Email marketing voor hotels supergids

Hotels krijgen veel van hun boekingen via online boekingsplatformen zoals Booking.com. Hiervoor betaal je een forse fee aan Booking.com. Wanneer je op deze kosten wilt besparen is een van de simpelste manieren email marketing.

Met deze email marketing voor hotels supergids laat ik je zien hoe je meer omzet kunt genereren zonder dat je afhankelijk bent van online boekingsplatformen. Dit vergroot dan ook direct de marge op deze boekingen.

 

Waarom hotels email marketing moeten inzetten

Het inzetten van email marketing is zeker niet nieuw. Het is een van de oudste online marketing kanalen maar dat maakt het niet minder succesvol. Email marketing is namelijk meteen ook een van de best converterende online marketing kanalen. Hiervoor moet je echter wel weten wat je doet.

De tijden van het versturen van een nieuwsbrief aan het volledige bestand is namelijk voorbij. Het levert je misschien een aantal klikken op naar je website maar daar houdt het dan ook wel mee op. Je moet slimmer te werk gaan dat dit.

Daarom 6 email marketing tips die van jouw hotel marketing een succes maken.

 

#1 Boekingsbevestiging email

Wanneer iemand bij jouw hotel een kamer heeft geboekt dan wil deze graag een bevestiging dat de boeking daadwerkelijk gelukt is. Stuur daarom een email waarin je de boeking bevestigd.

In deze email staat het vergroten van het vertrouwen centraal. Laat de hotelgast zien dat hij de juiste keuze heeft gemaakt door te kiezen voor jouw hotel. Dit kan je doen door hem persoonlijk aan te spreken in de email maar ook door de content die je biedt.

Het is daarom fijn om een positieve review van een van de eerdere gasten te laten zien. Of iets als ‘1.897 gasten bevelen dit hotel aan na hun verblijf’. Verder kan je de voorpret van het aankomende hotelbezoek vergroten door de juiste content aan te bieden.

Verwijs naar landingspagina’s waar de bezoeker kan zien welke activiteiten er in de buurt van het hotel te doen zijn. Leuke restaurantjes, een mooi museum of een theatervoorstelling die hij echt niet mag missen.

Wanneer je een samenwerking opzet met deze omliggende bedrijven kan je voor elke hotelgast die via jouw website een arrangement reserveert misschien ook een kickbackfee tegemoet zien. Dit draagt weer bij aan jouw omzet.

 

#2 Bouw een relatie op met jouw hotelgast door email marketing

Wanneer er een aantal weken tussen de hotelboeking en de aankomst van de gast zitten kan je hier gebruik van maken. Voor jou als hotelier is elke gast er eentje maar voor jouw hotelgasten is het weekendje weg echt een uitje. Speel hier op in door de voorpret te vergroten.

In de eerste mail heb je al direct wat suggesties gedaan voor activiteiten in de omgeving maar er is natuurlijk nog veel meer te doen. Biedt daarom in verschillende emails activiteiten aan die zij kunnen ondernemen tijdens hun verblijf in jouw hotel.

Dit biedt je direct de kans om ook de klantwaarde van jouw hotelgast te vergroten. Biedt hem diverse cross en upsell mogelijkheden aan om zijn verblijf nog specialer te maken. Dit kan een upgrade zijn naar een grotere kamer, een deluxe ontbijt of een speciaal te selecteren romantisch diner.

Wanneer je aan segmentatie doet van jouw emaildatabase kan je precies voorspellen welke aanbiedingen het naar verwachting goed gaan doen bij de ontvangers van de emails. Zijn het ouders met kinderen die in je hotel komen verblijven dan is een romantisch diner waarschijnlijk niet de juiste aanbieding. Kies dan voor een upgrade naar een playstation op de kamer bijvoorbeeld.

 

#3 Email marketing ook tijdens het verblijf in het hotel

Zodra de gasten zijn gearriveerd kan je fysiek het gesprek aan gaan met jouw hotelgasten. Dit is vaak echter op verzoek van de hotelgasten. Met email marketing heb je de kans om hen ook aan te spreken wanneer zij zich niet bij de receptie begeven.

Stuur ze in de ochtend bijvoorbeeld een email met de activiteiten die dag op het programma staan in het hotel of in de omgeving. Zie dit niet als een commerciële email maar als een stukje extra service.

Is er bijvoorbeeld nog plek in de agenda voor een tennisles, een massage of schoonheidsbehandeling biedt dit dan aan in de email.

 

#4 De afscheidsemail bij vertrek uit het hotel

Zodra de hotelgasten jouw hotel verlaten is dit een uitstekend moment om ze te vragen om een review te schrijven over jouw hotel. Verstuur daarom een email binnen 2 dagen ten behoeve van review marketing voor jouw hotel.

In ruil voor de review kan je een korting aanbieden op het volgende bezoek wanneer ze rechtstreeks op jouw hotelwebsite boeken. Dit stimuleert tevens dat ze de volgende keer rechtstreeks bij jou boeken in plaats via een online boekingsplatform.

 

#5 Maak het volgende bezoek aan jouw hotel bijzonder

Na een prettig verblijf in jouw hotel is de kans groot dat zij tijdens een volgend bezoek aan de stad wederom in jouw hotel zullen overnachten. Voor veel mensen is het hotel echter een bijkomstigheid en niet de reden van het weekendje weg.

Informeer daarom de mensen van wie jij het emailadres hebt via email marketing over aankomende evenementen. Dit kan je doen puur op basis van hotel content marketing. Zonder direct verkoop signaal dus.

Wanneer je werkt met marketing automation kan je de mensen die de landingspagina hebben bekeken echter wel een of twee dagen later een email versturen met een bijzonder arrangement in die periode. Geef ze bij hun bezoek bijvoorbeeld een gratis fles champagne cadeau bij aankomst op de kamer of een gratis upgrade naar een deluxe ontbijt.

Heb je geen marketing automation software? Dan kan je er ook voor kiezen om de bezoekers van deze pagina te retargeren via bijvoorbeeld Facebook, Google Ads of Instagram. Via die manier kan je ze alsnog de aanbieding doen voor een bijzonder weekend in jouw hotel.

 

#6 Creëer jouw eigen evenementen

Als hotel zijnde hoef je niet altijd afhankelijk te zijn van de evenementen die plaatsvinden in jouw stad. Ook zelf kan je succesvolle evenementen opzetten waarbij je jouw email marketing inzet om gasten aan te trekken.

Wanneer je bijvoorbeeld vaak vriendinnengroepen aantrekt met jouw hotel kan je daar een themaweekend van maken. Organiseer bijvoorbeeld samen met een theater in de omgeving een ladies night met hotelovernachting. Om bezoekers aan te trekken laten jullie een bijzonder ster optreden met een meet and greet in de lounge van het hotel bijvoorbeeld.

Maar ook op de kalender kan je inspelen. Is het volgende maand vaderdag? Maak er een speciaal uitje van door een weekendje door te brengen in Den Haag. Lekker uiteten bij restaurant X, laat je baard behandelen bij barbershop Y en zie de nieuwe X-men film in de bioscoop om de hoek.

Je maakt het uitje compleet voor vaderdag en daardoor de keuze een stuk aantrekkelijker. Wanneer de persoon dit allemaal zelf moet bedenken en samenstellen is de kans op een conversie een stuk kleiner.

 

Segmentatie is alles in email marketing

Wat erg belangrijk is binnen email marketing is het aanbieden van de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste persoon. Daarom maak je segmenten binnen jouw email marketing database.

Daarmee onderscheid je de verschillende type bezoekers. Het aanbieden van een lokaal evenement dat gericht is op mensen tot 30 jaar is namelijk niet geschikt voor hotelgasten van 65 jaar. Wanneer je dit toch per email aanbiedt kan dit alleen maar zorgen voor afmeldingen op jouw emaillijst terwijl je geen kans had op conversie.

Maak daarom onderscheidt in wie je wat aanbiedt.

 

Spreek de juiste taal in email marketing

Wat uiterst vervelend is is om een email te ontvangen waar je niets van begrijpt. Ik zelf spreek geen Grieks en dus wil ik me alleen maar afmelden wanneer ik een email in het Grieks ontvang van een hotel.

Breng daarom ook segmentatie aan in de talen die de mensen achter het emailadres spreken. Spreek hen bijvoorkeur aan in hun moedertaal maar wanneer dit onmogelijk is kies je uiteraard voor Engels. Je zal zien dat de moedertaal duidelijk leidt tot meer interactie en conversie.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan

Meer omzet genereren met jouw website? Doe de online marketing scan en ontvang binnen 24 uur een concreet optimalisatie plan.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This