Meer omzet met Social Media? Dit is het geheim
Iedereen zit op social media vandaag de dag en dus plaatsen we allemaal content op social media platformen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter. Helaas, met wisselend succes.
Daarom leer ik je in dit artikel dé manier om succesvol te zijn om social media kanalen. Wat werkt wel en wat werkt niet. Wat zijn de geheimen achter succesvolle social media campagnes?
En, niet geheel onbelangrijk, hoe kan je serieus geld verdienen met jouw bedrijf op social media.
De inhoudsopgave van dit artikel:
- Waarom social media kan tegenvallen voor online markeing
- Social media in het aankoopproces
- Voorbeelden van social media content in de awareness fase
- Social media kanalen en hun superkrachten
- Succes met social media behalen
- Hoe maak je van volgers klanten op social media?
- Social media draait dus allemaal om content
- Social media planning
- Nog wat laatste social media tips
Dit artikel gaat over social media kanalen inzetten als earned media. Wil je alles weten over social media wanneer het gaat om paid media? Lees dan het artikel over social media adverteren.
Waarom social media kan tegenvallen voor online marketing
Zoals ik al zei, social media geeft wisselende resultaten voor bedrijven. De belangrijkste reden hiervoor is dat het vaak verkeerd wordt ingezet. Althans met de verkeerde verwachtingen.
Social media wordt gezien als een kanaal waar je alle boodschappen en ideeën op kan gooien zonder erover na te denken of het effect heeft. Het kost immers niks, dus waarom zouden we het niet proberen wordt vaak gedacht.
Helaas werkt dit niet. Social media, de kanalen waar je op actief bent, zijn een verlengstuk van je bedrijf. De beleving van je merk. Het kan een eerste kennismaking zijn met je bedrijf. Dan wil je toch dat dat een goede ervaring is? Dit kan namelijk zomaar je grootste nieuwe klant zijn.
Veel bedrijven die geen social media plan hebben plaatsen al snel veel commerciële berichten. Elke klik of klant die het oplevert is er één denk je wellicht maar bekijk het eens van de andere kant. Als je alleen commerciële content plaatst, hoeveel potentiële klanten kan je dit dan kosten?
Potentiële klanten die je wellicht wel had mogen verwelkomen als klant als je ze op een zachtere manier had binnengehaald dan ze direct een aanbieding voor te schotelen. Want denk er eens over na, zou jij een social media kanaal gaan volgen dat alleen maar producten plaatst?
Waarschijnlijk doen maar weinig mensen dat. Zoals je in onderstaande tabel uit het email marketing 2018 rapport van Spotler kan zien zit men op social media namelijk niet te wachten op reclame.
Maar goed, waar zitten ze dan wel op te wachten? Dat is een belangrijke vraag want ik vertelde je immers dat je met social media veel geld kan verdienen.
Wanneer je de juiste content aanbiedt aan de juiste persoon op het juiste moment dan zit je gebakken. Dat is dé manier om succesvol te zijn. Dat betekent dus de juiste content aanbieden aan je volgers op social media.
Uit hetzelfde onderzoek kwam ook de volgende informatie. Deze informatie moet je op juiste wijze inschatten om vervolgens te begrijpen hoe je social media naar je hand kan zetten.
Ja, je kan er wat succes mee hebben, maar we zijn hier niet voor zomaar wat succes. We willen winnaars. Omzetstromen zodat je extra mensen moet aannemen om het geld te tellen. Zodat je extra huizen moet kopen om alleen al je geld op te kunnen bergen. Nou goed, dit is misschien wat overdreven maar we willen meer klanten binnenhalen dan het gemiddelde bedrijf op social media.
Kijk dan eens goed naar de andere informatie. Favoriete merken scoort 32%, niet onaardig maar de echte winnaars zijn entertainment en actualiteit. Hier kan je het verschil mee maken.
Social media in het aankoopproces
Het aankoopproces gaat vooraf aan elke aankoop. Dit kan een kort proces zijn of een langdurig proces bij grote aankopen. In het aankoopproces zijn er drie fases:
- Awareness
- Consideration
- Decision
In de awareness fase worden potentiële kopers zich bewust van een nieuwe behoefte. Dit kan een probleem, uitdaging of wens zijn. In de consideration fase gaat de prospect op zoek naar oplossingen voor zijn nieuwe behoefte. In de laatste fase van het aankoopproces, de decision fase, gaat de prospect op zoek naar de juiste leverancier van de geselecteerde oplossing. Na deze gevonden te hebben volgt de aankoop.
