Adverteren op Twitter met een succesvolle strategie

Adverteren op social media? Facebook, Instagram en LinkedIn wordt dan vaak als eerste geroepen. Vergeet Twitter niet. Ondanks dat het qua bereik niet de grootste is heeft het wel hele interessante mogelijkheden om nieuwe klanten te werven. Begin vandaag nog met adverteren op Twitter met een succesvolle strategie.

Facebook en Instagram worden steeds meer gebruikt door adverteerders en daardoor wordt het steeds duurder. Er is immers meer concurrentie. Twitter heeft dit probleem niet. Minder concurrentie betekent lagere prijzen.

Social media is zeer geschikt voor het presenteren van je bedrijf, producten en diensten aan mensen die het nog niet kennen. Het vergroten van je brand-awareness, je naamsbekendheid, merkbeleving en employer branding doe je tegenwoordig tegen veel lagere kosten op social media in plaats van op televisie, radio of in de krant.

Toch kan je met social media meer dan alleen je naamsbekendheid vergroten. Met de juiste strategie kan je ook leads genereren en zelfs klanten binnenhalen. Althans ze hebben een interessante rol in het aankoopproces. Een rol die meer doet dan alleen de naamsbekendheid vergroten of een product introduceren.

 

Wat maakt adverteren op Twitter zo bijzonder?

Adverteren op Twitter biedt je targeting mogelijkheden die andere advertentiekanalen niet bieden. Daar zit de kracht in van adverteren op Twitter. Je wilt namelijk je doelgroep bereiken. De buyer persona’s die je hebt opgesteld vertellen je waar deze zich bevinden en wat hun wensen, behoeftes en uitdagingen zijn.

Potentiële nieuwe klanten vind je in twee categorieën.

  • Personen die nog geen gebruik maken van jouw producten of dienstverlening
  • Personen die gebruik maken van een soortgelijk product of dienst van een concurrent

Voor het bereiken van personen die nog geen gebruik maken van een concurrerend product of dienst hebben we een andere winnende Twitter advertising strategie ontwikkeld.

Met deze Twitter adverteren strategie richt je je op klanten van concurrenten. Deze zijn bekend met de behoefte die jouw product vervuld. Ze zijn bekend met de voordelen van het product en nu is het alleen nog aantonen waarom jouw product beter is. Dit is iets wat je waarschijnlijk al uitgewerkt hebt in je concurrentieanalyse.

Het lastige was altijd, hoe bereik je deze mensen? Met adverteren op Twitter kan je deze klanten nu bereiken.

 

Hoe vind je de klanten van je concurrent op Twitter?

Wanneer je gebruik maakt van de producten of diensten van een bedrijf dan voel je je in veel gevallen verbonden met dit bedrijf. Zeker in de B2B. Daarnaast wil je op de hoogte blijven van informatie die voor jou van belang is. Doorontwikkeling van het product dat je gebruikt, toepassingen van het product of voordelen die je uit het product kan halen die je nog niet kent. Dit doe je door dit bedrijf te volgen op bijvoorbeeld Twitter.

De volgers van een bedrijfsaccount op Twitter zijn grotendeels klanten van het bedrijf. Niet allemaal natuurlijk maar wel hebben ze in zekere mate interesse in de dienstverlening van het bedrijf. Dit zijn dus interessante profielen.

Daar stopt het echter nog niet want ook de medewerkers van het bedrijf kunnen interessant zijn. Zeker de medewerkers die contact hebben met klanten en prospects van het bedrijf. Denk aan accountmanagers, vertegenwoordigers, commercieel medewerkers, consultants, verkoopleiders, salesmanagers, commercieel managers en directeuren. Wat je veel ziet is dat vanwege een eerdere afspraak dat zij elkaar gaan volgen op Twitter.

Nu je weet waar je de klanten van je concurrenten kan vinden is het de vraag hoe je deze het beste kan benaderen.

 

Target klanten van je concurrenten via adverteren op Twitter

Wanneer je gaat adverteren op Twitter heb je de mogelijkheid om de volgers van Twitteraccounts te targeten. Je kan ze dus op een simpele manier bereiken. Stel campagnes in op het volgen van de accounts zoals eerder aangegeven. Niet alleen van het bedrijf of product zelf maar ook van de relevante medewerkers met klantcontact.

Nu kan je ze direct een advertentie laten zien waarin je ze een aanbieding doet. Interessant toch? Het rendement op deze campagne kan alleen hoger. Ze staan nu misschien niet open voor een directe overstap. Of ze zijn nog niet voldoende overtuigt om over te stappen. Dit zou ook een vrij ouderwetse vorm van adverteren zijn. Zenden, zenden, zenden.

 

Test de bereidheid van overstappen

Wat je eigenlijk wilt is hen aan het twijfelen brengen of ze wel de juiste keuze hebben gemaakt door voor jouw concurrent te kiezen. Je wilt ze laten zien dat het beter is om voor jouw product te kiezen. De voordelen die jouw product biedt op het gebied van innovatie, gebruikservaring, service of prijs kunnen hierbij helpen. Waarin is jouw product beter dan hetgeen ze op dit moment gebruiken. Laat ze dat zien.

Dit kan je doen op een aantal manieren:

  • Laat blije klanten zien in jouw campagnes
  • Maak product vergelijkingsoverzichten
  • Laat het prijsverschil zien
  • Lever je sneller dan je concurrent, vertel dat
  • Toon referentiecases en reviews

Het zijn enkele simpele voorbeelden. De werkelijke boodschap die je wilt delen hangt af van de voordelen die jij biedt ten opzichte van de concurrentie. Je kan hierin vrij agressief zijn maar val nooit je concurrent af op onmeetbare zaken. Dan kom je over als een slechte verliezer maar ook zeg je dan eigenlijk tegen de prospect dat hij een domme keuze heeft gemaakt. En dat levert je geen goodwill op en dat heb je toch nodig bij het binnenhalen van een nieuwe klant. Gunnen speelt nog steeds een belangrijke rol. Wees dus agressief maar subtiel. Het gras is altijd groener bij de buren, speel hierop in.

Naast het aan het twijfelen brengen van de klant van de concurrent wil je dat hij actie onderneemt. Je wilt dat hij voldoende gekieteld wordt om meer informatie te achterhalen. Of die bereid is om even te snuffelen bij de concurrent. Wanneer hij klikt en land op je landingspagina weet je dat er enige vorm van interesse is.

De landingspagina helpt de klant van je concurrent om een beter gevoel te krijgen over het overstappen naar jouw bedrijf, product of dienst. Uiteraard staat er wel een call to action op de pagina maar verwacht hier nog geen wonderen van. Echter is het zonde om dit niet te bieden voor mensen die niet langer willen wachten en direct willen overstappen.

Om die groep vast te leggen werk je met UTM codes in je campagne. Deze groep kan je oppakken met Google retargeting via Analytics. Plaats ook een tag op je pagina zodat je deze groep via Twitter kan oppakken.

 

Tijd om de klant van de concurrent voor je te winnen

Er zijn nu vier manieren om de klanten van je concurrent door de marketingfunnel te leiden. Elke heeft voordelen en afhankelijk van de bereidheid van overstappen is het de juiste oplossing of niet.

  • Wanneer een zoekopdracht in Google wordt gedaan met enige vorm van interesse
  • Wanneer een keyword gebruikt op Twitter die enige vorm van interesse aangeeft
  • Retargeting van de bezoekers van je landingspagina op Twitter
  • Retargeting van mensen die interactie hebben gehad met jouw advertentie op Twitter

Uiteindelijk hoef je niet te kiezen en kan je al deze campagnes tegelijk opstarten. Voorkom echter dat je prospects die al overgestapt zijn en klant bij je zijn geworden blijft targeten. Sluit daarom mensen die je bedankpagina hebben gezien uit.

