Wat is bounce rate en waarom is het belangrijk?

Bounce rate? Wat is dat, hoor ik je denken. Net voor het eerst het woord bounce rate tegengekomen in je Google Analytics account? Dan zit je hier goed want we leggen je precies uit wat bounce rate is, waarom het belangrijk is en hoe je het kan verlagen.

 

Wat is bounce rate?

De bounce rate is het percentage bezoekers dat op een specifieke pagina binnenkomt en zonder verder te klikken binnen je website je website weer verlaat. Dit percentage is een indicator die je inzicht geeft in de kwaliteit van je pagina.

 

Waarom is bounce rate een belangrijke indicator?

Zoals gezegd geeft de bounce rate een indicatie over de kwaliteit van de pagina. Althans, het gaat er vooral om hoe de content op de pagina aansluit bij de verwachting van de bezoeker wanneer hij besluit om de pagina te openen. Sluit de content niet aan bij de verwachtingen dan is de bezoeker snel weg en dat zie je terug in je bounce rate.

Wanneer je ziet dat je te maken hebt met een hoge bounce rate dan moet de pagina aangepast worden zodat deze aansluit bij de verwachting van de bezoeker. Als je dit niet doet blijf je namelijk veel bezoekers verliezen op die pagina, dit terwijl je er hard voor hebt gewerkt om de bezoekers naar je website te trekken. Biedt je de bezoeker content die aansluit bij zijn verwachting dan kan dit leiden tot een nieuwe klant, herhaalaankoop of elke andere vorm van conversie.

Met de volgende stappen kan je aan de slag om je bounce rate te verlagen.

 

1. Analyseer de bounce rate

Alvorens je begint met het verlagen van de bounce rate van een pagina is het belangrijk om eerst de bounce rate eens goed te bekijken. De bounce rate is hoog op een pagina? Hoeveel bezoekers zijn ingestapt op deze pagina? Als het gaat om een handjevol bezoekers dan is er onvoldoende data om conclusies te trekken. Echter is het natuurlijk bij elke bezoeker die hetzelfde gedrag vertoont wel een bevestiging dat de pagina aandacht verdient.

Bekijk ook goed waar de bezoekers vandaan kwamen. Zie je dat ze grotendeels van één en dezelfde link of zoekopdracht vandaan komen? Dan voldoet de pagina niet aan de belofte die gedaan is op de website waar je bezoek vandaan komt. Onderzoek dan welke verwachting gecreëerd is op die website.

 

2. Bekijk ook de exit rate

Om een goed beeld te krijgen van de pagina waar je bounce rate hoog is is het ook belangrijk om te kijken naar de exit rate van die pagina. Dit zijn bezoekers die op een andere pagina zijn binnengekomen binnen jouw website en vervolgens naar deze pagina zijn geklikt en vanaf die pagina je website hebben verlaten. Het verschil tussen je bounce rate en je exit rate is dus de pagina binnen je website waar de bezoeker binnenkwam.

Zie je dat ook de exit rate van je pagina hoog is, hoger dan andere pagina’s en hoger dan je verwachting. Dan is dit een duidelijk aanwijzing dat je de pagina moet aanpassen. Ook hier is het belangrijk om te kijken naar de verwachting die geschept is alvorens men op de pagina terecht komt. Voldoet de pagina aan de verwachtingen dan kan het aan de kwaliteit van de pagina liggen. Moet je meer de diepte in, wijk je teveel af van het onderwerp of is de informatie verouderd?

 

3. Geef wel een kans om door te klikken

Uiteindelijk richt de bounce rate zich op de volgende stap van de bezoeker. Is deze binnen jouw website of er buiten? En gebeurt dit met een klik of zonder een klik binnen je pagina? Dat betekent dat de bezoeker wel opties moet hebben om op te klikken. Zijn deze voldoende aanwezig? En passen ze bij de volgende stap in de marketing funnel?

 

4. Optimaliseren van je pagina

Naast dat bezoekers moeten kunnen doorklikken is het ook belangrijk dat je kijkt of de pagina wel de juiste stap is in de marketing funnel. Wellicht moet er nog een stap tussen. Als je vanaf een pagina die heel erg informatief is direct doorgaat naar een pagina waar de bezoeker iets moet kopen dan kan die stap te groot zijn. De bezoeker moet in dat geval verder opgewarmd worden alvorens wordt overgegaan tot het doen van een aankoop.

Je kan er in zo’n geval voor kiezen om een extra pagina er tussen te plaatsen of om de pagina aan te passen. Soms zijn simpele aanvullingen voldoende. Een extra alinea of een link naar een andere pagina die beter aansluit bij de positie in de marketing funnel kan al wonderen doen.

 

Hoe weet je of je bounce rate te hoog is?

Uiteraard zal je op elke pagina wat bounce rate of exit rate hebben. Dit is heel normaal. Zoveel mensen, zoveel wensen. Er is geen sluitende oplossing voor elke bezoeker. Toch is het goed om je bounce rate goed in de gaten te houden. Hier kan namelijk veel winst behaald worden. Om te bepalen wat een hoge of lage bounce rate is moet je goed kijken naar wat logisch is op de pagina.

Stel een bezoeker zoekt het telefoonnummer van jouw bedrijf omdat ze jou willen bellen. Als de bezoeker de pagina met jouw telefoonnummer vind via Google en daarop klikt dan is de bezoeker ondanks een bounce toch geholpen. De bezoeker komt op jouw pagina, ziet het telefoonnummer en verlaat de pagina. Wat niet gemeten wordt is dat deze persoon telefonisch contact met jou opneemt. Je bent dus relevant geweest voor deze persoon. Je bounce rate laat wat anders zien. Als je puur van de bounce rate uitgaat dan kan je hier namelijk zomaar een hoge rate hebben en denken dat de pagina niet aan de verwachtingen voldoet. De realiteit is anders.

 

Bounce rate per type pagina

De verwachting van de bezoeker is dus bepalend op het moment dat deze naar de pagina klikt. Daarnaast is het ook belangrijk om een verwachting te creëren per pagina. Wat is het richtcijfer voor dit type pagina. Je kan de volgende type pagina’s definiëren:

  • Homepage
  • Contentpagina
  • Conversiepagina
  • Bedankpagina
  • Contactpagina

Op een bedankpagina kan je een hoge bounce rate verwachten. Iemand heeft immers een handeling uitgevoerd en is in de meeste gevallen klaar op jouw website voor dit moment. Op de contactpagina is de routebeschrijving of het telefoonnummer gevonden, een hoge bounce rate kan verwacht worden.

Lees ook: de beste homepage voor jouw website maken.

 

Bounce rate naar beneden brengen op de conversiepagina

Op de conversiepagina heb je te maken met een ja/nee moment. Deze pagina kan een hogere bounce rate hebben. Echter als je deze naar beneden weet te krijgen met conversie optimalisatie dan heb je direct meer conversies. Op een conversiepagina zijn een paar zaken belangrijk:

  • Bevredigd het converteren mijn behoefte?
  • Is deze website betrouwbaar?
  • Geeft deze informatie mij het beste antwoord op mijn vraag?

Maak direct op de pagina duidelijk welk probleem het converteren voor de bezoeker oplost. Zorg dat de bezoeker het gevoel heeft dat zijn gegevens veilig zijn als hij converteert. Met het vertonen van reviews van eerdere gebruikers of logo’s van keurmerken bevestig je de bezoeker dat hij de juiste keuze maakt door op deze pagina te converteren. Daarnaast zijn er diverse manieren om de conversies op de landingspagina te vergroten.

 

Bounce rate verlagen op een content pagina

Het doel van iedere content pagina moet bij creatie van de pagina helder zijn. Wat is het dat je op deze pagina wilt realiseren? Wil je de bezoeker wijzen op een trend die voor hem belangrijk is? Wil je dat de bezoeker met deze content direct iets kan wijzigen binnen zijn bedrijf? Welke plek neemt het artikel in in de marketing funnel? Wanneer je je hiervan bewust bent weet je ook wat de logische volgende stap is na het lezen van het artikel. Zorg dat er voldoende ruimte is binnen jouw content pagina om die volgende stap te zetten.

  • Link naar een artikel in de volgende fase van de marketing funnel
  • Link naar een artikel in dezelfde fase in de marketing funnel
  • Link naar personen of bedrijven die zich ooit in deze fase van de marketing funnel bevonden
  • Link naar conversietool die past bij deze stap in de funnel

 

Bounce rate verbeteren van de homepage

Op je website neemt de homepage een belangrijke rol in. Dit is vaak de pagina waar het grootste deel van je directe verkeer terecht komt. Als je hier een hoge bounce rate hebt dan kan je denken aan een van de volgende oorzaken:

  • Traag ladende pagina
  • Teveel pop-ups, direct startende geluiden of afbeeldingen die niet overeenkomen met de verwachtingen
  • Geen logische vervolgstappen

Lees ook: Haal 100% score in Google Pagespeed Insights. Kortom, hoe zorg je voor een snelle website.

 

Benchmark bounce rates

Het bekijken van de bounce rates zal je niet allen op pagina type maar ook op bijvoorbeeld device type verschillende beelden geven. Er is in 2017 een onderzoek geweest en deze heeft benchmarkcijfers opgesteld per branche.

In Nederland was in 2017 een bounce rate van 43,27% gemiddeld. Dit kan echter per branche nogal verschillen zoals je hierboven ziet staan. Ook B2C en B2B marketing maakt een wezenlijk verschil.

 

Google richtlijnen voor bounce rate

Afsluitend heeft Google ook een aantal richtlijnen opgesteld voor bounce rates.

  • 10 – 30% Online services
  • 20 – 40% eCommerce
  • 30 – 50% Leadgeneratie websites
  • 40 – 60% Content sites
  • 70 – 90% Landingpagina’s
  • 70 – 98% Blogs

 

Hulp bij Bounce Rate verlagen

Wij bij Marketing Outlaws kunnen je helpen om je bounce rate te verlagen. Hoewel dit een cijfer is dat je inzicht geeft of je je pagina kan verbeteren is dit geen doel op zich. Het doel moet zijn dat je je conversies vergroot. Dat je het meeste rendement haalt uit de bezoekers die je naar je website toe trekt.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This