zo kan je een blog beginnen, nieuwe producten vermelden op jouw website of ervoor zorgen dat mensen makkelijker een afspraak kunnen maken.

Een doorverwijzing naar jouw contactpagina om een afspraak te maken kan namelijk echt niet meer. Dit kost je heel erg veel klanten. Maak het ze gemakkelijk. Mensen zijn namelijk ongeduldig en kunnen al heel snel terecht bij een concurrent die zijn zaakjes wel goed voor elkaar heeft.

Wat je in elk geval niet moet doen is in gesprek gaan met een webbouwer. Deze kijkt vooral naar de functionaliteiten op jouw website. Werkt het allemaal nog goed, klopt het technisch allemaal. Wat je echter nodig hebt is iemand die kijkt naar jouw klant. Hoe ervaart die klant de website, hoe vergroten we de kans dat hij klant wordt en hoe zorgen we ervoor dat deze klant alsmaar blijft terugkomen voor meer.

Daarom kijk je naar jouw website met een online marketing specialist. Hij zal kijken naar jouw buyer persona, jouw buyer journey en de manier waarop bezoekers klanten worden.

 

Conversie optimalisatie voor lokale ondernemers

De snelste manier om meer omzet te behalen met online marketing als lokale ondernemer is door het inzetten van conversie optimalisatie. Je hebt immers al bezoekers op jouw website. Maar nu maak je misschien van elke 100 bezoekers op jouw website een klant. Wat nu als van elke 100 bezoekers 4 bezoekers een klant worden?

Het binnenhalen van meer bezoekers op jouw website kost vaak veel tijd of geld. Dit gaat ten kosten van de winst dat jouw bedrijf maakt. Echter wanneer je vaak stopt met het investeren in deze manieren om bezoekers aan te trekken dan valt ook het aantal bezoekers terug.

Met conversie optimalisatie is de winst die je maakt duurzaam. Daarbij is het niet eens duur. Sommige dingen kan je direct al gratis verbeteren op jouw website. Zonder dat je daar hulp van buitenaf bij nodig hebt. Als je daarmee meer omzet uit jouw website kan halen dan zou je gek zijn om daar niet mee te beginnen.

De winst kan hem liggen in de kleur van jouw buttons of de vorm ervan maar ook de positie waarop je de buttons aanbiedt. Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Zelfs het aanpassen van twee regels tekst kan al een enorm verschil maken.

Met een klein beetje kennis kan je al grote stappen zetten. Wanneer je het echt goed wilt aanpakken dan is het verstandig om conversie optimalisatie tijdelijk uit te besteden. Dit kan al beginnen met het laten uitvoeren van een gratis online marketing scan.

Vergis je niet, elke online marketeer verdient zichzelf altijd terug. In elk geval wanneer deze van hoge kwaliteit is.

 

Lokale SEO is essentieel voor lokale ondernemers

Een andere manier om op een duurzame manier meer omzet uit jouw website te halen is lokale SEO. Het is inmiddels een publiek geheim in de online marketingwereld dat Google werkt met verschillende zoekalgoritmes. De ene richt zich op landelijke dekking, de ander op lokale dekking.

Juist die lokale zoekresultaten zijn bijzonder interessant voor lokale ondernemers. Zelfs een eenmanszaak kan de grote corporaties verslaan met lokale SEO. Je hoeft dus niet groot te zijn om bovenaan Google te staan.

Wel heb je enige kennis nodig hoe je dit moet aanpakken maar je kan ook samenwerken met een online marketing bedrijf die je helpt met het verbeteren van jouw positie in de zoekmachines.

De reden waarom lokale SEO niet bovenaan de Online Marketing Gids Voor Lokale Ondernemers staat is dat het tijd kost. Google heeft het zoekalgoritme zo ingericht dat je niet direct bovenaan de zoekresultaten komt te staan. Voor bestaande websites kan het tot 13 weken duren maar voor nieuwe websites zelfs 35 weken.

Lokale SEO is dus zoals reguliere zoekmachine optimalisatie een online marketing strategie voor de lange termijn. Dat is niet erg want jouw bedrijf is er ook voor de lange termijn maar het is daarmee ook iets waar je geduld voor moet opbrengen. Daarom is het wel lekker om te beginnen met marketingactiviteiten die sneller resultaat opleveren.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This