11 SEA tips die waardevol zijn voor jouw advertentiecampagnes

Adverteren op de zoekmachines, wie doet het tegenwoordig niet? Google Ads (voorheen Adwords) is natuurlijk het populairste SEA-platform in Nederland met de meeste zoekopdrachten binnen Nederland. Daar is de concurrentie dan ook hoog. Dus hoe richt je je SEA-campagnes succesvol in? En hoe voorkom je dat je onnodig teveel betaald per klik? Met deze 11 waardevolle SEA tips help ik je op weg.

#1 Uitsluitingszoekwoorden voor SEA

Wil je meer uit je Google Ads, voorheen Google Adwords, halen dan moet je echt eens kijken naar je uitsluitingszoekwoorden. Wanneer je begint met SEA dan selecteer je zoekwoorden of zoektermen waarop je gevonden wilt worden.

Dan wordt je vaak ook gevonden op zoekwoorden die helemaal niet relevant voor je zijn. Deze zoekopdrachten sluiten niet aan bij hetgeen je wilt bereiken en daar moet je jezelf voor beschermen.

Deze zoektermen kan je uitsluiten via uitsluitingszoekwoorden.

Hierdoor voorkom je dat je geld uitgeeft aan klikken op je advertenties die geen rendement opleveren. Dit kan je overigens doen op campagneniveau en advertentiegroepniveau.

Je wilt je bezoekers zo’n optimale beleving aanbieden en dus kan het ook waardevol zijn om bepaalde interessante zoektermen uit te sluiten in een bepaalde advertentiegroep zodat de bezoeker op de juiste landingspagina terecht komt na een klik.

 

#2 Dubbele zoekwoorden verwijderen

Het is logisch maar wordt vaak vergeten. Dubbele zoekwoorden moet je verwijderen. Ook weer om de ultieme ervaring aan te bieden aan de bezoekers die op je advertenties klikken. Je wilt dat ze op de juiste landingspagina terechtkomen.

Daarnaast wil je je data zuiver houden en voorkomen dat wanneer je je bod verlaagt op één van de zoekwoorden dat je niet wilt dat het dubbele zoekwoord dit ondermijnt.

 

#3 Biedt op de bedrijfsnaam van je concurrenten

Grote concurrenten worden vaak direct gezocht in de zoekmachine. Deze mensen zijn al wat verder in het aankoopproces als ze met een aankoop bezig zijn. Waarom zou jij niet op dit zoekwoord gevonden willen worden?

Google laat het toe om te bieden op zoekwoorden waarin de bedrijfsnaam van een concurrent aanwezig is. Maak er gebruik van.

 

#4 Kwaliteitsscore bij Google Ads

Hou bij SEA de kwaliteitsscore van je zoekwoorden in de gaten dit kan je namelijk grote voordelen bieden.

Je kwaliteitsscore is een cijfer tussen de 1 en 10. Deze is opgebouwd uit drie elementen.

  • Verwachte CTR
  • Ervaring op de bestemmingspagina
  • Advertentierelevantie

Door hoog te scoren op de kwaliteitsscore binnen Google Ads kan je minder betalen voor dezelfde hoeveelheid klikken dan wanneer je laag scoort.

 

#5 Meet je conversies via Google Ads

Eén van de belangrijkste dingen die je moet doen als je met SEA aan de slag gaat is zorgen dat je inzicht hebt in het rendement van je investeringen. Daarom wil je kunnen meten welke zoekwoorden converteren en welke niet.

Zorg er daarom voor dat je conversies meet in Google Ads.

 

#6 Optimaliseer je advertenties continu

Zoekmachine adverteren betekent continu optimaliseren. Dat betekent ook dat je advertenties steeds beter moeten worden.

Google Ads biedt je de mogelijkheid om meerdere advertenties tegelijk aan te maken per advertentiegroep. Doe dat, kies er voor minstens drie.

Optimaliseer elke maand je advertenties en verwijder de advertenties die niet renderen. Kijk hier naar de CTR op de advertenties.

 

#7 Relevante advertenties

De advertenties die je aanbiedt moeten goed aansluiten bij de zoekopdrachten. Dat betekent dus ook dat je je advertentiegroepen niet te groot moet laten worden.

Als je twintig zoekwoorden in een advertentiegroep hebt staan dan kan je onmogelijk voor elk van deze zoekwoorden relevante advertenties aanbieden.

Hou je advertentiegroepen dus klein wat betreft zoekwoorden.

 

#8 Gebruik alle handvaten die Google aanbiedt

Ga je een advertentie maken voor SEA dan biedt Google je een advertentie aan waarin je meerdere tekstvelden hebt. Gebruik al deze tekstvelden. Dat wil niet zeggen dat je het helemaal vol moet schrijven maar gebruik wel elke tekstregel.

Daarnaast heb je bij Google Ads diverse extensions. Maak ook hier gebruik van alle mogelijkheden die Google biedt. Ze bieden dit niet voor niks aan.

 

#9 Lokale ondernemers gebruik je regiotargeting

Bij Google Ads kan je targeten op regio. Maak hier gebruik van als lokale ondernemer. Een bloemist uit Den Haag die lokaal levert zal een klant uit Groningen niet kunnen helpen.

Kies daarom voor regiotargeting om de juiste bezoekers te selecteren voor je campagnes.

 

#10 Remarketing kansen van SEA

Met de remarketing mogelijkheden kan je je biedingen voor SEA aanpassen op basis van eerdere bezoeken aan je website. Iemand die eerder op je website is geweest kan interessanter zijn dan een ander en daarom kan dat een hoger bod verantwoorden.

Daarnaast kan je die koppeling ook maken met Youtube kijkers van je kanaal.

 

#11 Moet je advertentie elk moment van de dag zichtbaar zijn?

Het is mogelijk dat voor sommige bedrijven het niet zinvol is om op elke dag of elk moment van de dag zichtbaar te zijn. Dat kan betekenen dat je bijvoorbeeld in de avonduren je advertentiecampagnes uit wilt zetten.

Dit kan afhangen van het aanbod op je landingspagina waarbij misschien openingstijden van belang zijn.

Daarnaast kan je kijken naar je conversies ten opzichte van het aantal klikken dat je in de avonduren ontvangt. Is dit significant lager dan kan je beslissen om de advertenties in de avonduren uit te zetten.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis SEA Scan

Google Ads, voorheen Adwords, kan een kostbare zaak zijn. Zeker wanneer de resultaten achterblijven. Wij kennen alle geheimen van SEA. Laat ons een gratis en vrijblijvende scan uitvoeren.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This