SEO Titels maken die je verbindbaarheid verbeteren

Er zijn meer dan 200 ranking factoren voor zoekmachine optimalisatie maar al deze zaken optimaliseren is onmogelijk. Er is niemand die dit realiseert voor elke pagina van hun website. Dus wat kan je wel doen om je vindbaarheid te verbeteren?

Wist je dat je met zoiets als een goede titel al heel veel plekken hoger in Google kan komen? En hoewel de andere ranking factoren ook belangrijk zijn kost het aanpassen van je titel heel weinig tijd en geeft je toch resultaten.

In deze blog vertel ik je hoe je een goede titel voor SEO kan schrijven die je vindbaarheid verbetert op een dusdanige manier dat je hoger in Google komt en ook meer bezoekers op je pagina krijgt.

En meer bezoekers leiden tot meer leads en uiteindelijk tot meer klanten en meer omzet.

Ga meteen naar de 4 tips om jouw vindbaarheid te verbeteren met SEO titels.

  1. Gebruik de zoekterm in je titel
  2. Titels van 5 tot 7 woorden helpen vindbaarheid verbeteren
  3. Titels die nieuwsgierigheid oproepen staan hoger in Google
  4. Inspiratie nodig voor betere titels?

 

Hoe kan je je vindbaarheid verbeteren met je titel?

Als je de ranking factoren van SEO kent en begrijpt is het eigenlijk heel logisch. Google zet vandaag de dag steeds meer en meer in op gebruikservaring. Hoe beleeft de bezoeker de pagina van je website? Vind de bezoeker hetgeen hij zoekt op jouw pagina of jouw website? Of is deze pagina niet de pagina die antwoord geeft op de vraag achter de zoekterm?

Google wil de gebruikers van de zoekmachine de ideale beleving geven. Dat betekent dat ze op zo’n goed mogelijk en snelste manier de gebruiker willen helpen naar het antwoord dat zij zoeken. De reden dat ze dit willen is omdat wanneer dit niet lukt dit ruimte geeft voor andere zoekmachines of platformen om getest en gebruikt te worden door de gebruiker.

Dat wil Google uiteraard voorkomen en met de pagina’s die Google bovenaan zet hopen ze de gebruiker te helpen om zo snel mogelijk het beste antwoord te vinden. Daarom zie je ook steeds vaker het antwoord op de vraag van de zoekterm al direct op de zoekresultatenpagina staan. Een klik naar de website is al niet meer nodig, nog sneller dus. Nog minder drempels voor de gebruiker.

Hoe helpt een titel in dit alles? Het gaat eigenlijk niet om de titel. De titel is niet meer dan een middel net als zoekmachine optimalisatie niet meer is dan een middel om meer bezoekers te krijgen op je website. Zo is een titel een middel om meer klikken te krijgen.

Op een zoekresultatenpagina ziet de bezoeker zo’n elf resultaten. Hieruit maakt hij een keuze welke pagina hem naar verwachting het beste antwoord geeft. Het is in feite de strijd om de eerste klik van de bezoeker.

De titel, de beschrijving en de url zijn de meest gebruikte middelen die ingezet worden in de strijd om de klik. Rich snippets worden door sommige websites inmiddels ook gebruikt. In dit alles is de titel de allerbelangrijkste. Dit is degene die gescanned wordt om te bepalen of de pagina het antwoord geeft op de vraag achter de zoekterm.

Dat maakt de titel erg belangrijk. Zeker wanneer je je beseft dat Google de CTR op de zoekresultatenpagina gebruikt om te bepalen welke pagina het beste aansluit bij de zoekterm volgens de gebruiker. Met andere woorden, het aantal kliks naar jouw pagina op de zoekresultatenpagina is één van de ranking factoren van Google.

 

Vindbaarheid verbeteren met de titel

Hoger komen in Google met het gebruik van andere titels werkt dus. Hoe je dit aanpakt is door andere titels te gebruiken dan je concurrenten. Makkelijker gezegd dan gedaan denk je natuurlijk, maar er zijn een aantal tips die je verder kunnen helpen hiermee.

Besef je goed dat 80% van de mensen je titel zien maar dat slechts 20% van de mensen je pagina daadwerkelijk lezen. De titel heeft dus een grote invloed om de vindbaarheid te verbeteren.

Laat ik beginnen met de makkelijkste tips om tot goede titels voor SEO te komen, maar de tips worden steeds intelligenter en sommige zullen je echt versteld doen staan.

 

#1 Gebruik de zoekterm in je titel

Google gebruikt de titel om te bepalen waar je pagina over gaat. Zorg er daarom voor dat de zoekterm in je titel staat. Door de zoekterm op te nemen in je titel help je dus te bepalen op welke zoekterm de pagina goed moet scoren. Dit helpt je vindbaarheid te verbeteren.

 

#2 Titels van 5 tot 7 woorden helpen vindbaarheid te verbeteren

Te lange titels worden afgebroken op de zoekresultatenpagina. Hierdoor komt de boodschap minder goed over en dat zal je uiteindelijk klikken kosten. Minder klikken betekent een lagere positie in de zoekmachine.

Minder woorden maken het onmogelijk om de bezoeker duidelijk te maken wat ze kunnen vinden op de pagina. Althans met voldoende nieuwsgierigheid.

 

#3 Titels die nieuwsgierigheid oproepen staan hoger in Google

Met meer woorden heb je namelijk de mogelijkheid om de bezoekers nieuwsgierig te maken naar jouw content. Door dat te doen stimuleer je de kans op een klik op jouw zoekresultaat.

Denk er maar eens over na. Stel je hebt een afspraak voor een wortelkanaalbehandeling bij de tandarts. Als je googled op het woord ‘wortelkanaalbehandeling’ en je krijgt de volgende twee resultaten te zien. Op welke zou je dan klikken?

  • Wortelkanaalbehandeling
  • 3 dingen die niemand je vertelt over wortelkanaalbehandelingen

Waarschijnlijk de onderste he? Het wekt je nieuwsgierigheid. Daarom zou het onderste zoekresultaat je meer klikken opleveren en daarom zou het onderste zoekresultaat waarschijnlijk ook hoger staan in de zoekmachine.

 

#4 Inspiratie nodig voor betere titels?

Toch kan het lastig zijn om goede titels te verzinnen. Gelukkig zijn er tools die je kunnen helpen om inspiratie te krijgen voor betere titels. Onderstaande titel generators helpen je om tot nieuwe titels te komen.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis SEO Scan

Wil je hoger in Google komen? Maar lukt het niet. Dan kunnen wij je helpen. Doe de gratis SEO scan en binnen 24 uur weet jij wat je moet doen om hoger te komen in Google.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This