Aanbiedingen zitten voornamelijk op prijs. Door het aanbieden van korting proberen bedrijven mensen zover te krijgen om een product te gaan kopen. Dit kan werken, maar alleen bij producten met impulsief koopgedrag.
Ja, tuurlijk kan het ook bij andere producten werken. De data zal er vast zijn, maar waren deze producten niet sowieso aan deze mensen verkocht? Was de beslissing niet al genomen en ging de korting niet alleen maar ten kosten van de marge?
Maar, wat betekent dit voor social media?
Wil je indruk maken op social media? Dan kan je je het beste voornamelijk richten op de awareness fase. In de awareness fase creëer je behoefte door bijvoorbeeld de beleving te laten zien van jouw product. En we hebben net gezien dat entertainment een zeer belangrijk doel is van social media gebruik.
1 + 1 = 2
Het inzetten van entertainment waardige content op social media kan namelijk de eerste stap zijn om van volgers klanten te maken. Dat betekent dat je ze door het aankoopproces moet begeleiden totdat ze niet kunnen wachten om producten van je te kopen.
Een andere behoefte die leeft op social media zijn actualiteiten. Trends, nieuwe ontwikkelingen, locale of wereldgebeurtenissen waarop je kan inhaken met je merk of product zijn daarom ook interessant om te delen. En geloof het of niet, deze vormen van content delen vallen ook in de awareness fase.
Het mag dan ook duidelijk zijn dat het delen van content op social media het meest succesvol is aan mensen die zich in de awareness fase van het aankoopproces bevinden.
Voorbeelden van social media content in de awareness fase
Entertainment en actualiteiten dus. Maar wat je deelt moet natuurlijk wel met je merk te maken hebben. De nieuwsfeed van RTL nieuws overnemen is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom is het zo belangrijk dat je buyer persona’s maakt. Deze geven je inzicht in de interesses, hobby’s en behoeftes van de mensen die je wilt bereiken.
Je wilt dat de content die je aanbiedt potentiële kopers aantrekt, ook al kopen ze niet vandaag, deze week of zelfs deze maand. Het fungeert als een manier om de kopers van de niet-kopers te onderscheiden. Wie is er bereid, uit een vorm van interesse, om ooit één van onze producten te kopen.
Die mensen wil je namelijk dat jou volgen op social media, zich verbinden aan jouw merk en zich aanmelden op jouw emaillijst.
Rip Curl, wellicht ken je ze, verkoopt surfboards, wetsuits, zwemkleding. Inmiddels bieden ze een breder scala aan producten aan, maar het is allemaal begonnen met surfers. Door de doelgroep te analyseren en buyer persona’s op te stellen werden producten die voor deze doelgroep van belang is toegevoegd aan het assortiment. Streetwear omdat mensen het merk willen uitdragen op meer plekken dan alleen het strand, Skikleding omdat veel surfers ook van snowboarden of skiën houden in de wintermaanden, horloges, etc.
Het merk positioneert zichzelf nog steeds als The Ultimate Surfing Company en ondersteunt dit met content die dat uitstraalt. Ja, op social media zouden ze elk surfboard kunnen posten of elke bikini maar dat zou weinig toevoegen aan de waarde van het merk.
Het zou ook weinig engagement opleveren met mogelijke klanten en daarom is wordt er op hun kanaal ook veel andere content gedeeld. Veel meer draait het om de beleving die je ervaart wanneer je surft dan om het surfboard zelf.
Ze posten content als:
Hadden ze er meer uit kunnen halen? Ja, dat denk ik wel. De foto had wel een filter kunnen gebruiken om meer te spelen met de kleuren om de post er meer uit te laten springen. De tekst die de foto begeleid had meer kunnen oproepen tot interactie, maar het idee achter de post is gewoon goed.
Ook maakt Rip Curl gebruik van de actualiteiten. In onderstaande post delen ze zo’n nieuwswaardig stukje dat aansluit bij de informatiebehoefte van de doelgroep.
