Email marketing flows die elke webshop moet hebben
Wanneer je een webshop hebt dan is email marketing erg belangrijk. Soms kan je overweldigd worden door alle mogelijkheden die online marketing biedt. Daarom zet ik voor jou de email marketing flows die je als webshop moet hebben op een rij.
#1 Bestelling voltooid email
Wanneer een bezoeker een bestelling plaatst in jouw webshop dan verwacht deze ook dat die hiervan een bevestiging per mail krijgt. Zorg daarom dat je deze email marketing flow hebt draaien in jouw webshop.
Deze email marketing flow draagt bij aan de betrouwbaarheid van jouw webshop.
#2 Pakketbezorging email
Naast de bevestiging van de bestelling wil de klant ook graag weten wanneer hij het pakket kan verwachten. Laat daarom ook weten wanneer het pakket bezorgd wordt zodra dit bekend is.
Dit ziet de klant als een welkome service en met deze email marketing flow wordt ook jouw betrouwbaarheid vergroot.
#3 Email marketing voor reviews
Na de ontvangst van het pakket wil natuurlijk weten wat de klant vindt van het product. Is die tevreden? Dan zie je dat graag terug in de reviews voor jouw webshop. Vraag de klant dan ook om een review te schrijven over het product in jouw webshop.
Deze reviews helpen jou om de betrouwbaarheid bij potentiële nieuwe klanten te vergroten. Daarnaast draagt reviewmarketing bij op het gebied van SEO.
#4 Welkom bij de nieuwsbrief
Heeft een bezoeker zich aangemeld voor jouw nieuwsbrief of een andere vorm van email marketing. Bevestig dan per email dat het gelukt is. Tevens is dit een uitstekende mogelijkheid om het emailadres te bevestigen. Zo weet je zeker dat de bezoeker met het juiste emailadres is aangemeld.
Dit vergroot ook weer de betrouwbaarheid van jouw webshop.
Maak meteen gebruik van deze kans om een aankoop te stimuleren door voor de eerste aankoop een kortingscode te verstrekken.
#5 Product niet op voorraad
Heb je een product op jouw webshop dat momenteel niet op voorraad is? Biedt bezoekers dan de mogelijkheid om hun emailadres achter te laten. Wanneer het product weer op voorraad is krijgen al deze aanmelders een mailtje.
Deze email marketing flow richt zich op het vergroten van de omzet van jouw webshop.
Leestip:
#6 Winkelwagen niet afgerekend
Is de bezoeker van jouw webshop vergeten de inhoud van zijn winkelwagentje af te rekenen? Dan betekent dit niet dat de bezoeker dit niet wilt kopen. Dit komt namelijk erg vaak voor. Stuur een dag later, of zelfs een paar uur later, een mailtje om hem te herinneren aan de producten in zijn winkelwagen.
Deze email marketing flow richt zich op het vergroten van de conversieratio.
#7 Aanvullende producten email marketing flow
Nadat een klant een product heeft gekocht weet je waar zijn of haar interesse ligt. Dit is waardevolle informatie. Welke producten heb jij nog meer in jouw assortiment die aansluiten bij deze behoefte? Biedt een aantal weken later aanvullende relevante producten aan in een email marketing campagne. Dit kan met of zonder korting.
Deze email marketing flow probeert te zorgen voor meer omzet.
#8 Herhaalaankopen stimuleren via email marketing
Wanneer je een product verkoopt dat regelmatig vervangen moet worden dan wil je herhaalaankopen stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan de verkoop van tandpasta. Na een paar weken is die op.
Reken uit hoe lang iemand gemiddeld met een tube tandpasta doet en biedt via een email marketing flow na iets minder dan die gemiddelde periode een herhaalaankoop aan.
Het doel hiervan is om de omzet van jouw webshop te vergroten.
#9 Ik mis je email marketing flow
Zijn bezoekers gemiddeld een keer per kwartaal in jouw webshop te vinden en heb je een groep bezoekers al 2 kwartalen niet gezien? Dan is het hoog tijd voor een email campagne om deze bezoekers terug te winnen.
De ‘ik mis je’ email campagnes helpen je om oude klanten weer terug te krijgen naar jouw webshop. Het doel? Meer omzet.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -