Simpele conversie optimalisaties die je meteen kan uitvoeren

Wil je meer conversies genereren via jouw website? Dan zit je hier helemaal goed. De simpelste optimalisaties zijn namelijk door heel veel bedrijven nog niet uitgevoerd. Groot of klein. Start hier met simpele conversie optimalisatie die je meteen kan uitvoeren.

 

#1 Zorg dat je belangrijkste buttons eruit springen

Wanneer je op een website komt dan worden de ogen van een bezoeker alle kanten opgetrokken. De kleur die het meeste opvalt zal de meeste aandacht trekken. Kies daarom voor elk scherm dat je ziet een pad uit dat je bezoekers moeten doorlopen.

Met scherm bedoel ik het deel van de pagina dat je in beeld hebt. Wanneer je scrollt wisselt dit dus. De button met de best contrasterende kleur zal het meeste opvallen. Kies daarom voor jouw belangrijkste button een contrasterende kleur.

 

#2 Kies voor activerende teksten met toegevoegde waarde

Met de kleur trek je de aandacht maar dat betekent nog niet dat de bezoeker gaat klikken. Hiervoor kies je voor activerende teksten. Dat zijn teksten waar bijvoorbeeld niet de woorden ‘kunnen’, ‘worden’ of ‘mogen’ in voorkomen. Kies juist voor de actieve vorm.

Daarnaast ligt de valkuil in de keuze van de teksten die je gebruikt. Gebruik je een beschrijvende tekst of gebruik je een tekst die inspeelt op wat er bereikt kan worden? Dus beschrijf niet wat er gaat gebeuren maar beschrijf wat de toegevoegde waarde voor de bezoeker is. ‘inschrijven op de nieuwsbrief’ of ‘meer kennis zodat je sneller carrière maakt’ zijn twee simpele voorbeelden. De eerste beschrijf wat je gaat doen, de tweede richt zich meer op de toegevoegde waarde voor de bezoeker na het inschrijven.

 

#3 Call-to-action boven de fold

Komen de bezoekers op de pagina om een product te kopen? Zorg er dan voor dat de call-to-action al direct in het scherm verschijnt. Dus plaats jouw call-to-action above the fold. Dus zonder scrollen is al duidelijk wat je wilt dat de bezoeker gaat doen.

Daaronder kan je prima nog extra content plaatsen waar uitgelegd wordt wat de verschillen zijn tussen de pakketten of andere belangrijke informatie.

Lees ook:
De allerbeste homepage van het internet
Ook hier zie je het belang van boven de fold content

 

#4 Voorkom afleidingen

Aangezien je een duidelijk doel hebt op de pagina wil je de bezoeker zo min mogelijk afleiden. De opzet van je pagina kan hiermee dus duidelijk wijzigen. Verwijder je menubalk bijvoorbeeld. Deze is niet noodzakelijk voor de bezoeker om het doel te bereiken.

 

#5 Laat de bezoeker kiezen tussen twee opties

Een bezoeker die slechts één optie voorgelegd krijgt maakt de keuze tussen wel doen of niet doen. Dat leidt vaak tot niet doen. Biedt jij de bezoeker de keuze tussen twee opties dan wordt er al sneller tot een keuze uit een van de twee producten. De keuze voor niet doen komt dan minder voor.

 

#6 Houdt het aantal velden bij een formulier beperkt

Soms kom je formulieren tegen waar geen einde aan komt. Zonde. Mensen zullen overweldigd zijn en afhaken. Kies er daarom voor om niet essentiële velden te schrappen. Heb je bijvoorbeeld twee keer het veld ‘wachtwoord’ staan dan vraag ik me echt af waarom? Mensen kunnen als ze hun wachtwoord vergeten namelijk heel simpel een nieuw wachtwoord aanvragen.

Blijf je toch nog met veel velden zitten? Kies er dan voor om de echt essentiële velden uit te vragen en op de bedankpagina de overige informatie uit te vragen. Ze zitten op dat moment toch al in een flow en de kans dat ze die gegevens beantwoorden is groot.

Beantwoorden ze het niet, dan ben je toch alvast een stuk wijzer geworden.

 

#7 Zorg dat alles werkt

Eerder vandaag zat ik op de website van een keukenboer. Er stond iets van ‘stel je vraag in het formulier hiernaast’. Helaas geen formulier te vinden op heel de pagina. Pijnlijk. Dus de laatste tip is; zorg dat alles werkt en er ook daadwerkelijk op staat. Het liefst laat je de pagina testen door iemand die niet betrokken is bij het product zodat deze tegen onlogische dingen kan aanlopen.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This