20 manieren om je bedrijf te promoten

Een vraag die bij praktisch elk bedrijf speelt is, hoe kom ik aan nieuwe klanten? Een belangrijke vraag natuurlijk, want elk bedrijf verliest jaarlijks een gedeelte van zijn klanten. Hoe zorg je dat de klanten die je verliest vervangt met nieuwe klanten? En hoe zorg je dat je als bedrijf blijft groeien? Daarom een lijst van 20 manieren om je bedrijf te promoten.

 

#1 Schrijf Blogs

Op je website heb je de ruimte om je je als expert te profileren. Maak hier dan ook gebruik van. Schrijf unieke content die jou als expert neerzet binnen jouw vakgebied. Bij veel bedrijven zie je dan ook dat ze blogs schrijven, puur om beter gevonden te worden in de zoekmachines. Zorg dat deze artikelen zoekmachine geoptimaliseerd zijn.

 

#2 Social Media

Op social media zitten dagelijks miljoenen mensen. Dat kan jouw doelgroep zijn. Begin daarom bedrijfspagina’s op social media. Kies voor platformen waar jouw doelgroep zich waarschijnlijk bevindt. Zorg er dan ook voor dat je regelmatig interessante content deelt op social media. Ga trouwens ook het gesprek aan met jouw volgers op social media, dit is een belangrijk voordeel van social media.

 

#3 Google Adwords

Om hoog in de zoekresultaten te komen van Google doe je aan zoekmachine optimalisatie zoals vermeld in punt #1. Dit kan wat tijd kosten alvorens je resultaten ziet. Met Google Adwords kan je dit echter veel sneller realiseren. Betaal per klik en voorkom dus dat je teveel geld uitgeeft.

 

#4 Adverteren via Social Media

Op de meeste social media platformen kan je ook adverteren. Het voordeel hiervan is dat je vaak heel gericht te werk kan gaan. Met Facebook adverteren kan je bijvoorbeeld heel gericht targetten zodat je in het hart van je doelgroep kan adverteren. Bekijk ook de mogelijkheden van LinkedIn adverteren, Instagram adverteren of Twitter adverteren.

 

#5 Emailhandtekening

Een heel makkelijke manier om je bedrijf te promoten is door je website te vermelden in alle email die je stuurt. Dit doe je door deze op te nemen in je emailhandtekening.

 

#6 Visitekaartjes

Ik verwacht dat de meeste mensen die een bedrijf hebben of beginnen visitekaartjes hebben. Je bent immers trots op je bedrijf. Maar hoe vaak verspreid je je visitekaartjes daadwerkelijk. Neem jezelf voor om elke week 10 visitekaartjes te verspreiden.

 

#7 Whatsapp

Whatsapp is een gratis berichtendienst die eigenlijk iedereen wel gebruikt. Wat kan je hier marketingwise mee? Met de status-update kan je je bedrijf promoten. Heb je veel contact met je klanten via Whatsapp? Maak dan een status-update waarin je een nieuw product promoot of waarin je aangeeft dat je een kortingsactie hebt.

 

#8 Begin een Youtube Kanaal

Videomarketing is een belangrijke tool vandaag de dag. YouTube is het grootste videoplatform ter wereld. Dus als je aan de slag wilt met videomarketing dan is dit de plek waar je moet zijn.

 

#9 Gratis intake

Mensen zijn gek op gratis. Daarnaast zeggen mensen ook eerder “ja” tegen jou wanneer ze persoonlijk kennis met je hebben gemaakt. Combineer deze en biedt potentiële klanten een gratis intakegesprek of consult aan. Plan direct na afloop de volgende betaalde afspraak.

 

#10 Persberichten

Schrijf een persbericht en probeer daarin echt toegevoegde waarde te bieden aan de lezer. Dus geen verhaal waarin je je bedrijf promoot, maar probeer in te gaan op welke problemen je voor klanten oplost. Verspreidt dit persbericht onder redacties van kranten, radioprogramma’s en TV-stations die jouw doelgroep bereiken.

