De 7 geheimen achter leads genereren

In B2B marketing, en ook bij duurdere producten in B2C, is leadgeneratie een bewezen manier om succesvol marketing te bedrijven. Maar hoe haal je de meeste leads uit je campagnes? Met deze 7 tips helpen we je meer leads genereren.

Er liggen namelijk vaak nog heel veel kansen om meer leads te genereren zonder dat je hiervoor meer marketingbudget hoeft in te zetten.

De 7 geheimen achter leads genereren zijn:

1. Call to actions zijn essentieel om leads te genereren
2. Conversiepercentages verhogen voor meer leads
3. Landingspagina’s optimaliseren voor leadgeneratie
4. Content maken per fase in het aankoopproces
5. Meerdere contactmomenten zorgt voor warmere leads
6. Laagdrempelige of hoogdrempelige call to actions
7. Betrouwbaarheid is belangrijk in leads genereren

#1 Call to actions zijn essentieel om leads te genereren

Vergis je niet, leads genereren gaat niet vanzelf. Je moet je bezoekers of je doelgroep duidelijk laten weten wat je wilt dat ze doen. Welke actie moeten ze ondernemen. Mensen houden van duidelijke aanwijzingen en hebben van nature volger-eigenschappen.

Denk er maar eens over na. Bordjes langs de weg die vertellen welke baan je moet nemen of uitgestippelde winkelroutes door de IKEA. We volgen ze.

Maak daarom duidelijk welke kant je wilt dat de bezoekers op gaan. Hiervoor gebruik je call to actions zoals een button. Vertel daarin duidelijk wat je wilt dat de bezoeker doet. Downloaden, aanmelden, inschrijven, delen of liken zijn voorbeelden van call to actions.

 

#2 Conversiepercentages verhogen

Je kan zoveel mogelijk bezoekers naar je website leiden maar als je conversiepercentages laag zijn dan zal je nooit succesvol zijn.

Wanneer je een conversieratio hebt van 1% en je hebt 10.000 bezoekers per maand. Dan heb je 100 leads per maand. Verhoog je het aantal bezoekers naar 11.000 bezoekers per maand dan heb je 110 leads per maand. Dat is een groei van 10% in verkeer op je website, dat bereik je niet zomaar. Wanneer je echter je conversiepercentage laat groeien van 1 procent naar 1,5 procent dan heb je ineens 150 leads per maand zonder dat je meer bezoekers naar je website trekt.

Kijk dus niet alleen naar het werven van meer bezoekers naar je website maar ook naar het optimaliseren van je conversiepercentages.

 

#3 Landingspagina’s optimaliseren

Leads genereren doe je op een landingspagina die zich richt op het genereren van leads. En niks anders dan dat. Zo’n pagina maak je echter niet eenmalig. Deze pagina moet je blijven A/B testen en optimaliseren.

Test de afbeeldingen op de website, de titel, de call to action, de lengte van het formulier en de tekst die je gebruikt op de pagina. De pagina kan namelijk altijd beter. Zorg er daarom voor dat je altijd een A/B test hebt draaien op je landingspagina.

Je landingspagina optimaliseren is een manier om je conversiepercentages te verhogen.

 

#4 Content maken per fase in het aankoopproces

In het aankoopproces zijn er 3 fases. Bezoekers die decision fase content lezen zijn eerder geneigd om te converteren dan bezoekers die awareness fase content lezen.

Doe goed zoekwoorden onderzoek. Kijk hierbij niet alleen naar maandelijks zoekvolume maar naar te verwachten rendement per zoekwoord. Content die maakt door de decision fase levert je sneller leads op dan content voor de awareness fase. Maak daarom de juiste keuzes in content marketing.

 

#5 Meerdere contactmomenten zorgt voor warmere leads

Leads genereren kan je eenmalig doen maar zodra iemand een lead is betekent nog niet dat die klaar is om je product of dienst af te nemen. Creëer meerdere contactmomenten met je leads zodat je ze door de marketingfunnel leidt. Het doel is om de leads naar de volgende fase van de buyer journey te begeleiden. Door dit continu te doen zorg je ervoor dat steeds meer leads klaar zijn om je product aan te kopen.

Voordat je leads klaar zijn om te kopen noemen we ze Marketing Qualified Leads. Zodra ze klaar zijn om te kopen worden het Sales Qualified Leads en gaat de verkoopafdeling aan de slag met de leads voor een verkoopgesprek.

Het helpen van je leads door de marketingfunnel heen wordt ook wel lead nurtering genoemd.

 

#6 Laagdrempelige of hoogdrempelige call to actions

Wanneer een bezoeker op je website komt wil je niet meteen vragen voor de hoofdprijs. Laagdrempelige call to actions hebben een hoger rendement op nieuwe bezoekers. Ze kennen je website en bedrijf nog onvoldoende om meteen in te stappen.

Met laagdrempelige call to actions bedoel ik een whitepaper downloaden, een demo of een gratis webinar. Op deze manier krijg je een kleine commitment van de bezoeker. Dit is een begin. Het begin van de marketingfunnel.

De hoogdrempelige call to actions zijn bijvoorbeeld maak een afspraak, boek een telefonische afspraak of koop een product. Dit is een belangrijk moment in de marketingfunnel en als je leads hierop ingaan dan zijn ze klaar om overgedragen te worden aan sales. De Sales Qualified Leads.

De nieuwe bezoekers landen op een pagina waar je een laagdrempelige call to action aanbiedt. Stel ze gaan een paar stappen verder op je website dan kan je een hoogdrempelige call to action aanbieden. Gaan ze niet verder op je website dan kan je dit aanbieden via email marketing aangezien je hun emailadres hebt verkregen via de laagdrempelige call to action.

 

#7 Betrouwbaarheid is belangrijk in leads genereren

Wanneer je leads wil genereren dan moet je ervoor zorgen dat je het vertrouwen van je bezoekers wint. Mensen vandaag de dag zijn namelijk huiverig om hun emailadres en andere gegevens achter te laten. Hun mailbox zit namelijk al vol genoeg.

Vergroot de betrouwbaarheid door aan te geven wat er met de gegevens gebeurt. Je verkoopt hem niet door en deelt hem niet met andere partijen bijvoorbeeld. Gebruik ook keurmerken om het gevoel van veiligheid rond de gegevens die ze achterlaten te vergroten.

Het gebruik van reviews van eerdere downloaders over de content of de demo waarvoor ze hun gegevens achterlaten kan helpen om de bezoeker te doen beslissen om hun gegevens achter te laten. Ook het vermelden van hoeveel mensen de content al hebben gedownload kan hierbij helpen.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Leadgeneratie Scan

Wil je meer leads? Of een betere kwaliteit aan leads? Doe dan de gratis leadgeneratie scan en ontvang binnen 24 uur een concreet optimalisatie plan.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This