Hoe advocatenkantoren succesvol adverteren op LinkedIn

LinkedIn is een social media platform dat zich richt op zakelijk netwerken. Dat maakt adverteren op LinkedIn voor advocatenkantoren interessant. Althans voor sommige. Het is ideaal voor advocaten die zaken doen met bedrijven.

 

Voor welke advocatenkantoren is adverteren op LinkedIn een kans

Advocatenkantoren die zich richten op ondernemingsrecht bijvoorbeeld kunnen heel goed nieuwe cliënten vinden op LinkedIn. Het is een natuurlijke zakelijke omgeving en daarom passen zakelijke boodschappen hier erg goed.

Voor advocaten die zich focussen op het bijstaan van bedrijven zoals verzekeraars is LinkedIn dan ook geschikt. Denk overigens ook aan advocaten die betrokken worden bij zakelijke transacties, zoals het huurrecht of onroerend goedrecht bij bedrijfsruimtes, of het inzetten van advocaten bij incassozaken.

En dan heb je ook nog het arbeidsrecht. Zowel voor werknemers als werkgevers is dit een zakelijk geschil waarbij LinkedIn een kans is om nieuwe cliënten aan te trekken.

 

Tips voor adverteren op LinkedIn als advocatenkantoor

Adverteren op LinkedIn is eigenlijk heel eenvoudig. Waar het vaak moeilijk wordt is in het maken van de keuzes als het gaat om targeting. Op wie richt je nu wel en nu juist niet jouw campagnes op LinkedIn?

Daarom heb ik een aantal tips voor je opgesteld die jou als advocatenkantoor verder helpen om te groeien.

 

#1 Grote bedrijven: target jouw LinkedIn advertentie op functieniveau

Als advocatenkantoor dat vaak zaken doet met bedrijven weet je wie de beslissers zijn die jouw advocatenkantoor inschakelen. Als het goed is heb je dit beschreven binnen jouw buyer persona.

Grote bedrijven hebben over het algemeen een bedrijfsjurist in dienst en die doen heel erg veel zelf. Toch huren ze daarnaast ook experts in. Deze experts komen bij advocatenkantoren vandaan.

Richt daarom een LinkedIn campagne in die zich richt op ‘legal council’ en ‘company lawyers’. Uiteraard hou je hierbij ook rekening met de regio waar je actief bent. Dit kan regionaal of landelijk zijn. Ga je internationaal kies dan voor losse campagnes zodat je de bedrijfsjurist aanspreekt in zijn of haar eigen taal.

 

#2 MKB: target op de beslissers binnen het bedrijf

Binnen minder grote bedrijven spelen andere beslissers een rol. Zorg dat je hierbij dan ook de rekening houdt met twee vormen van targeting. De eerste is op functionaris niveau, de ander op bedrijfsgrootte niveau.

Kijk daarom nogmaals goed naar jouw buyer persona. Over het algemeen stel je de bedrijfsgrootte in op bedrijven tussen de 2 en 50 medewerkers. Daarnaast richt je je op de functionarissen:

  • CEO
  • CFO
  • Financial controllers
  • Accountants
  • Risk Managers
  • HR Manager

Het is belangrijk om je twee dingen goed te realiseren bij het targeten van deze doelgroepen.

  1. Elke functionaris heeft andere prikkels om te kiezen voor een advocatenkantoor
  2. Elke functionaris heeft behoefte aan andere rechtsvormen

Dat betekent dan ook dat je allereerst moet kijken of jouw advocatenkantoor wel de juiste hulp kan bieden per functionaris. Richt je je voornamelijk op arbeidsrecht dan is het aanschrijven van accountants simpelweg minder van belang.

Daarnaast maakt de opmaak van de advertentie een wezenlijk verschil. Een CFO is financieel getalenteerd. Hij zal dus kijken naar de financiële aspecten van een samenwerking. Een HR-manager kijkt meer naar soft skills zoals het aansluiten bij de bedrijfscultuur.

 

#3 Een specifiek bedrijf aan jouw advocatenkantoor binden

Sommige bedrijven in Nederland brengen ontzettend veel werk voor advocaten. Deze bedrijven zijn daarom zeer interessant voor advocatenkantoren om zaken mee te doen. Met LinkedIn adverteren kan je je richten op specifieke bedrijven.

Deze vorm van adverteren valt officieel onder de noemer account based marketing voor advocaten. Een hele interessante marketingstrategie om specifieke cliënten binnen te halen door je in jouw marketinginspanningen te focussen op deze geselecteerde bedrijven.

Het instellen van een campagne op bedrijfsnaam is vrij eenvoudig. Of het mogelijk is is afhankelijk van de grootte van het bedrijf. Daarnaast wil je het liefst de functionarissen aanspreken op elementen van jouw advocatenkantoor die hen prikkelen.

Dit kan lastiger worden want dit verkleint jouw doelgroep binnen LinkedIn al snel. Met deze advertentiestrategie kan je uiteraard wel gaan voor het vergroten van je zichtbaarheid binnen het bedrijf. Voor advocaten is leadgeneratie is een goede mogelijkheid om te koppelen aan deze advertentiestrategie.

 

#4 LinkedIn adverteren targeten op bedrijfsjuristen

Ik heb het al eerder gehad over het targeten van bedrijfsjuristen. Dit deden we toen op functienaam. Toch is er nog een mogelijkheid die interessant is. Je kan je campagnes namelijk ook richten op LinkedIn Groepen.

Voor Nederland heb je drie interessante groepen om bedrijfsjuristen te benaderen.

  • Bedrijfsjuristen Nederland
  • NGB | Nederlands Genootschap van Bedrijfsjuristen
  • Stichting Beroepsopleiding Bedrijfsjuristen

Mogelijk zijn ook andere groepen binnen LinkedIn interessant voor jou om de juiste doelgroep te bereiken. Je hebt bijvoorbeeld een aantal groepen over arbeidsrecht maar ook over ondernemen.

 

Begin met het testen van kleine groepjes

Er zijn dus veel mogelijkheden, pas alleen op dat je niet veel geld verliest aan het bereiken van mensen die niks opleveren. De groep arbeidsrecht klinkt bijvoorbeeld leuk, maar bereik je hiermee voornamelijk collega’s die op zoek zijn naar nieuwe cliënten of ook daadwerkelijk beslissers die jouw advocatenkantoor inschakelen?

Test daarom in kleine groepjes. Het is al mogelijk vanaf € 100. Echter kan je de campagne ook eerder stopzetten als je ziet dat het niet werkt. Zo voorkom je een grote kostenpost.

Heb je een goede groep gevonden die je voldoende nieuwe cliënten oplevert? Dan kan je op deze advertentiecampagne meer budget gaan inzetten voor online marketing voor jouw advocatenkantoor. Uiteraard blijf je monitoren en analyseren.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Social Media Scan

Lukt het je maar niet om veel volgers te krijgen op social media? Of lukt het niet om meer omzet te genereren met social media? Doe dan de gratis social media scan. Binnen 24 uur weet je wat je fout doet.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This