 

#11 Bedrijfsreclame op je auto

Promoot je bedrijf door je bedrijfsnaam, telefoonnummer en website te vermelden op je auto. Het mooiste is ook nog als je het probleem benadrukt dat je voor jouw klanten oplost. Zoiets als ‘Lekkage? Bel …’

 

#12 Adverteren in vakbladen, tijdschriften en kranten

Het eerste waar veel mensen aan denken om hun bedrijf te promoten is adverteren. Dat is ook een belangrijke stap in het krijgen van nieuwe klanten maar hoe maak je de juiste keuze? Veel advertentiegeld levert namelijk maar weinig op. In vakbladen en kranten adverteren levert maar zelden direct nieuwe klanten op. Jouw naamsbekendheid groeit hier wel door, maar herhaling is hierin dan erg belangrijk.

 

#13 Banners op websites

Ook adverteren op websites wordt dan gezien als een oplossing om je bedrijf te promoten. Online marketing toch? Dat klopt maar ook banners hebben een laag rendement om direct nieuwe klanten te werven. Ook hier zie je dat banners het vooral goed doen om je naamsbekendheid te vergroten.

 

#14 Adverteren in een nieuwsbrief

Met een advertorial in een nieuwsbrief heb je wat meer ruimte om je verhaal te doen dan in een banner. Je ziet dat dit rendement kan opleveren wanneer je een evenement, webinar of whitepaper promoot. Let wel op dat je hier niet teveel voor betaald en de conversies meet door doelen in te stellen in bijvoorbeeld Google Analytics.

 

#15 Potentiële klanten bellen

Voor B2B is het bellen van potentiële klanten een goede optie. Direct contact werkt namelijk erg goed. Echter hoeveel bedrijven kan je per dag bellen? Zorg daarom dat je dit goed aanpakt. Bij B2C zijn er veel telemarketing bureau’s die je kunnen helpen. De waarde die een klant vertegenwoordigd moet voldoende zijn om tegen de kosten op te boksen. Leadgeneratie kan hierbij helpen.

 

#16 Affiliate marketing

Beloon websites die jouw producten, bedrijf of website promoten. Dit doe je alleen als dit resultaat oplevert. Denk aan een percentage van de omzet, een bedrag per lead, een bedrag per conversie of een bedrag per klik. Zo beheers je de marge.

 

#17 Netwerkevenementen

Ga naar netwerkevenementen waar je doelgroep zich bevindt. Zorg dat je je visitekaartjes bij je hebt en ga het gesprek aan. Het hebben van een netwerk is belangrijk en kan leiden tot nieuwe klanten.

 

#18 Werk samen met bedrijven in de buurt

Stel je bent eigenaar van een zonnebank en de decembermaand komt eraan. Dan weet je dat mensen zich voor kerst altijd opdoffen. Misschien kan je de samenwerking aangaan met een schoonheidssalon en kapper in de buurt. Klanten van de kapper en de schoonheidssalon krijgen korting als ze in die periode ook naar de zonnebank gaan. En jij doet hetzelfde voor klanten van de zonnebank die naar de schoonheidssalon of de kapper gaan.

 

#19 Promoot je bedrijf in lokale winkels

In winkels komen altijd veel mensen. Vraag de winkeleigenaren dan ook of je flyers in hun winkel mag leggen om je bedrijf te promoten.

 

#20 Gratis samples

Wat dienstverleners kunnen doen met een gratis intakegesprek of consult kan je met producten doen met een gratis sample. Biedt als restaurant een gratis hapje aan op straat. Als cateraar kan je gratis een selectie van broodjes aanbieden aan bedrijven die in de buurt gevestigd zijn.

Er zijn naast deze 20 tips nog veel meer mogelijkheden om je bedrijf te promoten. Dit kan op een betaalde of gratis manier. Elk bedrijf heeft zijn eigen kansen en we denken graag met je mee.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This