Leadgeneratie voor advocatenkantoren

Juist voor advocatenkantoren is leadgeneratie een goede online marketing strategie. De keuze voor een advocaat gaat namelijk om vertrouwen. En vertrouwen bouw je op op twee manieren. Leadgeneratie is daarvan de goedkoopste en meest effectieve.

De andere manier is naamsbekendheid. Echter is het opbouwen en behouden van naamsbekendheid een kostbare zaak. De doelgroep moet namelijk met grote regelmaat in contact komen met advertenties van het advocatenkantoor. En dat betekent media inkopen met een groot bereik of gericht bereik in hoge frequentie.

 

Met leadgeneratie kom je als advocatenkantoor top of mind tegen een lage prijs

Waar naamsbekendheid gaat om het continu inkopen van advertentieruimte om de doelgroep te bereiken is adverteren voor leadgeneratie alleen nodig om de lead te realiseren. Nadat je de lead hebt gegenereerd neem je via email marketing met regelmaat contact op met de doelgroep.

 

Inhoudelijke content is veel effectiever dan advertenties

Juist advocatenkantoren bezitten ontzettend veel kennis die voor hun klanten onbereikbaar is. Door het delen van deze content heb je niet alleen regelmatig contact maar vergroot je ook het beeld van jouw advocatenkantoor als expert. De juiste partij om in te schakelen wanneer je een advocaat nodig hebt.

 

De kans van leadgeneratie voor advocaten

Ondanks dat leadgeneratie een grote kans is voor advocaten wordt het nog steeds maar zelden ingezet. En dat maakt het alleen nog maar interessanter. Hoe minder concurrentie er is, hoe groter de kans dat mensen bereid zijn om hun contactgegevens achter te laten in ruil voor waardevolle informatie.

Goed, leadgeneratie. Klinkt interessant he? Maar hoe begin je met het genereren van leads.

Daarom laat ik je meerdere manieren zien om leads te genereren als advocatenkantoor.

 

#1 Marktonderzoeken zijn geliefd

Zeker wanneer je je met jouw advocatenkantoor richt op bedrijven dan zijn marktonderzoeken een kans. Deze staan namelijk regelmatig vol met waardevolle informatie en daarom worden ze graag gedownload. Een goede kans om leads te genereren dus.

Een marktonderzoek kan 20 pagina’s tellen maar ook slechts 3. Het gaat om de informatie die je aanbiedt. Niet de lengte van het onderzoeksrapport. Zeker binnen het B2B segment is dit een goede manier om je conversieratio te stimuleren.

Leads die voortkomen uit het marktonderzoek zijn op zoek naar informatie. Deze hebben vaak niet direct een probleem waarbij bijstand nodig is. Daarom kan je deze leads het beste opvolgen met email marketing.

 

#2 Checklists

Waar een marktonderzoek misschien nog een aardige kluif werk is om op te stellen zijn checklists dat niet. Deze schrijf je in een paar uur afhankelijk van het onderwerp. Toch staan ze boordevol met informatie die voor potentiële cliënten interessant is.

De checklist kan over van alles gaan. Bijvoorbeeld:

  • Hoe moet je je voorbereiden voor een bezoek aan de rechtbank
  • Aan welke voorwaarden moet een contract voldoen
  • In 10 stappen een privacy statement opstellen

Het helpt jouw doelgroep om een probleem op te lossen en daarom zijn ze bereid hun contactgegevens achter te laten. Deze leads kan je vervolgens telefonisch opvolgen met de vraag of ze nog problemen zijn tegengekomen en assistentie nodig hebben.

 

#3 Een documentsjabloon

Zeker voor startende ondernemers zijn er veel zaken op juridisch gebied nog onbekend. Een sjabloon van bijvoorbeeld een contract kan dan goed uitkomen. Iets om op terug te vallen. Wanneer de behoefte hier is dan is de kans op een download erg groot.

 

#4 Rekenmodules

Voor bijvoorbeeld alimentatie zijn er specifieke berekeningen. Het uitrekenen van deze berekeningen kan je aanbieden via een spreadsheet die men kan downloaden. Een andere mogelijkheid is om dit via een wizard aan te bieden op jouw website. In beide gevallen vraag je uiteraard om een emailadres om het resultaat van de berekening te tonen.

 

#5 Whitepapers en eBooks

Het delen van kennis doe je op je website, in je blogs en op social media. Wanneer een bezoeker de diepte in wil zijn ze ook bereid om daarvoor hun contactgegevens achter te laten. Door een diepgaande whitepaper of eBook aan te bieden over een specifiek niche onderwerp verleidt mensen al snel om hun contactgegevens achter te laten.

Om veel leads te genereren heb je uiteraard wel een goede landingspagina nodig waarmee je bezoekers converteert tot leads.

 

#6 Organiseer een webinar

Webinars zijn al jaren een ondergeschoven kindje binnen de wereld van online marketing. Zonde want het levert vaak hele goede en kwalitatieve leads op. Zeker bij complexe materie als binnen de advocatuur wereld.

In de webinars die vaak uitgezonden worden is het grootste deel van de aflevering nog steeds zenden. Het fijne van webinars is echter dat je bij een live uitzending ook direct het gesprek kan aangaan met de kijkers. Maak daar dan ook veel tijd voor vrij. Organiseer een vragenuurtje eens per week waar binnen een specifieke sector of thema centraal staat.

 

#7 Quizzen en wizards

Een van mijn persoonlijk favorieten zijn quizzen. Het klinkt een beetje als iets uit de entertainment wereld maar het kan veel zakelijker neergezet worden dan dat. Het gaat er niet zo zeer om dat je de kennis van potentiële cliënten test. Het gaat er altijd om dat je leads genereert.

Zijn bedrijfsjuristen de beslissers die jouw advocatenkantoor vaak inschakelen? Dan kan je er wel een soort van quiz van maken. Het doel is dat je meer kennis etaleert dan zij hebben. Zo wordt je gezien als expert maar zijn bedrijfsjuristen daar ook om nog een en ander te leren. Daarnaast is het altijd leuk om resultaten onderling te vergelijken.

Een andere manier die veel meer geschikt is voor particulieren is om vragen te stellen over een concreet en specifiek onderwerp. Dit kan in quiz vorm door bijvoorbeeld te laten raden naar het bedrag van alimentatie waar zij rekening op hebben of hoe je omgaat met het huurrecht. Hier zit niet alleen het fun element in maar ook een manier voor jou om te zien waar ze geïnteresseerd in zijn. Wanneer de alimentatie hoger blijkt dan verwacht kan het overigens ook behoefte creërend werken.

Wat wellicht meer past bij jouw advocatenkantoor is een hulpmiddel in plaats van een quiz. De techniek is hetzelfde. Door een aantal vragen te beantwoorden kan de bezoeker duidelijkheid krijgen over bijvoorbeeld of het zinvol is om een advocatenkantoor in te huren of juist niet.

 

Aan de slag met leadgeneratie als advocatenkantoor

Met deze 7 vormen van leadgeneratie voor advocatenkantoren kan je waarschijnlijk wel aan de slag. Zorg ervoor dat je altijd contact gegevens uit vraagt. Let er alleen wel op dat je niet teveel vraagt. Welke gegevens heb je echt nodig? Hoe meer je vraagt, hoe kleiner de kans dat iemand converteert.

Kijk ook goed naar de teksten die je gebruikt op de landingspagina en de manier waarop je bezoekers overtuigd van de toegevoegde waarde van het te downloaden document. Conversie optimalisatie speelt hier een grote rol in.

Uiteraard volg je alle leads op met email marketing of rechtstreeks telefonisch contact. Doe je dit niet dan is het zonde van de inspanningen die je hebt gedaan.

 

Conclusie

Binnen de advocatuur zijn er nog vele kansen om leads te genereren. Degene die de meeste leads heeft heeft de grootste omzetpotentie. Dit betekent dat je beter nog vandaag kan beginnen dan morgen. Elke dag zonder leadgeneratie vergroot namelijk de afstand tot de marktleiders.

Het grote voordeel van succesvol leads genereren is dat je daarna geen geld meer hoeft te spenderen aan advertenties om deze bezoekers te bereiken. Dit doe je via email marketing en de inzet van content marketing. Zo blijf je top of mind en sta je bovenaan de bellijst op het moment dat er een advocatenkantoor noodzakelijk is.

Zoals je ziet staan social media vrij ver onderaan en hoewel iedereen wegloopt met de targeting opties van social media is de vraag hoeveel leads je er daadwerkelijk uithaalt.

Daarnaast is het belangrijk om te meten wat de kwaliteit van deze leads per bron zijn. Een lead is leuk, maar als deze aan het einde van de rit niks oplevert is het nog steeds zonde van je tijdsinvestering.

En hoewel bovenstaand overzicht niet altijd voor elk bedrijf volledig correct is wijst het je wel op het belang om naar de bronnen van je leads te kijken. Welke bron levert uiteindelijk de kwaliteit leads op die van je leads klanten maken?

 

#5 Leads genereren met influencers

Wellicht ben je nog geen grote speler in jouw segment of zijn er bekendere namen die de markt beïnvloeden toch kan je de meest interessante content maken voor jouw branche. De titel van zo’n document is vaak heel erg belangrijk.

Welke van de volgende twee artikelen zou je sneller downloaden?

  • 7 marketing tips om meer leads te genereren
  • De 7 belangrijkste tips om meer leads te genereren door marketing managers van Apple, Shell en Bol.com

Ondanks de hele lange titel (ja, dit kan veel beter) kiezen toch veel meer mensen voor de onderste dan de bovenste. Simpelweg omdat men benieuwd is naar de mening van iemand die zij een bepaalde status toekennen dan een algemeen artikel.

Hoe krijg je de influencers in de branche zo ver dat ze mee werken? Simpel. Door het ze gewoonweg te vragen.

In het verleden werkte ik bij AutomatiseringGids. In de tijd dat leadgeneratie net begon op te komen hebben we toen een mail de deur uitgestuurd naar wat marketing managers met de vraag of zij hun CEO bereid konden vinden om in een paar regels aan te geven welke belangrijkste ICT-ontwikkelingen zij zouden zien voor het komende jaar.

Wat denk je? Honderden quotes vlogen mijn mailbox binnen. Iedereen wou zijn mening geven. Dit leiden er uiteindelijk toe dat we er meerdere documenten van hebben gemaakt geconcentreerd op een ICT topic.

Deze boden we aan via onze website en in onze nieuwsbrief. En wat denk je? Het best gedownloade artikel van het jaar was geboren.

Zo simpel kan het soms zijn om waardevolle content te maken die je meer leads opleveren.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Leadgeneratie Scan

Wil je meer leads? Of een betere kwaliteit aan leads? Doe dan de gratis leadgeneratie scan en ontvang binnen 24 uur een concreet optimalisatie plan.

Pin It on Pinterest

Share This