Conversie Verhogen Van Jouw Webshop Met 13 Tips

Bij een webshop draait het allemaal om het conversiepercentage. Het verhogen van het aantal conversies is dan ook essentieel voor jouw webshop. Hoe pak ik conversie verhogen van mijn webshop aan? Waar moet ik beginnen? En hoeveel gaat het me kosten?

Allemaal belangrijke vragen die we in dit artikel gaan beantwoorden. Echter kan ik je alvast verklappen dat het laten stijgen van jouw conversiepercentage niet altijd geld hoeft te kosten.

 

Conversie verhogen van webshops

Het doel van conversie verhogen is uiteindelijk om meer omzet te behalen met jouw webshop. Dat kan je doen op drie manieren.

  • Meer bezoekers naar jouw webshop trekken
  • Het aantal herhaalaankopen van jouw klanten vergroten
  • Meer bezoekers converteren tot klant
  • Het aankoopbedrag van jouw klanten vergroten

In dit artikel nemen we voor alle vier de onderdelen tips mee maar mijn advies is begin met de laatste twee. Wanneer je namelijk meer bezoekers tot klant converteert dan heb je hier meer profijt van wanneer je meer bezoekers naar jouw webshop gaat trekken.

Wanneer je nu van elke 100 bezoekers 20 klanten maakt dan kan je met een conversie optimalisatie stijging van 50% voor elke 100 bezoekers 30 klanten verwachten. Nu denk je wellicht 50%, dat lijkt me onmogelijk. Maar niets is minder waar. Dit komt regelmatig voor.

Laten we beginnen met de eerste tip voor het verhogen van het conversiepercentage voor jouw webshop.

 

#1 Conversie verhogen voor jouw webshop begint met het bestelproces

Vaak begin ik binnen online marketing aan het einde van het aankoopproces. Dat betekent bij een webshop dat ik begin bij het bestelproces. Hierin zijn er twee hele belangrijke zaken.

  1. Maak het de bezoekers zo makkelijk mogelijk
  2. Maak het proces zo betrouwbaar mogelijk

Wanneer je het de bezoeker zo makkelijk mogelijk wilt maken dan kies je voor een aankoopproces waarbij alle gegevens slechts eenmaal ingevuld hoeven worden. Dit voorkomt frustratie. Elk veld dat een bezoeker moet invullen is een reden om af te haken tijdens het aankoopproces.

Kies daarom voor zo min mogelijk velden. Alleen de velden die echt noodzakelijk zijn. Zoals het adres wanneer je het product moet bezorgen. Iets als een geboortedatum is in de meeste gevallen totaal niet noodzakelijk dus verwijder deze bij het aankopen. Er is namelijk maar één doel op dit moment en dat is dat de bezoeker zijn aankoop doorzet.

Om te voorkomen dat een bezoeker afhaakt tijdens het bestelproces wil je dat deze niet overrompeld raakt. Kies daarom voor een bestelproces verspreid over meerdere pagina’s. In twee stappen is al een stuk beter want na het invullen van de eerste pagina is de bezoeker al voldoende gecommitteerd om ook de tweede pagina in te vullen.

Het tweede is dat je wilt dat de bezoeker het bestelproces als betrouwbaar ervaart. Hij heeft namelijk al het product uitgekozen en bereid om het te kopen. Echter zou een onbetrouwbare ervaring de bezoeker doen afhaken.

Dat betekent dat je niet met onverwachte kosten om de hoek komt. Dat je werkt met betrouwbare betalingsproviders en deze op een professionele manier presenteert. Voorkom hier dan ook spelfouten want dat duidt op onbetrouwbare webshops.

Daarnaast kan je ook hier jouw contactgegevens plaatsen om de bezoeker de mogelijkheid te bieden om contact met je op te nemen tijdens het bestelproces. Dit bijvoorbeeld wanneer iets niet lukt met bestellen. De kans dat de bezoeker jou gaat bellen is erg klein maar het gaat om het gebaar, de bereidheid en betrouwbaarheid.

Laat ook hier de webshop keurmerken duidelijk zien zodat ze weten dat ze met een betrouwbaar bedrijf in een veilige omgeving zaken doen.

 

#2 Omzet verhogen tijdens het bestelproces in je webshop

Tijdens het bestelproces kan je je ook richten op het vergroten van de orderwaarde. Dit doe je door aanvullende producten of aanbiedingen aan te bieden. Zo kan je de bestelling voor jouw bezoeker compleet maken met aanvullingen die echt helpen.

Domino’s pizza doet dit al jaren met scherpe aanbiedingen. Wanneer ik een pizza bestel bij Domino’s via hun website dan krijg je regelmatig in het aankoopproces de aanbieding om 2 blikjes cola voor een € 1 euro bij te bestellen. Die aanbieding is zo scherp, die voeg ik bijna altijd toe.

Het is een goed moment om een extra product aan te bieden want de bezoeker zit al in de flow van het aankopen van een product. Als het aangeboden product dan echt een koopje lijkt dan is de kans dat die bij bestelt wordt groot.

Bij producten die regelmatig vervangen worden zoals een tandenborstel zou je kunnen aanbieden om het tweede product met 25% korting aan te kunnen bieden. Dit natuurlijk zodra de marge dit toelaat en het product niet kan vergaan.

 

#3 Leidt je bezoekers niet af tijdens het converteren

Zie elke pagina als een unieke pagina. Wat heeft de bezoeker op die pagina essentieel nodig? En vooral, wat niet?

Zodra een bezoeker aan het bestellen is dan kan de menubalk afleiden. Het is een manier om het bestelproces te onderbreken. Kies er daarom voor om tijdens het bestelproces om jouw menu-navigatie te laten verdwijnen.

Het enige wat de bezoeker nodig heeft, en wat jij als webshop eigenaar wilt, is de volgende stap in het bestelproces. Laten we hem daarom niet afleiden.

 

#4 Bedankpagina is niet het einde van een bezoek aan jouw webshop

Aan het einde van het aankoopproces verlaten bezoekers vaak de webshop. Dit is logisch want een bedankpagina laat meestal helemaal geen volgende stappen zien. Er zit niks anders op dan de webshop te verlaten.

Biedt op jouw bedankpagina opties aan om in contact te blijven met de bezoeker. Maak hem lid van de nieuwsbrief of laat hem je volgen op een van je social media kanalen.

 

#5 Bezoekers voltooien hun bestelproces vaak niet

Laat geen geld liggen. Bezoekers plaatsen namelijk regelmatig producten in hun winkelwagen maar rekenen die niet af. Ze verlaten jouw webshop tijdens het aankoopproces en hierdoor loop jij omzet mis.

Dus wat gaan we hieraan doen? Deze bezoekers willen misschien wel kopen maar werden onderbroken door het dagelijks leven dat een dringende vraag of behoefte had tijdens het aankopen. Jij als webshop eigenaar helpt deze potentiële klanten natuurlijk aan een herinnering van de geweldige producten die zij in de winkelwagen hadden zitten.

Hiervoor kan je twee dingen doen.

  1. Wanneer de bezoeker een account heeft bij jouw webshop dan heb je zijn emailadres waarschijnlijk. Dat geeft jou een kans om de potentiële klant een email te sturen zodat hij de producten uit zijn winkelwagen niet vergeet.
  2. Heb je geen emailadres van deze persoon dan kan je deze bezoeker nog wel bereiken. Door de inzet van online advertenties kan je deze bezoeker proberen te overtuigen om terug te komen naar jouw webshop om de bestelling af te ronden. Hiervoor maak je gebruik van retargeting.

De return on investment op dit soort winkelwagen-verlaters is erg hoog. Logisch ook, ze waren eigenlijk al helemaal overtuigd. Het terughalen van dit soort bezoekers is dan ook zeer kansrijk en werkt conversieverhogend.

 

#6 Meer conversies door het optimaliseren van jouw buttons

Even een stapje terug. Voordat de bezoekers in het bestelproces terecht komen hebben ze natuurlijk producten uitgekozen. Soms landen ze hier door de inzet van SEO maar vaak hebben ze ook een weg afgelegd binnen jouw webshop.

Om te voorkomen dat bezoekers in jouw webshop niet vinden wat ze zoeken moet je ze begeleiden. Ze willen namelijk graag een uitgestippelde weg volgen. Daarom help jij ze door te werken met buttons die eruit springen. Althans als dat de gewenste weg is voor de bezoeker om te volgen.

 

#7 Gebruik de juiste teksten om conversies te verhogen voor jouw webshop

Het gebruik van de juiste woorden kan enorm veel opleveren. Het is daarom belangrijk dat je hier zorg aan besteed. Zo zijn er powerwoorden die leiden tot meer conversies.

Buiten deze powerwoorden draait het eigenlijk allemaal om de juiste snaar raken bij de bezoekers. Denk hierbij aan de toegevoegde waarde die je de klant biedt bij een aankoop. Speel in op wat de bezoeker raakt.

Gaat het om een categoriepagina of een productpagina? Kies dan voor een tekst die vertelt wat de bezoeker kan bereiken door de aankoop van het product. Zoals bij de verkoop van Virus software: ‘Ja, ik wil dat mijn foto’s veilig zijn’.

Gaat het om een bezoeker die op zoek is naar inspiratie, bijvoorbeeld op de homepage of contentpagina’s van jouw blog? Dan speel je met de tekst in op de verleiding van de bezoeker. Clickbait teksten zijn hier erg sterk in. Denk voor een vakantiewebsite bijvoorbeeld aan: “Ontdek de 7 geheimen hotspots van Cartagena”.

 

#8 Meer conversies voor je emaildatabase en voor je omzet

Weet je waar ik van hou? Twee vliegen in één klap slaan. Dat is dan ook wat we gaan doen met deze tip. Je gaat niet alleen de conversie verhogen van de kopende klanten van jouw webshop maar ook het aantal bezoekers die je converteert naar een emailabonnee.

Waarom? Email marketing is het meest lucratieve online marketingkanaal dat er is. Gekscherend wordt er regelmatig gezegd dat jouw toekomstige omzet in jouw emaildatabase zit. Hoe groter die database, hoe groter jouw omzetgroei.

Daarom biedt je op jouw webshop aan dat mensen korting krijgen op hun volgende aankoop wanneer ze hun emailadres achterlaten voor email marketing. Hoe groot die korting is hangt af van de gemiddelde marge per klant. Maar vaak is een klein bedrag al goed genoeg want de drempel voor het bemachtigen van die korting is ook vrij laag.

Het voordeel is dat bezoekers met die korting ook meer gemotiveerd zijn om een aankoop te doen.

 

#9 Meer herhaalaankopen door email marketing

Met het bemachtigen van het emailadres van geïnteresseerde klanten heb je de macht in handen om te bepalen wanneer er weer contact is. Hier kan je op diverse manieren mee omgaan.

Met goede segmentatie kan je het conversiepercentage van email marketing fiks verhogen. Hoe meer informatie je hebt over de personen achter het emailadres hoe relevanter je het product kan aanbieden. De juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste persoon is essentieel voor succes.

Verkoop daarom aanvullende producten via email marketing en doe dit op een moment dat een herhaalaankoop waarschijnlijk is.

Veel webshops sturen nog algemene nieuwsbrieven met diverse producten naar hun emaildatabase. Deze nieuwsbrieven zouden een stuk hogere conversie hebben wanneer deze beter aansluit op de interesse van de abonnee.

 

#10 Meer omzet binnenhalen doe je ook met meer bezoekers

Naast conversie optimalisatie kan je je ook gaan richten op het binnenhalen van meer bezoekers om jouw omzet te vergroten. Dat kan je zoals eerder gezegd doen door de inzet van SEO maar denk ook zeker aan adverteren.

Met de targeting opties van social media kan je heel gericht te werk gaan. Zo weet je zeker dat je met social media adverteren de juiste doelgroep gaat benaderen. Hoe relevanter je bent hoe groter de kans op een conversie.

Speciaal voor webshops zijn er twee hele interessante advertentiekanalen. Google Shopping en Instagram Shopping zijn beide zeer geschikt voor het verkopen van jouw producten.

 

#11 Productomschrijvingen die conversie verhogen

Heel veel webshops gebruiken dezelfde teksten in hun webshop. De reden daarvoor is dat ze deze aangeleverd krijgen van hun leveranciers. Het probleem hiermee is dat dit je geen voordeel biedt ten opzichte van jouw concurrenten. Niet op het gebied van SEO maar ook niet op het gebied van het helpen van bezoekers met het kiezen van de juiste producten.

Schrijf daarom, zoveel mogelijk, eigen productteksten. Probeer daarin vollediger te zijn dan de concurrentie en kies voor positieve woorden zodat de aankoopbereidheid toeneemt.

 

#12 Conversie verhogen met exit pop ups

Er was een tijd dat pop ups overal uitgekotst werden maar ze lijken weer helemaal terug van weggeweest. Nu krijg je echter geen pop up te zien bij het bezoeken van de webshop maar bij het verlaten van de webshop.

Wanneer de bezoeker met zijn muis beweegt naar het kruisje om de pagina te sluiten verschijnt de exit pop up. Een mooi moment om een laatste aanbieding te doen aan de bezoeker.

Zijn bezoek en dus koopintentie hangt aan een zijde draadje dus je aanbieding moet heel erg goed zijn. Maar lukt dit je dan zijn er verhogingen in conversieratio tot wel 20% mogelijk.

 

#13 Zet andere verkoopkanalen in om meer conversies te genereren

Al de focus kan je richten op je eigen webshop maar soms is het makkelijker mee te liften op het succes van een ander. Denk aan online verkoopplatformen en affiliate marketing. Er zijn platformen zoals Bol.com, Amazon maar ook Fashionchick en Marktplaats waar jij je producten aan de man kan brengen.

Zij hebben een enorm bereik en trekken bezoekers aan die een product willen kopen. Daarom kan het je veel klanten en omzet opleveren wanneer deze jouw producten aanschaffen. Conversie verhogen hoeft dus niet altijd plaats te vinden op jouw webshop.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This