 

Zoekopdracht op Google

Het ideale moment om gevonden te worden is op het moment dat de prospect een concrete oplossing zoekt voor zijn behoefte. Wanneer er naar een oplossing gezocht wordt wordt vaak een zoekopdracht ingegeven op Google. Daarom is het belangrijk om op dat moment met de juiste aanbieding bovenaan Google te staan.

Je weet dat er enige vorm van interesse is want de prospect heeft jouw landingspagina bezocht. Hierdoor kan je ook op deze persoon retargeten. Retarget via RLSA op Google Ads, voorheen Google Adwords. Dit is hét moment om van de prospect een klant te maken, of op zijn minst een lead. Pas hier je advertentie op aan, je hebt kennis die concurrerende adverteerders niet hebben. Ook kan je ervoor kiezen om je budget wat te verhogen voor dit soort zoekopdrachten.

 

Keyword targeting op Twitter

Ook op Twitter kan je adverteren op keywords, trefwoorden. Wanneer iemand zoekt op een keyword of een keyword gebruikt in een tweet dan kan je hierop targeten. Je laat je advertentie zien aan deze persoon op basis van dit keyword.

Door dit te combineren met een eerder bezoek aan jouw landingspagina speel je in op de concrete behoefte die op dat moment speelt. Anders zou de prospect niet zoeken of schrijven over dit onderwerp. Ook dit is een indicatie dat dit het moment is om een advertentie te tonen met het doel om te converteren. Deze persoon zit in de decision fase van het aankoopproces.

 

Retargeting op Twitter van website bezoekers

De bezoekers van je landingspagina hebben enige vorm van interesse getoont. Wellicht is dit nog niet genoeg geweest, wellicht ook wel. Start daarom een retargeting campagne op Twitter. In deze fase maak je twee soorten campagnes aan. De één is gericht op het verder interesseren van de klant van de concurrent in een overstap, de ander op het converteren.

Begin met een conversie campagne. Draai deze conversie campagne op deze groep via retargeting op Twitter. Laat dit echter een korte campagne zijn. Wanneer je ziet dat deze persoon niet converteert dan is deze nog niet klaar voor een overstap.

Start na afloop van de korte conversie campagne een campagne gericht op het verder interesseren van de persoon is er een die je inricht met contentmarketing. Zeker in de B2B. Probeer van deze persoon een lead te maken. Dan kan je hem via emailmarketing verder door de marketingfunnel bewegen. Net zolang totdat deze lead salesready is.

 

Retarget mensen die interactie hebben gehad met jouw Twitter advertentie

De laatste manier om deze groep te bereiken is door personen die interactie hebben gehad met jouw Twitter advertentie te retargeten. Dit zijn dus niet alleen mensen die op jouw advertentie hebben geklikt en op je landingspagina zijn geweest. Je hebt hierin twee keuzes. De eerste zijn mensen die jouw Twitter advertentie hebben gezien. De tweede zijn mensen die echt iets met jouw advertentie hebben gedaan. Dit kan een retweet, reactie, klik, like of videoweergaven zijn geweest.

Let wel, dit werkt alleen als je advertentie bestond uit een video. Voor andere advertentievormen bestaat deze optie nog niet.

De mensen die hem hebben gezien zijn wat minder interessant maar de mensen die vallen onder interactie zijn uiteraard reuze interessant. Door de groep uit te sluiten die op jouw landingspagina zijn geweest hou je alleen mensen over die in de Twitter omgeving in aanraking zijn geweest met jouw campagne.

Deze mensen waren dus nog niet bereid om te klikken naar jouw landingspagina. Zet een content marketing campagne in om hen te verleiden om alsnog die stap te maken. Probeer ze hierin dan ook te verleiden om te converteren tot lead. Directe conversie campagnes waarbij het doel is om er klanten van te maken zullen te weinig rendement brengen.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Social Media Scan

Lukt het je maar niet om veel volgers te krijgen op social media? Of lukt het niet om meer omzet te genereren met social media? Doe dan de gratis social media scan. Binnen 24 uur weet je wat je fout doet.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This