Verwachte CTR kwaliteitsscore verbeteren

Je hebt in je Google Adwords account gekeken en ziet een lage kwaliteitsscore. Balen natuurlijk. Bij nader onderzoek zie je dat je vooral laag scoort op de verwachte CTR. Aangezien je weet hoe belangrijk de kwaliteitsscore is wil je actie ondernemen. Maar hoe verbeter je de verwachte klikfrequentie binnen je Google Adwords campagnes?

Het is belangrijk om je te beseffen dat een hoge CTR niet betekent dat Google je zoekwoord de kwaliteitsscore hoge verwachte CTR geeft. Deze twee zaken staan volledig los van elkaar.

Verwachte klikfrequentie geeft je inzicht of het zoekwoord voldoende specifiek en relevant is. Een lage CTR betekent dat je advertentie onvoldoende aansluit op het zoekwoord. Ook is dit een indicatie dat je advertentie niet overtuigend genoeg is om mensen te verleiden om te klikken naar je landingspagina. Een lage CTR heeft een negatieve invloed op je kwaliteitsscore en dit maakt je campagne minder kosteneffectief. En de kosten van Adwords zijn belangrijk om in de gaten te houden in verband met je rendement.

 

Verbeter je verwachte CTR

Er zijn een aantal manieren waarop je je verwachte CTR kan verbeteren. Bij alles is het doel om de kans op kliks te vergroten. Hoe relevanter de advertenties zijn voor je zoekwoorden hoe beter. SEA werkt dus hetzelfde als andere vormen van online marketing. Met onderstaande oplossingen kan je de verwachte CTR verbeteren.

 

Zorg voor relevante zoekwoorden

Check regelmatig je zoekwoorden en de prestaties van deze zoekwoorden. Uiteraard kijk je ook naar kwaliteitsscore. Slecht presterende zoekwoorden probeer je te optimaliseren. Lukt dit niet dan verwijder je de slecht presterende zoekwoorden.

 

Optimaliseer je advertenties

Ook je advertenties check je regelmatig. De slecht presterende advertenties stop je en je voegt ook regelmatig nieuwe advertentieteksten toe. Steeds op zoek naar beter presterende advertenties die aansluiten bij je zoekwoorden.

 

Hou je advertentiegroepen klein

Beperk het aantal zoekwoorden in je advertentiegroepen. Over het algemeen heb je aan 5 zoekwoorden meer dan genoeg in een advertentiegroep. Als je meer zoekwoorden gebruikt dan wordt de kans groter dat je advertenties niet relevant zijn voor de gekozen zoekwoorden. Advertentiegroepen met slechts één zoekwoord is helemaal geen slecht idee.

 

Advertentie-extensies helpen je CTR te verbeteren

Met advertentie-extensies verbeter je je CTR. Je advertenties vallen meer op en er is ruimte voor diverse links naar specifieke landingspagina’s. Voeg daarom advertentie-extensies toe aan je Adwords advertenties.

 

Schrijf advertentieteksten die werken

Om mensen zover te krijgen dat ze klikken op je advertenties moeten ook de advertentieteksten aantrekkelijk geschreven worden. Dat betekent niet alleen goede en scherpe teksten maar ook het toevoegen van psychologische trucjes die bezoekers overtuigen dat klikken op je advertentie de juiste keuze is.

 

Zoekopdrachten exact terug laten komen in je advertenties

Niks is relevanter dan het terugzien van jouw zoekopdracht in de advertentietekst. Daarom wordt het gebruik van Keyword Insertion aangeraden. Doe dit echter alleen bij campagnes waarbij de zoekopdracht geen kwaad kan.

 

Platform targeting

Onderzoek of er een verschil zit tussen de resultaten uit het Google zoeknetwerk en het netwerk van haar partners. Mocht je hierin verschillen aantreffen is het verstandig de nodige maatregelen te treffen. Het kan een optie zijn het slecht presterende netwerk uit te sluiten.

 

Device targeting

Ook op het device niveau kunnen er verschillen zijn die invloed hebben op de CTR. De advertenties hebben op het ene device simpelweg meer impact dan op het andere. Dit hangt af van de boodschap van de advertenties. Een vluchtiger product doet het wellicht beter op mobiel dan een complex product.

 

Op welk moment van de dag scoren je advertenties onder maat?

Het zal je niet verbazen dat er een verschil zit in het moment van de dag als je kijkt naar de CTR van je advertenties. Soms wil je snel even wat checken als je onderweg bent maar op andere momenten neem je er meer de tijd voor en zien we hogere CTR’s. Het kan dus zinvol zijn om sommige dagen van de dag de advertenties niet te vertonen. Zorg echter wel dat je voldoende data hebt alvorens je zo’n beslissing neemt.

 

Conclusie

Er zijn dus ontzettend veel manieren om je verwachte CTR te verbeteren om uiteindelijk Adwords te optimaliseren.

Het blijft dan ook een goede manier om je website te promoten met Adwords door minder kosten te maken. Besteed dus aandacht aan je kwaliteitsscore.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis SEA Scan

Google Ads, voorheen Adwords, kan een kostbare zaak zijn. Zeker wanneer de resultaten achterblijven. Wij kennen alle geheimen van SEA. Laat ons een gratis en vrijblijvende scan uitvoeren.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This