Leads genereren met een lead magnet

Wanneer je snel leads wilt genereren dan heb je een lead magnet nodig. Het is de manier om leadgeneratie in een stroomversnelling te brengen. Het maken van een lead magnet kan iedereen. Het is niet ingewikkeld maar je moet wel weten wat je doet om het maximale rendement te behalen.

Daarom heb ik een checklist opgesteld voor het bouwen van een lead magnet die ervoor zorgt dat jouw lead magnet succesvol is.

 

Wat is een lead magnet?

Een lead magnet draait om het bieden van waarde voor jouw buyer persona. Deze waarde is dermate groot dat de bezoekers van de pagina bereid zijn om hun contactgegevens achter te laten in ruil voor de waarde die jij ze biedt. Dit kan het oplossen van een probleem zijn, inspiratie of informatie.

Hieronder vind je de lead magnet checklist die vele bedrijven al succes heeft geboden in leadgeneratie.

1. Een lead magnet is concreet en specifiek
2. Los één groot probleem op met jouw lead magnet
3. Los een bekend probleem op
4. Stel het geduld van jouw leads niet op de proef
5. Gratis betekent niet dat het er goedkoop uit moet zien
6. Biedt meer waarde dan verwacht
7. Minder is beter dan meer
Bonustip: Maak van jouw bedankpagina meteen een verkooppagina

#1 Een lead magnet is concreet en specifiek

Probeer met een lead magnet niet jouw hele doelgroep aan te spreken maar richt je op een klein segment van jouw doelgroep. Je kan om je hele doelgroep te bedienen natuurlijk wel meerdere lead magnets aanbieden. Elk voor een stukje van jouw doelgroep.

Hoe relevanter je bent in het oplossen van een specifiek probleem hoe groter het aantal leads dat je zal genereren. Biedt een specifieke oplossing voor een specifieke markt.

 

#2 Los één groot probleem op met jouw lead magnet

Vaak genoeg zijn lead magnets nog te breed in de oplossing die ze aanbieden. Binnen online marketing kan je je beter richten op het oplossen van één specifiek onderdeel van het probleem dan op het gehele probleem. Relevantie is de sleutel.

Biedt daarom een oplossing voor één afgekaderd probleem en zet dit groots op. Dus niet:

Leer alles over WordPress – ontvang onze gratis WordPress handboek.

Maar ga liever voor:

Het ultieme handboek om belachelijk veel geld te verdienen met jouw WordPress website.

 

#3 Los een bekend probleem op

Wil je snel succes met het genereren van leads? Dan kies je voor het oplossen van een bekend probleem. Jouw buyer persona’s bevatten als het goed is deze problemen. Dit zijn pure kansen voor jouw bedrijf om de juiste lead magnet uit te kiezen.

Door de oplossing voor dit probleem in ruil aan te bieden voor slechts wat contactgegevens zal je zien dat dit een ware hit wordt. Tuurlijk zijn bezoekers bereid om hun contactgegevens achter te laten in ruil voor de oplossing van een probleem waar ze al langer mee rondlopen.

 

#4 Stel het geduld van jouw leads niet op de proef

We leven in een tijd dat alles op elk gewenst moment voorhanden is. Niemand wil meer ergens op wachten en zeker niet meerdere dagen. Geduld is inmiddels een drempel geworden om voor bezoekers om te converteren.

Wil je snel leads genereren dan moet je ook snel de waarde aan jouw leads geven. Voorkom daarom dat bezoekers meerdere dagen moeten wachten voordat ze de waarde ontvangen. Voor een echte lead magnet ga je dus geen gratis meerdaagse cursus aanbieden. Ik vul mijn gegevens nu in, dus ik wil nu mijn waarde ontvangen.

 

#5 Gratis betekent niet dat het er goedkoop uit moet zien

Je wilt waarde bieden voor jouw leads. Dat betekent ook dat het dan wel een gratis product mag zijn, het moet er niet goedkoop uitzien. Het moet namelijk kwaliteit uitstralen want daarmee wek je ook vertrouwen bij de lead voor toekomstige aankopen.

 

#6 Biedt meer waarde dan verwacht

Hoewel je al heel groots aankondigt wat de bezoeker kan verwachten van jouw lead magnet moet je ook overpresteren in de waarde die de lead ervaart op het moment dat hij de lead magnet ontvangt.

Het is niet enkel informatie dat je op dit moment biedt. Het is een opwarmer om leads klaar te stomen voor toekomstige aankopen. Het gaat namelijk niet om wat je zegt maar om het gevoel dat de lead overhoudt aan de ervaring met jouw bedrijf.

 

#7 Minder is beter dan meer

Ik heb ze gezien hoor, whitepapers met meer dan 200 pagina’s. De vraag is dan, wie gaat dit daadwerkelijk lezen? Ik denk dat niemand dit doet. Het is dan meer een soort naslagwerk dat al snel ergens verstopt wordt in een mapje op de computer van de lead. Daar gaat het goede gevoel dat de lead heeft met jouw bedrijf.

Zorg er daarom voor dat de lead niet alleen de waarde direct ontvangt maar ook dat deze makkelijk te consumeren is. Dat betekent dat de vorm van de content erg belangrijk is. Deze moet laagdrempelig zijn en snel te consumeren zijn. Het zou mooi zijn als de lead maximaal 10 minuten nodig heeft om alle content tot zich te nemen.

Wees daarom creatief in de manier waarop je de content overbrengt en maak het onderwerp niet te groot. Super specifiek dus.

 

Bonustip: Maak van jouw bedankpagina meteen een verkooppagina

De bedankpagina is minst benutte pagina van het gehele internet. Juist terwijl dit de pagina is die het makkelijkste is om te converteren. Bezoekers hebben inmiddels vlak daarvoor al hun vertrouwen in de website uitgesproken. Ze staan dus open voor meer van deze website.

Biedt daarom op de bedankpagina meteen een product aan dat in lijn is met de lead magnet. Alleen dan van een grotere toegevoegde waarde. Je kan ervoor kiezen om dit product tegen een exclusieve korting aan te bieden maar je kan er ook voor kiezen om een reguliere prijs aan te houden.

Biedt in elk geval op je bedankpagina een product of dienst aan die de lead direct kan bestellen. Hij is er klaar voor, jij ook?

 

Meer bezoekers naar jouw lead magnet sturen

Met een goede lead magnet is het eigenlijk alleen nog maar de vraag hoe je meer bezoekers naar jouw lead magnet kan sturen. SEO duurt te lang, SEA is te duur, Social Media adverteren levert je te weinig rendement op?

Je kijkt naar de verkeerde punten.

Het gaat erom dat je ervoor zorgt dat je weet hoeveel een bezoeker op jouw website waard is en hoe je deze waarde maximaliseert. Bouw een salesfunnel die zich richt op het maximaliseren van de klantwaarde. Wanneer je dit goed inricht dan gaat de waarde van een bezoeker ook omhoog.

En hoe hoger de waarde van de gemiddelde bezoeker is hoe meer je kan spenderen om nieuwe bezoekers aan te trekken. En dan ineens wordt het aantrekken van bezoekers op jouw website heel makkelijk.

Met een gemiddelde waarde van € 8 per bezoeker weet je dat als je onder die waarde blijft je alle bezoekers kan binnenhalen van kanalen als Google Ads, Facebook adverteren en LinkedIn adverteren.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Leadgeneratie Scan

Wil je meer leads? Of een betere kwaliteit aan leads? Doe dan de gratis leadgeneratie scan en ontvang binnen 24 uur een concreet optimalisatie plan.

Pin It on Pinterest

Share This