Maximaliseren van de omzet van jouw website

Snap je dat het niet draait om het aantal bezoekers op jouw website maar om de omzet die je uit jouw websitebezoekers haalt? Dan heb je al een grote voorsprong op veel ondernemers in Nederland.

In deze blog ga ik dieper in op de manier om de omzet van jouw website te vergroten. Dit kan je doen door hele simpele zaken van jouw salesfunnel aan te passen. Denk zoals grote bedrijven als Amazon en McDonalds en je zal zien dat je een snelle groei kan doormaken.

 

Wat doen de meeste bedrijven verkeerd?

Het idee hierachter is toch wel enigszins bekend maar wordt in online marketing maar zelden succesvol toegepast. De enorme groei in online ondernemers, zoals webshops, zorgt ervoor dat veel ondernemers een webshop opzetten en vervolgens zich volledig gaan focussen op het verkrijgen van meer bezoekers.

Zoekmachine optimalisatie is hierin erg populair maar dit kost enorm veel tijd. Dan maar aan de slag met SEA. Dit gaat snel maar kan ook klauwen met geld kosten. Dit terwijl het rendement er niet altijd is. Al snel wordt er gestopt met SEA.

Misschien social media adverteren proberen. Het is niet moeilijk. Je maakt een aanbieding en zorgt dat bezoekers op een landingspagina terecht komen waar ze het product kunnen kopen. Het lukt, de producten worden verkocht. De marge is echter betrekkelijk laag. En dan merk je dat de conversiepercentages afnemen. Uiteindelijk is social media adverteren ook niet langer succesvol.

En wat nu? Waarom gaat het mis? Is mijn product te duur? Of doe ik iets anders verkeerd? Voor je het weet worden de prijzen verlaagd en komen je marges onder druk te staan.

 

Maak gebruik van de voordelen van online marketing

Waar het mis gaat is dat de meeste ondernemers zich richten op de verkoop van één product in een campagne. Het is wel een stuk relevanter dan een campagne te maken waarin je veel verschillende producten aanbiedt in de hoop dat er eentje voldoende interessant is voor de bezoeker.

Het maken van een gerichte salesfunnel is juist een van de voordelen van online marketing. Maak hier dan ook gebruik van. Targeting is essentieel voor het vergroten van jouw rendement. Maar dit is niet genoeg.

 

Hoe groeien grote bedrijven zo snel?

Het verschil tussen succesvolle online ondernemers en onsuccesvolle online ondernemers is de manier waarop ze naar omzet kijken. Het is namelijk duurder om een nieuwe klant binnen te halen dan om een bestaande klant te vergroten in klantwaarde.

Focus je daarom niet alleen op het binnenhalen van nieuwe klanten maar juist op het vergroten van de klantwaarde en de customer lifetime value. Wanneer je dit goed inricht levert dit voldoende geld op om nieuwe klanten aan te trekken via online marketing.

 

Upsellen vergroot de klantwaarde

Amazon verkoopt namelijk liever twee producten dan één product. Het eerste product waar een bezoeker interesse in heeft is slechts de opstap naar de aankoop van meerdere producten. Daarom biedt Amazon product pakketten aan die met slechts één klik te bestellen zijn.

 

Werk met lokkertjes

McDonalds en Mediamarkt werken al jaren met hetzelfde principe. Ze bieden een product aan tegen kostprijs, onder de kostprijs of tegen minimale marge. Het doel hiervan is om meer klanten naar hun winkel te trekken. Vanaf daar is het de bedoeling om de klant de winkel niet uit te laten gaan met slechts één product.

Wist je bijvoorbeeld dat de McDonalds al jaren praktisch geen winst maakt op de hamburger die ze aanbieden? De marge maken ze op de patat en de frisdrank die je erbij bestelt. De lage prijs van de hamburger is dus slechts het lokkertje.

Of zoals ze zeggen in de wereld van conversie optimalisatie de tripwire.

 

Zelfs als de bezoeker niks koopt wil je iets van de bezoeker

Natuurlijk is niet elke bezoeker van jouw website automatisch een klant. Zorg er in elk geval voor dat je van elke bezoeker de contactgegevens achterhaald. Hiermee heb je de kans om een relatie op te bouwen met de bezoeker. Dit noemen we leadgeneratie.

Hiermee kan je in gesprek blijven met de bezoeker en uiteindelijk toch het juiste product aanbieden op het juiste moment. Doe je dit op de juiste manier dan vertaal je de bezoeker alsnog tot een klant.

Om dit allemaal met de hand te doen is eigenlijk geen doen. Ook als is email marketing het best converterende online marketingkanaal dat er is. Met marketing automation kan je dit automatiseren zodat je de optimale buyer journey voor de lead creëert.

 

Conclusie

Laat geen enkele bezoeker van jouw website vertrekken zonder dat je contactgegevens van ze hebt achterhaald. Dit kan door middel van een verkoop zijn of in ruil voor een gratis product.

Realiseer je namelijk goed dat in de meeste gevallen 95% van de bezoekers van jouw website nooit meer zullen terugkeren op jouw website. Met zijn contactgegevens kan je toch nog een relatie opbouwen met de bezoeker.

Wees niet tevreden met de verkoop van slechts één product. Probeer altijd upsell toe te passen om de klantwaarde te vergroten.

Trek meer bezoekers met lokkertjes die vervolgens worden voorzien van upsell proposities.

Kortom, teken een salesfunnel waarbij je elke bezoeker probeert te maximaliseren in omzet door meer producten te verkopen en een relatie voor de lange termijn op te bouwen.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This