Content Marketing Strategieën

Wanneer je gekozen hebt met de online marketing strategie content marketing aan de slag te gaan ben je er nog niet. Content marketing is ook weer onder te verdelen in content marketing strategieën.

De ene vorm van content marketing is namelijk de andere niet. Content marketing gaat natuurlijk om het delen van content in welke vorm dan ook. De bekendste content marketing strategieën zijn:

  • Storytelling
  • Inbound marketing
  • Native advertising
  • Zoekmachine optimalisatie
  • Vloggen

Met content marketing wil je de bezoekers aantrekken door relevante content te creëren waarmee je uiteindelijk je omzet vergroot.

Hieronder heb ik de belangrijkste content marketing strategieën voor je op een rij gezet. Hopelijk helpt het je om de juiste content marketing strategie te kiezen voor jouw producten of diensten.

 

Storytelling

Door persoonlijke verhalen te delen doe je aan storytelling. De kracht van storytelling is de emotie die gepaard gaat met het delen van je persoonlijke ervaring.

Waargebeurde verhalen spreken vaak meer aan dan droge content die je soms vind op websites. Ja, je leert ervan maar een waargebeurd verhaal is vaak leuker om te lezen. Het heeft kleine, leuke details die het verhaal speciaal maken en waardoor je verder wilt blijven lezen.

Hierdoor is storytelling een van de content marketing strategieën die erg succesvol kan zijn om bezoekers aan je te binden.

 

Inbound marketing

Waar je bij storytelling je richt op het delen van een verhaal en inspelen op de emotie richt je je bij inbound marketing op het genereren van leads. Content marketing zet je in om gevonden te worden in de zoekmachines en je bezoekers op je website te houden.

Zodra de bezoekers op je website zijn probeer je ze om te zetten in leads. Deze leads ga je vervolgens verder bewerken met andere relevante content. Deze biedt je bijvoorbeeld aan via email marketing.

De juiste content aanbieden op het juiste moment aan de juiste persoon kan je veel tijd kosten. Met marketing automation wordt je leven een stuk makkelijker gemaakt voor inbound marketing.

De leads die je met content door je marketingfunnel heen begeleid moeten op een gegeven moment voldoende opgewarmd zijn dat ze staan te springen om je product of dienst af te nemen. Dan gaan de leads naar de verkoopafdeling en zij maken van de leads klanten.

 

Native advertising

Ik heb zitten twijfelen of native advertising thuishoort onder de content marketing strategieën. Het is eerder een kanaal waar je je content marketing op inzet. Echter heb ik besloten om native advertising toch onder content marketing strategieën geschaard.

De reden daarvoor is dat je native advertising grootschalig kan inzetten om via het bereik van andere websites je boodschap over te brengen. Vergis je niet, je krijgt een unieke kans om je verhaal te doen. Het laatste wat je wilt doen is de bezoekers vervelen.

Zorg daarom voor een goed onderwerp en een goed verhaal. Dus geen praatje over hoe goed je product is maar meer een kennisartikel waarvan de lezers stijl achterover slaan. Vertel over oplossingen voor problemen waar zij niet eerder aan gedacht hebben.

Dus laat je bedrijf en product zoveel mogelijk weg uit je native advertentie. Het gaat om de content en niet om jouw product of bedrijf. Met native advertising ga je geen producten verkopen maar je speelt wel in op de awareness fase van het aankoopproces. Je wilt behoefte creëren.

 

Zoekmachine optimalisatie

Wellicht denk je, nee dit is geen content marketing. Hier zit je echt mis. Maar denk er eens over na. De zoekmachine kan je alleen vinden op zoektermen waarover je content hebt gemaakt.

Bloggen wordt vaak ingezet voor zoekmachine optimalisatie. Misschien had ik het kopje beter bloggen kunnen noemen maar goed.

Je schrijft content voor de onderwerpen uit je zoekwoorden onderzoek. Dus je maakt content ten behoeve van marketing. Mijn inziens, content marketing. De content die je schrijft schrijf je om hoger te komen in Google.

Naast de ruim 200 ranking factoren die er zijn voor zoekmachine optimalisatie moet je toch echt content creëren om gevonden te kunnen worden op de juiste onderwerpen.

 

Vloggen

Naast bloggen heb je ook vloggen. Je kent het wel, mensen die hun verhaal doen maar dan via video. Nu is video niet perse een andere content marketing strategie maar vloggen is dat wel.

Een video maken kan namelijk eenmalig zijn of sporadisch voorkomen. Vloggen doe je echter structureel. Elke week, elke dag, de frequentie bepaal je helemaal zelf natuurlijk.

Voor vloggen zet je echter een plan op en maak je een echte strategie hoe je je inspanningen gaat omzetten in klanten.

In plaats van zelf te gaan vloggen kan je ook een vlogger of marketing influencer inschakelen om jouw product in een vlog te gebruiken.

Wellicht niet helemaal vloggen maar ook een webinar serie is een vorm van content marketing. En zo zijn er nog veel verschillende manieren van content marketing strategieën.
Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This