Het geheim van rendabele online marketing campagnes

Veel ondernemers proberen van alles om succesvol te zijn in online marketing. Marketeers overigens ook. Dit hoeft echter niet ingewikkeld te zijn. Alleen moet je wel weten waar je moet kijken. In deze blog ga ik je laten zien hoe je online marketing rendabel inzet.

Online marketing is namelijk niet zo mysterieus als het lijkt. Het draait allemaal om data, testen en opschalen. Maar wanneer je kijkt naar de verkeerde data dan gaan jouw online marketing campagnes alleen maar met geluk succesvol worden.

In deze blog ga ik dieper in op de volgende zaken:

 

Online marketing bestaat uit slechts 2 cijfers

Er zijn twee cijfers die elke ondernemer en elke marketeer moet kennen. Deze cijfers maken het verschil tussen succes in online marketing en teleurstellende online marketing campagnes met zo nu en dan een gelukje.

  1. Gemiddelde klantwaarde
  2. Gemiddelde bezoekerswaarde

Aangezien iedereen bezig is met online marketing is het moeilijk om je te onderscheiden als je slechts een klein marketingbudget hebt. Het kan natuurlijk wel maar het is zoveel makkelijker wanneer jouw budget groter is dan dat van jouw concurrentie.

Deze twee cijfers zorgen daarvoor.

 

Een voorbeeld van een salesfunnel

Onderstaand zie je een voorbeeld van een salesfunnel. Dit is een element uit de 5 stappen salesfunnel strategie. Deze salesfunnel is van een coachingbureau.

In dit voorbeeld zijn de volgende producten aangeboden.

  • Tripwire product voor $ 7. Van de leads van de lead magnet converteert 5% tot klant.
  • Het hoofdproduct voor $ 100. Het hoofdproduct heeft een conversieratio van 30%.
  • De profit maximizer voor $ 300. De profit maximizer converteert met een ratio van 10%.

 

Gemiddelde klantwaarde berekenen

Wat we willen weten om de online marketing rendabel te maken is de gemiddelde klantwaarde. Dit betreft de direct klantwaarde die de campagne genereert. Niet te verwarren met de customer lifetime value.

De reden hiervoor is dat je met jouw online marketingcampagnes snel wil schakelen. Je wilt dus niet de gehele levensduur van jouw klanten wachten om jouw investeringen terug te verdienen. Wat je vandaag investeert wil je het liefst vandaag terugverdienen.

De formule voor het berekenen van de gemiddelde klantwaarde:

Tripwire Prijs + (Hoofdproduct prijs * Hoofdproduct Conversiepercentage) + (Profit Maximizer Prijs * Profit Maximizer Conversiepercentage) = Gemiddelde klantwaarde

Deze formule uitgevoerd met het voorbeeld van het coachingbureau.

$7 + ($100 * 30%) + ($300 * 10%) = $67 gemiddelde klantwaarde.

 

Wat kan je met dit cijfer?

Je weet dat voor elke tripwire die je verkoopt je $67 kan investeren zonder op een negatieve waarde uit te komen. Dat betekent dus dat je $67 mag investeren om een product van $7 te verkopen.

Zie je het voordeel van het weten van de gemiddelde klantwaarde? Maar er is nog meer.

 

Gemiddelde bezoekerswaarde berekenen

Wat je namelijk wilt weten is hoeveel je mag uitgeven om meer bezoekers naar jouw salesfunnel te trekken. Het berekenen van jouw gemiddelde bezoekerswaarde laat jou namelijk zien hoeveel je mag betalen per klik naar jouw website.

En dit is een getal dat jouw concurrenten waarschijnlijk niet kennen. Daarmee weet je niet alleen hoeveel je mag betalen om nieuwe bezoekers te werven zonder verlies te leiden. Je weet namelijk ook hoe je jouw advertentiestrategie koppelt aan jouw salesfunnel en dit zo goed als eindeloos kan opschalen.

Je bent dus klaar voor succes in online marketing.

De formule om jouw gemiddelde bezoekerswaarde te berekenen:

Gemiddelde klantwaarde * Tripwire Conversiepercentage = Gemiddelde bezoekerswaarde

Voor het voorbeeld van het coachingbureau ziet dit er dan als volgt uit:

$67 * 5% = $3,35 gemiddelde bezoekerswaarde

Dit betekent dat je per klik maximaal $3,35 mag betalen zonder een negatieve marketingcampagne te lanceren.

 

Afwijkende salesfunnels

In het voorbeeld ben ik uitgegaan een email marketing opzet waarbij elke lead in verschillende fases de drie producten aangeboden krijgt. Ongeacht of ze het vorige product hebben afgenomen.

Er zijn echter salesfunnels waarbij de profit maximizer niet wordt aangeboden wanneer je bijvoorbeeld het hoofdproduct afneemt. Wanneer dit het geval is dan veranderd de formule voor online marketing succes.

Dus stel in het coachingsbureau voorbeeld veranderd de gemiddelde klantwaarde wanneer je alleen de profit maximizer aanbiedt na aankoop van het hoofdproduct. Dit ziet er dan als volgt uit.

$7 + ($100 * 30%) + ($300 * 30% * 10%) = $46

Zoals je ziet is de gemiddelde klantwaarde hiermee een stuk lager. Dit heeft dan ook direct invloed op de gemiddelde bezoekerswaarde. En daardoor kan je minder investeren in je online marketingcampagnes.

Mijn advies daarom, biedt alle leads van jouw lead magnet alle 3 de producten aan. Dit vergroot jouw gemiddelde klantwaarde in de meeste gevallen.

 

Conclusie

Zorg ervoor dat je de gemiddelde klantwaarde en gemiddelde bezoekerswaarde kent. Hierdoor heb jij een voorsprong op jouw concurrenten.

Vergroot de gemiddelde klantwaarde door alle producten aan te bieden aan jouw leads in de salesfunnel. Ongeacht of ze het voorgaande product hebben gekocht.

Pas conversie optimalisatie toe om de gemiddelde klantwaarde te vergroten en daarmee de weg vrij te maken voor enorme groei door het opschalen van succesvolle online marketing funnels.

Blijf nieuwe marketing funnels testen op kleine schaal en vergeet bestaande funnels niet te optimaliseren door bijvoorbeeld A/B testen.

Stop met het online marketing op basis van goed geluk en ga serieus aan de slag om de grootste speler in jouw markt te worden.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This