Social media marketing voor advocaten

Wat belangrijk is om te begrijpen over social media marketing is dat het slechts een middel is om jouw doelstellingen te behalen. Een van deze doelen kan zijn om meer cliënten te werven voor jouw advocatenkantoor.

 

De rol van social media binnen online marketing

Social media marketing wordt vaak ingezet om meer bezoekers naar jouw website te krijgen. Echter is social media opgezet om het gesprek aan te gaan met potentiële cliënten. Vergeet dit dan ook niet bij het inzetten van social media marketing voor jouw advocatenkantoor.

Doelen die passen bij social media marketing zijn:

  • Meer bezoekers naar jouw website te trekken om deze daar te converteren
  • Je positioneren als expert op een van de rechtsgebieden
  • Sociale bewijskracht realiseren voor potentiële cliënten om voor jouw advocatenkantoor te kiezen

Met deze zaken in ogenschouw is het tijd om te starten met de mogelijkheden van social media marketing voor advocaten.

 

#1 Social media is een bron van informatie

Op social media vertellen mensen waar ze mee zitten. Dit is waardevolle kennis om de juiste onderwerpen aan te snijden op jouw social media kanalen en website. Zie je dat veel mensen vragen hebben over de hoogte van de alimentatie? Schrijf er dan een blog over en deel deze op jouw social media kanalen.

Reageer ook direct op deze vragen of opmerkingen. Het aangaan van contact is waarvoor social media opgezet is. Maak er daarom ook gebruik van.

 

#2 Volg belangrijke hashtags op social media

Om deze informatie te vinden kan je op bijvoorbeeld Instagram, Twitter en LinkedIn hashtags volgen. Hier zie je welke zaken er besproken worden. Een mooi moment om het gesprek aan te gaan.

Daarnaast maak je ook gebruik van deze hashtags om jouw social media berichten onder de aandacht te brengen. Zo vergroot je het bereik.

 

#3 Ontdek wat mensen zeggen over jouw advocatenkantoor

Aangezien mensen van alles zeggen op social media kan je ook zien wat men zegt over jouw advocatenkantoor of het advocatenkantoor van jouw concurrenten. Deze berichten monitor je niet alleen om verbeteringen aan te brengen, je gaat ook het gesprek aan.

Je kan ze uiteraard ook negeren maar daardoor verdwijnen ze niet. Ga daarom het gesprek aan. Probeer negatieve gevoelens te verzachten en waardeer positieve reacties. Dit ziet niet alleen degene die het schrijft maar toont ook jouw betrokkenheid voor mensen die jouw advocatenkantoor nog niet kennen.

 

#4 Elk social media kanaal heeft zijn eigen aanpak

De opzet van elk social media kanaal is anders. Dit brengt ook andere vormen van communicatie met zich mee. Je kan op Twitter snel en eenvoudig reageren op actualiteiten. Op Instagram draait het heel erg om inspiratie, Youtube is erg geschikt voor de uitleg van bepaalde vraagstukken en Pinterest is er om informatie te bundelen rond één centraal onderwerp.

Het simpelweg delen van jouw content in dezelfde vorm op elk van deze social media kanalen gaat niet zorgen voor een optimaal rendement. Zoek daarom het juiste template per social media kanaal om jouw kennis over te brengen en jouw marketingdoelstellingen te behalen.

 

#5 Maak een contentkalender

Om dit structureel en goed aan te pakken maak je een contentkalender. In de contentkalender plan je welke content je wanneer plaatst. Dit doe je uiteraard in de juiste vorm. Zorg ervoor dat je voldoende tijd hebt om deze content te creëren.

Dit voorkomt dat je veel tijd kwijt bent aan het dagelijks bedenken wat je moet gaan posten op social media.

Om te zorgen dat je de juiste content maakt bekijk je de buyer persona’s die je hebt gemaakt. Hiermee weet je welke problemen en uitdagingen jouw doelgroep heeft.

 

#6 Zorg dat de markt jou gaat zien als een expert

Social media is een platform dat zich ontzettend goed leent voor personal branding. Mensen vertrouwen immers eerder op mensen dan op merknamen. Voor jou als advocatenkantoor is dit een kans om jouw advocaten op de voorgrond te plaatsen.

Kies een aantal advocaten uit die je gaat profileren als experts op een specifiek rechtsgebied. Elke social media post en elke andere online marketing activiteit voor dit rechtsgebied is de afzender de uitgekozen persoon. Zo creëer je een gevoel dat deze advocaat de persoon is met de meeste kennis voor dit rechtsgebied.

Je zal zien dat hierdoor deze advocaten al snel regelmatig gecontacteerd gaan worden door potentiële nieuwe cliënten. Deze willen namelijk allemaal vertegenwoordigd worden door de beste in de markt.

 

#7 Plaats niet zomaar iets maar zorg dat het onvergetelijk is

Er zijn ontzettend veel berichten die dagelijks online verschijnen op social media. Daar kan je natuurlijk in meegaan en hopen dat je daarmee jouw doelen kan behalen. Je kan echter ook je kansen vergroten door wat extra’s te doen.

Plaats daarom content die opvalt tussen alle andere berichten op de tijdlijn. Hiervoor kan je denken aan pattern interrupts.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Social Media Scan

Lukt het je maar niet om veel volgers te krijgen op social media? Of lukt het niet om meer omzet te genereren met social media? Doe dan de gratis social media scan. Binnen 24 uur weet je wat je fout doet.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This