Facebook Marketing Tandartspraktijken

Facebook marketing leent zich uitstekend voor het werven van nieuwe patiënten voor tandartspraktijken. Door een aantal uitstekende mogelijkheden om je doelgroep te bepalen binnen Facebook kan je exact de juiste mensen aanspreken om jouw Facebook advertenties te laten zien. Facebook marketing is voor tandartspraktijken dan ook het ideale kanaal om in je lokale omgeving nieuwe patiënten te werven.

 

Waarom Facebook marketing interessant is voor tandartspraktijken

Social media is inmiddels volledig ingeburgerd. Praktisch iedereen heeft wel een of meerdere social media accounts en bezoeken deze regelmatig. Facebook is veruit de grootste en daarmee ook ideaal om een publiek te targetten. Want dat Facebook een groot deel van Nederland bereikt is voor een lokale tandartspraktijk niet zo interessant. De bereidheid om te reizen voor de tandarts is namelijk beperkt. Het grote voordeel van Facebook is dat je op locatie, geslacht, leeftijd en andere interessante kenmerken kan targetten. Dat betekent dat je precies in het hart van de doelgroep kan schieten zonder veel geld uit te geven aan mensen die toch niet interessant zijn voor jouw praktijk.

 

Hoe werkt Facebook marketing voor tandartspraktijken?

Facebook biedt vele mogelijkheden voor advertentiecampagnes. Daarom is het belangrijk om vooraf goed na te denken wat je doel is, wie je wilt bereiken en wat een interessante boodschap is voor deze doelgroep. Stel jezelf daarom onderstaande vragen.

Het is belangrijk om vooraf vast te stellen wat het doel van de Facebook marketing campagne is.

  • Wil je nieuwe klanten werven? 
  • Meer volgers van je Facebook pagina? 
  • Wil je leads genereren?
  • Een nieuw product bekendmaken? 
  • Je naamsbekendheid vergroten? 

Vervolgens bedenk je de aanbieding die je wilt doen.

  • Wil je een product of behandeling aan de campagne koppelen? 
  • Hoe ziet het aanbod dat je wilt doen eruit? 
  • En is de aanbieding aantrekkelijk genoeg om je doel te bereiken? 

Besteed aandacht aan het bedenken voor welke doelgroep deze aanbieding interessant is. Hiervoor stel je, als je dat nog niet hebt gedaan, een buyer persona op.

  • Spreekt dit meer vrouwen of mannen aan?
  • Komt deze behandeling meer voor bij mensen van een bepaalde generatie/leeftijdsklasse?
  • Is men bereid voor deze behandeling een langere afstand af te leggen?
  • Zijn de kosten van de behandeling dusdanig dat dit een belangrijk criterium is om te bepalen wie je doelgroep is?

 

Facebook marketing advertentievoorbeelden voor tandartsen

Zodra je in kaart hebt voor wie je welke aanbieding wilt doen is het tijd om je advertentie op te maken. Dit kan op een aantal manieren. Ter inspiratie hebben we een aantal voorbeelden voor je gevonden.

Onderstaand voorbeeld heeft als doel om nieuwe patiënten te werven, Vandaar dat er in de tekst staat ‘for new patients only’. Aangezien je de vrouwen specifiek aanspreekt zou ik dat ook meenemen in je targeting. Je geeft hiermee uiteraard wel een tandenbleeksessie weg maar als je je customer lifetime value goed op orde hebt dan weet je dat je dat ook ruim terugverdient. Let trouwens rechtsonder op het aantal shares, dit is extra bereik dat je er gratis bij krijgt.

Het tweede voorbeeld richt zich op een specifiek product, implantaten. Een speciaal aanbod moet de lezers over de streep trekken. Door de tekst ‘offer expires soon’ probeert men een sense of urgency te creëren waardoor de lezer direct zal reageren. Het doel van deze campagne lijkt te zijn dat je zelf direct telefonisch contact opneemt. Dit vind ik persoonlijk gezien minder sterk, het is een hogere drempel maar ook moeilijker het succes te meten van de Facebook marketing campagne. Hoe weet je in dit geval of je advertentie rendabel is?

Het laatste voorbeeld richt zich op huidige en mogelijk nieuwe patiënten. Met een kortingscoupon probeert deze tandartspraktijk het maken van een nieuwe afspraak te stimuleren. Dit kan je uiteraard voorkomen als elke patiënt bij het verlaten van de tandartspraktijk een nieuwe afspraak maakt.

 

Facebook marketing voor tandartsen onsuccesvol zonder landingspagina

Nu je een beeld hebt van je advertentie, je doelgroep en je aanbieding moet je ook zorgen dat mensen die op je advertentie klikken ergens terechtkomen. Ervaring wijst uit dat je hiervoor een sterke landingspagina dient in te richten en zeer zeker niet naar je website of homepage moet verwijzen. Bezoekers volgen immers graag een uitgestippeld pad waarbij ze continu aangemoedigd worden om een volgende stap te maken. Kies daarom voor een landingspagina die maar een en enkel doel heeft: converteren.

 

Het einde van je marketingfunnel

Als de bezoeker jouw advertentie heeft gezien en geconverteerd is tot lead dan krijgt deze nog een bedankpagina te zien. Dit is noodzakelijk om de bezoeker te bevestigen dat zijn aanmelding ontvangen is maar ook om de Facebook pixel te installeren zodat je de conversies die uit de campagne komen kan meten. Toch heeft deze bedankpagina ook interessante mogelijkheden. Je zou hier een extra stimulans op kunnen aanbieden. Bel nu om de afspraak direct in te plannen en krijg een extra poetsinstructie, flos instructie of iets in die trant.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Social Media Scan

Lukt het je maar niet om veel volgers te krijgen op social media? Of lukt het niet om meer omzet te genereren met social media? Doe dan de gratis social media scan. Binnen 24 uur weet je wat je fout doet.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This