Content Marketing
Sinds een aantal jaren bestaat de term content marketing. De term wordt breed gebruikt binnen het bedrijven van marketing en laten we eerlijk zijn, in de meeste gevallen heeft elke marketingactie te maken met content. Het is immers een vorm van communiceren.
Inhoud van dit artikel:
- Wat is content marketing?
- Het doel van content marketing
- Content marketing als middel
- Content marketing strategie
- Content strategie
- Content marketing in het aankoopproces
- Resultaten met content marketing
Content marketing is namelijk geen doel op zich.
Onthoudt dat goed wanneer je aan de slag gaat met content marketing want je zal niet de eerste zijn die zo bezeten raakt van het maken van geweldige content dat je het doel uit het oog verliest.
Het is heel gaaf om aan de slag te gaan met content marketing. Je kan er alle kanten mee op maar het belangrijkste is dat je blijft toewerken naar je doelstelling.
In dit artikel ga ik je laten zien hoe je aan de slag gaat met content marketing en hoe je ervoor zorgt dat het resultaten oplevert.
Wat is content marketing?
Content marketing is prospects en klanten helpen om betere beslissingen te nemen door het aanbieden van waardevolle informatie. Deze informatie biedt je op een aantrekkelijke manier aan op het moment dat het relevant is en daarmee probeer je de prospect of klant te beïnvloeden.
Met deze marketingtechniek zet je content dus in om je marketingdoelstellingen te bereiken. Daarmee gaat het dus ook om alle vormen van content. Dit hoeft niet perse een blog of post te zijn op Facebook. Dit kan video zijn, een podcast of een infographic.
Er is vandaag de dag zoveel content op het internet dat je wel moet opvallen. Daarom biedt je de content zo aantrekkelijk mogelijk aan. Dit geldt overigens ook voor content via andere kanalen dan online.
Je wilt dus opvallen, er tussenuit springen. Hiervoor bestaan er verschillende content marketing strategieën. Een van de bekendste is storytelling.
Met storytelling vertel je een verhaal, en dat doen we natuurlijk al jaren. Als je in de kroeg zit met vrienden dan wordt het ene na het andere verhaal vertelt. Zo moeilijk is het dus niet. Toch wordt er vaak heel moeilijk over gedacht en zie je ook dat mensen en bedrijven er tegenop zien om hun verhaal online te vertellen.
De reden hiervoor is dat storytelling betekent dat je een deel van jezelf online gaat blootgeven. Dat kan voor mensen soms spannend zijn, bang van de mening van anderen wellicht. Dit terwijl het vaak juist veel positieve reacties gaat opleveren.
Het delen van content of een verhaal online kan goed werken maar een verhaal zonder doel is als een voetbalwedstrijd kijken zonder de score bij te houden. Je mist toch net die volgende stap.
Met goede content kan je de aandacht online van de bezoeker lang vasthouden maar zonder doel levert het je geen nieuwe klanten op. Bedenk daarom goed waarom je deze content deelt en wat je wilt dat de bezoeker gaat doen.
Wees duidelijk wat je van de bezoeker verwacht en verleid de bezoeker dan ook om een volgende stap te zetten. Werk met call to actions en vooraf vastgestelde doelen. Meet het succes van je content marketing inspanningen continu door. Zo kan je zien of wat je doet ook werkt en de doelen realiseert die je voor ogen had.
Het doel van content marketing
Net als alle andere vormen van marketing begint content marketing met een doelstelling. Content marketing is namelijk een middel om je doel te bereiken en geen doel op zich. Vanuit dat doel kan content marketing een manier zijn om dat doel te bereiken en niet andersom.
Goed. Dus je hebt een doelstelling. Er is iets dat je wilt bereiken.
Dit kan zijn dat je wilt dat je klanten je producten meer of vaker gaan gebruiken. Hierdoor verklein je de kans dat je klanten hun abonnement of de samenwerking met jouw bedrijf in de toekomst stop zullen zetten.
Een ander doel kan zijn om nieuwe klanten aan te trekken. Door de problemen en behoeftes te bespreken waar prospects tegenaan lopen kan je ze naar je toe trekken.
Om deze doelen te bereiken kan je diverse vormen van marketing inzetten. Een van deze vormen kan content marketing zijn.
Content marketing als middel
Alvorens je een keuze maakt met welke middelen je je doel gaat bereiken is het belangrijk om te weten wat de voordelen van dat middel zijn. Het is namelijk niet zo dat je voor elk doel slechts één middel kan inzetten.
Als je meer klanten naar je toe wilt trekken dan kan je hiervoor bijvoorbeeld SEO, SEA, email marketing of content marketing inzetten. En dan heb ik ze nog lang niet allemaal op genoemd.
Hoe weet je dan wanneer content marketing de juiste keuze is?
De voordelen van content marketing zijn:
- Content marketing beïnvloed de keuzes van prospects zonder gezien te worden als reclame
- Met content marketing kan je goed inspelen op de emoties van prospects en klanten
- Content marketing blijft je klanten opleveren ook al stop je er zelf geen energie meer in
- Voor content marketing hoef je geen groot marketingbudget te hebben
Daarnaast is het belangrijk om je wel te realiseren dat content marketing niet altijd de snelste manier is om nieuwe klanten te werven. De impact van content marketing kan namelijk tijd kosten.
Hou daarom ook rekening met het volgende als je content marketing gaat inzetten:
- Het maken van content kost tijd, het maken van killer content kost veel tijd
- De impact van content marketing hoeft niet altijd direct merkbaar te zijn
- Er is veel concurrentie op het gebied van content, je moet dus unieke content maken
- Bezoekers die content lezen worden niet altijd direct klant, sterker nog soms worden ze helemaal geen klant van je
Elke marketing inspanning die je doet moet uiteraard wat opleveren. Of dit nu nieuwe klanten zijn of bijdrage aan een andere marketingdoelstelling. Het is daarom belangrijk dat je de tijd die je investeert in content marketing leidt tot vervolgacties bij je prospects.
Het is namelijk een risico dat je de bezoeker onvoldoende activeert om je doelstellingen te bereiken.
Content marketing strategie
Nadat je hebt besloten om middels content marketing je doelen te bereiken komt het neer op het maken van een content marketing strategie. Hierin bepaal je hoe je met content marketing je bezoekers gaat activeren.
Het is belangrijk dat je hierin niet alleen nadenkt over de manier waarop je content gaat maken maar ook hoe je deze onder de aandacht gaat brengen van prospects en klanten. Social media, SEO, email marketing. Het zijn allemaal manieren om je content te verspreiden.
En dit is belangrijk want als je geweldige content gemaakt hebt dan is het zonde als niemand je content ziet.
Het is als een winkel waar ze gloednieuwe iPhones verkopen voor € 50 maar niemand weet waar die winkel zich bevindt. Als niemand ooit in de winkel komt, hoeveel iPhones verkoopt de winkel dan? Exact, geen één.
Hoe en waar je je content verspreid is dus een belangrijk onderdeel van content marketing.
Daarnaast bepaal je in je content marketing strategie ook hoe je je content op gaat stellen. Op welke manier ga je je verhaal vertellen? Video, infographics, afbeeldingen, podcasts?
Vergis je dan ook niet, de vorm is belangrijk evenals de verspreiding, maar ook de frequentie is van belang. Hoe vaak ga je content verspreiden? Is het een serie van verhalen die de bezoeker continue wil blijven volgen? Of zijn het lage van content die de bezoeker een steeds diepergaand antwoord bieden op een brandende vraag?
Allemaal afwegingen die je maakt tijdens het opstellen van je content marketing strategie.
Content strategie
Nu we de content marketing strategie hebben behandeld is het goed om je te beseffen dat er ook nog de content strategie is. Dit zijn twee verschillende zaken, die zeker verband met elkaar houden maar los van elkaar behandeld worden.
Waar de content marketing strategie antwoord geeft op de hoe-vraag geeft de content strategie antwoord op de wat-vraag.
Wat ga je delen?
De vraag is simpel, maar er gaat veel meer achter schuil dan je in eerste instantie denkt. Wanneer je namelijk denkt vanuit de prospect dan is het antwoord totaal anders dan wanneer je denkt vanuit jouw bedrijf.
Stel de klant centraal, klantdenken, het zijn allemaal termen die maar één doel hebben. Denk erover na welke informatie voor jouw prospect belangrijk is en ga daarmee aan de slag. Dat geldt ook voor je content strategie.
Als bedrijf wil je natuurlijk vertellen dat iedereen jouw product of dienst moet afnemen. Geheel logisch en ja in sommige gevallen gaat het je nog klanten opleveren ook. Maar veel prospects zijn daar nog helemaal niet aan toe.
Content marketing in het aankoopproces
Bedenk daarom goed dat je rekening moet houden met de fases van het aankoopproces. In je content marketing strategie en in je content strategie. De grootste groep mensen zal namelijk nog helemaal niet klaar zijn voor jouw verkoopverhaal als ze voor het eerst met jouw bedrijf in contact komen.
Ze hebben namelijk eerst een bepaalde pijn, een uitdaging of zelfs een probleem. Vanuit die pijn wordt een behoefte geboren om de pijn op te lossen. Die behoefte leidt tot een onderzoek naar mogelijke oplossingen. Degene die het beste aan lijkt te sluiten bij de behoefte wordt vervolgens verder onderzocht en zo wordt er ook gekeken naar de leveranciers en voorwaarden van de oplossing.
Na dit alles vergeleken te hebben wordt er overgegaan tot de aankoop.
Elke fase in het aankoopproces heeft een andere vorm van content nodig. Althans, er is voor de prospect een ander aspect van de informatie belangrijk. Je verkooppitch doen bij iemand die nog in de awareness fase zit? Dat gaat slechts zelden tot een aankoop leiden.
In de awareness fase is de prospect zich eigenlijk nog bewust aan het worden van zijn behoefte. Die wil daar eerst meer over weten en is nog helemaal niet klaar om een product te kopen.
Denk bij het ontwikkelen van je content strategie dan ook aan welke content geschikt is voor welke fase van het aankoopproces. Welke vraag heeft de prospect concreet op dit moment. De buyer journey kan je in zo’n geval erg goed helpen.
Dit laat je als het goed is de route zien die een prospect aflegt om klant te worden. Hierbij heb je waarschijnlijk ook aangegeven welke vraag een prospect heeft op welk moment in de buyer journey. Hier kan je dan dus direct al onderwerpen uithalen voor je content strategie.
Nu kan je dit mogelijk behappen met losstaande blogs op je website, maar haal je hiermee het meeste effect uit je content marketing strategie?
Leestip:
Het geheim van hoger in Google komen
Resultaten met content marketing
Kijk, content marketing kan je inzetten op elke gewenste manier. Je kan aan content marketing doen door blogs te schrijven op je website over relevante onderwerpen. Je kan diverse social media posts verspreiden en je kan zo nu en dan een video maken en plaatsen op Youtube.
Maar laten we eerlijk zijn, is dit nu effectief content marketing inzetten? Ja, je bent bezig met content ten behoeve van marketing maar je kan er zoveel meer uithalen.
Hoe je dit gaat doen is natuurlijk afhankelijk van je doelstelling. Dat betekent dus ook dat je doelstelling leidend moet zijn bij elke stap die je neemt in content marketing.
Hiervoor bepaal je Key Performance Indicators, ook wel bekend als KPI’s. Deze KPI’s moeten je inzicht geven in hoe goed je content marketing strategie presteert om je doelstelling te behalen.
Deze KPI’s wil je natuurlijk zoveel mogelijk in één opslag kunnen zien en daarvoor richt je een dashboard in.
Wat je KPI’s worden is natuurlijk afhankelijk van je doelstelling maar vergeet hierbij niet om ook het aantal leads, als je doet aan leadgeneratie, of zelfs klanten die voortkomen uit je content marketing strategie op te nemen als KPI.
Wanneer je deze belangrijke KPI weglaat dan kan het lijken alsof je content marketing het goed doet. Het levert misschien veel bezoekers op of blijven bezoekers langer op je website maar tot hoeveel nieuwe klanten leidt je content marketing strategie? Of beter gezegd, hoe rendabel is je marketing inspanning?
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -