Kwaliteitsscore Adwords

Je kan je advertentieposities in de zoekresultaten van Google op twee manieren verbeteren.Het CPC-bod op het zoekwoord verhogen of de kwaliteitsscore verbeteren. Het bod verhogen is de makkelijkste stap maar hou je dan nog voldoende rendement over op je campagnes? De kwaliteitsscore van Adwords biedt uitkomst.

Wat is de kwaliteitsscore Adwords?

De kwaliteitsscore is een cijfer tussen 1 en 10 welke weergeeft hoe relevant jouw advertentiecampagne is voor bezoekers. De kwaliteitsscore is een goede indicator om inzicht te krijgen in de kwaliteit van je campagne. Het mooiste van alles is dat Google je hier ook voor beloond met een hogere advertentiepositie.

 

Hoe werkt de kwaliteitsscore?

De kwaliteitsscore is opgebouwd uit 3 kenmerken waarop Google beoordeeld of je relevant bent voor de bezoeker.

Op elk van deze punten kan je verbeteringen aanbrengen en dat draagt bij aan je kwaliteitsscore. In alles wat je doet moet het doel zijn om de relevantie van je campagne te vergroten voor de bezoekers die zoekopdrachten doen naar jouw gekochte zoekwoorden.

 

De verwachte klikfrequentie

Door advertenties te maken die naar verwachting meer kliks genereren pak je extra punten ten behoeve van je kwaliteitsscore. Denk hierbij aan advertentie-extensies, uitsluitingszoekwoorden en gebruik tekens die opvallen in je advertentie. Doe alles om aantrekkelijke advertentieteksten te creëren waar op geklikt wordt.

 

Advertentierelevantie

Het is wat in het verlengde van het vergroten van de klikfrequentie maar zorg voor relevantie advertentieteksten. De advertentieteksten dienen aan te sluiten bij de zoekwoorden. Dit om alles zo relevant mogelijk te zijn. Dus laat bijvoorbeeld de zoekwoorden terugkomen in je advertenties.

 

Ervaring op de bestemmingspagina

Ook als de bezoeker op je advertentie heeft geklikt heb je nog een verplichting om relevant te zijn. Verlaag je bouncepercentage door te zorgen voor een logische marketingfunnel binnen je website. De landingspagina moet aansluiten bij de verwachting die de bezoeker heeft bij de zoekopdracht en de advertentietekst. Het doel hier is om de tijd op de pagina te vergroten en een vervolg klik af te dwingen.

 

Hoe beloond Google een hoge kwaliteitsscore?

Wanneer jouw kwaliteitsscore zorgt voor een hoog cijfer zorgt dit voor een hogere advertentiepositie. Dit komt doordat de kwaliteitsscore een grote invloed heeft op de Ad Rank. De Ad Rank bepaalt de advertentiepositie in de zoekresultaten van Google. Onderstaande formule bepaalt de Ad Rank.

Ad Rank = CPC * Kwaliteitsscore

De Ad Rank wordt tijdens elke zoekopdracht opnieuw berekent. Elke adverteerder met een bod op dit zoekwoord krijgt elke keer een nieuwe Ad Rank. Elke wijziging in CPC-bod of kwaliteitsscore heeft dus invloed. Ook wanneer je concurrenten dit doen.

Stel je hebt een kwaliteitsscore van 6 op het zoekwoord ‘herenfiets kopen’. Jouw CPC-bod is € 3,00. De Ad Rank is in dit geval € 3,00 * 6 = 18. Jouw concurrent heeft een kwaliteitsscore van 8. Met een CPC-bod van € 2,30 komt deze op een Ad Rank van 18,4. Dat betekent dat jouw concurrent dus boven jou komt te staan in Google. En het allerbelangrijkste nog, met een lager CPC-bod.

Met een verschil van € 0,70 per klik lijkt het verschil wel mee te vallen maar wanneer je dit doortrekt naar meerdere zoekwoorden dan loopt het snel op. Zeker als je terug gaat rekenen naar het aantal kliks dat je afgelopen jaar hebt gemaakt. Als dit verschil voorkomt bij 200 zoekwoorden en elk zoekwoord gemiddeld 1 klik per dag krijgt dan heb je het al over meer dan € 50.000. Dat is dus € 50.000 euro die jij meer uitgeeft dan je concurrent en nog altijd onder hem staat in de Google zoekresultaten. Dat moet je zien te voorkomen.

 

Hoe maak je een succes van je Kwaliteitsscore bij Adwords?

Een slechte kwaliteitsscore kost je dus geld. Maar bekijk het van de zonnige kant, met een hoge kwaliteitsscore kan je dus een echt concurrentievoordeel behalen. Hoe je dit aanpakt? Kennis, liefde en aandacht. Continu je kwaliteitsscore optimaliseren. Dit moet onderdeel zijn van je wekelijks terugkerende werkzaamheden.

Een Adwords campagne richten veel ondernemers slechts één keer in, wellicht nog eens per kwartaal wat zoekwoorden toevoegen. Dit zijn precies de adverteerders op Adwords die teveel betalen en het onderspit delven in de concurrentiestrijd op Google Adwords. Zorg dat jij voordeel haalt uit de onwetendheid van je concurrenten en ga aan de slag met het verbeteren van je kwaliteitsscore.

 

Aan de slag met de kwaliteitsscore

De Adwords kwaliteitsscore is dus erg belangrijk. Je bent vast benieuwd naar de kwaliteitsscore van jouw campagnes maar waar vind je die? In je Google Adwords account kun je op de zoekwoorden pagina kolommen aanpassen. Klik op het kolommen-icoon. Kies voor ‘kolommen aanpassen’. Kies voor ‘kwaliteitsscore’. Vink hier aan welke kolommen je wilt toevoegen.

Een andere optie is in de status kolom per zoekwoord bekijken welke kwaliteitsscore je hebt. Dit doe je door je muis over de status kolom te bewegen. In de pop-up die dan op ligt kan je de kwaliteitsscore van het zoekwoord aflezen.

 

Nog een belangrijke opmerking over de kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore wordt niet alleen berekent per zoekwoord maar ook op andere niveaus. Op account-niveau, campagne-niveau, zoekwoord-niveau en advertentie-niveau wordt een score berekend. Deze vormen samen de kwaliteitsscore op jouw zoekwoord. Daarom is het belangrijk je account schoon en geupdate te houden. Ook je history speelt hierin een rol.

Belangrijk dus om niet te lang te wachten met het optimaliseren van je kwaliteitsscores. De mogelijkheden om dit te doen zijn eenvoudig. Of je belegd dit binnen jouw eigen onderneming of je besteed dit uit aan een professional. Optimaliseren van de kwaliteitsscore Adwords uitbesteden levert in veel gevallen het snelste het meeste resultaat op.

 

6 tips van om je kwaliteitsscore te verbeteren

Nu je alles weet over de kwaliteitsscore Adwords is het ook belangrijk om te weten hoe je deze moet verbeteren. Hieronder een aantal zaken die je in de gaten moet houden. Meer zaken die je in ogenschouw dient te nemen om je kwaliteitsscore te verbeteren hebben we opgenomen in speciaal artikel.

#1 De kwaliteitsscores van je zoekwoorden moet je regelmatig analyseren. Zonder te weten hoe je ervoor staat weet je ook niet waar je moet optimaliseren.

#2 Relevantie is dus het belangrijkste in je kwaliteitsscore. Met advertentiegroepen die veel zoekwoorden herbergen kunnen je advertenties niet relevant zijn. Voorkom dus grote advertentiegroepen.

#3 Blijf je advertentieteksten optimaliseren. Elke advertentiegroep dient meerdere advertenties te bevatten. Verwijder met grote regelmaat de slecht presterende en vul aan met nieuwe advertenties.

#4 Extensies verbeteren je CTR. En extensies zijn net als advertentieteksten, dus ook deze dien je te optimaliseren.

#5 Zorg voor zoekwoorden die scoren. Een CTR lager dan 1% kan echt niet binnen Adwords. Gebruik daarom uitsluitingszoekwoorden en verwijder slecht presterende zoekwoorden als je ze niet verder kan optimaliseren.

#6 Uitsluitingszoekwoorden gebruik je ook om dubbele zoekwoorden in verschillende advertentiegroepen uit te sluiten. Denk hierbij het uitsluiten van exacte zoekwoorden in brede zoekwoord groepen. Vergeet hierbij ook niet de longtail-varianten.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis SEA Scan

Google Ads, voorheen Adwords, kan een kostbare zaak zijn. Zeker wanneer de resultaten achterblijven. Wij kennen alle geheimen van SEA. Laat ons een gratis en vrijblijvende scan uitvoeren.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This