Zoekmachine optimalisatie van afbeeldingen
Google is de meest gebruikte zoekmachine, maar daar vertel ik je waarschijnlijk niks nieuws mee. Bovenaan staan in Google is belangrijk, maar denk je daarbij ook weleens aan de afbeeldingen? Zoekmachines worden namelijk ook ingezet om afbeeldingen te vinden en ook hier wil je bovenaan staan. Zeker wanneer je een product verkoopt.
Hoe weet Google welke zoekopdracht bij welk plaatje hoort?
Zoekmachines kunnen afbeeldingen niet herkennen. Althans nog niet. Daarom hebben zoekmachines hulp nodig bij het herkennen van afbeeldingen. Aangezien zoekmachines tekst kunnen indexeren moet je vertellen (lees: schrijven) op aangewezen plekken om wat voor afbeelding het gaat.
Hoe vertel je de zoekmachine om wat voor afbeelding het gaat?
Er zijn een aantal opties om duidelijk te maken om wat voor afbeelding het gaat. Deze opties helpen je niet alleen om aan de zoekmachine duidelijk te maken om wat voor plaatje het gaat maar ook om een hogere positie in Google te verkrijgen.
Onderstaande zaken zijn van belang voor zoekmachine optimalisatie van afbeeldingen.
#2 Alt-tekst
De tekst die je ziet wanneer je met je muis over de afbeelding beweegt is de alt-tekst. Het is geschreven content, dus ook dit kan de zoekmachine lezen. Gebruik hier ook een tekst voor die aansluit bij de zoekterm.
#3 Beschrijving van de afbeelding
De afbeelding heeft ook een beschrijving. Zorg dat je deze ook invult. Ook hierin moet de strekking van de afbeelding duidelijk worden en deze kan het beste aansluiten met de zoekterm. Dit wordt ook wel caption genoemd.
De reden dat je dit moet invullen is echter niet alleen voor de zoekmachine van belang. Ook voor de bezoeker van je website is dit belangrijk. Zoals je weet worden pagina’s in eerste instantie gescand. Daar kijken ze naar titels, tussenkopjes, afbeeldingen en de caption. Volgens een KissMetrics onderzoek uit 2012 blijkt dat caption gemiddeld 300% vaker wordt gelezen dan de tekst van de pagina zelf.
#4 Het umfeld van de afbeelding heeft invloed
Op de pagina waar de afbeelding staat wordt ook een relatie gelegd tussen de tekst en de afbeelding. Gaat de pagina over tulpen dan is het te verwachten dat de afbeelding ook te maken heeft met tulpen.
#5 Bestandstype
Kies voor JPEG, GIF of PNG afbeeldingstypes. Deze afbeeldingstypes herbergen voldoende kwaliteit en zijn veelvoorkomend. Daarom worden ze ook geaccepteerd door bezoekers en daar draait het voor Google om.
#6 Formaat van de afbeelding
Ook het formaat van je afbeelding is van belang. Size does matter. Er zijn namelijk richtlijnen over het minimale formaat van je afbeelding om hoog in de zoekmachine te komen. Een afbeelding mag niet kleiner zijn dan 250×300 pixels.
#7 Kies voor 16:9 of 4:3 afbeeldingen
Hoewel het geen invloed heeft op de positie van je pagina in de zoekresultaten is de verhouding van je afbeelding belangrijk. Een 4:3 of 16:9 verhouding geeft je het beste resultaat. Als je hier niet aan voldoet dan loop je het risico niet op te vallen tussen de andere afbeeldingen op de zoekresultatenpagina. Niet opvallen is geen kliks en geen kliks is wegzakken op de zoekresultatenpagina.
#8 Laadtijd van de afbeelding
Zorg dat de afbeelding voldoende snel laad. Dit is van belang voor je webpagina maar ook voor je afbeelding. Grotere en zwaardere afbeeldingen hebben hier soms moeite mee en dit beïnvloedt de gebruikservaring van de bezoeker. Mensen zijn ongeduldig, dus hoe sneller die laad, hoe harder die gaat. SEO-technisch gezien dan he.
#9 Gebruik een image sitemap
Om het leven voor zoekmachines makkelijker te maken hanteer je voor je website een sitemap. Hierin kan je je afbeeldingen ook toevoegen maar je kan er ook voor kiezen om een aparte image sitemap te maken.
Voorwaarden SEO voor afbeeldingen
Nu je de punten kent waarmee je de zoekmachine kan helpen om je afbeeldingen goed te indexeren is het ook belangrijk om te begrijpen hoe dit werkt. De afbeeldingen die worden weergegeven in de zoekresultaten worden zo relevant mogelijk weergegeven. Dat betekent dat als er niet op afbeeldingen wordt geklikt, deze als niet relevant worden beoordeeld. Hierdoor zullen de afbeeldingen wegzakken uit de zoekresultaten voor deze zoekterm.
Daarnaast beoordeeld Google de relevantie van een afbeelding ook aan de hand hoe vaak deze terugkomt op jouw website. Als je deze meerdere keren gebruikt dan is de kans groot dat deze afbeelding erg interessant en relevant is.
Net als bij SEO voor de pagina’s van je website is het voor afbeeldingen ook niet de bedoeling dat je aan keyword stuffing doet. Het volproppen van de beschrijving van je afbeelding met zoekwoorden wordt gezien als een blackhat strategie. Dit zal dan ook bestraft worden door Google met een penalty.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -