De ideale Facebook advertentie maken

Adverteren op Facebook is super doeltreffend zolang je maar de juiste keuzes maakt. Dat betekent de juiste doelgroep selecteert en de juiste advertentie maakt. De ideale Facebook advertentie maken is hierin essentieel en dat gaan we je leren in dit artikel.

Realiseer je dat voor elke advertentie, niet alleen die op Facebook, er drie zaken belangrijk zijn.

  • De aandacht trekken
  • De boodschap
  • De call to action

Wanneer één van deze drie elementen ontbreekt zal je nooit de volledige potentie van de advertentie benutten.

Inhoudsopgave van dit artikel:

  1. Kies de juiste advertentie indeling
  2. Buyer persona essentieel voor succes
  3. Welke afbeelding gebruik je in je Facebook advertentie?
  4. Titel en tekst in de Facebook advertenties
  5. Een ijzersterke call to action voor je advertenties
  6. Testen, analyseren en optimaliseren van je Facebook campagnes
 

#1 Kies de juiste advertentie indeling

Het maken van een Facebook advertentie begint met het kiezen van de juiste advertentie indeling. Er zijn in mijn ervaring twee succesvolle advertentie indelingen:

  • Eén afbeelding
  • Eén video

Mensen zijn druk, druk, druk en hebben weinig tijd. Je moet de aandacht dus trekken in een korte tijd. Ze scannen de tijdlijn en dat is het moment om op te vallen tussen de vele posts. Met één treffende afbeelding trek je de aandacht als je hem op juiste wijze gebruikt. De andere advertentie indelingen zoals carrousel en collectie vergen een grote betrokkenheid. Een bereidheid om door je advertentie heen te scrollen.

Nu ken ik een voorbeeld van een t-shirt bedrijf dat een Facebook campagne had in carrouselvorm. Zij wisselden afbeeldingen van een t-shirt af met afbeeldingen van vrouwen die een bikini dragen. Volgens hun gegevens waren ze daar erg succesvol mee. Je weet wat ze zeggen, sex sells.

Er zijn dus zeker uitzonderingen maar in de regel zijn Facebook advertenties met één afbeelding of video succesvoller.

 

#2 Buyer persona essentieel voor succes

Eigenlijk misschien wel het eerste punt, maar je moet weten voor wie je je advertentie maakt alvorens je een succesvolle advertentie kan maken. Dat betekent dat je je doelgroep moet kennen. Als het goed is heb je al een buyer persona of meerdere buyer persona’s gemaakt voor je andere marketingactiviteiten. Deze gebruik je ook voor de targeting op je Facebook campagne maar ook voor het maken van je Facebook advertentie.

Met je buyer persona ken je niet alleen de leeftijd, geslacht, functie en inkomen van je doelgroep maar je kent ook de pijntjes, wensen en behoeftes. Die laatste helpen je bij het aanspreken van je doelgroep in je advertentie.

Heb je nog geen buyer persona gemaakt en wil je weten hoe je dat het beste aanpakt? Lees er alles over in ons artikel Buyer persona’s maken.

 

#3 Welke afbeelding gebruik je in je Facebook advertentie?

Er is geen afbeelding die werkt voor elke branche, elk bedrijf. Het is altijd een samenspel tussen de campagnedoelstellingen, de doelgroep, jouw product en jouw bedrijf. Dit is een keuze die je zelf moet maken. Dat deze keuze belangrijk is blijkt wel uit de resultaten van diverse onderzoeken. Deze tonen namelijk aan dat het succes van je advertentie voor 70% afhangt van de gekozen afbeelding. Hieronder een aantal mogelijke keuzes.

Kies voor vrolijke mensen. Onderzoek heeft aangetoont dat een lachend persoon meer aandacht trekt dan een somber persoon. De ogen zijn hierin essentieel. Ze moet rechtstreeks in de camera kijken of kijken naar de call to action.

Zoals al eerder verteld in dit artikel, sex sells. Het moet natuurlijk wel bij je product of dienst passen en uiteraard bij je doelgroep. Een mannelijke doelgroep is veel gevoeliger voor schaars geklede vrouwen dan een vrouwelijke doelgroep. Daar kan je wellicht beter de buikspieren van een man gebruiken. Dit moet niet de hoofdmoot van je advertentie zijn, maar kan goed gebruikt worden om de aandacht te trekken.

Pattern interrupt is een techniek die zich focussed op het onderbreken van de dagelijkse routine of sleur. Door iets onverwachts te gebruiken in je advertentie richt je de aandacht van je publiek op je. Zodra je de aandacht te pakken hebt is het tijd voor jouw daadwerkelijke boodschap.

Herinner jij je nog die man in die witte jas van die tandpasta reclame? Je geloofde die man waarschijnlijk direct. Hij had namelijk autoriteit. En die autoriteit verkreeg hij door die witte jas aan te trekken. Afhankelijk van je product of dienst kan dit ook een doorslaggevende factor zijn in het succes van je advertentie.

Ik denk dat het inmiddels wel duidelijk is dat je moet opvallen met je afbeelding. Dat is het belangrijkste doel van de afbeelding. Gebruik dus geen standaard stockfoto’s voor je Facebook advertenties. Mensen prikken daar zo doorheen en dat helpt niet om de aandacht te trekken van je doelgroep. In het slechtste geval gebruikte je concurrent dezelfde afbeelding vorige maand ook al.

De kleuren die je in je advertentie gebruikt kunnen het verschil maken tussen wel of geen aandacht. Aangezien de Facebook omgeving blauw is zoek je een contrastkleur op voor maximale impact. Oranje doet het hierin erg goed. Wellicht lastig met je huisstijl kleuren maar daar is altijd wel een manier op te vinden.

Een andere methode om te werken met kleur is om de achtergrond helemaal transparant te houden. Wit in dit geval dus. Dit zodat je met simpele iconen of afbeeldingen er echt uitspringt tussen alle foto’s van familie en vrienden. Dus juist geen kader gebruiken versus het standaard gebruik van een kader. Alles om maar op te vallen of anders te zijn dan de stroom aan posts in de feed.

Buiten de invulling van de afbeelding moet ook het formaat ideaal zijn. 1200 x 628 pixels is ideaal. Zorg voor een hoge resolutie om het maximale uit je afbeelding te halen.

 

#4 Titel en tekst in de Facebook advertenties

Wanneer je met de afbeelding de aandacht heb getrokken is het tijd om de boodschap over te brengen. Met de titel en de tekst breng je je boodschap over. De woordkeuze, het aantal gebruikte woorden en de tone of voice zijn belangrijk binnen de advertentie.

Het belangrijkste is misschien wel, vertel niet alles. Als je alles vertelt in je advertentie is er eigenlijk geen reden meer om door te klikken naar je landingspagina. Probeer daarom te verleiden en de nieuwsgierigheid te prikkelen. Je hoeft dus zeker ook niet alle karakters te gebruiken in je advertentie. Less is more in sommige gevallen.

Je kan een van je advertentie testen goed gebruiken voor een advertentie waarin je veel tekst gebruikt versus een advertentie waar je juist heel weinig tekst gebruikt. Wat spreekt jouw doelgroep het meeste aan?

Vergeet ook niet om in te spelen op de emoties van je doelgroep. Hiermee krijg je ze in beweging door ze onbewust aan te spreken op hun angst of ego. Enkele voorbeelden:

  • Fear of missing out: nog slechts 6 plekken beschikbaar
  • Sense of urgency: deze aanbieding is nog maar 8 uur geldig
  • Social Proof: al 683 mensen hebben dit arrangement geboekt
  • Exclusivity: Jij behoort tot de gelukkige
  • Authority: Al 100 jaar je vertrouwde adres

Maar emoties gaan nog verder. Er zijn ook bepaalde woorden die je helpen om betere resultaten te bereiken. Deze zogeheten power words triggeren om sneller in actie te komen. Uit een recent onderzoek van Fingerspitz kwam deze lijst van power words naar voren.

Zo zie je dat het gebruik van deze power woorden leiden tot een hoger conversie percentage. Bij het woord ‘uitverkoop’ zelfs wel meer dan ⅓. Gebruik dit soort woorden dan ook in je Facebook advertenties indien mogelijk.

Denk ook aan het gebruik van unique buying reasons. Wat onderscheidt jou van je concurrenten. Denk aan voorbeelden als:

  • Vandaag besteld, morgen in huis
  • Geen verzendkosten
  • 5 jaar garantie
  • 30 dagen niet goed geld terug garantie
  • Laagste prijs garantie

Vergeet niet dat je de tekst voor de potentiële klant schrijft. Gebruik daarom ook termen die voor hem duidelijk zijn, geen vakjargon als ze dat niet direct snappen. De tekst moet de klant vertellen wat het hem oplevert om te klikken. Dus schrijf vanuit zijn perspectief, niet zozeer vanuit dat van jouw bedrijf.

In de tekst kan je ook de link plaatsen. Dit valt extra op omdat deze blauw en onderstreept is. Dit heeft inmiddels een bepaalde aantrekkingskracht op mensen. Werk in dit geval niet met een bitly maar gebruik de volledige url. Bitly’s hebben toch minder effect.

Het gebruik van emoji’s in je teksten kan je helpen om op te vallen tussen het advertentie geweld op Facebook. Het gaat er allemaal om dat je er tussen uit springt en opvalt. Daarna begint het lezen van de tekst en spreek je de emoties aan en vertel je de boodschap. Afsluiten doe je uiteraard met een call to action.

Nog een goede tip is het gebruik van oneven getallen in de titel. Onderzoek van Outbrain heeft aangetoont dat titels met oneven getallen een 20% hogere CTR hebben dan titels met even getallen.

 

#5 Een ijzersterke call to action voor je advertenties

Het laatste stukje van je advertentie; de call to action. Dit is hét moment om de gekweekte aandacht van het publiek om te zetten in acties. Bijvoorbeeld in kliks. Met een call to action zet je je publiek in beweging. Wees daarom duidelijk in je call to action wat je van ze verwacht.

De call to action buttons van Facebook zorgen voor duidelijk meer conversies zoals je kan zien in onderstaande afbeelding. Je hebt in het huidige Facebook de keuze uit de volgende buttons:

  • Geen knop
  • Meer bekijken
  • Nu luisteren
  • Nu aanvragen
  • Nu boeken
  • Contact met ons opnemen
  • Downloaden
  • Aanbieding claimen
  • Offerte aanvragen
  • Aanvangstijden bekijken
  • Meer informatie
  • Tijdstip aanvragen
  • Menu bekijken
  • Shoppen
  • Registreren
  • Abonneren

Dat de call to action button een verschil kan maken bewijst het voorbeeld van Scoro Discovered, een start-up in Amerika. Ze deden een A/B test tussen ‘Registreren’ en ‘Meer informatie’. De call to action ‘Registreren’ leverde een beter resultaat van 14,5%.

 

#6 Testen, analyseren en optimaliseren van je Facebook campagnes

Maak voor je campagne niet slechts één advertentie maar maak een hele groep van advertenties. Coolblue gebruikt wel meer dan 7 advertenties voor één campagne. Dit alles om te testen welke advertentie tot het beste rendement leidt.

Test hierbij dan ook verschillende zaken:

  • Verschillende afbeeldingen
  • Verschillende kleuren
  • Verschillende titels
  • Verschillende power woorden
  • Verschillende call to actions
  • Verschillende emoties (Fear of missing out versus social proof)
  • Wel vermelden van de prijs versus niet vermelden van de prijs

Wanneer je de resultaten gaat analyseren kan je vaak al na een halve dag zien wat de verschillen zijn. Wie zijn de duidelijke winnaars en wie niet. Op basis daarvan kan je al wat campagnes uitzetten.

Je moet richten op een CTR van boven de 3%. Als je daar nog niet op zit dan is er nog werk aan de winkel. Zit je op 3%, dan kan dat altijd omhoog. Naarmate je hoger komt wordt het uiteraard wel steeds moeilijker om betere resultaten te behalen.

Een ander cijfer wat je in de gaten moet houden is de relevantiescore. Deze moet op 7 of hoger zitten. Hoe hoger, hoe beter natuurlijk. Dit cijfer gaat over je advertentie en na 500 vertoningen van je advertentie wordt dit cijfer zichtbaar in de statistieken. Bij een hoge relevantie score betaal je, net als bij Google Ads, minder voor je advertentie.

Meer weten over de Facebook relevantie score?

Bekijk uiteindelijk na 2 dagen je campagnes nog eens. Dan neem je definitieve beslissingen, je hebt na een halve dag al wat eerste aanpassingen gedaan als het goed is. Zet campagnes die minder goed scoren uit. Maak nog wat nieuwe tests aan als je ruimte ziet voor verbetering. De goed lopende campagnes kan je verhogen in advertentiebudget. Dit met als doel om te profiteren van het goede rendement. Meer traffic leidt tot meer leads, wat weer leidt tot meer klanten.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Social Media Scan

Lukt het je maar niet om veel volgers te krijgen op social media? Of lukt het niet om meer omzet te genereren met social media? Doe dan de gratis social media scan. Binnen 24 uur weet je wat je fout doet.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This