Al met al heeft Rip Curl ruim 2 miljoen volgers op Facebook. Daarnaast zitten ze ook op Instagram met bijna 1 miljoen volgers, ruim 100.000 abonnees op Youtube en op Twitter met ruim 70.000 volgers.
Tuurlijk heeft Rip Curl het voordeel dat de doelgroep waar zij zich op richten zich uitstekend leent voor visuele uitingen. Maar ze sturen met hun content ook echt op die beleving, die ervaring van het surf leven. Ze pakken echt de kans die zich voordoet door content te posten over die levensstijl en minder over de producten die ze verkopen.
Zo ook op Instagram met bijvoorbeeld onderstaande video welke 188 reacties opleverde en ruim 30.000 keer bekeken werd.
Twitter wordt voornamelijk gebruikt om het nieuws te volgen. Het is een vluchtig social media kanaal. Een tweet heeft ook maar een levensduur van een minuut of twintig. Van een tweet kan je dus maar kort profiteren in vergelijking met andere social media kanalen.
En dit brengt een ander punt aan het licht. Welk kanaal zet je in voor welke content?
Social media kanalen en hun superkrachten
Ja, superkrachten inderdaad. Content kan je posten op elk social media kanaal en het zal allemaal enige vorm van respons opleveren maar waar haal je de meeste respons met zo minimaal mogelijke inspanning? Kortom, welke content is het effectiefst per social media kanaal. Dat is de superkracht van het social media kanaal.
Met die superkracht speel je in op het doel van het gebruik van het social media kanaal door jouw doelgroep. Wat willen zij zien? Waar kan jij je onderscheiden en de engagement vergroten?
Ik loop alle social media kanalen kort langs om de superkracht van het kanaal aan te stippen zodat jij een goed beeld krijgt welke content geschikt is voor welk kanaal.
Je kan snel naar informatie over de volgende social media kanalen surfen:
Met Facebook heb je meteen het grootste social media platform te pakken, wanneer je Whatsapp niet meerekent. Dat zorgt er meteen ook voor dat de meeste bedrijven een Facebook bedrijfspagina hebben.
Met 10,1 miljoen gebruikers volgens het Newcom nationaal social media onderzoek van 2019 blijft Facebook het grootste social media platform. Echter zakt deze wel wat in het aantal gebruikers dan in voorgaande jaren.
Op Facebook kan je het beste een van de volgende vier content types inzetten:
- Blogs
- Foto’s
- Video
- Nieuws
Facebook is echt een platform waar men graag vermaakt wilt worden. Daarom doen foto’s en video’s het ook goed. Maar blogs doen het erg goed en dan hebben we het vooral over lijstjes. Laagdrempelige content waarvan men denkt, toch even kijken. Ook nieuws heb ik er tussen gezet. Simpelweg omdat Facebook erg breed georiënteerd is.
Kom echter niet met hele zware kost aanzetten. Daar leent Facebook zich toch minder goed voor.
Youtube
Met 8,7 miljoen Youtube gebruikers is Youtube een kanaal wat je echt in de gaten moet houden. Video wordt steeds populairder online. Niet alleen op Youtube maar ook op de andere social media kanalen. Video’s leveren vaak veel meer engagement op dan tekstuele posts en zijn daarom erg interessant.
Youtube is een kanaal dat je goed kan inzetten voor de volgende soorten content:
- How-to video’s
- Product reviews
- Tutorials
- Vlogs
Youtube is echter minder een social media platform waarop mensen vermaakt willen worden met beleving video’s. Er is geen tijdlijn waar men door hun favorieten merken en personen scrolled maar meer een zoek gericht platform. Dat betekent dat men een bewust zoekintentie heeft en op zoek gaat naar informatie.
Dat zorgt ook voor andere vormen van content die je hier kan inzetten. Hoe werkt een product? Hoe ervaart een marketing influencer een product? Hoe los ik een specifiek probleem op?
Dit onderscheid Youtube dan ook van de vele andere social media kanalen. Het leent zich veel meer voor de consideration fase dan voor de awareness fase.
