De beste meta tags maken

Hoewel meta tags niet meer de invloed hebben op zoekmachine optimalisatie die ze ooit hadden zijn ze nog steeds belangrijk. Verbeter jouw meta tags om meer bezoekers uit Google te krijgen.

 

Waarom meta tags invloed hebben op SEO

Zoekmachine optimalisatie blijft aldoor veranderen. Jaarlijks past Google meermaals zijn zoekmachine algoritme aan. Dat betekent dat wat vandaag werkt, morgen zomaar achterhaald kan zijn.

Zo heeft Google ook de invloed van de meta tags door de loop van de jaren aangepast. Meta keywords hebben bijvoorbeeld geen invloed meer. Zonde om daar nog tijd in te investeren.

De reden waarom meta tags nog wel belangrijk zijn is omdat zij de kans op een klik naar jouw website vergroten. Hoe vaker jouw zoekmachine resultaat aangeklikt wordt hoe groter de kans dat jij gaat stijgen op de zoekmachine resultaten pagina’s.

 

Wat doe je met jouw meta tags vandaag de dag?

Vroeger plaatste je het zoekwoord waarop je gevonden wou worden in jouw meta tags. Hierdoor wist Google waar de pagina over ging. Dit is inmiddels dus achterhaald. Dus wat plaats je nu in jouw meta tags?

Meta tags bestaan uit een meta titel en een meta description. De meta titel is blauw en groter in lettertype. De meta description is zwart en in kleine letters geschreven.

Er zijn meerdere mogelijkheden voor de invulling van jouw meta tags. Hieronder geef ik je drie interessante voorbeelden voor goede meta tags.

 

#1 Clickbait titels in meta tags

Het werkt voor diverse nieuwsmedia en dus kan het ook werken voor jouw meta tags: clickbait. De meta titel gebruik je om te prikkelen. Het moet stimuleren om te klikken op jouw zoekresultaat.

Een clickbait titel geeft vooral het resultaat weer maar laat bewust belangrijke informatie weg. Hierdoor is de bezoeker benieuwd hoe je deze resultaten voor elkaar hebt gekregen.

Hieronder zie je hier een concreet voorbeeld van.

Je ziet dat de meta description in dit geval of te lang is en dus afgekapt wordt of zelf door Google bedacht is. Ik ga uit van het laatste. Er wordt aangenomen dat Google maar maximaal in 30% van de gevallen de door jou opgegeven meta description weergeeft. Google probeert de beste ervaring te bieden aan bezoekers en helpt jouw daardoor met het plaatsen van een ‘betere’ meta description.

 

#2 Een vraag stellen om aandacht te trekken

De meta titel wordt altijd weergegeven en is dus belangrijker dan de meta description. Wanneer je weet dat bezoekers in de online wereld pagina’s scannen dan begrijp je dat op de zoekresultaten pagina’s de blauwe meta titels gescand worden. Hiermee moet je dus de aandacht trekken.

Stel daarom een vraag in de meta titel waarin de bezoeker zich herkent. Hierdoor doet de bezoeker de aanname dat jij het antwoord kan geven op zijn vraag. Jij kent immers zijn vraag.

Dit is een veel toegepaste strategie binnen SEA. Het voordeel van SEA is dat je heel goed en snel kan testen wat de impact is van een verandering in de meta tags. Testen in Google Ads helpt je daardoor ook met SEO.

Ook voor inspiratie kan je je aandacht wenden tot SEA. Kijk bijvoorbeeld welke meta tags jouw concurrenten gebruiken voor hun Google Ads advertenties.

 

#3 Meta tags die samenwerken voor SEO

Ik heb het nu eigenlijk alleen maar gehad over de meta titel. Een clickbait titel of een vraag stellen. Dit kan je uiteraard ook combineren. Gebruik een clickbait titel in jouw meta titel. In de meta description gebruik je een vraag aan het begin van jouw tekst.

Hierdoor geef je beide keren aan dat je de bezoeker begrijpt. Dat vergroot de kans dat er geklikt wordt op jouw zoekresultaat. En dat is weer goed voor jouw SEO.

Het verbaast me dan ook niet dat de meta descriptions die ik meestal tegenkom een vraag bevatten.

 

#4 Zorg dat jouw meta tag opvalt met bijzondere tekens

Op een pagina waar grotendeels alleen blauwe, groene en zwarte letters staan val je uiteraard op wanneer je een andere kleur, of een ander icoon gebruikt. Dit was eigenlijk niet mogelijk totdat iemand zo slim was om bijzondere tekens te gaan testen. En wat denk je? Sommige bijzondere tekens, symbolen of icoontjes doen het gewoon in je meta description. Zoals hieronder het oranje voorbeeld.

Wees dan ook jouw concurrenten te slim af en gebruik de bijzondere symbolen om meer aandacht naar jouw website toe te trekken. Een meta tag kan zeker het verschil maken tussen wel of geen klik. En dat is goed voor het aantal bezoekers op jouw website en jouw positie op het gebied van SEO in de Google zoekmachine.
Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis SEO Scan

Wil je hoger in Google komen? Maar lukt het niet. Dan kunnen wij je helpen. Doe de gratis SEO scan en binnen 24 uur weet jij wat je moet doen om hoger te komen in Google.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This