SEO Handleiding Zodat Zelfs Jij Bovenaan Google Kan Staan

Hoger in Google komen is voor vele bedrijven een wens. Dat doe je door je website te optimaliseren voor de zoekmachines, ook wel bekend als SEO. Makkelijk gezegd, maar bovenaan staan in de zoekmachines realiseer je niet zomaar.

Er zijn ruim 200 ranking factoren waar je rekening mee kan houden om hoger in de zoekmachines te komen. Zoekmachine optimalisatie is dan ook niet iets wat je binnen een dagje realiseert.

Toch zijn er strategieën waarmee je je concurrenten te slim af bent en waardoor je kan stijgen op de zoekmachine resultaten pagina’s (SERP’s). Deze gaan we behandelen in dit artikel.

Maar laten we beginnen bij het begin.

 

Wat is SEO?

SEO staat voor search engine optimalisation. Dat zoveel betekent als zoekmachine optimalisatie. Dat betekent dat je je website zo inricht dat het beste antwoord geeft op de vraag van de bezoeker op de snelst mogelijke manier.

Daaruit blijkt al dat snelheid een belangrijk onderdeel is van SEO. Mensen zijn immers ongeduldig en het aanbod van websites dat het antwoord claimt te hebben op de vraag van de bezoeker is inmiddels erg groot. Voor welke vraag dan ook.

Maar snelheid is slechts van de middelen om het doel te bereiken; hoog in de zoekmachine komen. Zoekmachine optimalisatie is eigenlijk een grote concurrentiestrijd wie de bezoeker de beste beleving kan geven. Het beste antwoord, op de snelste manier. Dus sneller dan de concurrent en beter dan de concurrent. De beste staat bovenaan.

En dat betekent letterlijk de beste zijn op de zoekterm waarop je gevonden wil worden in de ogen van de zoekmachine.

 

Organische zoekresultaten

Laten we voor we beginnen met de aanpak om bovenaan bij Google te staan eerst zorgen dat we het allemaal over hetzelfde praten. Met SEO praten we over de organische zoekresultaten.

Dat betekent dus niet de advertenties die bovenaan en aan de rechterkant van de zoekresultaten pagina staan. Dit noemen we namelijk SEA. Waar SEO staat voor search engine optimalisation staat SEA voor search engine advertising. Deze advertenties zijn te herkennen aan het blokje van “Adv.”

Op de afbeelding zie je de verschillen tussen SEO en SEA op de zoekresultaten pagina’s. Buiten het verschil in de positie op de SERP zijn er nog meer belangrijke verschillen tussen SEO en SEA. Het belangrijkste is natuurlijk dat je per direct bovenaan kan staan op een zoekterm met SEA terwijl dit bij SEO tijd kost.

 

Voordelen van SEO

Ten opzichte van SEA en andere vormen van adverteren heeft SEO toch een aantal unieke voordelen. Deze voordelen zijn dan ook de basis dat bijna elk bedrijf vandaag de dag wel bezig is met zoekmachine optimalisatie.

  • SEO is gratis
  • SEO heeft een langdurig effect
  • SEO brengt je bezoekers die actief op zoek zijn
  • Bovenaan de zoekmachine staan straalt betrouwbaarheid uit

Doordat er geen grote kosten mee gemoeid hoeven te zijn is SEO voor elk bedrijf in principe mogelijk om bovenaan Google te staan. Dat maakt het aantrekkelijk voor elke onderneming om tijd en aandacht te besteden aan SEO.

Waar bij elke vorm van adverteren het effect ophoudt zodra je stopt met betalen is dit bij zoekmachine optimalisatie niet het geval. Daarom is elke tijdsinvestering die je doet waardevol. Dit levert je namelijk in de lengte van jaren bezoekers voor je website of webshop op.

Adverteren op andere platformen dan zoekmachines zijn aanvullend aan hetgeen de bezoeker daadwerkelijk probeert te consumeren. Een banner, advertentie, reclame die naast, boven, onder of dwars door de content heen vertoont of afgespeelt wordt geeft een totaal andere beleving dan daadwerkelijk een antwoord zijn op de behoefte van de bezoeker.

Denk er maar eens over na, achter elke zoekterm waarop je hoger in de zoekmachine wilt komen zit een concrete behoefte. Meer kennis, de locatie van een winkel , een product of dienst die men wil afnemen. Welke andere vorm van adverteren heeft dat zo concreet?

De kans dat iemand daadwerkelijk iets van je wilt met SEO is dus een stuk groter dan met andere vormen van adverteren. Dat kan dan ook een positief hebben op je conversieratio.

Er zijn honderden miljoenen websites maar degene die bovenaan staat wordt geacht het juiste antwoord te hebben. Waarom zou je er anders immers op klikken? Zoekmachine optimalisatie draagt dan ook bij aan de betrouwbaarheid van je website, je merk en je bedrijf.

 

Zaken die je moet regelen voor je begint met SEO

Voordat je daadwerkelijk begint met SEO moet je een aantal zaken goed regelen. Sommige dingen heb je wellicht al gerealiseerd als je al een website hebt staan, maar het kan ook zijn dat je een nieuwe website op aan het zetten bent op het moment dat je voor het eerst aan SEO denkt.

Wat je in elk geval wilt realiseren is dat je inzicht hebt in wat je bezoekers doen op je website. Daarvoor adviseer ik je om gebruik te maken van de gratis website statistieken software van Google; Google Analytics.

Google Analytics laat je zien welke pagina’s op je website goed presteren, welk pad je bezoekers afleggen op je website en waar je bezoekers vandaan komen. Daarnaast is het super interessant om conversiedoelen in te stellen. Zo kan je daadwerkelijk zien welke route, buyer journey, de bezoekers hebben afgelegd alvorens men converteert.

Een tweede is de Google Search Console. Ook deze tool van Google is gratis. Met de Google Search Console kan je zien op welke zoekwoorden je gevonden wordt. Erg handig wanneer je later je pagina’s gaat optimaliseren. Daarnaast laat de Search Console je zien wat je gemiddelde positie is in de zoekmachine op zoektermen waarop je rankt.

En wat niet onbelangrijk is, is je website aanmelden bij de zoekmachines. Google is veruit de belangrijkste zoekmachine omdat deze het meeste wordt gebruikt in Nederland. Je kan hier je website aanmelden voor toevoeging aan Google.

Wanneer je deze zaken hebt ingericht voor je website dan kan je beginnen met zoekmachine optimalisatie.

 

SEO start met zoekwoordenonderzoek

Wanneer je aan de slag gaat met SEO wil je op zoektermen gevonden worden die aansluiten bij de onderwerpen van je website. Daarom moet je onderzoeken welke zoekwoorden en zoektermen voor jouw website, of beter gezegd voor jouw doelgroep van belang zijn.

Het is goed om je hierbij te realiseren dat achter elke zoekterm een vraag schuil gaat. Een behoefte. Als je die behoefte kent dan kan je daar op inspelen met het aanbieden van content die antwoord geeft op die vraag.

Dat helpt je niet alleen hoger in de zoekmachines komen maar helpt ook je bezoekers om antwoord te vinden op hun vragen.

Het doen van zoekwoordenonderzoek betekent dan ook je verdiepen in je doelgroep, je buyer persona’s. Dit doe je door het gesprek aan te gaan met je doelgroep. Letterlijk, maar ook door de bestaande data die je mogelijk al hebt verzamelt te analyseren. Bijvoorbeeld uit Google Analytics.

Veel SEO experts kijken naar het maandelijkse zoekvolume bij het doen van zoekwoordenonderzoek. Dit kan je vinden via bijvoorbeeld Google Zoekwoordenplanner. Deze tool voor het doen van zoekwoordenonderzoek is ook van Google en is eigenlijk gebouwd voor SEA. Toch kan veel informatie uit de Google Zoekwoordenplanner je helpen bij het vinden van de juiste zoekwoorden.

Persoonlijk ben ik fan van Ubersuggest. Deze tool is ook gratis en geeft je niet alleen inzicht in het maandelijkse zoekvolume maar ook in de concurrentie die zich richt op de zoekterm. Zo kan je sneller een inschatting maken hoe groot de kans is dat je bovenaan kan staan bij Google. Een fijne toevoeging omdat hoog in de zoekmachines staan een concurrentiestijd is zoals eerder gezegd.

Deze beide tools zijn erg behulpzaam om je een indicatie te geven van wat een zoekterm is waar je je best voor wilt doen. Echter zegt zoekvolume niet alles. Wanneer je op een zoekwoord bovenaan Google staat krijg je afhankelijk van het aantal woorden van de zoekterm een klikratio (CTR) van rond de 30%. Dat betekent dat iets minder dan 1 op 3 op je zoekresultaat klikt.

Sta je echter op positie tien dan blijft er nog maar weinig over van die CTR van 30%.

Het zoekvolume is een belangrijk getal om mee te rekenen maar mag niet iets zijn waarop je je blind staart. Er is namelijk een tweede aspect dat je in de berekening mee moet nemen, althans mijn inziens. Je begint niet met SEO om zoveel mogelijk bezoekers naar je website te trekken maar om je omzet te vergroten.

Daarom ben je niet op zoek naar bezoekers maar naar potentiële klanten. Waarom zou je dat dan niet mee nemen in je zoekwoordenonderzoek? Daarom werkt het zoekwoordenonderzoek dat ik uitvoer net even wat anders. Het laat mij zien wat een zoekterm mij maandelijks kan opleveren in omzet of in marge.

 

Succesvolle SEO strategie bepalen

Wanneer je je zoekwoorden onderzoek hebt afgerond is het tijd om content te gaan schrijven. De content die je schrijft moet antwoord geven op de achterliggende vraag die het zoekwoord of de zoekterm herbergt.

Als je mijn zoekwoordenonderzoek strategie hebt gevolgd heb je achter elke zoekterm ook een paginadoel vastgesteld. Dat betekent dat je weet dat je weet wat elke bezoeker moet doen zodra hij op je pagina land.

Daarnaast weet je ook waar de persoon achter de zoekterm zich bevindt in het aankoopproces. Hierdoor weet je met welke zoekterm je geld kan gaan verdienen en met welke zoekterm je bezoekers naar je website toe trekt die meer tijd nodig hebben om klant te worden.

Dit is belangrijk wanneer je gaat bepalen welke content je gaat ontwikkelen voor de zoekterm. Deze informatie bepaald ook welke SEO strategie je gaat hanteren voor welke zoekterm.

Er zijn namelijk verschillende SEO strategieën die je kan toepassen om hoger in Google te komen. Het doel is altijd hetzelfde maar de aanpak kan verschillend zijn. Voor elke fase in het aankoopproces kan je een andere SEO strategie hanteren.

Twee voorbeelden van succesvolle SEO strategieën zijn de SEO Pillar strategie en de SEO Skyscraper strategie.

Met de SEO Pillar strategie maak je één verzameldocument waarom je andere aanverwante artikelen schrijft. Deze omringende artikelen zijn verdiepingsslagen op het centrale artikel, de pillar. Het hoofddocument geeft een globaal overzicht van het onderwerp en de omringende artikelen gaan dieper in op specifieke materie van het hoofdonderwerp.

De reden dat dit succesvol is is dat er een interne linkstructuur ontstaat die de bezoeker helpt en de zoekmachine helpt. Het helpt de bezoeker om een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen over het onderwerp. Dit terwijl de zoekmachine een goed beeld krijgt van het daadwerkelijke onderwerp dat je beschrijft.

Google vindt de gebruikerservaring erg belangrijk en kijkt daarom naar zaken als tijd die een bezoeker op de website besteed. Daarnaast kijkt Google of de bezoeker het antwoord op de vraag die die heeft vind op je website.

Wanneer een bezoeker op je website komt en deze direct weer verlaat om bij een ander zoekresultaat wel het juiste antwoord te vinden dan zegt de data tegen Google dat jouw website niet geschikt is voor deze zoekterm. Je zal dan zakken op de SERP en dat is niet wat je wilt.

Wanneer de bezoeker op je website komt en doorklikt naar een andere pagina dan wordt dat als een positieve ervaring gezien. Google kan dit belonen door je te laten stijgen in je positie in de zoekresultaten. Daarom werkt de SEO Pillar Strategie wanneer je hem goed toepast.

Lees alles over de SEO Pillar Strategie

De tweede strategie die ik wil uitlichten is de Skyscraper SEO strategie. Deze strategie kan je ook helpen om bovenaan bij Google te komen. Bij deze strategie richt je je op één zoekterm waarop je bovenaan wilt staan. Dit kan een zoekterm zijn met veel concurrentie maar uiteraard ook wat minder.

Wat je gaat doen is het allerbeste artikel schrijven over het onderwerp. Niet een beetje beter dan wat er nu al is, maar enorm veel beter. Zelfs 10x zo goed. Je gaat de concurrentie op dit zoekwoord volledig wegblazen.

Dat betekent dat je er veel tijd in gaat steken. Je gaat kijken welke content er nu op de 1e pagina van Google staat. Die content is je basis en daar ga jij nog wat flinke scheppen bovenop doen.

De content die je gaat maken moet niet langer zijn, maar wel de bezoeker langer op de pagina houden dan bij de concurrent. Dit doe je door content te maken die uniek is, beter is en alle vragen beantwoord die de bezoeker kan hebben.

Daarnaast biedt je het op zo’n manier aan dat de gebruikerservaring fenomenaal is. De content moet voor elke bezoeker interessant zijn en vooral niet oninteressant zijn. Het moet dus relevant zijn voor potentiële klanten van elk niveau. Hoe je dit doet?

Lees alles over de Skyscraper SEO strategie om deze succesvol toe te passen

 

Content schrijven voor SEO

Nu je je strategie hebt bepaald ga je aan de slag met het produceren van content. Content is de sleutel tot succes. De content is namelijk waar de bezoeker voorkomt. Echter is de verpakking ook erg belangrijk maar daar kom ik later op terug.

Het schrijven van goede content voor SEO vandaag de dag is een stuk moeilijker dan voorheen. Er is namelijk meer content dan noodzakelijk is op dit moment. Niet heel gek ook, iedereen is bezig met SEO en dus is iedereen aan het bloggen, vloggen of elke andere vorm van content aan het produceren.

De meeste content staat in meerdere vormen inmiddels online en wordt gevonden door Google. Daarom moet je op zoek naar content die uniek is. Content die net een andere invalshoek kiest dan bestaande content.

Dat betekent dan ook dat je meer onderzoek moet doen voor dat je content gaat produceren. Maak daarom niet elke dag een artikel wat er al is in één of andere vorm maar kies liever voor een artikel per week waarmee je je onderscheidt ten opzichte van je concurrenten.

Voor het schrijven van je content is het belangrijk dat je dit zo prettig mogelijk aanbiedt. Misschien is het je opgevallen maar mijn alinea’s, of paragrafen als je wilt, bevatten niet meer dan 6 regels aan tekst. De witruimte die er ontstaat geeft een bepaalde rust en voorkomt dat een grote lap tekst niet afschrikt.

Gebruik daarnaast ook tussenkopjes zodat bezoekers makkelijker je pagina kunnen scannen. Net als in de krant scannen mensen de pagina’s op websites en ook nieuwsbrieven om te zien welke content hen aanspreekt en welke ze overslaan. De tussenkopjes helpen hierbij.

Gebruik afbeeldingen, infographics en/of video’s op je pagina om je verhaal duidelijker over te brengen en wat minder als een schoolboek te laten overkomen. Beeld kan erg goed helpen om je punt duidelijker te maken. Daarbij zijn we vandaag de dag veel meer beelddenkers dan voorheen. Dat verklaart ook dat Youtube en Instagram zo succesvol zijn.

Plaats ook links naar bronnen die je hebt gebruikt. Dit zorgt ervoor dat je content betrouwbaarder overkomt en dat je respectvol omgaat met de informatie die je elders hebt verkregen.

Zorg er in elk geval voor dat je per artikel meer dan 300 woorden gebruikt.

 

On-page SEO

De content die je schrijft op je pagina is belangrijk. De manier waarop je je content schrijft of je je pagina inricht is ook van belang. We noemen dit on-page SEO of on-site SEO.

Zoals gezegd zijn er ruim 200 ranking factoren waarmee Google rekening houdt. In dit artikel ga ik ze niet allemaal behandelen maar die kan je uiteraard wel teruglezen in mijn artikel over de ranking factoren van SEO.

Ruim 200 ranking factoren van Google.

Er zijn een aantal simpele zaken waar je rekening mee kan houden bij zoekmachine optimalisatie. Deze kan je vrij snel realiseren. Sommige hiervan hebben te maken bij het inrichten van je content.

 

Metatags voor zoekmachine optimalisatie

Laten we beginnen met de manier waarop je je pagina aanbiedt in de zoekmachine.

Als een bezoeker een zoekopdracht doet dan ziet hij de pagina met zoekresultaten. Hoe je hierop vertoont wordt is belangrijk en kan je beïnvloeden. Dit bepaalt namelijk of een bezoeker klikt of niet.

Je hebt invloed op drie dingen.

  • Titel van je pagina
  • Beschrijving van je pagina
  • De url

Allereerst zal een bezoeker kijken naar de blauwe titels die er te zien zijn op de SERP. Deze scannen ze om te bepalen welk zoekresultaat waarschijnlijk het antwoord geeft op de vraag die ze hebben.

Zoek je op ‘SEO’ en de titel van je pagina is alleen ‘SEO’, dan is het niet erg aanlokkelijk om op te klikken. Een titel als ‘de geheimen van succesvolle SEO’ is een stuk aantrekkelijker.

De beschrijving is het tweede waar naar gekeken wordt. Ook dit kan je meegeven in de zogeheten metatags. Deze beschrijving is er voornamelijk om te overtuigen dat je de juiste website bent. De aandacht heb je al getrokken met de titel.

Denk aan het vermelden van redenen waarmee jij je onderscheidt van andere pagina’s die op de zoekresultaten pagina zichtbaar zijn. Vergeet niet dat je hier je product niet hoeft te verkopen, je moet hier de klik naar je website verkopen.

Als laatste heb je invloed op de url van je pagina. Het is belangrijk dat je hier de zoekterm in opneemt. Niet alleen voor de zichtbaarheid op de SERP maar ook om de zoekmachine duidelijk te maken waar je pagina over gaat.

Zorg ervoor dat je zoekterm zover mogelijk vooraan staat in je url. Dit wijst op belangrijkheid van de zoekterm voor de pagina. Daarnaast schrap je woorden zoals ‘de’, ‘het’, ‘en’, ‘een’ en andere woorden die niks toevoegen aan het duidelijk maken wat de inhoud van de pagina herbergt.

Met de meta tags probeer je zoveel mogelijk klikken te genereren naar je pagina toe. Hoe meer klikken, hoe hoger je in Google komt te staan. De content op je pagina is medeverantwoordelijk om de bezoekers zo lang mogelijk op je pagina te houden en zoveel mogelijk klikken binnen je website te creëren.

 

Technische SEO

Ondanks dat content king is is dit niet het enige dat je kan doen om hoger in de zoekmachines te komen. Je wilt de bezoeker de beste gebruikerservaring bieden, niet alleen voor je eigen gewin maar ook omdat de zoekmachine dit beloont. Zij zien de beste gebruikerservaring op jouw website als een verlengstuk van hun dienstverlening.

Logisch ook, want iemand zoekt iets op Google en verwacht dat Google het beste antwoord zo snel mogelijk aanlevert. Zet Google jouw bovenaan in de zoekmachine dan zegt Google in feite dit is volgens ons het beste antwoord op je vraag. De content moet dus goed zijn maar ook goed toegankelijk.

Mensen zijn immers gewend om snel geholpen te worden. Wachten is niet meer van deze tijd. Logisch ook, je krijgt elke minuut van je leven maar één keer. Daar moet je het meeste uithalen. Dus jij als bedrijf moet je hier op inrichten. Ook met jouw website. De kans dat iemand afhaakt omdat het te lang duurt is namelijk groot. Zelfs bij zoiets simpels als het laden van een website. Dit valt allemaal onder technische SEO.

Dus ook technisch moet je website in orde zijn.

 

Snelheid van je website

Niet wachten dus. Dat betekent een snelle website, die altijd online is en toegankelijk via elk device. Er zijn een aantal dingen die je kan inrichten om de technische SEO van je website te verbeteren en de snelheid van je website is er één van.

Een snelle website voorkomt dat mensen afhaken nog voordat je website geladen is. Het voordeel hiervan is dat wanneer je deze aanpassingen verricht ze in de meeste gevallen impact hebben op je gehele website. Winst dus voor alle zoektermen waar je op in zet.

Het optimaliseren van de snelheid van je website begint met het weten waar je staat. Daarvoor gebruik je de PageSpeed Insights tool van Google. Zij geven je een indicatie van hoe goed je website ingericht is voor een snelle website.

Is dit daadwerkelijk een snelle website? Nee. Het is de manier om je website voor snelheid te optimaliseren op de manier dat Google dat van je verwacht. Dat gezegd hebbende, we doen dit voor SEO toch? Dus dan is het niet onverstandig om dit via Google PageSpeed Insights te behandelen.

Je zal zien dat je zowel voor mobiel als voor desktop een test kan doen. Dit zijn twee verschillende omgevingen en die zullen waarschijnlijk ook verschillende resultaten geven. Optimaliseer de snelheid van je website voor beide. Google geeft je soms wat cryptische feedback maar uiteindelijk moet je hiermee winst kunnen behalen.

Afbeeldingen optimaliseren is namelijk bijzonder goed voor SEO. Hier kan je al veel winst mee behalen en dit hoeft helemaal niet moeilijk te zijn als je de juiste tools gebruikt. Voor SEO voor je mobiele omgeving is AMP een oplossing die je een stijging kan geven van meer dan 30 punten op de Google PageSpeed score.

 

Bereikbaarheid van je website

Een grote teleurstelling is het wanneer je op een link klikt en de pagina een 404 melding geeft. Dat betekent dat de pagina niet langer bestaat of dat de pagina nooit bestaan heeft. Erg vervelend voor de bezoeker want je klikt er niet voor niks op.

De kans is groot dat de bezoeker de pagina direct verlaat door op de vorige-button te klikken en dat merkt ook de zoekmachine op. Je zal een vrije val maken in de SERP’s.

Nu kan je met 404-pagina’s slim omgaan om ze naar een andere pagina op je website te trekken en ze zo toch nog van dienst te zijn maar eigenlijk wil je dit voorkomen. Werk daarom met redirects zodat de bezoeker alsnog op de juiste pagina terecht komt.

Een redirect vertelt de bezoeker van de niet-bestaande pagina dat deze informatie op een andere pagina te vinden is en dat gaat zo snel dat de bezoeker het niet eens doorheeft. De bezoeker land direct op de pagina waar de informatie te vinden is en zal tevreden zijn. Dus is de zoekmachine tevreden.

Zorg er met 301 redirects voor dat je pagina’s waarvan je de url aanpast nog altijd vindbaar zijn. Dat voorkomt een slechte ervaring voor de bezoeker en een vrije val in de zoekmachines.

 

Sitemap voor SEO

Daarnaast wil je het voor de zoekmachines ook zo makkelijk en duidelijk mogelijk maken om al je pagina’s te indexeren en op te nemen in de zoekmachine. Daarom werk je met een sitemap.

Heb je een website gebouwd in WordPress dan kan je hiervoor eenvoudig de Yoast SEO Plugin gebruiken.

 

Website structuur

De laatste die ik wil behandelen is de website structuur. Ongeacht de grootte van je website is dit een belangrijk element van technische SEO. Je wilt ervoor zorgen dat je voor bezoekers en voor zoekmachines goed te begrijpen bent.

De sitemap zoals hierboven geschetst helpt hierbij. Echter is een sitemap slechts een opsomming van de pagina’s op je website maar het begint allemaal bij een logische website structuur.

Een goede website structuur voor SEO bestaat uit:

  • Elke pagina is te bereiken in maximaal 3 klikken vanaf je homepage
  • Zorg dat elke pagina linkt naar pagina’s op een dieper niveau
  • Hanteer een natuurlijke website structuur voor bezoekers die logisch is
  • Gebruik herkenbare indelingen van grote spelers in jouw markt
  • Hanteer overal dezelfde opbouw zodat de bezoeker niet in de war raakt

Het belangrijkste van alles is dat het natuurlijk en logisch aanvoelt voor de bezoeker. Zodat hij weet wat hij krijgt voordat hij op de link klikt. Dat voorkomt teleurstellingen en vergroot de tijd die de bezoeker op de website blijft. Hoe langer de bezoeker op jouw website blijft hoe beter voor jouw SEO.

Het gebruik van interne links is erg belangrijk voor je website structuur maar kan je ook direct helpen met je SEO. Pagina’s waar je veel naar linkt zijn waarschijnlijk belangrijke pagina’s. Dat kan helpen je positie in de zoekmachine te verbeteren.

Hier kan je ook bijvoorbeeld je footer of sidebar voor inzetten. Je belangrijkste pagina’s promoten via de footer betekent dat elke pagina linkt naar die pagina. Dat kan dus nogal impact hebben op de SEO voor die pagina.

Dit zijn slechts enkele factoren die meespelen in technische SEO.

 

Linkbuilding

Nu je je content voor elkaar hebt en je website goed ingericht is ten behoeve van zoekmachine optimalisatie is het tijd om er voor te zorgen dat je de erkenning krijgt die je verdient.

Dat betekent in de ogen van zoekmachines niet alleen dat bezoekers lang op je pagina verblijven maar dat ook andere websites de kwaliteit van je content erkennen door een link te plaatsen van je pagina.

Deze link geeft een bepaalde waarde aan de pagina. Dat noemen we linkjuice. Deze waarde is opgesteld uit verschillende factoren maar hoe hoger de kwaliteit van de pagina die naar je linkt hoe beter.

Zorg er daarom voor dat andere websites een link plaatsen naar pagina’s die voor jou belangrijk zijn. Maar hoe doe je dat?

Er zijn diverse manieren om linkjes naar je website te krijgen maar de twee belangrijkste zijn toch wel:

  • Belachelijk goede content maken
  • Vragen om een link

Wanneer de content dermate goed is dan vinden andere websites het sneller interessant om te linken naar jouw website. Dat betekent niet dat ze dit direct doen maar het vergroot wel je kansen.

Het mooiste hierin is ook dat het content is die ze niet zelf snel en eenvoudig kunnen reproduceren. Bijvoorbeeld een infographic of een tool. Daarmee verrijken ze namelijk de journey van de bezoeker en dat straalt ook op hun af.

Hoewel de manier waarop je het doet erg belangrijk is is het simpelweg vragen om een link naar een pagina nog altijd een goede strategie. Hierin is het belangrijk dat je dit niet doet zonder dit een beetje in te leiden.

Bedenk goed in de email die je stuurt dat je ook waarde moet toevoegen voor de eigenaar van de website. Het moet voor hem ook interessant zijn om naar die pagina te linken of om de pagina te delen op social media.

Hiervoor zijn diverse strategieën bedacht. Lees hier alles over linkbuilding.

Daarnaast heb je ook aantal linkbuilding mogelijkheden die je makkelijk vergeet maar die wel erg interessant zijn.

  • Maak een Google Mijn Business account aan
  • Link in de telefoongids
  • Link bij de Kamer van Koophandel
  • Startpagina’s bestaan uit alleen maar linkjes
  • Branche organisaties waar je bij aangesloten bent

Blijf vooral weg van linkfarms en officieel mag je van Google ook niet betalen voor een link naar jouw website. Uitgevers van bijvoorbeeld vakbladen of nieuwssites bieden dit nog weleens aan. Zover ik weet heeft Google hier nog nooit tegenop getreden maar ze zijn slim genoeg om dit te achterhalen als ze het echt willen.

 

Autoriteit steeds belangrijker voor SEO

Naast linkbuilding is er nog een belangrijke manier om erkenning te krijgen. Niet zozeer voor je pagina maar wel voor je merk. Dit is een ontwikkeling die vooral bedrijven met grotere marketingbudgetten zullen toejuichen.

Wat namelijk erg belangrijk is voor je autoriteit is dat mensen zoeken op jouw merknaam of bedrijfsnaam. Wanneer dit veelvuldig gebeurt dan heeft dit een positief effect op je SEO. Google ziet je dan namelijk als een betrouwbare organisatie omdat mensen naar je zoeken.

Naamsbekendheid, of branding, spelen hierbij natuurlijk een grote rol. Ziet iemand een commercial op TV of hoort je op de radio dan zie je vaak dat er een piek is in website verkeer. Aangezien vanaf deze offline media je niet eenvoudig kan klikken wordt de zoekmachine vaak gebruikt om de merknaam op te zoeken.

Dat Google dit ziet als een kenmerk van betrouwbaarheid en autoriteit speelt grotere organisaties in de hand. Die worden namelijk vaker gezocht op merknaam.

Namedropping is dus weer helemaal terug van weggeweest, ook voor je SEO.

 

Promotie voor SEO

Als laatste stap wil ik het nog graag even hebben over promotie. Ook al schrijf je voor SEO, je moet de pagina nog altijd promoten. De stelregel is dat je 20% van je tijd besteed aan het maken van de content en 80% aan promoten van de content.

Promoten? Maar daar heb ik SEO toch voor? Ja, maar het één sluit het ander zeker niet uit. Door je pagina te promoten vergroot je de kans dat er meer links naar je pagina worden gecreëerd. Linkbuilding valt dus ook zeker onder promotie voor SEO.

Toch is dat niet het enige. Je biedt je nieuwe pagina aan via social media. Het doel hiervan is zoveel mogelijk engagement te creëren. Dat betekent dan ook dat je share buttons op je pagina hebt staan. Op die manier kan je ervoor zorgen dat je social media post viral gaat. Wanneer je dit lukt kan je voor langere tijd een berg verkeer naar je pagina trekken.

Aangezien voor social media vooral de eerste uren belangrijk zijn probeer je dit allemaal gelijktijdig aan te pakken. Dat betekent dus ook dat je email marketing en je subscribers kanaal inzet. Hoe meer verkeer en interactie in de eerste uren van het live gaan van je pagina hoe groter de kans dat deze viral gaat.

Maar dit ging toch over SEO? Ja, dat klopt. Maar weet je nog de gebruikerservaring? Hoe meer bezoekers op die pagina, hoe groter de kans dat er comments worden geplaatst onder het artikel en hoe vaker het artikel gedeeld wordt. Allemaal belangrijke elementen waardoor meer bezoekers op je pagina komen en langer op je pagina blijven.

En laat dat nu juist zijn wat goed is voor je positie in de zoekmachines. Dus het is wel degelijk belangrijk voor SEO.

Denk er ook maar over na. Een artikel dat heel vaak gedeeld wordt is populair. Dat kan een andere website ook zien als een reden om een link te plaatsen naar jouw pagina. Mensen willen het immers graag lezen.

Vergis je ook niet dat Google meer zaken in de gaten houdt dan alleen jouw gedrag vanuit de zoekmachine resultaten pagina’s. Met Chrome als browser hebben ze toegang tot ontzettend veel informatie over het online gedrag van de gebruikers. Analytics is daar ook een voorbeeld van, al wordt er beweerd dat ze hier geen gebruik van maken.

 

Bonustip SEO: Search Console optimalisatie

Heb je een bestaande website? Dan is het goed om ook de pagina’s die je al hebt staan te optimaliseren. Niet alleen via de ruim 200 ranking factoren van Google maar ook door goed te kijken in je Search Console.

De Search Console herbergt namelijk heel veel informatie en door deze goed te analyseren kan je ook meer bezoekers halen uit SEO. De zoektermen waar je op gevonden wordt per pagina zijn namelijk niet altijd de zoektermen waar je je op richt.

Zie je dat je gevonden wordt op bepaalde zoektermen maar je pagina er niet op ingericht hebt dan kan je de beslissing nemen om ook één of twee alinea’s toe te voegen aan je pagina. In deze extra alinea’s plaats je content over de zoektermen waar je gevonden op wordt zonder dat je daar je best voor deed.

Op die manier kom je ook hoger in de zoekmachines voor die zoektermen en trek je dus meer bezoekers.

 

Bonustip SEO: Update bestaande content

Iets anders waar je progressie kan boeken op het gebied van SEO is het updaten van je bestaande content. Loop daarom minstens één keer per jaar je pagina’s langs om deze up te daten.

Bekijk of de content nog kloppend is. Deze wereld verandert namelijk dagelijks maar je content niet. Misschien is sommige informatie achterhaald. Zorg dat het weer waardevol is voor je bezoekers.

Daarnaast kan je op dit moment ook de tip over Search Console zoektermen toepassen.

En als laatste is het sowieso verstandig extra content toe te voegen aan deze pagina’s. Wat is er in het afgelopen jaar aan extra informatie bijgekomen over dit onderwerp? Zorg dat het actueel is, volledig en vooral waardevol voor je bezoekers.

Zo zak je niet weg uit de SERP maar je concurrenten wel. Uiteindelijk groei je daardoor in SEO en bezoekers. Google houdt namelijk van waardevol content en om waardevol te zijn moet je actueel en volledig zijn.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis SEO Scan

Wil je hoger in Google komen? Maar lukt het niet. Dan kunnen wij je helpen. Doe de gratis SEO scan en binnen 24 uur weet jij wat je moet doen om hoger te komen in Google.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This