Instagram is het kanaal dat echt in op komst is. Met een groei van 20% heeft het nu 4,9 miljoen gebruikers in Nederland. Er is een verschuiving die plaatsvindt van Facebook naar Instagram en dit gebeurd veelal onder jongeren.
Op zich niet gek ook, de jongeren groeien vandaag de dag veel meer op met beeld dan vroeger. Beelddenken is dan ook een belangrijke reden dat jongeren veel meer voor kanalen als Instagram en Snapchat kiezen. Vroeger werden kranten gelezen en was er zwart-wit televisie. Of zelfs maar een paar uur TV per week. Radio en kranten waren toen veel belangrijker en dus was tekstuele content veel gebruikelijker.
De content die het goed doet op Instagram is vrij eenvoudig samen te vatten… beleving, beleving, beleving.
- Beleving van je product
- Beleving van een levensstijl waar je product in past
- Verhalen van klanten waar jouw product een rol in speelt
- Marketing influencers
Dit kan je doen in video’s en afbeeldingen zoals je waarschijnlijk wel weet als je Instagram kent. Aangezien je hier wel in de tijdlijn van je volgers zit gaat het hier echt om awareness content.
En met beleving van je product bedoel ik niet iemand die vertelt hoe geweldig je product is. Denk eerder aan product placement. “Een heerlijk uitje, er even lekker tussenuit en genieten met het gezin, geweldig. Oja, dit uitje vonden we bij Center Parcs.”
De beleving moet centraal staan. Niet het product. Het product of de leverancier is bijzaak. Dit geldt even goed voor het gloednieuwe Instagram Shopping.
Marketing influencers, je hebt er vast weleens van gehoord. Het zijn bijvoorbeeld Instagram accounts met ontzettend veel volgers die aansluiten bij jouw product of dienst. Denk even terug aan het voorbeeld van Rip Curl. De beste surfer van de wereld die met een Rip Curl wetsuit aan surft heeft veel meer impact dan een post op het Instagram kanaal van Rip Curl waar ze het product laten zien.
Aangezien je bij Instagram ook geen link kan opnemen in je post en er slechts één hebt in je profiel onderstreept nogmaals dat het veel meer gaat om awareness dan om producten verkopen.
Leuk allemaal dat Instagram maar voor mijn B2B marketing is dat gewoon een moeilijk platform. En daarom is er LinkedIn. Het grootste B2B social media platform van de wereld. Ook in Nederland is het een groot platform met 4,4 miljoen gebruikers.
Het richt zich puur en alleen op de zakelijke wereld en daarom is het zeer geschikt wanneer je je marketing richt op andere bedrijven.
Wat voor content doet het dan goed op LinkedIn:
- Blogs
- Branche nieuws
- Bedrijfs & productnieuws
- Onderzoeksrapporten
- How-to’s
- Infographics
- Lijstjes
- Video’s
- Vacatures
Alle content die je op LinkedIn post moet waarde hebben. Het moet de gebruikers van LinkedIn helpen om hun werk beter te doen. Vergroten van hun kennis in welke manier dan ook.
Dat betekent meteen ook dat LinkedIn een uitgelezen kanaal is om je thought leadership positie te vergroten en je te presenteren als expert op een specifiek gebied. De content die jij deelt helpt namelijk niet alleen anderen maar laat hen ook zien dat jij een koploper bent op dit onderwerp. Dat werkt alleen als jij kennis deelt die hen aan het denken zet. Als het een lijstje met tips is die ze al 10 keer voorbij hebben zien komen dan sla je de plank mis.
En ook video’s heb ik in dit lijstje gezet. Iedereen ziet in zijn tijdlijn op LinkedIn ontzettend veel tekst voorbij komen. Video is een verfrissende afwisseling. Ook hier moet de video wel voldoende kennis verrijkend zijn dus een leuk filmpje gaat het minder goed doen dan een filmpje dat een aantal super tips behandeld.
Dat video het goed doet op LinkedIn blijkt ook wel als je je realiseert dat video 20 keer meer gedeeld wordt dan tekst posts.
LinkedIn kan hierdoor helpen in de awareness fase en de consideration fase.
Leestip:
Alles over LinkedIn Adverteren
Een ander social media kanaal dat heel erg inzet op beelddenken is Pinterest. Met Pinterest kan je echte moodboards creëren die inspireren en laat dat nou perfect zijn voor de awareness fase.
Wellicht ken je het wel als je je huis opnieuw gaat inrichten. Een moodboard. Een overzicht van afbeeldingen die samen één geheel vormen. Hoe mooi is het als jij potentiële klanten kan inspireren met moodboards waar ook jouw producten tussen staan.
Pinterest gaat echt om het creëren van een gevoel en hoewel het heel visueel ingericht is kan je hier ook prima interessante blogs tussen plaatsen.
Het leuke van Pinterest is dat je echt kan werken naar een doel van een persoon. Iets dat nog moet plaatsvinden.
Stel je hebt een reisorganisatie en je wilt meer reizen verkopen naar Sevilla in Spanje. Dan kan je natuurlijk continu je reizen aanbieden via diverse advertentievormen en wellicht stunten met kortingen maar wat houdt je dan aan marge over?
Kan je dan niet beter de ervaring en beleving van mogelijke klanten vergroten door ze een echt kijkje in de keuken aan te bieden? Verzamel op Pinterest leuke activiteiten in Sevilla en de beste restaurants, hotels en bars. Op die manier krijgt iemand een compleet beeld hoe zijn vakantie eruit kan zien. En natuurlijk zijn de hotels van jouw website om jouw reizen te verkopen.
De beleving is echter heel anders dan wanneer je gewoon je reizen en hotels in Sevilla verzamelt op Pinterest of welk ander platform dan ook. Zorg gewoon dat je het beste, inspirerende en meest informatieve board maakt over Sevilla en je zal zien dat het je bedrijf verder helpt.
Content geschikt voor Pinterest:
- Inspirerende afbeeldingen
- Blogs met handige tips
- Content van andere die jouw klanten helpen hun doel te bereiken
Creëer dus met verschillende content uit verschillende bronnen een pagina waar je de ultieme beleving laat zien die mensen doet watertanden.
Op Pinterest zitten 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers.
Twitter? Ja, Twitter is er nog steeds en 2,5 miljoen Nederlanders maken er nog altijd gebruik van. Dat betekent dat andere platformen misschien groter zijn maar voor sommige campagnes kan Twitter nog steeds heel interessant zijn.
Twitter is, zoals eerder aangegeven, een vluchtig medium. Een tweet heeft een levensduur van zo’n 20 minuten. Dus wat je nu post is over 20 minuten al oud nieuws. Het zal nog wel gezien worden en zelfs klikken opleveren maar de grootste impact maakt het in die 20 minuten.
Door de vele berichten die er op Twitter worden gepost zakt je bericht immers vrij snel weg uit de tijdlijn van je volgers. Daarom heeft iedereen het altijd over de hashtags, dan kan je de levensduur nog enigszins wat verlengen.
Maar waarom is Twitter dan toch nog interessant? Dat komt doordat men het gebruikt voor hele specifieke doelen. Twitter is een soort wereldnieuws kanaal. Even snel bijblijven wat er in de wereld gebeurt.
Content die het goed doet op Twitter:
- Actualiteiten
- Trends
- Bedrijfsnieuws
- Vragen stellen
- Behind the scene content
- Infographics
- Video’s
Ja, het is misschien gek maar video doet het ook goed op Twitter. Geen lange video’s die echt de diepte in gaan maar korte video’s passen gewoon erg goed bij Twitter. Ze leveren dan ook veel meer engagement op dan afbeeldingen.
Infographics lijken wel bedacht alleen voor Twitter. Twitter gaat om snel informatie tot je nemen en een infographic heeft eigenlijk hetzelfde doel.
Doordat Twitter zo geschikt is om bij te blijven doen uiteraard actualiteiten en nieuws het erg goed en ook trends. Je wilt weten wat er speelt in de wereld, of in de wereld die belangrijk voor je is, dus sluit content die inspeelt op actualiteiten en trends erg goed aan op Twitter.
Wil je samenwerken met je doelgroep? Dan helpt Twitter je naar mijn mening het beste. Veel journalisten zitten op Twitter en gebruiken Twitter ook voor feedback van uit hun community. Dat werkt net zo voor bedrijven.
Trouwens, al die journalisten op Twitter… Mooi moment om je bedrijfsnieuws met hen te delen. Wie weet pikken ze het op.
Aangezien de levensduur van een tweet vrij kort is kan je dit ook goed gebruiken voor behind the scene content. Informatie die nu leuk is en opbouwt naar bijvoorbeeld het evenement dat je organiseert maar die na het evenement achterhaald is.
Snapchat
En dan hebben we nog Snapchat. De jeugd stapt vooral in op Snapchat en de wat oudere generaties lijken de weg naar het medium wat moeilijker te vinden. Toch heeft Snapchat 2,4 miljoen gebruikers in Nederland.
Wil je de jongeren bereiken dan moet je op Snapchat zitten en dus ook content aanbieden die zij waarderen. Ook hier weer heel erg uit het beelddenken.
Content die het goed doet op Snapchat:
- Behind the scenes
- Q&A interviews
- Coupons
Net als op Twitter is Snapchat een medium waar je de spanning kan opbouwen door behind the scene content te laten zien. Zorg er wel voor dat er een verhaal achter zit want anders komt de boodschap niet goed over en is het eigenlijk gewoon doodsaai.
Q&A interviews met personen die de jongeren aanspreken doen het ook erg goed op Snapchat. Het is een manier om die persoon te koppelen aan jouw merk en dat zal je merk helpen om de band met de doelgroep te versterken.
Op Snapchat kan je jongeren naar je fysieke winkels trekken door ze een coupon aan te bieden. Die coupon is beperkt geldig en geeft ze een korting op een specifiek product in jouw winkel op vertoning van de coupon in jouw winkel. Dit werkt natuurlijk alleen bij producten die impulsief aangekocht worden en niet al te duur zijn.
Zo kan je met coupons toch in de decision fase van het aankoopproces mensen bewegen om direct een aankoop te doen.
Succes met social media behalen
Goed om te weten dat je met social media awareness kan creëren maar we zouden het toch ook hebben over hoe je meer omzet kan bereiken met social media? Dat klopt en dat kan ook.
Door volgers te bereiken met content op social media kan je ze beïnvloeden. Dat doe je in alle fases van het aankoopproces. De awareness fase is het begin van het aankoopproces. Het startpunt. Het creëren van een behoefte. Een gevoel van dat wil ik ook.
Door dit te doen kan je de mensen die enige vorm van interesse hebben in jouw product selecteren. Deze groep mensen kan je vervolgens opnieuw bereiken met content die ze verder helpen de marketing funnel in.
In die marketing funnel probeer je ze verder te verleiden naar de consideration en decision fase tot het moment dat ze klant bij je worden. Dit is dé manier om van je volgers klanten te maken.
Hoe maak je van volgers klanten op social media?
De personen die op jouw social media content klikken komen op een landingspagina terecht. Dat betekent dat ze vanaf daar verdere stappen kunnen ondernemen. Dit kan zijn:
- Meer content lezen
- Een product kopen
- Converteren tot lead
- Aanmelden voor een nieuwsbrief
Wat belangrijk is in deze is dat je niet langer afhankelijk bent van het bereik van je social media kanaal. Dit komt doordat social media platformen werken met algoritmes. Als je vroeger wat postte op Facebook dan werd het opgenomen in de tijdlijn van al je volgers. Tegenwoordig is dit niet het geval. Een algoritme van het social media platform bepaald welke berichten wel of niet getoont worden aan jouw volgers.
Je hebt dus veel minder controle wanneer je uitgaat van volgers welke content ze te zien krijgen. Door gebruik te maken van social media in de awareness fase kan je deze volgers naar je website toe trekken om daar de controle over te nemen.
Iemand op je website kan je namelijk oppakken met een pixel. Op die manier kan je die persoon retargeten. Retargeten betekent niks meer dan opnieuw deze persoon bereiken. Dus hoe meer mensen op je content klikken op social media en op je landingspagina terecht komen hoe meer mensen je kan retargeten.
Met retargeten kan je deze groep mensen, waarvan je weet dat ze enige vorm van interesse hebben in de beleving die je hebt getoont, content gaan aanbieden in andere fases van het aankoopproces. Dit kan bijvoorbeeld de consideration fase zijn.
Retargeten kan je via diverse platformen doen. Deze kosten echter allemaal geld om in te zetten. Daarom is het lucratiever om de persoon niet via retargeting op te volgen maar via email marketing.
Met email marketing kan je de persoon aanschrijven en ben je er zeker van dat deze de informatie aangeboden krijgt. Daarnaast maak je hiervoor nauwelijks kosten. Het verkrijgen van een emailadres kan echter soms lastig zijn. Het is een drempel voor mensen om hun gegevens achter te laten.
Biedt daarom diverse mogelijkheden aan om iemand zover te krijgen. Dit kan een aanmelding op de nieuwsbrief zijn, waardevolle content die ze kunnen downloaden, een proefmonster dat ze toegestuurd krijgen of een kortingscoupon die ze krijgen na het achterlaten van hun emailadres. Er zijn talloze manieren te bedenken maar kijk welke voor jouw doelgroep het beste werkt.
Een manier om de drempel te verlagen is niet alleen door waarde aan te bieden in ruil voor het emailadres maar ook door andere kanalen middelen aan te bieden. Een voorbeeld hiervan is het pushbericht van subscriber.
Het gaat erom dat je met deze mensen in gesprek blijft. Of dat is via retargeting, email marketing of pushberichten is maakt niet uit.
Dus als iemand met je interactie zoekt wil je daar een vervolg aangegeven. Wat ook nog een mogelijkheid is om mensen die je video hebben bekeken te retargeten. Of wanneer iemand op onderwerp zoekt of erover twittert. Per social media platform is het verschillend welke mogelijkheden je hebt om het gesprek gaande te houden.
Leestip:
6x meer omzet uit bestaande klanten
Social media draait dus allemaal om content
Het aanbieden van de juiste content is dus erg belangrijk binnen social media, zoals het belangrijk is op elk kanaal dat je inzet. De content moet relevant zijn en zorgen voor engagement. Of dit nu klikken zijn, likes of shares.
Hoe creëer je de perfecte content op social media? Die content die relevant is? Het begint net zoals bij andere kanalen met het doen van onderzoek.
Wie is je buyer persona en waar hebben zij behoefte aan? Waar staat de informatie die zij interessant vinden in de buyer journey? Voor de meeste social media kanalen weet je dat de awareness fase belangrijk is maar wil je mensen in de consideration fase bereiken vergeet dan ook niet Youtube of in sommige gevallen LinkedIn.
Kijk ook naar de posts op jouw onderwerp of thema die het goed hebben gedaan. Dit kan je doen met BuzzSumo.com. Neem als voorbeeld Rip Curl. Wat wordt er veel gedeeld over surfplanken bijvoorbeeld.
Dit is een van de social media content posts die het goed doen over surfboards. In dit geval gaat de content over het maken van een surftas van hennep. De reden dat dit item het zo goed doet is omdat het een duurzaam product is. Dat zie je als je de landingspagina bekijkt. Dit kan voor Rip Curl een aanwijzing zijn om zich meer te richten op duurzame producten en social media content daarover.
Naast BuzzSumo heb je ook nog Answer The Public. Dit geeft je een inzicht in een aantal vertakkingen op basis van je onderwerp. Vragen die mogelijk leven bij je doelgroep. Dit kunnen ook interessante onderwerpen zijn om content over te publiceren. Deze tool wordt ook dikwijls gebruikt voor SEO.
Maar goed het verzinnen van onderwerpen is wellicht niet het moeilijkste. Soms is het maken van de content nogal een uitdaging waar aardig wat tijd in gaat zitten. Je wilt dat je content van hoogwaardige kwaliteit is. Wist je dat er een mogelijkheid is om tijd te besparen en zelfs geld zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van je social media content?
Al een keer gehoord van Canva? Met Canva maak je heel eenvoudig en in veel gevallen gratis social media posts van hoge kwaliteit. Simpel en snel social media posts maken helpt je om je social media planning uit te voeren.
Wil je liever infographics maken? Dan kan Piktochart je helpen. Met deze tool kan je je eigen infographics in een handomdraai maken.
Social media planning
Planning onderscheid succesvolle kanalen van minder succesvolle kanalen. Ja, je kan tien keer per dag wat posten op social media in de hoop je doelgroep en volgers te bereiken. Toch zal je zien dat dit niet werkt. Beter kan je één keer per dag content publiceren van hoge kwaliteit waarop de engagement-ratio hoger is dan tien berichten waar nauwelijks een reactie op komt.
Uiteraard verschilt de frequentie per social media platform. Onderstaand overzicht van Bootcampdigital kan je hierbij helpen.
Helaas zijn er heel veel verschillende onderzoeken gedaan naar de beste dagen en de beste tijdstippen van het posten van content op de diverse social media platformen. En, verrassend genoeg, hebben ze allemaal andere resultaten. Soms is het ook een kwestie van logisch nadenken. Op LinkedIn posten gaat beter wanneer mensen aan het werk zijn, logisch als je erover nadenkt.
Onderstaand overzicht is een combinatie van meerdere onderzoeken, maar toch neem ik het met een korreltje zout. Het belangrijkste is blijven testen. Het kan namelijk ook verschillen per branche en per doelgroep. Dit overzicht is afkomstig van Coschedule.com.
Youtube: Donderdag & Vrijdag
Pinterest: Zaterdag & Zondag
Snapchat: Elke willekeurige dag
Zo zijn er ook overzichten over het beste tijdstip om te publiceren op social media. Helaas weer heel veel verschillende informatie over het beste tijdstip om je content op social media te posten.
- Facebook doet het overwegend goed bij een post om 13:00
- Twitter doet het het beste om 20:00
- Instagram kan je het beste posten om 10:00 en 22:00
- LinkedIn heeft de meeste engagement om 10:00, 19:00 en 20:00
- Youtube video’s doen het het beste als ze om 16:00 worden geupload
- Pinterest pins doen het het beste tussen 20:00 en 22:00
- Snapchat doet het elke dag goed tussen 22:00 en 01:00
Met deze informatie, blijf uiteraard ook zelf veel testen, moet je ook voor je bedrijf een social media strategie maken. Welke content ga je maken die aansluit bij je contentkalender? En wanneer ga je deze informatie posten op je social media kanalen?
Uiteindelijk werken al je online marketing tools samen om het doel te bereiken; meer leads, meer klanten, meer omzet.
Hoe past de social media content dus in je online marketing strategie? En dus in je marketing funnel?
Met deze informatie paraat kan je je social media planning gaan maken. Welke content wanneer klaar is weet je uit je contentkalender. Het is goed om je te realiseren dat wanneer je je content live zet je ook direct je social media kanalen wilt gaan inzetten om ervoor te zorgen dat je het meeste profijt haalt uit je social media.
Dat betekent dus ook dat je social media kanaal invloed heeft op je content planning. Een social media post moet zich in het eerste uur bewijzen om kans te maken om viral te gaan. En dat is natuurlijk prettig voor het bereik van je social media uitingen.
Nog wat laatste social media tips
Vergeet dan ook niet waar social media voor bedoeld is; sociaal zijn. Ga dus het gesprek aan met je volgers. Als je iets post op je social media kanaal kan je het gesprek beginnen door af te sluiten met een vraag.
Reageert iemand op je post? Dan reageer je elke keer terug. En niet met een like. Iemand heeft de moeite gevonden om te reageren op je bericht dan kan jij op zijn minst de moeite nemen om terug te reageren. Wil je dit goed doen dan sluit je ook jouw reactie weer af met een vraag zodat er echt een gesprek ontstaat.
Interacties, engagement, zijn heel erg belangrijk voor het algoritme van social media. En een reactie wordt beter beoordeeld door het algoritme dan een like. Daardoor wordt jouw post vaker getoont dan wanneer je alleen likes krijgt.
Een laatste belangrijke tip die ik je wil meegeven is het gebruik van UTM tags. Voeg deze toe aan je links. Hierdoor kan je het resultaat van je social media posts meten maar dat is niet alles. Met UTM tags kan je ook lijsten maken waar je op een later moment kan retargeten.
Wil je je resultaten kunnen meten dan moet je ook in je social media strategie duidelijke doelstellingen opnemen. Wat zijn je KPI’s? Wanneer ben je succesvol en op de goede weg en wanneer niet?
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -