Technische SEO noodzakelijk bij zoekmachine optimalisatie
Wanneer je begint over SEO dan wordt er al snel gewezen naar goede content en linkbuilding. Het ondergeschoven kindje lijkt toch vaak technische SEO. Dit terwijl het een heel belangrijk onderdeel is van de ranking factors binnen zoekmachine optimalisatie.
Wat is technische SEO?
Onder technische SEO wordt de basis van je website verstaan. Hoe ziet de achterkant van de website in elkaar? Is de code schoon? Hoe snel laad de website? Het gaat bij technische SEO om zaken die voor de bezoeker niet zichtbaar zijn en op de achtergrond spelen. Echter hebben deze wel invloed op de gebruikerservaring van de bezoeker.
Dit zijn de 10 belangrijkste elementen van technische SEO.
#1 Laadtijd website
Hoe langer het duurt voordat je website laad hoe groter de kans dat een bezoeker afhaakt. Voor de gebruikerservaring is een lange laadtijd funest en dat weet Google. Daarom is de snelheid van je website één van de ranking factors.
Bekijk met Google’s PageSpeed hoe snel de laadtijd is van je website. Hieruit zullen direct een aantal adviezen komen die je dient te optimaliseren. PageSpeed werkt met een schaalindeling van langzaam, gemiddeld en snel. Uiteraard is het doel om onder de schaal snel te vallen.
Aanrader: Haal 100% score in Google Pagespeed.
#2 Indexatie
Het laten indexeren van jouw website door Google is noodzakelijk om vindbaar te zijn in de zoekmachine. Het zou zonde zijn als de ijzersterke content die je hebt geproduceerd niet gevonden kan worden door bezoekers. Er zijn 4 aspecten die een rol spelen bij indexatie.
- Crawl budget
De crawlers van Google kunnen maar zoveel werk per dag aan. Het crawl budget geeft aan hoeveel pagina’s de crawler per dag kunnen indexeren op jouw website. Door deze alleen te gebruiken voor relevante content haal je het maximale uit de crawler en kan je sneller geïndexeerd worden. Wanneer je dit goed beheert zal je zien dat naar verloop van tijd het aantal pagina’s dat gecrawld worden per dag ook zal toenemen.
- Robots.txt
Met het robots.txt bestand kan je de robots sturen naar pagina’s die belangrijk zijn en pagina’s die niet belangrijk zijn uitsluiten van indexatie. Denk hierbij aan het uitsluiten van interne zoekopdrachten uit een zoekbalk op jouw website. Dit creëert niet relevante urls.
- Sitemap
De structuur van je website is terug te vinden in een sitemap. Dat betekent dat alle urls die geindexeerd dienen te worden in de sitemap aanwezig moeten zijn zodat de zoekmachine ze kan vinden.
#3 Javascripts
Het gebruik van javascripts kan ten goede komen aan de gebruikerservaring op de pagina. Dat betekent dat het positief kan zijn voor je zoekmachine optimalisatie. Echter wordt javascript vaak pas geladen in de browser en dat betekent dat de crawler van de zoekmachine het niet kan indexeren. Eventuele content en links in het javascript worden hierdoor niet meegenomen door de zoekmachine bot. Probeer er daarom voor te zorgen dat de pagina ook zonder Javascript goed te indexeren is. Laat Javascript daarom alleen de gebruikerservaring verbeteren. Dit wordt ook wel progressive enhancement genoemd.
#4 Statuscodes
Besteed aandacht aan jouw http statuscodes. Deze statuscodes zijn indicatoren of de pagina’s op jouw website goed laden. De bekendste zijn de 404 en 301. Er zijn 5 mogelijke codes.
- 1XX Codes, mededelend. Verzoek is in behandeling.
- 2XX Codes, succesvol. Alles is in orde.
- 3XX Codes, omleiding. Dit geeft een redirect weer.
- 4XX Codes, aanvraagfout. De pagina is niet zichtbaar. De url werkt niet.
- 5XX Codes, serverfout. De pagina is niet zichtbaar. Er gaat iets mis bij de server.
Wat je wilt voorkomen zijn de 4XX en 5XX codes. Wanneer je deze codes ziet moet actie ondernemen.
#5 Redirects
Gebruik redirects om te voorkomen dat je dode links naar je pagina’s krijgt. Het gebruik van een 301 redirect is essentieel als je de structuur van je website gaat aanpassen. Het helpt je om linkjuice te behouden.
#6 SSL-certificaat
Het SSL-certificaat is er om de gegevens van bezoekers te beschermen. Het SSL-certificaat is het verschil tussen http:// en https//. Zonder het gebruik van het SSL-certificaat loop je het risico dat Google de bezoekers die naar jouw website willen de toegang ontzegt. Dit zal grote gevolgen hebben voor het verkeer op jouw website en voor jouw positie in de zoekmachine resultaten.
#7 Structured data & Rich Snippets
Met aanpassingen aan de achterkant van jouw website is het mogelijk om jouw presentatie in de zoekresultaten te verbeteren. Door gebruik te maken van structured data kan je zogeheten rich snippets gebruiken die jouw zoekresultaat voorzien van opvallende eigenschappen. Denk aan sterren van reviews, vermelding van opkomende evenementen of afbeeldingen bij recepten.
Google adviseert om voor structured data JSON-LD te gebruiken. Wie zijn wij omdat tegen te spreken? 🙂 Het scheelt aanpassingen in de code en maakt het daarom ook een stuk makkelijker met Schema.org. Google biedt je een tool om te testen of je de structured data goed geïmplementeerd hebt. Gebruik geen Google Webmaster Tool of Google Search Console om de structured data te implementeren.
#8 Pagina titel en meta description
Naast de structured data kan je nog meer informatie meegeven aan de zoekresultaten. De titel, beschrijving en url zijn hier voorbeelden van. Optimaliseer deze gegevens om het aantal kliks naar jouw pagina te vergroten. Voorkom het vaker dan eens gebruiken van je title tag en meta description.
#9 Mobile first
Google hanteert een mobile first policy. Dat betekent dat je jouw content en website in eerste instantie moet optimaliseren voor mobiel gebruik. Zorg daarom voor een responsive webdesign of een mobiele versie van je website.
#10 Server
Wanneer je jouw website host bij een bedrijf dan deel je de server met andere websites. Deze websites staan los van jouw activiteiten maar de server is toch een link tussen jullie. Wanneer een van de servers op de website kwalijke praktijken uitvoert dan raakt dit alle websites die op de server draaien.
Het is verstandig om te kiezen voor een VPS. Zo hebben andere websites geen invloed op jouw server.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -