Optimaliseer jouw onderwerpregel met deze 10 slimme tips
Meer omzet uit jouw nieuwsbrief abonnees krijgen begint met meer mensen die jouw nieuwsbrief openen. Wat heb je hiervoor nodig? De allerbeste onderwerpregel voor jouw email.
Daarom laat ik je 10 tips zien om jouw onderwerpregel beter tot zijn recht te laten komen. Deze tips zijn simpel, snel en doeltreffend.
Het gemiddelde openingspercentage ligt rond de 23% maar dit is slechts gemiddeld. Daar wil jij natuurlijk ruim boven zitten en dat kan. Er zijn bedrijven met openingsratio die boven de 50% uitstijgen. Daar wil jij toch ook bij horen?
Laten we daarom maar direct beginnen met de tips om de onderwerpregel van jouw emails te verbeteren.
#1 Personaliseer jouw onderwerpregel
Wanneer je in jouw mailbox persoonlijk wordt aangesproken dan valt dat direct op. Je bent je namelijk zeer bewust van je naam want je reageert er op in het dagelijkse leven. Mijn naam is Ferdi maar zodra iemand een zin begint met ‘ver’ dan hebben ze meteen mijn aandacht. Zelfs wanneer ze mij totaal niet aanspreken. Zoals bij ‘ver weg’.
#2 Jouw onderwerpregel verdient speciale symbolen
Het werkt erg goed om speciale symbolen te gebruiken bij je meta tags voor SEO. Het doel daarvan is opvallen tussen de 9 andere resultaten die staan op de zoekresultatenpagina van Google. Dan moet dit ook werken om op te vallen tussen alle emails die jouw abonnee in zijn mailbox ontvangt.
Kies voor tekens als !, ?, #, ↪ of ✫. Je vind ze onder de speciale tekens in bijvoorbeeld Google Docs.
#3 Onderwerpregels houden van cijfers
Misschien vind je dat de speciale tekens en symbolen niet aansluiten bij jouw doelgroep of de uitstraling van jouw bedrijf. Je kan dan toch nog extra opvallen met jouw onderwerpregel door getallen te gebruiken. Deze getallen trekken automatisch altijd wat aandacht naar zich toe omdat het anders is dan de abonnee verwacht.
#4 Schrijf geweldige teksten
Het allerbelangrijkste van de onderwerpregel van jouw email? Dat is natuurlijk de tekst. Hier moet een gedachte achter zitten. En of dit nu een belofte, uitdagend of verrassend effect heeft, het maakt het verschil tussen wel en niet openen van de email.
Ik kan je het artikel het geheim van een goede onderwerpregel van harte aanbevelen.
#5 Een langere onderwerpregel is niet per definitie beter
Er gaan geruchten dat een onderwerpregel niet langer moet zijn dan 50 karakters. Dat is ontzettend kort. Uiteraard moet je to the point zijn met jouw onderwerpregels maar hang jezelf niet op aan die lengte van 50 karakters. Ik ken namelijk heel veel voorbeelden van langere onderwerpregels met opening ratio’s boven de 50%.
Wat je in elk geval wilt voorkomen is dat je onderwerpregel wordt afgebroken. En dat is nog lastiger dan je zou verwachten. Voor mobiel kan je het beste 30 karakters aanhouden. Dat is nog minder dan de eerder genoemde 50, ik weet het. De schermen zijn kleiner en dus is er minder ruimte.
Zorg er in elk geval voor dat in de eerste 30 karakters de belangrijkste aanjager zit van het openen van de email.
#6 Test het gewoon even
Leuk al die aantallen natuurlijk maar het makkelijkste is gewoon om jouw onderwerpregel even te testen. Hiervoor kan je de deze tool gebruiken.
#7 Schrijf je onderwerpregel in actieve vorm
Sommige zinnen zijn passief, andere actief. Binnen email marketing en online marketing kies je altijd voor actieve zinnen schrijven. Sommige woorden moet je dan ook schrappen uit jouw vocabulaire. Woorden als worden, kunnen, hopen en mogen schrappen.
#8 Ga niet schreeuwen
30 uitroeptekens, alleen maar hoofdletters, het werkt niet. Weer beleefd, subtiel en straalt kwaliteit uit. Gebruik daarom de speciale symbolen of de cijfers in jouw onderwerpregel maar verlaag je niet tot enorm veel uitroeptekens en hoofdletters.
Lees ook:
5 Email marketing tips
#9 Aandacht trekken met powerwoorden
Wil je toch echt meer de aandacht trekken dan kies je voor het gebruik van powerwoorden. Dit zijn woorden waar het oog van de ontvanger van de nieuwsbrief sneller op valt en een grotere kans hebben om te activeren van de lezer.
Voorbeelden van powerwoorden zijn gratis, geheim, bespaar, verlaag, verbeter, korting.
#10 Niet elke maand dezelfde soort onderwerpregel
Mensen adopteren zich altijd aan de situatie. Daarom werkt iets wat vandaag werkt over 3 maanden niet meer. Wanneer je continu dezelfde opbouw van jouw onderwerpregel gebruikt dan verliest het zijn kracht. Zeker wanneer je continu dezelfde groep mensen aanschrijft. Bij segmentatie en inbound marketing werkt het net even anders maar ook dan wil je niet continu dezelfde opbouw van jouw onderwerpregel gebruiken voor dezelfde persoon.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -