Waarom jij nooit zo groot zal worden als Amazon in online marketing

Elke startende ondernemer heeft een droom. Vaak is het de grootste worden in zijn of haar markt. Vele redden dit niet en dat is niet omdat ze niet goed zijn in wat ze doen. Helaas kennen ze de wetten van online marketing onvoldoende.

In deze blog ga ik je niet alles vertellen over online marketing of je hoe meer bezoekers op je website moet krijgen. Ik ga ook niet de diepte in over online marketing strategieën maar ik ga je wel een basisprincipe leren dat voor elk bedrijf relevant is.

Je leert hoe je maximaal rendement kan behalen en niet onnodig geld uitgeeft aan het trekken van meer bezoekers of leads.

 

Meer bezoekers is niet het doel van online marketing

Het eerste dat je goed moet begrijpen over online marketing is dat aantrekken van meer bezoekers naar jouw website niet zaligmakend is. Elke bezoeker die op jouw website komt is er één waarbij je de kans hebt deze te converteren tot klant. Zinvol dus. Helaas niet als je je website niet goed ingericht hebt.

Simpel gezegd wil je dat elke bezoeker op jouw website een zo hoog mogelijk bedrag vertegenwoordigd. Dit kan je realiseren door conversie optimalisatie toe te passen. Als je van 100 bezoekers op jouw website een klant maakt dan heb je een conversieratio van 1%. Met conversie optimalisatie kan je hier bijvoorbeeld 5% van maken. Dan heb je voor elke 100 bezoekers ineens 5 klanten.

 

Kijk niet naar het aantal klanten op je website

Vaak kijken ondernemers naar het aantal bezoekers op de website maar dit is helemaal niet het doel van de website. De website moet klanten opleveren. Bezoekers zijn slechts potentiële klanten. De website is slechts een middel.

Hoewel dit belangrijk is binnen online marketing is het niet de juiste statistiek om op blind te staren. Wat je namelijk wilt weten is hoeveel waarde een bezoeker vertegenwoordigd. Wanneer je dit cijfer kent kan je namelijk goed inschatten wat het aantrekken van een nieuwe bezoeker mag kosten.

Als je weet dat elke bezoeker die op jouw website komt een gemiddelde waarde vertegenwoordigd van € 10 dan weet je ook hoeveel het werven van een nieuwe bezoeker mag kosten. Check daarom jouw customer lifetime value.

 

Geen enkele website heeft een probleem op het gebied van website bezoekers

Aan meer bezoekers op jouw website kan je altijd wel komen. Het is namelijk helemaal niet ingewikkeld om meer bezoekers naar jouw website te trekken. Je kan SEA, social media adverteren of email marketing inzetten als simpele voorbeelden.

Voor SEA en social media adverteren maak je echter kosten. Deze kosten kan iedereen maken maar de uitdaging zit hem in het winstgevend te maken van deze bezoekers. Zoals gezegd, wanneer je weet dat elke websitebezoeker gemiddeld € 10 oplevert dan kan je voor elke bezoeker een bod doen van € 9 en je houdt nog steeds een marge over.

Daarom zit de uitdaging niet in groeien in bezoekers maar in het kapitaliseren van jouw websitebezoekers.

 

Nieuwe klanten zijn altijd duurder dan het verhogen van de klantwaarde onder bestaande klanten

Vergis je niet. Het aantrekken van nieuwe bezoekers en nieuwe klanten is altijd duurder dan het vergroten van de klantwaarde van bestaande klanten. Nieuwe klanten moeten namelijk nog vertrouwen krijgen in de waarde die jouw bedrijf vertegenwoordigd.

Dit kost tijd en ook geld. Adverteren is in veel gevallen ook duurder dan je zou willen en daarom is het vergroten van de omzet die je haalt uit bestaande websitebezoekers voordeliger. En dit heeft weer impact op de marge. Meer marge op jouw producten betekent meer winst voor jouw bedrijf.

 

Bezoekers zijn niet loyaal aan jouw website

En dan nog dit. Voor de meeste website geldt dat bezoekers in 95% van de gevallen niet meer terugkomen naar jouw website. Dan begrijp je natuurlijk wel dat nieuwe bezoekers werven in veel gevallen zinloos is wanneer dit geen klanten worden. En daarmee zonde van het geld.

Toch is er een oplossing die ervoor kan zorgen dat bezoekers wel terugkeren op jouw website. Leadgeneratie.

Hoe meer contactgegevens van bezoekers je weet te achterhalen hoe meer bezoekers zullen terugkeren op jouw website. En dat is weer een kans dat ze alsnog klant worden.

Zorg er daarom voor dat zo min mogelijk bezoekers jouw website verlaten zonder dat ze iets hebben gekocht of dat ze hun contactgegevens hebben achtergelaten.

 

Conclusie

Een bedrijf als Amazon kijkt wel naar de juiste statistieken als het gaat om online marketing. Zij begrijpen als geen ander dat het draait om het maximaliseren van de omzet per bezoeker. Het bedrag dat zij hiermee genereren zetten zij vervolgens weer in om te groeien.

Met een business model dat sluitend is door te kijken naar de juiste statistieken kan je een enorme manier van opschalen van jouw online omzet creëren. Dit zonder onnodige risico’s te nemen.

Ken jij deze statistieken van jouw website uit je hoofd?

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This