Landingspagina waarmee je nieuwe bezoekers converteert tot leads

Laten we eerlijk zijn, leads genereren is lastig bij een eerste bezoek aan jouw website. Meer bezoekers werven is de helft van het werk en daar zijn veel interessante mogelijkheden voor. Vaak wordt hier veelal op gefocussed. Meer bezoekers is meer leads. Maar in de landingspagina, de plek waar je leads moet genereren, wordt minder tijd geïnvesteerd. Laat staan geld.

Vreemd als je erover nadenkt want als je conversiepercentage op je landingspagina hoger is dan is de investering in het aantrekken van nieuwe bezoekers ook makkelijker terug te verdien.

In deze blog vind je 6 concrete tips om een landingspagina te bouwen waarmee je nieuwe bezoekers converteert tot leads:

1. Titel die vertelt wat het je bezoekers oplevert
2. Voeg een video toe aan je landingspagina
3. Call to action in de tekst
4. Betrouwbaarheid van je landingspagina vergroten
5. Twee formulieren op je landingspagina
6. Bedankpagina als leadgeneratie pagina

Wordt je er ook niet gek van dat je bezoekers naar je landingspagina stuurt om een gratis eBook te downloaden maar dat het conversiepercentage laag is? Dat je je pagina blijft optimaliseren met gave ideeën maar dat je nauwelijks een verschil in rendement ziet?

Denk er ook over na. Hoeveel eBooks of Whitepapers kan je vandaag de dag wel niet downloaden? Dat moeten er een miljoen zijn? Over verschillende onderwerpen maar toch ook vaak over hetzelfde onderwerp. Waarom zou een bezoeker voor jouw eBook kiezen?

Er zijn veel landingspagina tools waarmee je landingspagina’s kunt maken en ontzettend veel blogs waar je tips kan vinden over het maken van landingspagina’s. Ze wijzen eigenlijk allemaal dezelfde kant op. Hoe korter hoe beter.

In deze blog kies ik voor een andere aanpak. Niet hoe minder content hoe beter maar, hoe meer overtuiging hoe beter. Dat betekent in veel gevallen ook meer content en dus een langere landingspagina.

Waarom? Niet omdat anders zijn gewoon leuk is of dat het lekker rebels is. Simpelweg omdat het werkt. Net zoals je niet voor elke buyer persona dezelfde marketingcampagnes maakt doe je dit ook niet met je landingspagina’s.

Je kijkt hierbij niet alleen naar je buyer persona’s maar ook naar de fase in het aankoopproces. Of misschien beter gezet de bereidheid om contactgegevens achter te laten op basis van herkenbaarheid, niveau van betrouwbaarheid en vertrouwen van je merk of website.

Immers hoe groter de herkenning hoe groter de bereidheid om contactgegevens achter te laten. Daarom is naamsbekendheid ook interessant voor leadgeneratie. Maar goed, nieuwe bezoekers, mensen die nauwelijks in contact zijn geweest met je merk bestaan ook.

Met deze landingspagina strategie richt je je juist op deze groep van mensen. Hoe lukt het je om een lead te genereren bij mensen die je merk niet kennen? Hoe onderscheid je je tussen alle aanbiedingen van eBook en Whitepapers die bezoekers om de oren geslingerd krijgen? En hoe blaas je je concurrenten weg met hoge conversiepercentages?

 

Landingspagina’s zijn onsuccesvol zonder goede content

Kijk, de content die je aanbiedt in ruil voor een emailadres, die moet goed zijn. Dat geldt voor elke landingspagina. Dus ook voor deze. Het blijft kennis ruilen voor contactgegevens en dus moet die kennis het wel waard zijn.

Contactgegevens zijn vandaag de dag namelijk veel waard. Dus moet de kennis die je aanbiedt dit ook zijn. En de kennis kan nog zo waardevol zijn, als deze kennis niets nieuws is dan gaat het zijn effect missen.

De content moet dus uniek zijn en de lead echt verder helpen. Verder helpen om zijn werk beter te doen, meer rendement te behalen, sneller te doen of gewoon leuker te maken.

Maar goed, dit wist je allemaal al als je je bezighoudt met het genereren van leads.

 

Een landingspagina met een hoge conversieratio

Goed, zodra je de content gemaakt hebt ga je door naar de volgende stap. Het maken van een succesvolle landingspagina met een hoge conversieratio. Ik ga je laten zien hoe je dat doet.

 

#1 Titel die vertelt wat het je bezoeker oplevert

Het eerste wat een bezoeker ziet wanneer hij op de landingspagina terecht komt is de titel van de pagina. Wees daarom duidelijk wat de bezoeker eraan heeft om op deze pagina te zijn.

En nee, dat is niet ‘download onze gratis eBook’. Het is eerder iets als ‘Meer leads genereren op manieren die je niet voor mogelijk hield’ of ‘De geheime manier van experts om je conversieratio te doen stijgen’.

Het gaat niet om wat je fysiek aanbiedt maar om wat de bezoeker met deze kennis kan bereiken. Verkoop de droom, niet het product.

Maar wacht er is meer.

In dit geval wil je ook niet te concreet zijn in wat je aanbiedt. Nieuwsgierigheid is een kracht hier. Je wilt die nieuwsgierigheid opwekken door niet te vertellen wat het precies aanbiedt. Hetgeen de bezoeker kan bereiken is de sleutel maar je hoeft hier niet exact te vertellen hoe die dat gaat bereiken.

Die nieuwsgierigheid vergroot de kans dat je content gedownload gaat worden en jij het emailadres gaat bemachtigen.

 

#2 Voeg een video toe aan je landingspagina

Je wilt bij landingspagina’s dat je bezoeker zo snel mogelijk converteert. Maar het is beter om de bezoeker wat meer tijd op je pagina te laten besteden als dit helpt om je meer leads te genereren.

Vergeet niet dat je hier te maken hebt met bezoekers die de eerste keer op je website komen. Ze hebben dus meer overtuiging nodig dan een bezoeker die bekend is met de kwaliteit van je website.

Gebruik de video niet om exact te vertellen wat je gaat aanbieden in de te downloaden content. Maar wat je wel kan doen is een tipje van de sluier oplichten. Laat één of twee van je beste tips zien in je video of een kort referentieverhaal welke ook in je downloadbare content terugkomt.

De tips die je laat zien zijn van hoge kwaliteit en zijn nog geen algemeen goed. Dit is het moment om de bezoeker te overtuigen van de kwaliteit die je aanbiedt op de landingspagina.

De video moet ook niet te lang zijn, een minuut van 4 maximaal moet genoeg zijn. Duurt de video langer dan heb je de kans dat de bezoeker afhaakt omdat het te lang duurt en daarom de pagina sluit. Is de video kort dan is het nauwelijks mogelijk om de hoge mate van kwaliteit aan te tonen.

Nog een handige tip om het emailadres te achterhalen is het gebruik van Wistia.com. Met deze video tool kan je je video’s laten hosten, evenals met Youtube, maar het voordeel van Wistia.com is dat je er ook leads mee kan genereren. Ze bieden namelijk de mogelijk om een emailadres te vragen in de video.

En niet vragen door het te zeggen maar gewoon een echt invulformulier in de video. Deze kan je op elk gewenst moment in de video naar voren laten komen.

Je kan het zelfs zo inrichten dat een kijker de eerste 4 minuten gewoon kan kijken en alleen de minuten daarna kan bekijken als hij zijn emailadres achterlaat.

 

#3 Call to action in de tekst

De call to action teksten zijn op deze pagina erg belangrijk. Het zijn nieuwe bezoekers en die zijn dus niet bekend met de kwaliteit van jouw content. Bezoekers zijn volgzaam en luisteren naar duidelijke instructies.

Probeer in de tekst duidelijk te zijn wat je van de bezoeker verwacht. Ga daarom voor activerende teksten die duidelijk uitleggen wat je verwacht van de bezoeker.

Schrijf daarom ook boven de video duidelijk dat je verwacht dat de bezoeker de video gaat bekijken.

 

#4 Betrouwbaarheid van je landingspagina vergroten

Waar je de video gebruikt om de kwaliteit van je content aan te tonen moet je ook de betrouwbaarheid van jouw merk aan tonen. Het zijn zoals gezegd nieuwe bezoekers die naar deze pagina komen.

Dit kan je doen op verschillende manieren. Welke manier je kiest is afhankelijk van de krachten van jouw bedrijf. Heb je veel volgers op een social media kanaal? Laat dit dan zien op je landingspagina.

Heb je nog geen hele grote aantallen op je social media kanalen? Kies er dan voor om reviews te laten zien van tevreden downloaders van de content of van reviews van tevreden klanten die de kwaliteit van je kennis onderschrijven.

Een derde stap is het mogelijk maken van het plaatsen van reacties. Zijn er veel reacties die overwegend positief zijn dan helpt het je betrouwbaarheid echt te vergroten.

De laatste mogelijkheid om te werken met share buttons. Als de landingspagina vaak gedeeld is dan is dit ook een bewijs dat mensen enthousiast zijn over de content die je aanbiedt. Het voordeel hiervan is dat het niet te faken is zoals het plaatsen van reviews.

Een ander voordeel van de share buttons is dat het ook extra bezoekers naar je landingspagina kan trekken.

 

#5 Twee formulieren op je landingspagina

Je plaatst twee formulieren op je landingspagina. Dit doe je omdat je niet wilt dat je bezoekers niet converteren omdat het formulier te ver weg is. Jij wilt immers iets van hen dus kan je het op zijn minst makkelijk maken.

De eerste plaats je direct onder de video. Dit omdat de bezoeker, wanneer hij de video bekijkt lange tijd stilstaat bij dit deel van je pagina. Het formulier is constant in beeld en dat zorgt dat de bezoeker steeds wordt aangetrokken door het formulier en de call to action button. Dit vergroot dus de kans dat iemand het formulier invult.

De tweede plaats je onderaan je pagina. Zoals gezegd wil je het de bezoeker makkelijk maken. Je wilt niet dat de bezoeker na het lezen van de reacties weer helemaal naar boven moet scrollen om te converteren.

De call to action buttons zijn overigens het meest succesvol als hierin ook weer de belofte van de content zit die ze kunnen downloaden. Dus niet ‘download nu’ maar ‘Ja, ik wil meer leads’ of ‘Start met je conversieratio verhogen’.

Wat erg belangrijk is voor nieuwe bezoekers is dat je ze niet meteen de hemd van het lijf vraagt. Deze pagina moet zo minimaal mogelijk blijven in de informatie die je vraagt. Beperk dit dus alleen tot voornaam en emailadres.

 

#6 Bedankpagina als leadgeneratie pagina

Nu denk je wellicht een emailadres en voornaam is te weinig voor mij. Dat kan, maar je moet ergens beginnen en houdt in je achterhoofd dit zijn nieuwe bezoekers die je met een lang formulier niet direct kan converteren.

Maar je hoeft hier geen genoegen mee te nemen.

Je kan er namelijk voor kiezen om op je bedankpagina om meer gegevens te vragen. De lead, wat het op dat moment al is, heeft inmiddels al besloten dat hij deze website op dit moment betrouwbaar vind en dus kan de bereidheid groter zijn om meer gegevens achter te laten.

Biedt daarom op je bedankpagina meer relevante content aan in ruil voor meer contactgegevens.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Leadgeneratie Scan

Wil je meer leads? Of een betere kwaliteit aan leads? Doe dan de gratis leadgeneratie scan en ontvang binnen 24 uur een concreet optimalisatie plan.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This