Klanten werven voor jouw schoonheidssalon: 7 tips

Als trotse eigenaar van een schoonheidssalon kan je niet wachten om klanten te ontvangen en deze weer helemaal stralend je salon te zien verlaten. De schoonheidssalon ziet er tip top uit, je hebt je diploma’s op zak en bent klaar om de wereld te veroveren. Maar je merkt dat je veel tijd overhoudt en je wilt graag meer klanten verwelkomen. Tijd om marketing in te zetten om klanten te werven voor jouw schoonheidssalon. Maar waar begin je? Wij stelde 7 tips op die je helpen om klanten te werven voor jouw schoonheidssalon.

 

1. Klanten werven in jouw omgeving

Er zijn veel schoonheidssalons in Nederland en mensen zijn voor een behandeling over het algemeen niet bereid om ver te reizen. Je bent dus locatiegebonden. Houdt hier rekening mee in je marketingkeuzes. Adverteer voor een regionale salon dus niet op RTL4 of in de Telegraaf maar kies het dichter bij huis. Verspreid gericht flyers in jouw buurt. Deze kan je tegen lage kosten laten drukken en verspreiden kan je prima zelf doen. Dan weet je zeker dat ze bezorgd worden en sneeuwen niet onder tussen de andere folders die gelijktijdig worden bezorgd. Zorg ervoor dat er op jouw flyer een mooie aanbieding staat voor nieuwe klanten die ze echt niet kunnen laten liggen. Om het succes te meten dienen ze de flyer in te leveren voor deze scherpe aanbieding. Je kan er ook voor kiezen om ze een welkomstgeschenk aan te bieden in plaats van een korting.

 

2. Laat nieuwe klanten zien dat je een schoonheidssalon hebt

Een andere mogelijkheid om in jouw regio de naamsbekendheid te vergroten is door een reclame aanhanger te plaatsen op een druk verkeerspunt. Dit kan bij de lokale supermarkt, station of een oprit naar de snelweg zijn. Dit is minder actiematig dan een flyer in de brievenbus maar het helpt zeker als mensen meerdere keren jouw reclame aanhanger zien staan.

 

3. Potentiële klanten zien jouw rijden

Naast een reclame aanhanger, die langere tijd op dezelfde locatie staat kan je ook je auto inzetten. Deze rijdt namelijk door de gehele stad. Grote kans dat vrouwen jouw auto zien staan bij het stoplicht, als je boodschappen gaat doen of als je je kinderen naar school brengt. Een groot bereik dus. Zorg er daarom voor dat er op jouw auto te zien is dat je een schoonheidssalon hebt en hoe ze die kunnen vinden. Het liefst prikkel je ze door niet alleen de naam te laten zien maar ook door de meest verkochte behandeling te tonen. Je verkoopt niet dat je een schoonheidssalon hebt, je verkoopt de behandeling. Daar komen de mensen voor en dat vind toevallig plaats in een schoonheidssalon.

 

4. Klanten werven voor jouw schoonheidssalon doe je bij de zonnebank

Mensen die schoonheidssalons bezoeken zijn over het algemeen bovengemiddeld bezig met hun uiterlijk. En geef ze eens ongelijk, we willen er allemaal graag goed verzorgd uitzien. Jouw potentiële nieuwe klanten gaan waarschijnlijk ook naar de sportschool, fotograaf, kapper of zonnebank. Zoek contact met deze bedrijven en probeer een samenwerking te vinden. Krijg als zonnebank bezoeker € 5 korting op een behandeling bij jouw schoonheidssalon. Uiteraard verwacht de zonnebank ook iets terug en dus kan je een soortgelijke flyer bij jouw schoonheidssalon neerleggen. Op die manier help je elkaar aan nieuwe klanten.

 

5. Nieuwe bewoners in de buurt zijn nieuwe klanten

Mensen die net nieuw in de buurt zijn komen wonen zijn zeer interessant voor je schoonheidssalon. Ze komen wellicht van ver en zijn niet van plan naar hun oude schoonheidssalon te rijden. Tijd voor een nieuwe salon dus en dat is goed nieuws voor jou. Probeer deze mensen op het juiste moment een welkomstbrief te sturen waarin je ze welkom heet in de buurt en uitnodigt om eens kennis te komen maken in de salon. Uiteraard biedt je ze bij een behandeling een presentje aan. Als je merkt dat er maandelijks veel nieuwe buurtbewoners zijn dan kan je overwegen om iedere maand of kwartaal een kennismakingsborrel te organiseren in jouw schoonheidssalon. Alle bezoekers krijgen natuurlijk een extra korting bij het maken van een afspraak die avond.

 

6. Klanten werven door gezelligheid

Buiten de kennismakingsborrels is het leuk om ook kleine evenementen te organiseren in jouw salon. Een speciale ladies night waarbij een nieuw product wordt gelanceerd, een pop-up store van een bekend parfum merk of een make-up workshop avond. Op die manier trek je op een laagdrempelige manier nieuwe klanten voor het eerst jouw schoonheidssalon in. Vergeet ook niet je bestaande klanten uit te nodigen want die zullen vaak komen met vriendinnen en dat zijn ook weer kansen om nieuwe klanten te werven.

 

7. Vriendinnen zijn nieuwe klanten voor jouw schoonheidssalon

Elke klant die bij jouw in de schoonheidssalon komt heeft vriendinnen. En die vriendinnen willen er ook tip top uitzien. Die horen dus thuis in jouw salon. Roep daarom een girlfriendsysteem in het leven. Elke vriendin die jouw klant aanbrengt krijgt 10% kennismakingskorting maar jouw klant moet je ook overtuigen. Die geef je € 25 korting op haar volgende behandeling. Dit mag best een fiks bedrag zijn want als het goed is dan komt haar vriendin elke maand weer terug in jouw salon. En voor een lage korting zal jouw klant minder gemotiveerd zijn om haar vriendinnen over jou te vertellen.

Met deze 7 tips kan je eenvoudig nieuwe klanten werven voor jouw schoonheidssalon. Daarnaast liggen er op marketinggebied ook kansen voor jouw schoonheidssalon op social media en door de inzet van online marketing voor salons. Vergeet niet ook daar aandacht aan te besteden. Het hebben van een salon is leuk maar het helpen van veel klanten is veel leuker. Daar zorgt een goede marketingaanpak voor.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This