5 Email marketing tips
De oude vertrouwde email is nog steeds een succesnummer voor het genereren van conversies. Voor webshops kan email marketing zorgen voor een boost in verkopen, voor B2B bedrijven kan het helpen om meer leads te genereren en voor evenementenorganisaties kan het meer aanmeldingen opleveren. Email marketing kan helpen bij alles wat draait om resultaten realiseren.
Onderstaande 5 email marketing tips kunnen je helpen bij je email marketing.
#1 Hergebruik je emails voor meer interactie
Als je het tussenkopje leest dan denk je wellicht, wat? Hergebruiken van emails? Dat is toch spammen. Maar het is eigenlijk een toepassing die heel veel wordt gebruikt bij grote uitgeverijen in Nederland.
Wanneer je een email verstuurt aan je abonnees dan opent een bepaald percentage je de email die je verstuurde. Bij nieuwsbrieven van uitgeverijen liggen deze openingspercentages vaak boven de 60%. Deze zijn namelijk heel erg op inhoud gericht en worden gebruikt om de nieuwsitems te scannen.
Bij commerciële mailings ligt dit openingspercentage een heel stuk lager. Ik heb ze weleens voorbij zien komen van 10%. Bijzonder laag dus. Bij het gemiddelde bedrijf zal het openingspercentage liggen tussen de 20% en 30%.
Hoe dan ook, bij elke verzending van een nieuwsbrief zijn er mensen die hem niet openen. Om deze waardevolle content niet aan dovemansoren te laten vallen kan je de mensen die hem niet hebben geopend nogmaals aanschrijven.
Wanneer je dit echter doet met exact dezelfde onderwerpregel zal de respons minimaal zijn. De mensen die de onderwerpregel de eerste keer niet aanspreekt zal dit ook de tweede keer niet doen. Verander daarom de onderwerpregel en je zal mensen bewegen om de email te openen. Ook al blijft de inhoud van de email hetzelfde.
Verstuur de tweede email na minimaal 4 dagen zodat er voldoende tijd is geweest om de eerste email te openen. De meeste email-software systemen hebben deze functie ingebouwd.
#2 Spin the wheel!
Wil je meer emailadressen verzamelen? Dan heeft Privy.com een hele leuke oplossing voor je. Zie onderstaande afbeelding. Deze afbeelding verschijnt op de pagina’s van je website.
#3 Hou het doel van jouw email voor ogen
Wanneer je een email verstuurd dan heb je een doel. Je wilt dat de mensen die jouw email ontvangen iets gaan doen en dat is wat je bij het maken van jouw email campagne voor ogen moet houden. De email hoeft in de meeste gevallen alleen maar voldoende behoefte te creëren zodat de ontvanger doorklikt naar de bewuste landingspagina.
Dat betekent dat je je email kort houdt, werkt met overzichtelijke bulletpoints en je duidelijk maakt wat je van de ontvanger verlangd.
#4 Zorg dat je call to action direct in beeld is
Het duidelijk maken wat je wilt dat de ontvanger van de email doet is niet heel ingewikkeld. Toch gaat het vaak mis. De call to action, vaak een button, staat in die gevallen te ver naar onderen in de email. Een te grote afbeelding bovenaan de email drukt de content erg naar beneden of er wordt simpelweg te veel tekst gebruikt.
Het is dan ook een mythe dat de button altijd onderaan de email moet staan. Je kan deze eigenlijk al na de eerste paar regels tekst plaatsen. Wanneer je bang bent dat er onderaan ook een nodig is, dan kan je die uiteraard ook plaatsen. Wanneer je een heatmap gebruikt zal je echter zien dat de meeste klikken plaatsvinden op de bovenste button.
Je wilt dat de button direct in beeld is zodra iemand de email opent. Wanneer men moet scrollen om de call to action te zien dan zal de klikratio dalen. Een simpele maar effectieve email marketing tip.
#5 Herhaal succes email campagnes
De laatste tip is heel eenvoudig maar soms worden simpele tips over het hoofd gezien. Puur omdat ze zo simpel zijn. Wanneer je een succesvolle email marketing campagne hebt gedraaid dan is het verstandig om deze een aantal maanden later te herhalen. Het is immers een bewezen concept.
Uiteraard doe je dit niet te snel na de oorspronkelijke campagne. Op het juiste moment kan de nieuwe campagne wederom succesvol zijn. Vergeet daarom niet om soms ook terug te kijken naar campagnes die je veel succes hebben gebracht in het verleden. Deze nogmaals opzetten kan simpel, snel maar ook erg effectief zijn.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -