13 tips voor betere tweets en Twitter advertenties

Wil je meer halen uit je advertenties op Twitter? Of meer uit je tweets op Twitter? Met de volgende tips kan je tot betere Tweets komen en meer rendements uit je Twitter advertenties halen.

 

#1 Afbeeldingen

Tweets met afbeeldingen worden 94% meer geretweet dan tweets zonder afbeeldingen. Niet vreemd ook, een afbeelding valt op tussen de lange lijst aan tekstuele tweets.

Echter het doel van de campagne is wel belangrijk hierin. Wil je naamsbekendheid genereren of richt je campagne zich op personen in de awareness fase van het aankoopproces gebruik dan altijd afbeeldingen. Is de doelstelling conversies? En richt je je op personen in de decision fase van het aankoopproces? Dan kies je voor Twitter advertenties zonder afbeelding.

Waarom vraag je je af? De afbeelding grijpt de aandacht, dat zeker. Toch leidt deze af van de campagnedoelstelling; conversies. Om zeker te zijn is een test van je advertenties altijd belangrijk. Test het verschil in Twitter advertenties zonder en met afbeelding. Laat je niet verwarren door de statistieken. Een interactie met het bericht is niet hetzelfde als een conversie en dat was het doel van de campagne.

 

#2 Val op met iets gek

Ja, het is lastig soms maar wie een scrollstopper kan bedenken zit gebeiteld. In de lange lijst met tweets zijn scrollstoppers geweldig. Ze zijn uniek, ludiek, opvallend en een beetje gek. Anders dan anders. Met een marketing pattern interrupt doorbreek je de sleur van eeuwig soortgelijke tweets en verleid je de Twitteraar om weer terug te scrollen naar jouw advertentie of tweet. Wat was dat nou? Even kijken wie deze leuke tweet plaatste hoort daar zeker bij. Goed voor je naamsbekendheid en merkbeleving.

 

#3 Call to action

Je bent op Twitter beperkt in het aantal karakters dat je gebruikt. Gebruik daarom eventuele cijfers in de afbeelding. De afbeelding trekt de aandacht, cijfers trekken ook aandacht. Dat versterkt elkaar. Een call to action button kan je ook in een contrasterende kleur gebruiken in je afbeelding. Zo is direct duidelijk wat je wilt dat de doelgroep doet.

 

#4 Wees specifiek

Als je over aantallen praat of over een aanbieding wees dan specifiek. Hoe specifieker je bent hoe geloofwaardiger je bent. Ook hier weer, getallen trekken de aandacht en zijn positief om te gebruiken. Bijvoorbeeld: 7 tips, 11 dagen, 3 boeken, 5 personen.

 

#5 Niet schreeuwen maar vragen

Berichten op Twitter die eindigen met een uitroepteken worden minder vaak geretweet. Het gebruik van een vraagteken helpt overigens wel. Volgens onderzoek leidt het stellen van een vraag in een tweet tot een 16% hogere CTR

Het gebruik van hoofdletters is er ook eentje waar je op moet letten. Zijn 20% of meer van je karakters een hoofdletter in je tweet dan zakt je CTR met 9%.

 

#6 Emotionele woorden doen het goed

Het gebruik van emotionele woorden lijken de kans op een retweet goed te doen. Negatieve woorden zoals ‘suck’ en ‘fail’ vergroten de kans maar positieve woorden als ‘excellent’ en ‘great’ doen het nog beter.

 

#7 Emoticons

Het uitdrukken van emoties doen we steeds meer en meer met behulp van emoticons of emojis. Laat dit dan ook terugkomen in je tweets. Alles wat anders is dan tekst valt op. Dus ook het gebruik van emojis.

 

#8 Belofte maakt schuld

Voor sommige campagnes wil je naamsbekendheid en voor andere wil je kliks. Als je kliks wilt dan moet je de Twitteraar wel een belofte doen wat hij kan verwachten. Doe dit vanuit het perspectief van de Twitteraar. Wat levert hen op om op jouw link te klikken? Wat leren ze ervan? Hoe kunnen ze dat toepassen? En wat is het voordeel voor hen in hun leven om te klikken op deze link?

 

#9 Opvallen

Het gebruik van opvallende elementen helpen je ook om geretweet te worden. Denk aan het gebruik van een link, hashtag of het noemen van een andere twitter gebruiker (mention).

Hoewel een mention misschien leidt tot meer retweets heeft het wel een negatief effect op je CTR. Deze daalt namelijk met 6%. Ook hashtags zijn niet positief voor je CTR. Het gebruik van één of meer hashtags in je twitter advertentie doet je CTR dalen met 3%.

 

#10 Lengte speel een rol

Hoe lang je tweet is is ook belangrijk. Tweets tussen de 71 en 100 karakters hebben de grootste kans om geretweet te worden.

 

#11 Toch liever korter

Retweets zijn uiteraard leuk maar een nieuwe klant is leuker. Zie deze grafiek vanuit 2016. Je ziet dat je voor tweets die tussen de 40 en 60 karakters lang zijn het minste betaald op CPA basis.

 

#12 Beste moment om te Twitteren

Volgens onderzoek kan je het beste op vrijdagmiddag twitteren tussen 12:00 en 14:00. Dat is namelijk het moment dat de meeste berichten worden geretweet.

 

#13 Getallen

Gebruik getallen in je tweets om een hogere CTR te genereren. Volgens onderzoek doen oneven getallen het beter dan even getallen.

 

Bonustip: Gebruik Power words

Er zijn woorden die het simpelweg beter doen dan andere woorden. Probeer deze in je tweets te gebruiken en verhoog je CTR.

 

Waarom?

Heb je kinderen? Dan kan je je misschien de waarom-fase nog herinneren. Of wellicht moet die nog komen. Anyhow, die vraag waarom is zo puur. Die raken we nooit meer kwijt alleen stellen we hem veel minder vaak. De reden waarom ik dit aanhaal is omdat je er vanuit moet gaan dat je doelgroep deze vraag ook stelt als jij iets aanbiedt. Misschien niet bewust maar wel in het achterhoofd.

Probeer daarom altijd uit te leggen waarom je iets doet. Kijk maar eens naar deze voorbeelden:

Download deze whitepaper.
Download deze whitepaper omdat ik je wil helpen meer klanten te genereren.

Schrijf een review.
Schrijf een review zodat we onze producten kunnen verbeteren.

Neem contact met ons op.
Neem contact met ons op omdat we je graag willen helpen.

Welke optie spreekt jou meer aan? Degene waarin je uitlegt waarom iets vraagt is over het algemeen succesvoller.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Social Media Scan

Lukt het je maar niet om veel volgers te krijgen op social media? Of lukt het niet om meer omzet te genereren met social media? Doe dan de gratis social media scan. Binnen 24 uur weet je wat je fout doet.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This